Gå till innehåll
tisdag 29 juli 2025
dixikatt

Bensinfyllt vevhus

Rekommendera Poster

Min 8hk Mariner tvåtakt från 80-talet har varit mycket pålitlig och lättstartad men nyligen gick den runt med stor svårighet vid start, jag tog ur stiften och det sprutade bensin ur cylindrarna när jag drog i startsnöret. Jag satte tillbaka stiften och den startade efter lite övertalning och betedde sig sedan normalt och var lättstartad  under turen. Jag misstänkte  att jag pumpat för hårt i bränsleblåsan och att flottörnålen inte tätar ordentligt så efter en vecka när jag skulle starta rörde jag inte blåsan men samma sak hände, motorn var så fylld med bensin att den nästan inte gick runt. Jag tog ur stiften och blåste ur bensinen genom att dra i startsnöret men nu startar inte motorn över huvud taget. Jag stänger alltid luftskruven på tanken efter användning så det bildas ju övertryck i tanken, misstänker att det kan orsaka problemet, men varför inte tidigare, och varför startar inte motorn nu, kan något ha tagit skada?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

7 minuter sedan skrev dixikatt:

Jag stänger alltid luftskruven på tanken efter användning så det bildas ju övertryck i tanken, misstänker att det kan orsaka problemet, men varför inte tidigare, och varför startar inte motorn nu, kan något ha tagit skada?  

Koppla ALLTID loss snabbkopplingen från motorn innan du lägger till vid din båtplats, låt helst motorn gå till den stannar av bränslebrist. Nästa gång du skall använda motorn ansluter du snabbkopplingen och pimpar några gånger på blåsan tills den blir hård.

Stäng ALDRIG urluftningen på tanken, dagens bensin är mer lättflyktig och avdunstar snabbt.

Den enda gång man skall stänga urluftningen på tanken är om tanken skall transporteras i bilen.

Spara aldrig gammal bensin över vintern, bensin blir förstörd på några månader.

Bensin innehåller minst 5% etanol vilket löser vatten och egentligen drar åt sig vatten.

Får du inte igång motorn nu så kolla:

Finns det gnista?

Är motorn sur igen?

Glömt ev nödstopp?

Finns det kompression?

Kolla ev.bränslefilter på motorn och det skitigt eller förekomst av vatten.

Demontera förgasaren och rengör den med bromsrengöringsspray och tryckluft (max 4 bar).

Går packningar sönder, köp nya. Försök inte laga packningar eller ersätta packningar med s.k. "flytande packning" eller silikon, det blir bara värre.

I värsta fall har vevhuset varit fullt av bensin och en packbox tryckts ut men det är och ganska sällsynt.

Köp nya tändstift men inte radioavstörda, beroende på ditt serienummer på motorn är det olika typer av tändstift med olika värmetal.

Om du återkommer med en bild på din typskylt där man kan läsa modellbeteckning och serienummer och om det är en Japansk Mariner, även bokstaven nere i hörnet på typskylten. Så ska jag leta upp vilka tändstift du ska ha. Ta gärna en bild på hela motorn också.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvåtaktarns bränslepump drivs av tryckvariationerna i vevhuset. Om bensinpumpens membran eller packning är lite otät rinner bensin in i vevhuset när du pumpar på blåsan. Eftersom bensinen försvinner in i vevhuset blir blåsan inte hård och man pumpar mera...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Koppla ALLTID loss snabbkopplingen från motorn innan du lägger till vid din båtplats, låt helst motorn gå till den stannar av bränslebrist. Nästa gång du skall använda motorn ansluter du snabbkopplingen och pimpar några gånger på blåsan tills den blir hård.

Stäng ALDRIG urluftningen på tanken, dagens bensin är mer lättflyktig och avdunstar snabbt.

Den enda gång man skall stänga urluftningen på tanken är om tanken skall transporteras i bilen.

Spara aldrig gammal bensin över vintern, bensin blir förstörd på några månader.

Bensin innehåller minst 5% etanol vilket löser vatten och egentligen drar åt sig vatten.

Får du inte igång motorn nu så kolla:

Finns det gnista?

Är motorn sur igen?

Glömt ev nödstopp?

Finns det kompression?

Kolla ev.bränslefilter på motorn och det skitigt eller förekomst av vatten.

Demontera förgasaren och rengör den med bromsrengöringsspray och tryckluft (max 4 bar).

Går packningar sönder, köp nya. Försök inte laga packningar eller ersätta packningar med s.k. "flytande packning" eller silikon, det blir bara värre.

I värsta fall har vevhuset varit fullt av bensin och en packbox tryckts ut men det är och ganska sällsynt.

Köp nya tändstift men inte radioavstörda, beroende på ditt serienummer på motorn är det olika typer av tändstift med olika värmetal.

Om du återkommer med en bild på din typskylt där man kan läsa modellbeteckning och serienummer och om det är en Japansk Mariner, även bokstaven nere i hörnet på typskylten. Så ska jag leta upp vilka tändstift du ska ha. Ta gärna en bild på hela motorn också.

Mvh

Pär

Tack för rekommendationerna, jag tror att jag har rätt stift NGK B7HS

Mariner_8.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

👍

Ja det är rätt.

Kolla resten och återkoppla om du behöver mer hjälp.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Faderullan:

Tvåtaktarns bränslepump drivs av tryckvariationerna i vevhuset. Om bensinpumpens membran eller packning är lite otät rinner bensin in i vevhuset när du pumpar på blåsan. Eftersom bensinen försvinner in i vevhuset blir blåsan inte hård och man pumpar mera...

Tack, ska kolla upp saken

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-07-22 vid 22:37 skrev Mercury_44XS:

👍

Ja det är rätt.

Kolla resten och återkoppla om du behöver mer hjälp.

//Pär

Jag har fått igång motorn och den verkar fungera normalt, men blåsan blir inte stum när jag pumpar så något håller inte tätt, och jag undrar var motståndet uppstår när blåsan ska stumna, är det i bensinpumpen eller i flottörhuset? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Kan vara backventilerna i blåsan som gett upp eller inte hittar rätt läge.

Prova att hålla pilen på blåsan rakt uppåt och pumpa, stumnar inte blåsan då så kan det vara flottörventilen (flottörnålen) inne i förgasaren som gått sönder. Kommer inte riktigt ihåg om du har en Kehin förgasare med gummitopp på flottörnålen, den kan släppa eller vittra sönder med tiden.

Alternativt köper du ny blåsa eller kpl. slang med blåsa och jag råder dig att köpa original som har betydligt längre hållbarhet än eftermarknads delar men valet är ditt...

Kolla och rengöra förgasaren på denna 8 hk motor tar ca 1 timme, max 1,5.

Om du demonterar förgasaren så rengör du med bromsrengöringsspray och blåser rent med tryckluft (max 4 bar). Håll kol på alla delar och går en packning sönder, köp en ny! Går inte att laga eller ersätta med flytande packning eller silikon, det blir bara värre än vad det var. Τar med det lugnt och är försiktig brukar allt gå bra.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...