Jump to content
Saturday 02 November 2024
Lastbilslars

Problem med start av båtmotor

Recommended Posts

Har en diesel motor som som inte startar , de är en Solediesel 34. Felet som händer är att den tar extremt mycket ström så att batteriet laddar ur innan den startat körde förut med både mekaniker och en kompis som lyckades envisas igång den . Men nu när jag skulle testa konservera motor så har jag laddat upp batteri vilket tog lång dit och använde mig av en booster och allt tar slut på ca 2 minuter på startmotorn är de någon som vet varför de tar så mycket ström att starta och hur hittar jag problemet känns konstigt att två batterier plus en ny inköpt startbooster inte ska klara av jobbet ett batteri är helt nytt de andra är ca 3 år gammal 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kortslutning...

 

Troligen i startmotorn.

 

Häng på en tångamperemeter så ser du hur stor ström som flyter ut från batteriet vid startförsök.

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Hybro:

Kortslutning...

 

Troligen i startmotorn.

 

Häng på en tångamperemeter så ser du hur stor ström som flyter ut från batteriet vid startförsök.

Får testa med de och se.  hur löser man en eventuell kortslutning ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är kortslutningen inne i startmotorn, så är det byte som gäller.

 

Varför jag tror på kortslutning är att batteriet laddades ur snabbt.

Då kan det så klart även vara dåligt batteri.

 

Vilken vilospänning har batteriet när det inte varit inkopplat typ en halv dag efter fulladdning?

 

Vilken vilospänning har det efter att ha belastas efter några kortare startförsök?

 

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev Hybro:

Är kortslutningen inne i startmotorn, så är det byte som gäller.

 

Varför jag tror på kortslutning är att batteriet laddades ur snabbt.

Då kan det så klart även vara dåligt batteri.

 

Vilken vilospänning har batteriet när det inte varit inkopplat typ en halv dag efter fulladdning?

 

Vilken vilospänning har det efter att ha belastas efter några kortare startförsök?

 

 

 

 

Kan komma med exakt siffror vid en ny mätning och laddning av batteriet, men idag när jag provade hade batteriet 12 volt när jag kollade på voltmätaren som stod på instrument panelen och efter några försök då går den ner till 8 och olje lampan eller bränsle lampan lyser inte ens. 
ena batteriet är helt nytt plus de andra hade min pappa bytt för ca 3 år sedan . Haft en startbooster som jag köpte idag som också laddades ur direkt 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Lastbilslars:

....allt tar slut på ca 2 minuter på startmotorn

Men kör/snurrar du 2 (två) min på startmotorn !?!?  Normalt är ju snarast kanske 2-3 sekunder eller så för att starta en motor....

 

Batteriets kapacitet är angiven vid en ganska låg urladdningsström (ofta C/20). Vid högre ström minskar kapaciteten, och vid riktigt höga strömmar (som en startmotor) kan man köra slut ett batteri på mycket kort tid. Förutom att ett par minuters malande på startmotorn kommer ta kål på batteriet så är risken också stor att startmotorn far riktigt illa.

 

1 timme sedan skrev Lastbilslars:

Haft en startbooster som jag köpte idag som också laddades ur direkt 

En startbooster klarar normalt mycket färre och kortare startförsök än ett (friskt) batteri. Den är gjord för att ge möjlighet till ett eller ett par korta startförsök på en motor som har dåligt batteri men i övrigt frisk och startvillig.

 

1 timme sedan skrev Lastbilslars:

....men idag när jag provade hade batteriet 12 volt när jag kollade på voltmätaren som stod på instrument panelen och efter några försök då går den ner till 8 och olje lampan eller bränsle lampan lyser inte ens.

Hur exakt är din mätare ?  Ett bly/syrabatteri som "bara" har 12V  (12,0V) i vila är i princip helt urladdat.

Bränslelampan - vad är det för lampa ?  Gissar att du menar laddlampan 😉

 

2 timmar sedan skrev Lastbilslars:

....så har jag laddat upp batteri vilket tog lång dit och använde mig av en booster

Vad har du laddat batteriet med och hur länge, eller menar du att du har laddat batteriet med boostern ?

 

Tycker det låter som att du har något fel på motorn om den inte startar på ett par tre sekunder utan du behöver mala i flera minuter. Det är där du skall börja med felsökningen.

Det har sedan sannolikt (och helt naturligt) givit dig två dåliga batterier och en urladdad booster. Och efter några sådana övningar spelar det ingen roll om ena batteriet var "nytt" och det andra bara ett par år gammalt (har du två motorbatterier ?) - de måste laddas upp omedelbart efteråt för att inte bli "märkta för livet".

 

Men det är ärligt talat lite svårt att förstå vad du gjort och med vilka förutsättningar. Kanske kan du förtydliga.

 

(Och snurrar startmotorn och drar runt motorn i början av försöken så är det nog inte den det är fel på, alltså sannolikt ingen kortslutning heller).

Edited by IngemarE
  • Like 3
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om en motorn inte vill starta, och startmotorn funkar, så finns det två möjligheter:
- den får inget bränsle
- den får ingen el

 

Eftersom jag är inte kunnig vid diesel så  bör någon annan hjälpa till hur man identifierar om det är elfel eller bränslefel på en dieselmotorn. Kan det vara så enkelt att bränslefilter är igensatt t.ex p.g.a. bakterietillväxt i tanken ? Eller en död bränslepump ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan skrev Lastbilslars:

Har en diesel motor som som inte startar , de är en Solediesel 34. Felet som händer är att den tar extremt mycket ström så att batteriet laddar ur innan den startat körde förut med både mekaniker och en kompis som lyckades envisas igång den . Men nu när jag skulle testa konservera motor så har jag laddat upp batteri vilket tog lång dit och använde mig av en booster och allt tar slut på ca 2 minuter på startmotorn är de någon som vet varför de tar så mycket ström att starta och hur hittar jag problemet känns konstigt att två batterier plus en ny inköpt startbooster inte ska klara av jobbet ett batteri är helt nytt de andra är ca 3 år gammal 

Om båten ligger i sjön, och man kör länge med startmotorn, utan att motorn startar, måste man stänga vattenintaget. Annars fylls avgasslangen med vatten som kan tränga in i cylindrarna via avgasventilerna. Om startmotorn drar orimligt mycket ström blir batterikabeln varm. Om motorn inte startar inom ca 10 sekunder, är det nog något fel på den.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ställde en massa frågor till TS för att förstå situationen bättre i ett inlägg ovan, men tyvärr har @Lastbilslars inte varit inne på forumet sedan strax efter att han skapade tråden.

 

Han kanske fick igång motorn och är inte längre intresserad av tips....:unsure:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-10-29 vid 13:36 skrev jan_af_lisoe:

Om en motorn inte vill starta, och startmotorn funkar, så finns det två möjligheter:
- den får inget bränsle
- den får ingen el

 

Eftersom jag är inte kunnig vid diesel så  bör någon annan hjälpa till hur man identifierar om det är elfel eller bränslefel på en dieselmotorn. Kan det vara så enkelt att bränslefilter är igensatt t.ex p.g.a. bakterietillväxt i tanken ? Eller en död bränslepump ?

Hej ursäkta blev jätte upptagen på jobbet så hade inte tid att svara , jobbade morgon till kväll . De är absolut något som kan undersökas de konstiga tycker jag att den starta när min kompis och båtmekanikern höll på de tog dock väldigt lång tid 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-10-29 vid 17:13 skrev Rollen:

Om båten ligger i sjön, och man kör länge med startmotorn, utan att motorn startar, måste man stänga vattenintaget. Annars fylls avgasslangen med vatten som kan tränga in i cylindrarna via avgasventilerna. Om startmotorn drar orimligt mycket ström blir batterikabeln varm. Om motorn inte startar inom ca 10 sekunder, är det nog något fel på den.

Oken känns kanske som att man ska ta upp och undersöka igen på våren 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-10-28 vid 21:32 skrev IngemarE:

Men kör/snurrar du 2 (två) min på startmotorn !?!?  Normalt är ju snarast kanske 2-3 sekunder eller så för att starta en motor....

 

Batteriets kapacitet är angiven vid en ganska låg urladdningsström (ofta C/20). Vid högre ström minskar kapaciteten, och vid riktigt höga strömmar (som en startmotor) kan man köra slut ett batteri på mycket kort tid. Förutom att ett par minuters malande på startmotorn kommer ta kål på batteriet så är risken också stor att startmotorn far riktigt illa.

 

En startbooster klarar normalt mycket färre och kortare startförsök än ett (friskt) batteri. Den är gjord för att ge möjlighet till ett eller ett par korta startförsök på en motor som har dåligt batteri men i övrigt frisk och startvillig.

 

Hur exakt är din mätare ?  Ett bly/syrabatteri som "bara" har 12V  (12,0V) i vila är i princip helt urladdat.

Bränslelampan - vad är det för lampa ?  Gissar att du menar laddlampan 😉

 

Vad har du laddat batteriet med och hur länge, eller menar du att du har laddat batteriet med boostern ?

 

Tycker det låter som att du har något fel på motorn om den inte startar på ett par tre sekunder utan du behöver mala i flera minuter. Det är där du skall börja med felsökningen.

Det har sedan sannolikt (och helt naturligt) givit dig två dåliga batterier och en urladdad booster. Och efter några sådana övningar spelar det ingen roll om ena batteriet var "nytt" och det andra bara ett par år gammalt (har du två motorbatterier ?) - de måste laddas upp omedelbart efteråt för att inte bli "märkta för livet".

 

Men det är ärligt talat lite svårt att förstå vad du gjort och med vilka förutsättningar. Kanske kan du förtydliga.

 

(Och snurrar startmotorn och drar runt motorn i början av försöken så är det nog inte den det är fel på, alltså sannolikt ingen kortslutning heller).

Ursäkta var jätte upptagen så hann inte svara , stod på jobbet från morgon till kväll, ska försöka göra de lite tydligare , 

 

Så har startproblem och av någon anledning så tar den väldigt mycket ström när jag försöker starta . För ca 3-4 veckor sedan lyckades min kompis få igång motorn med att vrida på nyckeln och ladda batterierna om och om igen tog kanske en hel dag , köpte nytt batteri då tills slut så tände den . Laddade upp batterierna och skulle försöka få i glykol i motorn men först tog de ca 2 veckor av att få ström i batteriet vilket känns konstigt , lyckas få full laddat enligt vad som visas på instrument panelen , gjorde ett start försök och gick väldigt fort tills batteriet var helt slut köpte en booster den dog också dock var den inte helt full laddat , laddade upp boostern igen och den slukade upp allt batteri . . Hoppas de blev lite bättre förklarat , och ursäkta att jag inte haft tid att återkoppla 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev IngemarE:

Ställde en massa frågor till TS för att förstå situationen bättre i ett inlägg ovan, men tyvärr har @Lastbilslars inte varit inne på forumet sedan strax efter att han skapade tråden.

 

Han kanske fick igång motorn och är inte längre intresserad av tips....:unsure:

 

2024-10-29 vid 15:06 skrev Hybro:

Har du glödstift på din motor?

Ja motorn har glödstift 4 stycken för att vara exakt , dom ska ha byts ut när min pappa ägde båten för ca 4 år sedan 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Verkar att TS har återkommande problem med
dieselmotorer som inte vill starta. Tyvärr ingen återkoppling på den förra tråden.

 

Och någon som kallar sig "Latsbilslars" förväntas vara en hejare på dieselmotorer som sitter normalt i lastbilar.

Uppskattar fått med så många och försöker ge mig tips tyvärr fick jag jätte mycket att göra på jobbet fick aldrig tiden att läsa igenom och svara på allt , lastbilslars kommer från att de rimmar på Lars , ingenting att göra med mig då verket heter så eller ens suttit i en lastbil är väldigt okunnig av motor och fordon 

10 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Verkar att TS har återkommande problem med
dieselmotorer som inte vill starta. Tyvärr ingen återkoppling på den förra tråden.

 

Och någon som kallar sig "Latsbilslars" förväntas vara en hejare på dieselmotorer som sitter normalt i lastbilar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Lastbilslars:

 

Så har startproblem och av någon anledning så tar den väldigt mycket ström när jag försöker starta . För ca 3-4 veckor sedan lyckades min kompis få igång motorn med att vrida på nyckeln och ladda batterierna om och om igen tog kanske en hel dag , köpte nytt batteri då tills slut så tände den . Laddade upp batterierna och skulle försöka få i glykol i motorn men först tog de ca 2 veckor av att få ström i batteriet vilket känns konstigt , lyckas få full laddat enligt vad som visas på instrument panelen , gjorde ett start försök och gick väldigt fort tills batteriet var helt slut köpte en booster den dog också dock var den inte helt full laddat , laddade upp boostern igen och den slukade upp allt batteri . . Hoppas de blev lite bättre förklarat , och ursäkta att jag inte haft tid att återkoppla 

Nej, tyvärr inte speciellt mycket klokare. Ställde några frågor i inlägget ovan, men du svarar inte riktigt på dem. Kanske låter lite "tråkig", men för att komma framåt behöver man ofta bena ner problemet i mindre delar, och då kan tillsynes meningslösa frågor vara väldigt viktiga att svara på - kort, sakligt och precis på det som frågas - för att nå framåt och lägga "pusslet".

 

Till att börja med verkar det som att du har problem med motorn, som gör den extremt svårstartad. Där borde du börja felavhjälpningen. En diesel som denna skall starta på ett par sekunder, annars är det något som är fel.

 

Sedan har du låst dig lite vid att startmotorn "tar väldigt mycket ström när jag försöker starta". Men det gör en startmotor, och det är därför man skall se till att den startar snällt och inte behöva mala på starten för länge, både för startens och batteriets välbefinnande.

Men allt detta är redan skrivet (läste du det som skrivits ovan?), likaså en förklaring till att din startbooster tar slut snabbt.

 

Men, svara gärna kort på....

1. Vad är det du laddar batteriet med som tar hela två veckor att "få ström" i det ?

2. Hur ser du att batteriet är fulladdat, vad är det för instrument och hur visas det ?

3. Du nämnde 2 min, behöver du alltså (och körde) starten så länge utan att motorn startade ?

4. När du gör första startförsöket efter fulladdat (?) batteri, drar starten runt motorn då, om så bara för en kort stund ?  I så fall är det ingen kortslutning eller troligen inget annat fel på starten.

 

Sedan är nog som sagt huvudfelet det faktum att motorn inte startar som den skall, utan allt malande knäcker batterierna snabbt. En startmotor drar en massa ström och skall göra det.

 

Okunniga har vi alla varit en gång, och med tiden när man lär sig mer, desto mer inser man hur lite av allt man begriper.... 😉

 

 

Edited by IngemarE
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Verkar att TS har återkommande problem med
dieselmotorer som inte vill starta. Tyvärr ingen återkoppling på den förra tråden.

 

Och någon som kallar sig "Latsbilslars" förväntas vara en hejare på dieselmotorer som sitter normalt i lastbilar.

 

Lite mera info fron den tidigare tråden.

2021-05-06 vid 11:38 skrev Lastbilslars:

Hej har en motorseglare som går lite upp och ner i starten. Fick ärva en båt av min pappa och som är en motorseglare

Dahlbo 27 

27 fot

motorseglare/snipa

Solemini 34 diesel 

 

har lite problem med att den vill inte starta , har haft den ca 2 år sen jag fick ta över den har alltid vart lite seg i starten att de tar tid tills den tänder har haft en mekaniker här 2 gånger på olika tillfällen sist byta hand tändningslåset för den inte fick nån kontakt , den andra gången var han här och hade samma problem som nu han sa att han fick igång den efter ca 10 min. nu börjar sommaren igen nu har jag inte sjösätt den men försöker starta på land , de är som att den inte fårkraft att starta. Den snurrar och snurrar jag laddar batteri och den startar tänder inte , pappa har bytt/satt in glödstift för att minimera problemet den verkar ha hjälpt ett tag har kollat batterierna förra året när jag hade problemet men de var inga konstigheter med dom . Jag undrar om vet vad felet är kanske man kan få tips hur man felsöker osv eller hur man fixar de tack i förhand 

Båt: Dalbosnipa 27

Motor: Solė Mini 34

Problem: Svårstartad minst sedan våren 2019.

 

Båten är från 70-talet och det kan ju hela bränskesystemet och elsystemet också vara.

Motorn är från ungefär år 2000 (när Solė började tillverka den) eller senare.

 

Glödstiften är bytta för ett antal år sedan.

 

En mekaniker har anlitats. En gång byttes tändningslåset och en annan gång tog det 10 minuter för mekanikern att få igång motorn.

 

Vad kan gå fel, jo ungefär allt!

 

Spontant tror jag mest på att motorn är svår att starta beroende på något av följande (Utan inbördes ordning, känns som jag saknar info):

  • Glödstiften fungerar inte. Skruva ur glödstiften. Mät motståndet för att se om de är hela eller testa om de blir varma om man ansluter dem till ett batteri. Byt ut alla om något är trasigt. 
  • Spridarna är dåliga.  Skruva ur spridarna och lämna in dem för rengöring, provtryckning och justering.
  • Bränslet kommer inte fram som det ska. Lufta motorn enligt instruktionerna. Kommer det fram bränske hela vägen så kan det vara okej, men det är inte säkert. Startar motorn lätt nu så är problemet kanske löst. Finns det skräp i tanken kan problemet komma och gå.
  • Luft läcker in i bränslesystemet. Om motorn startar lätt när den är nyluftad, men sämre senare läcker troligen luft in. Då får man gå igenom systemet hela vägen och kolla så att allt är tätt och att det inte finns skräp i tanken som sätter igen sugröret, för då finns risk att luft sugs in om någon del av bränslesystemet inte är perfekt.
  • Dålig kompression. Gör ett kompressionsprov.
  • Skräp i tanken. Dieselbakterier och annat skräp kan ställa till problem. Inspektera och rengör tanken vid behov.
  • Igensatta bränslefilter. Byt alla bränslefilter om det inte är gjort de senaste två åren, men kolla att tanken är ren först.

 

Jag tror att lite foton på motor och bränslesystem skulle hjälpa en del för att vi som aldrig har sett båten och installationen ska förstå vad som kan vara problemet.

Edited by Mackey
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan väl låna ett batteri, från

t e x din bil och prova med.

Nu menar jag ordentligt inkopplat och bara detta.

 

Läst tråden flera gånger.

Du har inte bara startmotorn som drar stor ström, utan även fyra glödstift.

Ett halvdant batteri, dyker i spänning vid starförsök, vilket innebär att glödstiften inte glöder som de ska.

Därför trögstartat, om det ens går.

 

Så mät spänningen på batteriet, när du gör startförsök.

 

Och hur gjorde du nu med kylvattnet?

Är avgassystemet full, så är risken stor att du får in vatten i motorn.

Det är avgaserna som puttar ur vattnet ur avgassystemet normalt.

 

Ett mycket kort startförsök skadar normalt inte vattenpumpen.

Stäng av om motorn hostar igång vid dina försök.

Koppla så kylvattnet innan mer körning.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-10-31 vid 09:18 skrev jan_af_lisoe:

Och någon som kallar sig "Latsbilslars" förväntas vara en hejare på dieselmotorer som sitter normalt i lastbilar.

Varför det? Är alla som jobbar med Microsoft Office på kontor även pc-experter som glatt dyker ner i chassit och byter kylfläkt när den skurit? 

 

Jag kan lite om dieselrovor men det är jag helt ensam om i mitt chaufförsgäng. De andras kunskaper sträcker sig till att motorn startar när man vrider på nyckeln. Gör den inte det ringer man Volvo Action Service så kommer det en trollkarl som kopplar in en dator som får igång motorn igen. 

 

Det är ingen ordning på dagens lastbilschaffisar. 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Mackey:
  • Glödstiften fungerar inte. Skruva ur glödstiften. Mät motståndet för att se om de är hela eller testa om de blir varma om man ansluter dem till ett batteri. Byt ut alla om något är trasigt. 

Det går väl att resistansmäta stiften på plats? På en modern diesel skruvar man inte ur glödstiften om man inte konstaterat att de är felaktiga p.g.a. den stora risken att dra av stiftet i topplocket och då har man skapat sig ett stort problem. Gamla motorer hade kanske grävre dimmensioner på stiften?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mät ström med t ex tångamperemeter från batteriet, in till varje glödstift, in till syartmotorn och kolla samtidigt batterispänningen.

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Mackey:

 

Lite mera info fron den tidigare tråden.

Båt: Dalbosnipa 27

Motor: Solė Mini 34

Problem: Svårstartad minst sedan våren 2019.

 

Båten är från 70-talet och det kan ju hela bränskesystemet och elsystemet också vara.

Motorn är från ungefär år 2000 (när Solė började tillverka den) eller senare.

 

Glödstiften är bytta för ett antal år sedan.

 

En mekaniker har anlitats. En gång byttes tändningslåset och en annan gång tog det 10 minuter för mekanikern att få igång motorn.

 

Vad kan gå fel, jo ungefär allt!

 

Spontant tror jag mest på att motorn är svår att starta beroende på något av följande (Utan inbördes ordning, känns som jag saknar info):

  • Glödstiften fungerar inte. Skruva ur glödstiften. Mät motståndet för att se om de är hela eller testa om de blir varma om man ansluter dem till ett batteri. Byt ut alla om något är trasigt. 
  • Spridarna är dåliga.  Skruva ur spridarna och lämna in dem för rengöring, provtryckning och justering.
  • Bränslet kommer inte fram som det ska. Lufta motorn enligt instruktionerna. Kommer det fram bränske hela vägen så kan det vara okej, men det är inte säkert. Startar motorn lätt nu så är problemet kanske löst. Finns det skräp i tanken kan problemet komma och gå.
  • Luft läcker in i bränslesystemet. Om motorn startar lätt när den är nyluftad, men sämre senare läcker troligen luft in. Då får man gå igenom systemet hela vägen och kolla så att allt är tätt och att det inte finns skräp i tanken som sätter igen sugröret, för då finns risk att luft sugs in om någon del av bränslesystemet inte är perfekt.
  • Dålig kompression. Gör ett kompressionsprov.
  • Skräp i tanken. Dieselbakterier och annat skräp kan ställa till problem. Inspektera och rengör tanken vid behov.
  • Igensatta bränslefilter. Byt alla bränslefilter om det inte är gjort de senaste två åren, men kolla att tanken är ren först.

 

Jag tror att lite foton på motor och bränslesystem skulle hjälpa en del för att vi som aldrig har sett båten och installationen ska förstå vad som kan vara problemet.

Tack för mycket information! Har funderat på tändstiften kan börja där , gå igenom alla ändar som du skrivit 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Försöker ladda upp lite bilder men tyvärr är bilderna förstora 

1 minut sedan skrev Lastbilslars:
1 minut sedan skrev Lastbilslars:

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Lastbilslars:

Tack för mycket information! Har funderat på tändstiften kan börja där , gå igenom alla ändar som du skrivit 

Ska testa om jag kan ta lite bilder och göra om storleken på något sätt 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Hybro:

Mät ström med t ex tångamperemeter från batteriet, in till varje glödstift, in till syartmotorn och kolla samtidigt batterispänningen.

Ska ta och börja där tack för förslag 

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev IngemarE:

Nej, tyvärr inte speciellt mycket klokare. Ställde några frågor i inlägget ovan, men du svarar inte riktigt på dem. Kanske låter lite "tråkig", men för att komma framåt behöver man ofta bena ner problemet i mindre delar, och då kan tillsynes meningslösa frågor vara väldigt viktiga att svara på - kort, sakligt och precis på det som frågas - för att nå framåt och lägga "pusslet".

 

Till att börja med verkar det som att du har problem med motorn, som gör den extremt svårstartad. Där borde du börja felavhjälpningen. En diesel som denna skall starta på ett par sekunder, annars är det något som är fel.

 

Sedan har du låst dig lite vid att startmotorn "tar väldigt mycket ström när jag försöker starta". Men det gör en startmotor, och det är därför man skall se till att den startar snällt och inte behöva mala på starten för länge, både för startens och batteriets välbefinnande.

Men allt detta är redan skrivet (läste du det som skrivits ovan?), likaså en förklaring till att din startbooster tar slut snabbt.

 

Men, svara gärna kort på....

1. Vad är det du laddar batteriet med som tar hela två veckor att "få ström" i det ?

2. Hur ser du att batteriet är fulladdat, vad är det för instrument och hur visas det ?

3. Du nämnde 2 min, behöver du alltså (och körde) starten så länge utan att motorn startade ?

4. När du gör första startförsöket efter fulladdat (?) batteri, drar starten runt motorn då, om så bara för en kort stund ?  I så fall är det ingen kortslutning eller troligen inget annat fel på starten.

 

Sedan är nog som sagt huvudfelet det faktum att motorn inte startar som den skall, utan allt malande knäcker batterierna snabbt. En startmotor drar en massa ström och skall göra det.

 

Okunniga har vi alla varit en gång, och med tiden när man lär sig mer, desto mer inser man hur lite av allt man begriper.... 😉

 

 

vill komma framåt så de är en bra push för en ung och okunnig båtägare som mig .Fattar de lite svårt för mig att förklara , dyslexi 

okej börjar enkelt 

1.har en laddare som min pappa hade sedan tidigare , gammal skulle jag säga där jag kopplat in batteriet ( på ena där kopplat ut ur båtens elektrisitet . De andra batteriet har jag laddat med en laddare som förra båtägaren har kopplat in, den är inkopplad i själva båten . 

2.på batterieladdaren (den som är inkopplad i båten står de att de är tomt halvtomt osv ) andra sätter är att jag ser på instrumentpanelen själva volt mätaren : den är nog intr hundra procent men den visat ca 12 - 13 svårt attt se exakt ) 

3. 2 minuter kan nog tagit i lite , de gick väldigt fort . Men inom den tidenhar den ite startart . Så länge jsg har haft den har de alltid varit lite svårt att starta den men den har gått igång .

4 . Motorn går runt , som sagt fick igång motorn för ca en månad sedan då en vän hjälpte till. Vi höll på en hel dag att vrida på nyckeln tills slut startade den , ladda batteriet på nytt och försökte om och om igen .

 

hoppas jag fått in infortmstionen med klarspråk ;) 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Hybro:

Mät ström med t ex tångamperemeter från batteriet, in till varje glödstift, in till syartmotorn och kolla samtidigt batterispänningen.

6 timmar sedan skrev Hybro:

Mät ström med t ex tångamperemeter från batteriet, in till varje glödstift, in till syartmotorn och kolla samtidigt batterispänningen.

Tack för tips ska mäta , är de för att veta att glödstiften är hela ; mäta att strömmen går hela vägen.?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...