Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

RobinArvid

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om RobinArvid

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej. Jag har en mercury f25 EL från 2013. Den har börjat larma för att den blir för varm. Det går att köra i upp till 5 knop, men snabbare än så blir det för varmt. Jag har bytt impeller och allt som hör till det. Rensat kanaler och evakueringshålet. Bytt termostat. Allt är originaldelar. Det som är konstigt är att ibland när jag sätter igång motorn och bara varvar så står skvallerstrålen som ett spjut ur motorn. Men efter en stund när jag kör motorn blir den svagare och knappt något tryck alls. Är det någon som har några idéer? Tacksam för svar. Mvh Robin
  2. Hej. Ursäkta en dum fråga då, men kommer förbrukningsbatteriet fortfarande att laddas om jag kopplar så? Och ska jag koppla både plus och minus till batteriet eller bara plus? Mvh
  3. Hej. Ska koppla in ett extra batteri för att ha till förbrukning (ekolod, belysning, mobilladdare m.m) Så jag köpte en så kallad "Add a battery" från sea sea då jag är helt kass på allt med el och tänkte att det skulle vara simpelt. Nu har jag även köpt en minusplint och säkringsbox. Då till mina frågor: Vad ska man ha för "styrka" om man nu säger så på säkringarna? (12v system) Kan det stämma att man ska ha en 1A säkring efter minusplinten? Hur jordar man från minusplinten? Har en plastbåt med 25hk mercury från 2014. Tacksam om någon kan hjälpa en som är helt tappad när det kommer till just el.. Mvh
  4. Tjena! Tyvärr så blev jag av med min uppvärmda vinterförvaring så fick flytta båten till ett kallgarage. Så tyvärr har det i stort sett stått still hela vintern... Och det har inte lämpat sig att plasta och måla m.m när det varit minusgrader ute. Nu har jag dock fått in båten i ett riktigt fint och rymligt garage igen. Så hoppas kunna göra klart den under våren/sommaren. Det jag har hunnit göra är dock att åka och inhandla en "ny" motor. Blev en 25hk yamaha från -96 med tilt. Tror jag kommer passa bättre en den alldeles för stora 60hk som satt på förut. Förmodligen kommer det komma lite uppdateringar här framöver nu igen så håll utkik. Ska du renovera din med?
  5. Hej! Har en 25hk mercury från 2013 som inte kyler. Sista svängen i höstas fungerade kylningen. Nu första svängen för i år tog det inte många minuter innan det började det tjuta (ett konstant tjut) och larmlampan lyste på mitten av motorn. Märkte då att det inte kom något kylvatten ur motorn. Har haft isär och kollat impellern som var ok. Samt blåst rent kanalen med tryckluft. Men fortfarande inget kylvatten.. Finns det någon som har tips på vad man kan göra mer? Antar att problemet sitter längre upp i motorn? Mvh Robin
  6. Hej. Då jag inte har värme i utrymmet där jag är och renoverar så undrar jag om det är någon som har tips på brandsäkra värmefläktar? Sådana som man vågar lämna över natten. Även efter plast och målningsarbeten. Mvh
  7. Det blev en tråd tillslut! Ser fram emot många bra tips och ideer som man kan sno Och grattis till nya tillskottet i familjen!
  8. Tycker du ska starta upp en tråd. Låter som att man skulle kunna lära sig ett och ett annat =) I och med att båten är gammal och mestadels faktiskt stått på land så var väl tanken först bara att fräscha upp den. Men ju mer jag funderade ju mer sugen blev jag på att göra i ordning den riktigt ordentligt. Både för att få en fin båt, men också en mer funktionell båt. Samt att få det lite mer anpassat efter hur man själv vill ha det. Båten kommer mestadels användas till att åka ut och "fisåka" med. Med sambo, hund och vänner. Några spöhållare kommer åka på med då jag har svårt att hålla mig ifrån fisket när jag är på sjön =)
  9. Jo så är det ju. Men det är bara att sålla bort det negativa =) För min del blir det snarare tvärtom. Blir bara mer sporrad att motbevisa de som säger att det inte går! Tack för tipset. Kan hända att jag hör av mig längre fram när det börjar bli dags att installera elen. Renoverar du och säljer eller gör du det mest för skojs skull?
  10. Kul att höra. Allt som jag planerade att riva ur båten är nu gjort. Nu ska det slipas, målas och snyggas till ända från botten och hela vägen upp! Det kommer reglas, plastas och skruvas skivor, så stabilitet kommer att finnas där när allt är på plats. Kul att se att det är någon mer som har fullt upp i vinter =) Har du någonstans man an följa ditt projekt? Ska även jag dra helt ny el till våren. Och det området kan jag erkänna att jag är en novis på.. Så på det området måste jag antingen ta in lite hjälp eller självlära mig över vintern =)
  11. Nu är det sista utav golvet borta. Så den närmsta tiden blir det till att slipa, slipa och slipa..
  12. En pump har varit planen redan från början. Exakt hur lösningen kommer se ut med att få ner vattnet har jag inte riktigt bestämt än. Men har ju lite tid att tänka på det =) Tänkte ta upp sista delen av golvet imorn. Sen få ut det lilla vatten som är kvar så att det får torka till ordentligt.
  13. Idag har arbetet med båten fortsatt. Toften på förarsidan togs bort. Flytelementen togs bort. Vilka var ren skumgummi som enbart var plastad utanpå. Helt ruttna. Tog även en närmre titt på durken. Och tur var nog det för det var inte mkt som var torrt där under. Vattnet hade letat sig upp och i stort sett hela golvet, mellan skrovet och plast/ytfärgen, var ruttet. Så tanken är nu att fortsätta ta upp golvet hela vägen fram till framtoften. För att få bort allt som är ruttet.
  14. Efter intensivt jobb med det "riktiga" jobbet så finns det äntligen tid för båten igen. Som Mikael uppmärksammade så fanns det sprickor baktill. Det var dock inga sprickor utan plast som släppt och kunde dras bort för hand. Bakom hittade jag dessvärre hål som gick rakt in till flyt-tankarna. När jag lyste in såg det ganska ruttet ut därinne. Så frågan är om man inte ska ta bort dem helt och göra om? Jag tog även bort den ena toften. Och även där, baktill har det inte varit tätt mellan förvaringsutrymmet och flyt-tanken. (vet inte om det kallas flyt-tank)? Sen till ett annat problem. Hålet i golvet, undersökte det lite närmre idag. Jag trodde att hålutrymmet skulle sträcka sig hela vägen bak till aktern. Men det gör det tydligen inte.. Sedan finns det ett mindre hål i sidan på en utav bilderna. Vilket jag antar gör att det kan ligga vatten även i andra delar utav skrovet? Anledningen till att det är vatten kvar på bilderna är stödhjulet på trailern gett vika (innan jag hann ställa under pallbocken). Så båten lutar i nuläget åt "fel" håll. Ska åtgärdas under veckan. Hittade även små hål bakom där tanken tidigare stått. Och där vet jag att det stått vatten. Vart har då det vattnet runnit ner? Efter dagens besök i båten känns det kanske ändå aktuellt att se över möjligheten att riva upp golvet. Eller kanske i alla fall delar utav det..? Tacksam för tips!
  15. Givetvis heter det tofter, vet inte varför jag snöat in på sittbrunn. Men alltid lär man sig något nytt =) Jag har inte kollat närmre på sprickorna baktill. Ska fixa bilder nästa gång. Jag tänkte att om man lämnar vad jag misstänker är flyttankarna längst bak? Och sågar bort tofterna framför. Sen ersätter dem en L formad soffa som går längs hela bakre delen och upp längs med vänstersidan sett bakifrån. Regla upp, skruva skivor och sen plasta? Tror ni det skulle gå? Mvh
×
×
  • Skapa nytt...