Gå till innehåll
söndag 11 maj 2025
per_62

Ta bort topcoat inför plastning

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

En ny och större vattentank på 120 L från Cipax ska monteras i förpiken på en S30.
Två stöd utsågade ur en glasfiberplatta, tjocklek ca 5 mm ska plastas fast mot skrovet.
Skrovet är på insidan målat med topcoat.

För att få fäste vid plastning med polyester och glasfibermatta har jag för avsikt att slipa ner topcoaten lokalt där stöden ska plastas.
Detta då jag förstår att det kan vara svårt att få fäste med plastning på topcoat även om man slipar ner ytan då den innehåller en del vax.

Jag har ingen vinkelslip vilken även troligen genererar massor av damm överallt vid slipning av topcoat.
Funder på om en multimaskin med en slipplatta tex Bosch EXPERT MAVZ 116 RT2 skulle kunna fungera. Eller finns det andra bättre alternativ?

image.png.8d072cd0e9bd7dec7363088e7f3484b0.png

Tacksam för inspel gällande detta så att vattentankens stöd kan fästas på bästa sätt mot skrovet.  

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om du kan låna en med utsug via slang.

Alternativet är väl att plasta in ett arbetsområde och köra på lågt varvtal med grovt slippapper liknande ovan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

En hemma slöjdad plastkåpa och en grovdammsugare gör underverk med att minska mängden damm.

Redigerad av Wildeside
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vaxet lägger sig på ytan av topcoaten, avfetta med aceton och slipa sedan, du behöver inte ta bort all topcoat, slipa med grovt papper så att den blir ordentligt matt bara. Se till att ha hyfsat stora ytor som du plastar mot. Vinkelslip och dammsugare i närheten hela tiden minskar dammspridningen. Ännu bättre med slipmaskin som du kan ansluta till dammsugare, hyra?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vore definitivt enklare om det räcker att slipa ner topcoaten och inte behöva helt ta bort den.

Ska man enbart avfetta med aceton innan slipningen beroende på att vaxet ligger ytligt och därmed inget behov att avfetta efteråt?

Oavsett metod så kommer en dammsugare vara igång för att minimera dammandet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är lite förtjust i den här typen av bandslip när jag jobbar i trånga utrymmen. Den kan både arbeta bort långsammare och snabbare än multimaskinen. Den är framförallt bra att ta bort utstickande glasfibrer efter plastning. 
Men vill man slipa platta ytor kan multimaskinen med karbidplatta vara bra.

https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/slipmaskiner/bandslipmaskiner/bandslip-bs457-2000028476

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

att det dammar får man ju räkna med men man kan ju använda en dammsugare som tar det värsta.

huuvudsaken är att skydda sig själv :)

ta fram en borrmaskin och sätt på stålborsttrissa.

tar inte många minuter och blir bra fäste på grov yta.

sen behöver du inte avfetta heller utan kan plasta direkt

Redigerad av Zaphir

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har provat den där karbidplattan till multiverktyg och den fungerar bra till mindre ytor där det inte är så viktigt att jobba snabbt. Den skär bra och ruggar upp ytan riktigt rejält så plastarbetet får bra fäste. 

Fördelen jämfört med roterande verktyg eller en oscillerande slipmaskin är att den inte slungar iväg skräpet med lika stor kraft. Håller man dammsugaren intill skräpar man inte ner särskilt mycket alls. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har gjort exakt detta arbete, och övervägde liksom du att använda en multimaskin för att begränsa dammspridning, men jag insåg att det skulle bli tidskrävande att få bort topcoaten på detta sätt. Jag tog fram vinkelslipen och satte dit lamellslipskiva kornstorlek 60, på med engångsoverall och handskar, tejpa runt handlederna och halsen, på med skyddsmask och visir. Jag slipade en yta på ca 600x300mm på under 5 minuter. Jag höll vinkelslipen med ena handen, och dammsugarslangen med den andra, man kan suga upp merparten av dammet om man placerar slangen någorlunda nära slipskivan. Resten av dammet städades snabbt upp, och plastningsarbetet kunde ta vid.

Jag rekommenderar starkt att du slipar bort all topcoat. Även om topcoat är pigmenterad polyester,  så vet man inte hur tjockt de lagt topcoaten, och topcoat utan glasfiberarmering har ingen som helst styrka och är ingen bra grund att fortsätta plastningsarbetet på.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd de verktygen du redan har är väl det enkla svaret. 

För liknande jobb använder jag några följande:

• Vinkelslip med flapdisk K40 + utsugskåpa (Bosch har en som fungerar bra) + dammsugare men det dammar trots allt rejält.  
  • Festool Rotex + dammsugare. Världens bästa slipmaskin! Så gott som dammfritt.
  • Fein multimaster med valfritt blad. Kör man med hålade papper på delta-foten går det att koppla dammsugaren.
  • Den lilla bandslipen ovan från Biltema (Makita i mitt fall), effektiv men dammar rejält.
  • Borrmaskin med valfritt verktyg på. Dammar och är svår att köra med en hand då den lätt vandrar iväg.
  • Dremel för riktigt små detaljer. Lätt att hålla med en hand och dammsugare intill.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...