Rickardlidman 1 Postad 4 Augusti Hejsan alla. Jag köpte en Örnvik 620 dc Flamingo med Mercruiser 3.0 -07 nu i sommras efter att bara haft utombordare innan (Suzuki DF115). efter att ha kört den några turer nu och även bråkat med avgasbälg som äntligen sitter fast så tycker jag att den brölar, låter, brummar väldigt mycket. Det är liksom inte njutbart att sitta i soffan i bak när man ligger över 15 knop. Finns det något sätt man kan ljuddämpa mer på och inte bara ljudisolera motorutrymmet? Tacksam för svar, annars får de nog bli en utombordare igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 133 Postad 4 Augusti (redigerade) Tätningslister på alla luckor och ny motorrumsisolering är nog enda metoden. Var ute och provkörde båtar med grannen och Merc/Penta 3.0 gick bort pga ljudnivån. Redigerad 4 Augusti av Janne_G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 285 Postad 4 Augusti Hej Själva motorn är det nog inte mycket att göra åt, det är ju en 3 L rak 4 cylindrig motor som vibrerar ganska mycket på vissa varvtal. Däremot kan man säkerligen få ner ljudnivån några dB genom att göra om eller bättra på ljudisoleringen i motorrummet. Bäst resultat brukar man få genom att kombinera flera olika ljudisoleringsmaterial. Finns hur mycket information som helst på intenet om detta, googla på ljudisolera motorrum. Är sedan alla friskluftsintag till motorrummet utan ljudfällor så bidrar detta till en högre ljudnivå men man får aldrig minska arean på luftintagen eller stänga vissa av luftintagen. Jag har inte sett hur det ser ut i en Örnvik Flamingo, ta gärna några bilder på motorrummet, luckan och utrymmen intill motorrummet. Ta gärna en bild på motorns typskylt eller skriv upp exakt modellbeteckning och serienummer, så ska jag kolla om det finns något man kan göra med motorn. Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isakare 22 Postad 4 Augusti En av de tystaste båtarna man kan ha är Uttern 690 med motorkassett, men den är nog inget alternativ till TS nuvarande båt. En smart uppfinning annars som jag aldrig sett i nån annan båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cinc 7 Postad 4 Augusti https://www.apoteket.se/produkt/cirrus-oronpropp-sovgott-5-par-754993/ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 038 Postad 4 Augusti (redigerade) 1 timme sedan skrev Isakare: En av de tystaste båtarna man kan ha är Uttern 690 med motorkassett, men den är nog inget alternativ till TS nuvarande båt. En smart uppfinning annars som jag aldrig sett i nån annan båt. Det hjälper föga trådskaparen, men Orrskär hade också en motorkasett, med en besvärlig genomföring med en transaxel till drevet. En gammal snipa, Tresdjord 28 med nån fyrcylindrig Perkins hade också en sådan lösning. Gemensamt för dessa båda lösningar var att det var svårare att komma åt och serva motorerna. Det finns olika typer av ljudisoleringsmattor, och det finns sådana mattor som förhindrar vibrationer. I samband med motorbytet i förra båten limmade jag med kontaktlim ”självhäftande” ljusisoleringsmattor längs skrovsidor och på skotten bakom och framför motornrummet. På den båten åkte öven den rostfria dieseltanken ut och på dess utsida klistrade jag vibrationshämmande mattor, nu var den nyare motorn tystare i sig så det var svårt att avgöra skillnaden av nya ljudisoleringsmattor, men en irriterade ”brrrrrrr-ljud” som kunde uppkomma när bränsletanken började bli halvfylld och vid vissa motorvarvtal, någon slags självresonans försvann helt. Jag var med en kompis och isolerade hans trimmade VW Karman Ghia med sådana mattor under huvarna i dörrarna, i taket ovanför klädseln och på väggen mellan motorrummet och kupén och det blev betydligt tystare. Jag klistrade även en överbliven sådan matta på en cymbal, efter en informationsvideo på Youtube, och den cymbalen blev ju rätt så stum. Så det är ju inte själva motorljudet allena, det är resonanser, vibrationer runt i kring man skall ta i akt också. Sedan vet jag att hårda dieselljud och insugsljudet hos bensinmotorer, det där vääääsndet är svåra att isolera bort. Redigerad 4 Augusti av Georg_Ohm 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rickardlidman 1 Postad 4 Augusti 11 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hej Själva motorn är det nog inte mycket att göra åt, det är ju en 3 L rak 4 cylindrig motor som vibrerar ganska mycket på vissa varvtal. Däremot kan man säkerligen få ner ljudnivån några dB genom att göra om eller bättra på ljudisoleringen i motorrummet. Bäst resultat brukar man få genom att kombinera flera olika ljudisoleringsmaterial. Finns hur mycket information som helst på intenet om detta, googla på ljudisolera motorrum. Är sedan alla friskluftsintag till motorrummet utan ljudfällor så bidrar detta till en högre ljudnivå men man får aldrig minska arean på luftintagen eller stänga vissa av luftintagen. Jag har inte sett hur det ser ut i en Örnvik Flamingo, ta gärna några bilder på motorrummet, luckan och utrymmen intill motorrummet. Ta gärna en bild på motorns typskylt eller skriv upp exakt modellbeteckning och serienummer, så ska jag kolla om det finns något man kan göra med motorn. Mvh Pär Tack så mycket! Jag ska ta bilder när jag är nere nästa gång i båten. Det är en dubbellucka iaf. Först en liten lucka för att kolla ”litegran” sen kan man öppna upp hela för större ingrepp. Luftintag på flera ställen faktist. Blandannat 3 i luckan. Mvh, Rickard. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 038 Postad 4 Augusti 4 timmar sedan skrev cinc: https://www.apoteket.se/produkt/cirrus-oronpropp-sovgott-5-par-754993/ Med den logiken kan man ju låta bli att starta motorn, då blir det tyst, och så spar man ju både miljön och bränslekostnaden också, det kallas för att ”bryggsegla”. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajen 19 Postad 5 Augusti 9 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Det hjälper föga trådskaparen, men Orrskär hade också en motorkasett, med en besvärlig genomföring med en transaxel till drevet. En gammal snipa, Tresdjord 28 med nån fyrcylindrig Perkins hade också en sådan lösning. Gemensamt för dessa båda lösningar var att det var svårare att komma åt och serva motorerna. Det finns olika typer av ljudisoleringsmattor, och det finns sådana mattor som förhindrar vibrationer. I samband med motorbytet i förra båten limmade jag med kontaktlim ”självhäftande” ljusisoleringsmattor längs skrovsidor och på skotten bakom och framför motornrummet. På den båten åkte öven den rostfria dieseltanken ut och på dess utsida klistrade jag vibrationshämmande mattor, nu var den nyare motorn tystare i sig så det var svårt att avgöra skillnaden av nya ljudisoleringsmattor, men en irriterade ”brrrrrrr-ljud” som kunde uppkomma när bränsletanken började bli halvfylld och vid vissa motorvarvtal, någon slags självresonans försvann helt. Jag var med en kompis och isolerade hans trimmade VW Karman Ghia med sådana mattor under huvarna i dörrarna, i taket ovanför klädseln och på väggen mellan motorrummet och kupén och det blev betydligt tystare. Jag klistrade även en överbliven sådan matta på en cymbal, efter en informationsvideo på Youtube, och den cymbalen blev ju rätt så stum. Så det är ju inte själva motorljudet allena, det är resonanser, vibrationer runt i kring man skall ta i akt också. Sedan vet jag att hårda dieselljud och insugsljudet hos bensinmotorer, det där vääääsndet är svåra att isolera bort. Det finns ytterligare en snitsig båttillverkare som hade kassett tillmototn. Striker touring/skipper. Touringen finns i en modell med en ”miniflybridge” typ Targa båtarna. Den var man riktigt sugen på i sluter av 90-talet. https://www.sokbat.se/modell/striker/755-touring https://www.maringuiden.se/forum/topic/29938-striker-tillverkare/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 789 Postad 5 Augusti 14 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Jag klistrade även en överbliven sådan matta på en cymbal, efter en informationsvideo på Youtube, och den cymbalen blev ju rätt så stum. OT, men.....varför då ? En cymbal väsnas ju bara när man slår på den (det är ju liksom meningen), och jag vet nog ingen batterist som skulle vilja ha den "tyst" istället 😕 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 038 Postad 5 Augusti 1 timme sedan skrev IngemarE: OT, men.....varför då ? En cymbal väsnas ju bara när man slår på den (det är ju liksom meningen), och jag vet nog ingen batterist som skulle vilja ha den "tyst" istället 😕 Är det den med en ”låda” bakom akterspegeln? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cinc 7 Postad 5 Augusti 15 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Med den logiken kan man ju låta bli att starta motorn, då blir det tyst, och så spar man ju både miljön och bränslekostnaden också, det kallas för att ”bryggsegla”. Ojsan det var lite kinkigt nu... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 038 Postad 5 Augusti 10 timmar sedan skrev IngemarE: OT, men.....varför då ? En cymbal väsnas ju bara när man slår på den (det är ju liksom meningen), och jag vet nog ingen batterist som skulle vilja ha den "tyst" istället 😕 Men nej, det var nu bara ett experiment. Sannolikt hade det haft viss effekt på en akustisk gitarr också. Glömde skriva det, men den där Karman Ghian fick stora sjok med nämnda vibrationsdämpningsmatta på golvet också. Så en sådan matta kan säkerligen göra skäl för sig även i en båt, såväl segelbåt som motorbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 038 Postad 6 Augusti 2025-08-05 vid 13:52 skrev cinc: Ojsan det var lite kinkigt nu... Ja litet så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 755 Postad 7 Augusti 2025-08-05 vid 13:52 skrev cinc: 2025-08-04 vid 21:59 skrev Georg_Ohm: Med den logiken kan man ju låta bli att starta motorn, då blir det tyst, och så spar man ju både miljön och bränslekostnaden också, det kallas för att ”bryggsegla”. Ojsan det var lite kinkigt nu... Vi seglar ofta väldigf tyst långt från bryggorna och det enda som behövs är en lång pinne och några välsydda tygbitar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 336 Postad 8 Augusti 2025-08-05 vid 13:52 skrev cinc: Ojsan det var lite kinkigt nu... Du heter ju det... 🙂 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 755 Postad 9 Augusti (redigerade) 2025-08-08 vid 12:05 skrev Georg_Ohm: 2025-08-08 vid 00:24 skrev Mackey: Vi seglar ofta väldigf tyst långt från bryggorna och det enda som behövs är en lång pinne och några välsydda tygbitar. Synnerligen off topic, men så brukar det ju bli här på Maringuiden i diskussionstrådarna när det inte finns något mer vettigt att tillägga.😇 Sorry, jag försöker få tråden lite mera OT (On Topic) Här är en ganska seriös tråd ang. motorrumsisolering.https://www.maringuiden.se/forum/topic/84654-den-perfekta-motorrumsisoleringen/ Tillägg: En tråd till där även dimensionering av ljuddämpare för luftintag till motorrummet behandlas.https://www.maringuiden.se/forum/topic/85346-byta-motorrumsisolering/ Redigerad 9 Augusti av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 755 Postad 9 Augusti Mera bot och bättring! Jag laddar upp några artiklar jag har sedan tidigare. Det finns säkert nyare, men principerna är de samma. Acustimet - artikel.pdf Isolering av motorrum - Båtnytt 2001.pdf Isolering av motorrum - Karnag.pdf Isolering av motorrum - Praktiskt båtägande 2014.pdf 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser