chrsan 8 Postad 31 Juli (redigerade) Hej alla, Jag ska byta ut min gamla GPSMAP 178C Sounder, som har suttit i min båt som jag precis köpte. Den har suttit där i många år, men vet inte exakt hur länge. Till denna är en ekolod inombordsgivare av okänd modell. Jag har tänkt att köpa en begagnad GARMIN MAP 720 eller 721xs eller liknade. Jag har försökt forska runt lite själv, men snubblar snabbt i all information som finns. Min fråga är hur kompatibel är en gammal givare (tror den är 12 pin) med en nyare plotter med 8 pin. Jag har sett att det finns adapters 8-12 men är osäker på om det fungerar bara koppla på en sådan. Det vore nog lite väl enkelt 🙂 På Hjertmans i Stockholm så trodde de att jag måste byta ut allting om en nyare 720 eller 721xs eller liknade ska installeras för ekoloden. Jag skulle helst vilja hitta en plotter som är kompatibel med den givare jag har, men som är mycket bättre än 178C som är helt värdelös när det gäller navigering. Jag skickar med lite bilder nedan och kommenterar. Tacksam för alla svar. Ha en fin fortsatt sommar! //Christer Redigerad 31 Juli av chrsan Min nuvarande plotter och en dålig bild på givaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chrsan 8 Postad 31 Juli En nyare GARMIN 721xs från 2019 som ett exempel. Den är 8 pin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snilsson 22 Postad 31 Juli Givare är 6pin och passar till 720s och till nyare garmin 8pin finns det en adapterbox med skruvplint för ca 1000:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 41 Postad 1 Augusti Urklipp från svaren när jag ställt frågan till ChatGPT 🙂 🔍 Viktigt att tänka på Ingen hastighetssensor: De 12‑pin-portarna har inte stöd för hastighetssensor (water speed). Alla stift används till djup- och temperaturdata, så den biten fungerar inte via 12‑pin‑anslutningen Garmin Support. Adapter till 8‑pin: Om du (i stället) har en 8‑pin-transducer och vill ansluta till en plotter med 12‑pin, kan du använda Garmins adapterkabel 010‑12122‑10 (8‑pin → 12‑pin) för att få funktionalitet med XID‑igenkänning etc. static.garmin.com+7The Hull Truth+7Garmin+7. Adapter från 12‑pin → 8‑pin ? Det finns inga adapterlösningar som låter dig plocka ut full funktion från en 12‑pin‑transducer till en enhet med endast 8‑pin-port. 8‑pin-portar har inte tillräckligt många ledningar för att driva SideVü/ClearVü etc. adapter hjälper alltså inte i den riktningen meridianyachtowners.com+7The Hull Truth+7Amazon+7static.garmin.com+3BBC Boards+3Garmin+3. Y‑kabel för flera givare: Garmin erbjuder även en Y‑kabel (t.ex. delnr 010‑12445‑33) som låter dig kombinera en 12‑pin-givare (scanning) och en 8‑pin 2D-givare i samma 12‑pin-port, för att få backup‑djup vid hög fart eller kavitation Sonar Pros Electronics+1BBC Boards+1. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 646 Postad 1 Augusti Ring Garmins support och fråga. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chrsan 8 Postad 1 Augusti 14 timmar sedan skrev snilsson: Givare är 6pin och passar till 720s och till nyare garmin 8pin finns det en adapterbox med skruvplint för ca 1000:- 14 timmar sedan skrev snilsson: Givare är 6pin och passar till 720s och till nyare garmin 8pin finns det en adapterbox med skruvplint för ca 1000:- Tack för svar. Så @snilsson du menar att nuvarande kontakten kan pluggas in direkt i en 720s? Och vad menar du med att givaren är 6 pin? Hur ser du det? Det är ju 18 pin i kontakten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sSvensson 8 Postad 1 Augusti Är i samma sits. Ny plotter Garmin UHD2 72cv med äldre Garmin 6 pin givare. Nya plottern har 4 pin. Mailade in fråga till Garmin supporten som svarade snabbt. De tog fram de adaptrar som behövdes. Totalkostnaden blev 1150kr. Tyckte det blev dyrt då en ny givare kostar 859kr. Byter till ny givare nästa år vid vårrustningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chrsan 8 Postad 1 Augusti (redigerade) Ja. Jag fick bra support från Garmin om mina frågor. Det ska fungera med min nuvarande givare med hjälp av en 8-6 adapter (se bild) jag måste klippa sönder min nuvarande kabel och koppla in den i adaptern enligt Garmen. Eftersom jag har en inombodsgivare som kostar 2-3000kr så försöker jag denna installation. Jag köper en begagnad 721xs idag. Stort tack för era svar. //Christer Redigerad 1 Augusti av chrsan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snilsson 22 Postad 1 Augusti 3 timmar sedan skrev chrsan: Tack för svar. Så @snilsson du menar att nuvarande kontakten kan pluggas in direkt i en 720s? Och vad menar du med att givaren är 6 pin? Hur ser du det? Det är ju 18 pin i kontakten Din sladd har en kontakt en bit ner på kabel där ekolodskabel är ansluten. Lika dant på 720s men de har olika kontakter in i apparaten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kojak77 22 Postad 1 Augusti Jag har en 720s som jag med största sannolikhet skall byta till en nyare i höst eller vår. Har liknande problematik med att allt kablage till den gamla sitter med otillgängligt med buntband. Blir nog att dra nya kablage som får ligga löst. Men om det är intressant så kan du få köpa min 720s med aktergivare. Aktergivaren är 2 år gammal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chrsan 8 Postad 1 Augusti @Kojak77 jag köpte en 721xs från 2019 till ett jättebra pris så jag testar den med min nuvarande inbordsgivare och adapter så får vi se om det funkar. Grejerna är på väg så uppdaterar här när jag vet hur det gick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chrsan 8 Postad 17 timmar sedan Nu är installationen klar. Det gick bra med Garmin Honadapter enligt ovan. Jag har en Garmin 2 frekvenser 50/200 khz givare med ; kablar (röd, svart, grön och vit) som jag kopplade in i kopplingsplinten i adaptern. Lätt att bara följa instruktionerna från denna Garmin support video https://share.google/9y6TM4oxsVfjxg6gs på Youtube. Bra support från Garmin Göteborg också 😊 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser