Gå till innehåll
måndag 11 augusti 2025
Hehenrik

Suzuki DT65 lessnar när den blir varm

Rekommendera Poster

Hej. Har en väl inkörd Suzuki DT65 (2-taktare gissningsvis från 80-talet). Den tuffar på bra när den är kall men har den senaste tiden efter 15-20 minuters körning med relativt högt effektuttag plötsligt tappat all kraft och någon gång stannat helt med en visslande feltändning. Ibland funkar det att dra på igen efter en minut eller så på tomgång, men då går det bara någon minut sen tröttnar den igen. 

Häromveckan gjorde jag en rejäl tankrengöring för jag trodde det var skräp som fastnade i insuget vid låg bränslenivå men det gjorde tydligen ingen nytta. 

Tändningsrelaterat månntro? 

Tips från någon motorguru mottages gärna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Till att börja med behövs mer info om din motor.

Ta ett foto av typskylten så det går att läsa fullständig modellbeteckning och serienummer.

Då kan du även få reda på motorns tillverkningsår, så slipper du gissa😏

Återkommer med info och felsökningsförslag.

Mvh
Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack pär, ska försöka kika imorgon. 

Videon ovan är med konstant eller möjligtvis ökande gaspådrag. När jag väl kastar in handduken och lägger ut växeln så går den bra och det går att gasa i friläge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se dataskylt. 

Den har en fin skvallerstråle som.skickar ut ljummet vatten. 

20250723_104502.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag trodde först du hade den gamla 2-cylindriga DT65 "stenkrossen" men nu ser jag att det är den 3-cylindriga. Kom 1985 men då var de lackade i silver men återkom med serienummer osv. så kan vi fastställa tillverkningsår.

Har tittat på filmen några gånger nu och det låter som motorn arbetar tungt.

Jag ser att du drar något bakom båten (tub, vattenskidor, Wakeboard), ser inte ut att gå fort men hur mycket gaspådrag har du?

Har du varvräknare?

Behöver du pumpa med blåsan när motorn stannat?

Vad är det för båt?

Vet du vad du har för propeller, diam x stigning?

Brukar stå på propellern...

Båten drar upp rejält svall, hur långt ner sitter motorn monterad?

Beskriv hur motorn går på olika varvtal och vid vilket varvtal börjar den tröttna?

Stannar den alltid när varvtalet börjar sjunka?

Ska fundera lite och ju bättre svar och beskrivning du kan ge, desto enklare är det att komma med vettiga förslag.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan tyvärr inte läsa siffrorna i serienumret, kan du skriva siffrorna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ViKillen med koll på Suzuki! Det stämmer att den är trecylindrig. 

Jag tror det står 23-879

Jag drar en åkring bakom, jag är en hönspappa så jag kör så det precis planar. Varierar varvtalet för att hålla mig där, så det är långt ifrån max pådrag hela tiden, men absolut så går den tungt. 

Den går bra över hela registret, tills den inte gör det. Jag har ingen varvräknare så jag kan inte säga vilket varvtal, men det är olika skulle jag säga. Den stannar inte alltid, faktiskt oftast inte. Däremot tycker jag att den misständer lite, lite hackande och något tjut/pip. Ska se om jag kan ladda upp en video. 

Behöver inte pumpa med blåsan, och den är inte ihopsugen. 

Kollar propeller. Det är ett gammalt skrov, Shetland daycruiser. Propellern sitter under skrovet, kan dubbelkolla sen. Summan av kardemumman är att jag kör den ganska hårt för att vara gammal, men ändå rätt långt från max pådrag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1992 börjar serienumret på 231001 och slutar på 351000, så 1992 är det om det inte börjar på 230xxx då är det 1991.

Kom ihåg att alltid serienummer när du köper eller beställer delar.

Katalogerna går efter tillverkningsår men det kan ske en förändring mitt inne i ett serienummer intervall, därför behövs serienummer.

Shetland DC säger du, kan det vara 535 Cabin du menar? Vet inte om det gjorts någon DC modell på detta skrov. Är det en 570 Cabin är motorn i minsta laget.

Såg på bilden på typskylten att din motor sitter så långt ner den kan, du kan nog höja upp 1 eller 2 hål beroende på hur mycket av antiventilationsplattan som ligger under båtbotten. Den skall ligga jämns med botten inte under. Man förlorar några hundra r/min bara för att motorn sitter fördjupt.

Har man sen en propeller med för stor stigning blir det ytterligare några hundra r/min lägre.

Kan jämföras med att köra en personbil på högsta växel i en brant uppförsbacke och hålla 50 km/h, det vibrerar i bilen och motorn protesterar: Jag orkar inte!

Vad är det för tjut/pip?

Är det larmet i reglageboxen som ljuder?

Har du instruktionsbok?

Börja med att kolla tändstiften, kolla färg och om de är slitna.

Sitter där t.ex. NGK BR8HS eller BR8HS-10 så byter du ut till utan R.

R betyder "resistor" och är radiavstörning, helt onödigt nu mer när gamla Walkie-Talkies, VHF-radio eller radio med rörförstärkare mm. inte finns längre mer än hos samlare.

Kolla bränslefiltret hur det ser ut. Rengör med bromsrengöringsspray och blås rent med tryckluft.

Rent spontant tror jag din motor får slita för hårt på båten och bränslepumpen hinner inte med, den kan vara sliten eller rättare sagt membranet ser ut som en gammal ICA-kasse.

Kör du på E10 (95 oktan)?

Sluta i så fall med det och gå över till 98 oktan som innehåller <5% etanol och mindre av bionafta som är förkastligt i en båtmotor.

Kan tänkas bu behöver rengöra förgasarna och då måste de plockas isär helt och allt tvättas med bromsrengöring för att få bort alla beläggningar.

Kolla propellern vad den har för stigning mm.

Kolla monteringshöjden, motorn får inte sitta för djupt.

En sista koll, har du skador på båtbotten som lagats med bilspackel eller bara målats över med bottenfärg?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Pär, det kan nog absolut vara en 570. Jag kör den på 98 oktan Marinbränsle som jag tror är helt utan etanol, för jag vill undvika det i den gamla motorn. Tjutet/pipet är nog avgasljud från en misständning, inte något larm. 

Tyvärr så insåg jag idag att den bara går på två cylindrar. Gnista finnes men inte ens på startgas så går den på den övre.

Provade att byta tändspole/tändstift ifall gnistan skulle varit otillräcklig men.med samma resultat. Jag ska mäta kompressionerna imorgon, men jag har en gnagande oro för vad den kommer visa. 

Är den mot förmodan OK så är det sista jag kan komma på att byta CDI-box, men är kompet dåligt så blir det nog colaburkar av motorn. Knappast värt jobbet/kostnaden att göra något åt en sådan grej, antar jag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Startgas är 💀 för 2-taktare och egentligen alla motorer!

Vill det sig illa så tänder startgasen i vevhuset och då kan man kasta motorn.

Lämna in flaskan på tippen och köp aldrig mer igen😏

Det lät inte så illa som att den bara gick på 2 men det är ju svårt att höra på en kort filmsnutt.

Helt annat att stå bredvid motorn och lyssna.

Du har ju gnista, så det är INTE fel på några komponenter i tändsystemet!

Kan vara en bladventil i insuget som gett upp eller t.o.m. brustit.

Lyft av locket på insugningsljuddämparen och lyssna, lär höras skillnad.

Kolla kompressionen så det inte är toppackning.

Är det toppackningen så måste toppen kollas så den inte är skev eller skadad på annat sätt.

Kolla vilken cylinder den inte går på, ta bort en tändkabel i taget och starta. Håll INTE i tändkabeln, gör fruktansvärt ont att få en stöt från den. Alternativet är att lyfta av tändkablarna med en välisolerad tändkabeltång och lyssna om varvtalet förändras eller inte.

Detta test skall ske på tomgång och förtöjd vid bryggan.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är den översta cylindern som har så gott som noll kompressioner (18 psi jämfört med 75 på de övriga två). Den har aldrig fastnat såvitt jag vet, men jag ser framför mig en repig cylinder och trasig kolv. Att börja riva i detta är långt bortom min förmåga och tillgång till tid och verktyg tyvärr...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja då har du konstaterat felet iaf.

Är det en Shetland 570 bör du gå upp lite i motorstyrka om du ska köpa annan motor.

Shetland rekommenderade 65 hk men den är godkänd för upp till 115 hk men jag hade nog satsat på en 75–90 hk motor om du inte har allt för bråttom. Tänk på att 4-taktsmotorer är tyngre än 2-taktsmotorer och man skall nog inte gå mycket över 120 kg i motorvikt. Tänk även på att styrningen (styrväxel och vajern) klarar av större motor och om det finns plats välj styrrörsmonterad vajer:

1431412584_Styrrsmontering.png.4684492b244bb1b54927ecd53896c87c.png

Monteringshöjden är viktig, motorn får inte sticka för djupt under båten botten.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...