Gå till innehåll
tisdag 29 juli 2025
surfamera

Vinande missljud E-tec utombordare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

När jag kommer in till bryggan och har kört på lågfart ett par minuter för att komma in till min plats så börjar motorn vina. Ngn som vet vad det kan bero på? Evinrude E-tec 90.

Redigerad av surfamera

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev surfamera:

Hej,

När jag kommer in till bryggan och har kört på lågfart ett par minuter så börjar motorn vinna. Ngn som vet vad det kan bero på?

Berätta vad det är för motor !!!!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag ser att det är en Evinrude e-tec men det är jättesvårt att höra vart missljudet kommer ifrån.

Du får för det första lyfta av kåpan och sedan sätta dig i motorbtunnen så du kommer närmre och då hör du kanske bättre själv från vilken sida ljudet kommer ifrån, sedan kan du filma igen.

Till alla såväl nya som gamla medlemmar:

Tänk alltid på att ange vilket fabrikat det är, modell-/typbeteckning och ett serienummer samt tillverkningsår när ni ställer en fråga om en motor. Ta helst en bild på motorns typskylt och lägg upp tillsmmans med er fråga.
Betydligt större chans att få fler svar från andra medlemmar här på MG och ju fler svar desto större chans att man kan lösa ett problem.

Mvh

Pär

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en Evinrude E-tec 90 från 2009. Jag ska ta av kåpan och försöka lokalisera ljudet men när kåpan är på så är det högt ljus iaf så mycket kan jag säga. Precis som filmen. Jag har bara kört båten två gånger i år och båda har varit samma ljud när jag kommit tillbaka in till hamn. Det är treknopsszon och jag har ca två minuter från det att jag går ner i tomgång tills jag kommer fram och det är sista 50 metrarna som den börjar vina. Det är ju samma väg ut ur hamn men då låter den som den ska. Jag tänker att den är kall på vägen ut men varm på vägen in... Killgissar då på något med kylningen. Båtmeken har såklart semester på semestern.

/Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har lyssnat på ljudet i filmen flera gånger men kan absolut inte lokalisera det när kåpan sitter på.

Jag har gått utbildning på FICHT men inte E-tec (principen är den samma).

Den gamla FICHT 90 hk var en V-4 medan E-tec 90 är en rak 3:a.

Injektorerna skiljer också men det är ungefär samma princip och E-tec har bättre injektorer.

Injektorerna låter mer klickande och hade det varit en eller flera injektorer hade motorn gått som en påse nötter. Det finns inget som snurrar mer än vevaxeln och det skulle kunna vara ett lagerljud men varför bara på låga varvtal? Kan ju ifs dränkas av annat ljud när man gör fart.

Svårt att höra på en filmsnutt men jag tycker att den går inte riktigt rent men det kan ju vara ren inbillning eller felhörning.

Varken de äldre FICHT eller nyare E-Tec har ju någon extern remdriven generator som Mercury Optimax/DFI har så den typen av ljud kan man ju direkt utesluta. Hade det varit en Optimax/DFI hade nog sagt att det är ett remljud eller från generatorn alt. kompressorn.

Hade motorn varit varm/överhettad p.g.a. dålig kylning hade du ju fått larm om detta.

Vad händer om du kört en stund ute på havet eller sjön och sedan går ner till låg tomgång, kommer samma ljud då? Om det återkommer, hur lång tid tar det innan ljudet uppstår.

Vad händer om du ökar varvet från absolut lägsta tomgång till ca 1000–1500 r/min?

Lyft av huven och lyssna om ljudet blir högre och om du kan lokalisera det till motorn eller det kommer från växelhuset. Lyssna överallt på motorn från olika vinklar.

Har du en IR-termometer hemma ta med den för att kolla tempen på olika delar av motorn.

Tilta ut motorn lite när du provkör i hamnfart/stillaliggande nästa gång.

Jag tycker det ser ut som din motor är monterad i nollpunkt, d.v.s. så långt ner det går.

Hänger upphängningsbyglarna direkt mot akterspegeln?

Jag hör även att avgasutsläppet ligger precis i vattenytan eftersom det låter som när barn tar Baddaren i simskolan och de ska "koka kaffe".

Är motorn servad på aukt. verkstad eller något du gjort själv?

Lyssna, filma och återkoppla.

Mvh

Pär

PS. Ta en bild på typskylten om du kan, jag kan kolla lite på de Amerikanska forumen om det finns något där. Modellbeteckning och serienummer är bra att ha. Kan stå t.ex. så här: E90DPLSEE och sedan ett serienummer.

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade något direkt som kan vara intressant.

I avgasutsläppet på baksidan sitter ett skumfilter (ljuddämpare) som skall bytas var 300:e timme.

Kan kanske var det?

Vet inte vad som händer om man tar bort filtret, Marinshopen hade inte hemma utan är beställningsvara.

Ska kolla vidare på de Amerikanska forumen och se vad de säger där.

Vad använder du för 2-taktsolja?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Jag har lyssnat på ljudet i filmen flera gånger men kan absolut inte lokalisera det när kåpan sitter på.

Hoppla. Tack för fantastiska funderingar! Det jag kan svara på är att vinandet försvinner när jag ökar varvtalet och kommer tillbaka när jag sänker (varm motor). Jag har haft båten på service hos mek som satt i ny (beggad startmotor) och tätat en injektor (en packning hade spruckit och det hade kommit in vatten). Jag kan i princip noll om båtmotorer och tänker att det nog är bäst att jag väntar in meken från semestern...bara ett par dagar bort. Det är ändå surväder på gång. Map mätare så har jag inga mätare inkopplade... Har monterat en ny säkringsdosa som pallar västkusten istället för den kassa elen som båten var monterad men den den är inte inkopplad... men elen är avklippt just nu. Motorn i nolläget...höjdled? Jag fattar vad du menar med koka kaffe. Allt är som från dag 1 och jag har tänkt att det är rätt och riktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående monteringshöjd:

761293507_Skrmavbild2025-05-30kl_19_50_05.png.c8ddc8d57e495c372469f8dc476eb59e.png

En utombordsmotor på en planande båt skall minst vara monterad som i figur 8-8, antiventilationsplattan skall ligga i linje med båten botten.

I figur 8-7 sitter den så långt ner det bara går och då sticker den djupare under båtens botten, skall endast användas på långsamtgående båtar som t.ex. arbetsbåtar där maximal dragkraft är önskvärt.

I planingsfart blir det mycket stänk åt sidorna och båten blir tungstyrd i fart.

Har man rostfri stålpropeller kan man hissa motorn 1–3" som i figur 8-9, vilket ger bättre toppfart, bättre bränsleekonomi och mer lättstyrd.

Jag misstänker att din motor sitter för djupt och det är därför det låter som "koka kaffe" när motorn är fullt nedfälld och avgasutsläppet för tomgång ligger precis under vattenlinjen.

Ta även upp det med "filtret" som sitter vid avgasutsläppet på baksidan av motorn. Filtret fungerar som ljuddämpare och skall bytas var 300:e timme. Är din mekaniker utbildad på E-Tec motorerna bör han veta om detta. BRP reservdelsnummer: 351244 (0351244) kostar ca 285 kr.

Behöver kanske inte sitta där men det bör din mekaniker veta om han är utbildad på E-Tec.

Har du inte EMM instrumentet anslutet bör du nog koppla in det då det larmar för ev. fel som dålig kylning mm.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Angående monteringshöjd:

761293507_Skrmavbild2025-05-30kl_19_50_05.png.c8ddc8d57e495c372469f8dc476eb59e.png

En utombordsmotor på en planande båt skall minst vara monterad som i figur 8-8, antiventilationsplattan skall ligga i linje med båten botten.

I figur 8-7 sitter den så långt ner det bara går och då sticker den djupare under båtens botten, skall endast användas på långsamtgående båtar som t.ex. arbetsbåtar där maximal dragkraft är önskvärt.

I planingsfart blir det mycket stänk åt sidorna och båten blir tungstyrd i fart.

Har man rostfri stålpropeller kan man hissa motorn 1–3" som i figur 8-9, vilket ger bättre toppfart, bättre bränsleekonomi och mer lättstyrd.

Jag misstänker att din motor sitter för djupt och det är därför det låter som "koka kaffe" när motorn är fullt nedfälld och avgasutsläppet för tomgång ligger precis under vattenlinjen.

Ta även upp det med "filtret" som sitter vid avgasutsläppet på baksidan av motorn. Filtret fungerar som ljuddämpare och skall bytas var 300:e timme. Är din mekaniker utbildad på E-Tec motorerna bör han veta om detta. BRP reservdelsnummer: 351244 (0351244) kostar ca 285 kr.

Behöver kanske inte sitta där men det bör din mekaniker veta om han är utbildad på E-Tec.

Har du inte EMM instrumentet anslutet bör du nog koppla in det då det larmar för ev. fel som dålig kylning mm.

//Pär

Aha thx. Ska kika på det. Map luftfiltret har inte båten gått 300 timmar på lång väg. Skulle tippa på 60 timmar. Har haft en del strul med motorn vilket gjort båtägandet mer jobbigt än kul och tre, kanske fyra säsonger har den inte ens kommit i spa't. 3-4 korta turer per år har det annars blivit. Vet inte om meken är utbildad specifikt på E-tec. EMM är inkopplad :). Jag tänkte bara på resten av elen... Ska läsa på lite om det du skriver Map placeringen i höjdled. Låter klart intressant. Mycket att lära sig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

thx?

Map?

MAP= Manifold Absolute Pressure

Jag är inte 25🤣

//Pär

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

thx?

Map?

MAP= Manifold Absolute Pressure

Jag är inte 25🤣

//Pär

Haha inte jag heller. Thx = tack. Map = med avseende på. Jag hittade en film som visade det du skrev angående hur högt motorn sitter. Jag filmade faktiskt igår för att det var så fint väder (magiskt) och tycker att sprutet ser bra ut. Skvättet till vänster är från ekolodet (som såklart inte är inkopplat haha).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har efter lite youtubeande hittat fler med samma typ av vinande ljud och det är från bränslepumpen. Ajaj.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...