kiwi- 4 Postad 30 Maj Enligt det här svaret (av en moderator) på Victrons forum så ska XS 1400 inte ha problemet med VHF störningar.http://community.victronenergy.com/t/orion-xs-12-12-or-orion-1400-in-12v-system/28943/2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 41 Postad 31 Maj 10 timmar sedan skrev superpin: De skulle också ha 500:- mer för den avstörda varianten av XS 50A. Det är ju helt galet. Man ska betala extra för att få en säker och fungerande version av en produkt! Jag har gillat Victron men nu börjar det luta åt att de kan behålla sitt skräp och jag väljer andra tillverkare. Men det blir svårt när man redan byggt upp ett Victronsystem där appen och monitorn är navet i elsystemet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 619 Postad 31 Maj 1 timme sedan skrev Till_havs: 12 timmar sedan skrev superpin: De skulle också ha 500:- mer för den avstörda varianten av XS 50A. Det är ju helt galet. Man ska betala extra för att få en säker och fungerande version av en produkt! Den ej fungerande versionen bör vad jag förstår inte få säljas alls inom EU eftersom den upoenbart i praktiken inte följer EMC-direktivet. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 495 Postad 31 Maj 4 timmar sedan skrev Mackey: Den ej fungerande versionen bör vad jag förstår inte få säljas alls inom EU eftersom den upoenbart i praktiken inte följer EMC-direktivet. Fast om den uppfyller eller inte uppfyller kraven vet vi väl egentligen inte? Den skulle kanske kunna ligga precis på gränsen till att uppfylla kraven men att detta inte är tillräckligt när den installeras i närheten av en radio som arbetar exakt på dess switchfrekvens? Men visst skulle dom ha reagerat snabbare och uppdaterat den omedelbart, inte ett år senare. 🙁 5 timmar sedan skrev Till_havs: Man ska betala extra för att få en säker och fungerande version av en produkt! Kanske är det är så att butikerna säljer ut dom gamla till ett lägre pris? Jag reklamerade i alla fall min och fick en ny kostnadsfritt 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 736 Postad 31 Maj (redigerade) 3 timmar sedan skrev ABC: Fast om den uppfyller eller inte uppfyller kraven vet vi väl egentligen inte? Den skulle kanske kunna ligga precis på gränsen till att uppfylla kraven men att detta inte är tillräckligt när den installeras i närheten av en radio som arbetar exakt på dess switchfrekvens? Det finns - förutom de formella nivåkraven som är minikravet - även ett krav att den elektriska prylen skall kunna fungera i det sammanhang där den är tänkt. Dvs att om den är tänkt att användas i en båt så skall den för att vara godkänd inte störa sådant som normalt finns i en båt. T ex Marin-VHF. Var för ett par tre år sedan inblandad i ett ärende där en båtmotor gav sådana elektriska störningar på båtens elsystem att ekolod (flera fabrikat) fick störningar. Även om motorn generellt gav störningar som låg något under den formella kravnivån, så var det ändå att anse som fel på produkten/motorn då den inte fungerade tillsammans med annan utrustning som kunde förutsättas finnas i samma fordon. Och ekoloden gick ju inte göra mer störningståliga, de behövde ju kunna lyssna och vara känsliga på vissa frekvenser då det ju är så de fungerar. Men hade motorn suttit på en moppe (som till vissa delar hade samma formella krav) hade det ju inte varit några problem med godkännandet 🙂 Naturligtvis kan det bli mycket diskussioner när en pryl uppfyller de formella kraven men ändå stör saker just när den hamnar i vissa applikationer. Med Victrons prylar och en båtmotor i mitt exempel ovan torde det vara en ganska enkel argumentation, medan det i andra sammanhang kan vara svårare. Jag har t ex sett manualer från tillverkare som försökt komma runt detta där man specifierat ett visst (snävt) användningsområde, och sedan lagt till att all annan användning av produkten sker på egen risk. Det är naturligtvis väldigt kortsiktigt och dumt, för saker och ting sprider sig. Vad spelar det för roll om formalian uppfylls när produkten gör kunderna missnöjda ? Alla som hänger på MG vet ju nu att Victron klantat till det med en av sina produkter, för alldeles oavsett om de skulle komma och vifta med godkända EMC-testresultat så stör den ju ut VHF. Och på ett fritidsfiskeforum minns jag att det (när det begav sig) var en het debatt om ovan nämnda motor som totalt no-no att köpa till sin fiskebåt. Även Husqvarna rundade EMC-kraven med sina första generationer robotklippare. Bl a genom att inte skicka med slingan i samma paket som klipparen. Då kunde man testa och bli godkänd mot EMC-kraven på det som levererades i ett paket med klipparen (slingan skickar ju ut pulspaketen med hög frekvens, och är en grym antenn). Men deras klippare var ökända brus- och störsändare bland alla som lyssnade på annan radio än via webben (eller FM-bandet). När andra som t ex Worx med sin Landroid visade sig vara knäpptyst på högre radiofrekvenser och det började bli spritt att Husqvarnas inte alls var "bäst i klassen" så skärpte sig även de. Och deras maskiner är nu riktigt radiotysta (har f.ö. en själv). Kravstandarderna uppdateras även kontinuerligt, och det finns i många av dem speciella områden med mycket tuffare krav än andra. Länge har publika radio/TV-frekvensband varit några av dessa, men sedan många år är ofta även det smala segmentet där GPS-satelliterna sänder ett sådant. Även olika kommunikationsradioband finns numera ofta med. Dvs kravstandarderna blir alltmer heltäckande och minskar därför risken att kunna smita undan genom att avsäga sig ansvar genom att produkten egentligen bara skulle få användas i vissa installationer/applikationer. Redigerad 31 Maj av IngemarE 3 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 469 Postad 2 Juni 2025-04-27 vid 10:07 skrev anuba: Nu kontrollerade jag lite fler kanaler med lägsta nivå på squelchen. Jag fann ett brus på några kanaler som försvann när jag stängde av laddningen på Orion XS. Kanal 18, 20 och 22 var störda. Tråkigt. Det blir att sätta tillbaka ferriterna igen. Vet inte om jag orkar reklamera igen. Jag blev kontaktad av återförsäljarna där jag blev tillfrågad om jag hade problem med min utbytta enhet. Jag beskrev att jag fortfarande hade problem med störningar. Victron hade tydligen glömt att montera en extra bricka vid en skruv mitt i kretskortet. Jag väntar nu på att få den utbytt. Nu få jag hoppas på det bästa. Jag har varit lite tveksam till att anmäla min Orion till Elsäkerhetsverket. Delvis för att jag vill ge Victron chansen att lösa problemet och om jag lyckats anmäla min exemplar som störkälla finns det kanske risk att Elsäkerhetsverket lägger beslag på min DC/DC-omvandlare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 41 Postad 2 Juni (redigerade) 2 timmar sedan skrev anuba: Delvis för att jag vill ge Victron chansen att lösa problemet Jag tycker det är helt uppenbart att de är totalt likgiltiga inför problemet! Har väl aldrig varit med om värre nonchalans kring undermåliga produkter. Först släpper de en marinladdare som är obrukbar i båtar. När ägarna sedan klagar på detta så gör de en snabb fulfix, maskerar problemet lite och anser det vara hanterat. Bullshit. Det är bara att glömma att de kommer att göra något mer åt det här, såvida inte någon mäktig myndighet på EU-nivå tvingar dem, med hot om saftiga viten eller värre. Tur att jag redan har de el-produkter jag behöver i båten och kan bojkotta Victron hädanefter. Spelar ingen roll om de kryper till korset och ställer allt till rätta med en helt nykonstruerad, 100% avstörd modell som alla kan byta till gratis. Förtroendet är helt förbrukat. Så här beter sig inte seriösa high-tech tillverkare, som dessutom tar rejält betalt för sina s.k premiumprodukter. Då kan jag lika gärna handla prylarna på Amazon för 1/3 av priset. Redigerad 2 Juni av Till_havs 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
superpin 35 Postad 16 Juni Nu har Victron trots allt gjort något, det finns en firmware där de meckat med switchfrekvensen så den inte ska störa VHF. Finns till alla XS: https://community.victronenergy.com/t/orion-xs-fw-v1-12-fixes-vhf-interference-feedback-asked/35067 Någon som provat? Intressant om de stör något annat nu, Victron har inte kollat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 469 Postad 17 Juni 8 timmar sedan skrev superpin: Nu har Victron trots allt gjort något, det finns en firmware där de meckat med switchfrekvensen så den inte ska störa VHF. Finns till alla XS: https://community.victronenergy.com/t/orion-xs-fw-v1-12-fixes-vhf-interference-feedback-asked/35067 Någon som provat? Intressant om de stör något annat nu, Victron har inte kollat... Så det var därför VHFen var tyst i helgen. Jag har egentligen fått en annan åtgärd av Victron med en extra bricka jag skulle montera in i min Orion. Men jag har inte hunnit göra detta än. Innan båtturen i helgen uppdaterade jag mjukvaran i min Orion XS. När jag sedan körde båten hörde jag i alla fall ingen störning på kanal 16. Jag får kolla upp lite fler kanaler idag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 025 Postad 23 Juni 2025-06-16 vid 22:16 skrev superpin: Nu har Victron trots allt gjort något, det finns en firmware där de meckat med switchfrekvensen så den inte ska störa VHF. Finns till alla XS: https://community.victronenergy.com/t/orion-xs-fw-v1-12-fixes-vhf-interference-feedback-asked/35067 Någon som provat? Intressant om de stör något annat nu, Victron har inte kollat... Jag försökte ladda ner nya mjukvaruversionen till mobilen men vet inte riktigt var jag skulle spara den. I vilket fall så ville min XS uppdatera programvaran när jag loggade in på den före midsommar. Det var den nya versionen 1.12 som föreslogs. Om det var den jag laddat ner eller om det var en "automatisk uppdatering" vet jag inte. Resultatet är i alla fall att de VHF-snack som förekom på kanal 16 hördes klart o tydligt under midsommaren. Sen kan det vara en bidragande orsak att jag någon vecka tidigare klämt på ett antal ferriter på kablarna till o från min XS. Det kan ju vara samverkande faktorer med både ferriter o ny programvara som gjorde VHF-kommunikationen störningsfri. Slutresultatet blev i alla fall bra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 603 Postad 23 Juni 45 minuter sedan skrev Lintott: Jag försökte ladda ner nya mjukvaruversionen till mobilen men vet inte riktigt var jag skulle spara den. Vet inte hur det är just med denna uppdatering men Victrons uppdateringar brukar ju ingå i den uppdaterade appen så när man uppdaterar appen så kan man därefter uppdatera enheten inifrån appen. Är det annorlunda med just den här uppdateringen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 025 Postad 23 Juni 1 timme sedan skrev ChristerN: Vet inte hur det är just med denna uppdatering men Victrons uppdateringar brukar ju ingå i den uppdaterade appen så när man uppdaterar appen så kan man därefter uppdatera enheten inifrån appen. Är det annorlunda med just den här uppdateringen? Det var en förutgåva/testutgåva som Victron lagt ut på https://professional.victronenergy.com/ som jag laddade ner. Det jag inte vet är om de hunnit göra en officiell release av den som aktiverades på vanligt sätt eller om det var testutgåvan som jag lyckats få in på rätt sätt i mobilen så den aktiverades. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser