Tokfaneller 0 Postad måndag kl 19:35 Finns det något tips på hur man får focken att stå kvar i lovart när man saxar seglen vid plattläns, utan att spira den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 427 Postad måndag kl 19:41 Om du ska segla länge med seglet åt samma håll kan du ta en extra lina och fästa i skothornet och därefter i relingslisten (eller annat lämpligt) i höjd med där du vill ha seglet. Det blir inte perfekt, men förhindrar att det faller ihop helt eller fladdrar över på andra sidan. Funkar förstås bäst på en smal fock. Med en lång genua hjälper det nog inte mycket... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snoy 39 Postad måndag kl 19:41 Nej det går inte... Men jag brukar köra med storen i lovart, men inte mer än max 5 grader, och med lugn sjö, då kan det funka ganska bra , men det kräver mycket noggrann styrning, och helst med preventergaj på bommen. Perra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 301 Postad måndag kl 22:33 Jag gillar inte okontrollerade slänggippar med risk för skador på båt och besättning, så jag skotar focken i lovart och storen i lä och skär c:a tio grader från vinden. Helst skall man då spira focken, men är jag lat och inte har så bråttom skotar jag hem storen till sisådär 45 grader och låter storseglet fylla focken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 231 Postad 11 timmar sedan En annan gör nästan som Peter_K fast tvärtom. Jag sätter genuan i lä å storen i lovart men drar en lina från bommen å framåt som preventer via ett block å så tillbaka till spinackerbeslaget. Då kan jag snabbt släppa den linan om det skulle hända nått. Vinden från storen hjälper till att fylla genuan då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 688 Postad 51 minuter sedan 2025-08-05 vid 00:33 skrev Peter_K: Jag gillar inte okontrollerade slänggippar med risk för skador på båt och besättning, Hände mig igår och ett antal travare slets sönder, plasten sprack helt enkelt. Liknande har hänt förut utan att något skadats, men igår kom en mycket kraftig vindby som säkert var närmare kulingstyrka. Detta, kanske tillsammans med att plasten i travarna åldrats under 14 år, gjorde att travarna gick sönder som sagt. Vi var nästan hemma (bara 2 M kvar) så det gjorde inte något egentligen, men jag hade ju hellre haft travarna kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser