Rikardg 0 Postad 30 September , 2024 Hejsan, Jag har en AQ130 med 2x Solex PAI44 som startar lätt, har tomgång och går bra. MEN, efter man har haft båten uppe i fart en stund och ska ner på tomgång så surar den och dör. Om man istället släpper ner gasen lite fint och kör motorn på förhöjd tomgång (med eller utan växel) i ca 2-4 minuter så klarar den av att hålla tomgång både med och utan växel, dvs allting är som det ska igen. Det är just momentet från höga varvtal gå ner till tomgång som den inte tycker om. När motorn dör så går den bara att starta genom fullt gaspådrag och inte pumpa på gasen. Båten har fungerat så sedan jag köpte den i somras och jag kan inte få tag på någon tidigare historik om båten. Den har kvar gamla rostiga tändstift, torra med riktigt sotiga. Är det något ni känner igen? Eller är det bara börja renovera förgasarna och sedan gå vidare med tändningssystemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 028 Postad 30 September , 2024 1 timme sedan skrev Rikardg: Den har kvar gamla rostiga tändstift, torra med riktigt sotiga. Du kan ju börja med att borsta tändstiften blanka och kolla att dom har rätt elektrodavstånd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 44 Postad 30 September , 2024 Ja och kolla att det är rätt stift enligt spec. Kanske dags att köpa nya, korrekta stift. Kan göra underverk ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 728 Postad 30 September , 2024 Kolla också att tändningens förställning rör sig som den skall i fördelaren. Om tändläget inte går tillbaka neutralläget när man varvar ner har man lite för tidig tändning för tomgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AntonApell 0 Postad tisdag kl 19:21 2024-09-30 vid 13:24 skrev Rikardg: Hejsan, Jag har en AQ130 med 2x Solex PAI44 som startar lätt, har tomgång och går bra. MEN, efter man har haft båten uppe i fart en stund och ska ner på tomgång så surar den och dör. Om man istället släpper ner gasen lite fint och kör motorn på förhöjd tomgång (med eller utan växel) i ca 2-4 minuter så klarar den av att hålla tomgång både med och utan växel, dvs allting är som det ska igen. Det är just momentet från höga varvtal gå ner till tomgång som den inte tycker om. När motorn dör så går den bara att starta genom fullt gaspådrag och inte pumpa på gasen. Båten har fungerat så sedan jag köpte den i somras och jag kan inte få tag på någon tidigare historik om båten. Den har kvar gamla rostiga tändstift, torra med riktigt sotiga. Är det något ni känner igen? Eller är det bara börja renovera förgasarna och sedan gå vidare med tändningssystemet? Väcker en gammal tråd till liv men hur löste du problemet? Har haft samma problem som dig de senaste dagarna men rev förgasarna och gick igenom dom mycket noggrant, nu känns motorn mycket mer rapp och går fint på tomgång. Har dock inte lagt tillbaka den i vattnet och provkört än. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikardg 0 Postad tisdag kl 20:43 1 timme sedan skrev AntonApell: Väcker en gammal tråd till liv men hur löste du problemet? Har haft samma problem som dig de senaste dagarna men rev förgasarna och gick igenom dom mycket noggrant, nu känns motorn mycket mer rapp och går fint på tomgång. Har dock inte lagt tillbaka den i vattnet och provkört än. Hej! Jag köpte renoveringssats till förgasarna. När jag rev dom så märkte jag att ena mässingsstaven/huvud munstycket satt väldigt glappt. Några backventiler som hakade sig samt skruvarna var lite knasigt justerade. Ställde in enligt handboken och den verkar fungera som den ska. Har inte provkört en längre tur än men planerar för en långtur till helgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AntonApell 0 Postad tisdag kl 22:38 1 timme sedan skrev Rikardg: Hej! Jag köpte renoveringssats till förgasarna. När jag rev dom så märkte jag att ena mässingsstaven/huvud munstycket satt väldigt glappt. Några backventiler som hakade sig samt skruvarna var lite knasigt justerade. Ställde in enligt handboken och den verkar fungera som den ska. Har inte provkört en längre tur än men planerar för en långtur till helgen. De låter lovande! Vet du på rak arm vad du har för bestyckning i förgasarna ? Långa eller korta accmunstycken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser