Gå till innehåll
lördag 18 maj 2024

Rekommendera Poster

Hej alla motorkunniga!

Jag funderar på att byta upp mig till en båt med två volvopentamotorer(d6) på ca 300hp och med ca 3000 motortimmar. Båten(och motorerna) är från 2008 och de flesta båtar av den här typen ligger på 1500 - ni som kan, tycker ni att det är mycket med 3000? Det är mycket pengar man lägger och då vill man ju att motorn är ok och jag har tänkt att ha båten väldigt länge. (självklart kollar jag så att all service är gjord)

En annan fråga är om det är någon som vet om det är stor skillnad i bränsleförbrukning mellan en d4 och en d6? Tänker då främst i luffarhastighet runt 5-7 knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Dieselmotorn:

Hej alla motorkunniga!

Jag funderar på att byta upp mig till en båt med två volvopentamotorer(d6) på ca 300hp och med ca 3000 motortimmar. Båten(och motorerna) är från 2008 och de flesta båtar av den här typen ligger på 1500 - ni som kan, tycker ni att det är mycket med 3000? Det är mycket pengar man lägger och då vill man ju att motorn är ok och jag har tänkt att ha båten väldigt länge. (självklart kollar jag så att all service är gjord)

En annan fråga är om det är någon som vet om det är stor skillnad i bränsleförbrukning mellan en d4 och en d6? Tänker då främst i luffarhastighet runt 5-7 knop?

Låter som onödigt många hästkrafter om du tänker åka 5-7 knop.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D6/D4 är Deutz maskiner som jag inte vet om dom håller samma industri kvalitet som gamla D40-41-42-42-44-300 samt D60-61-62-63. Även dessa äldre stötstångsmaskiner hade sina problem, men jag har blivit mörkrädd för det som man läst om D4/D6 här på MG.

Är maskinerna till belåtenhet m a p underhåll och tillgänglig service dokumentering så bör dom funka bra framöver.

Vet ej om det är tid för överhalning efter 3000 h. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo Penta D6/D4 för fritidsbåtar är inte Deutz motorer utan tillverkas i Vara precis som tidigare 30/31, 40/41,42 44 300. Det finns 4 och 6 cylindriska dieselmotorer som det står Volvo Penta på men som är Deutz motorer som används i entreprenadmaskiner och även som motorer i yrkesbåtar. Större 6 cylindriska dieselmotorer i båtar härstammar från lastbilsmotorer. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besökte Volvo Power Train i Skövde under 2012-2014 som konsult och fick då uppfattning om att Volvo Penta helt gått ifrån "industrimotorn" med stötstänger och lösa foder(våta). Detta pga av allt mer behov av toppeffekt o vridmoment men med commonrail och bättre bränsleeffektivitet,  varpå samarbete med det då inköpta Deutz påbörjades. Det var säkert så att Volvo själv tog fram D6/D4 till fritidsbåtsverksamheten i Lundby(utv)  och Vara(prod) utan inblandning av Deutz under 2000 talets begynnelse. 

Fel uppfattat av mig då och nu , rättning framåt.

Framöver så är D6/D4 för mig en motor som skapar problem när det kommer till att förlänga livslängden på den.

Att den har diverse problem är nog inte annorlunda än 31-41,42,43,44,300 , men blir mörkrädd när skurna cylindrar framtvingar ny D6/D4 block pga konstruktionen.

Jag undviker att skruva med dessa.

Nu för tiden hörs ifrån Volvo LV i Lundby att dieselutveckling endast utföres på större LV-motorer. Blir då VP i Vara lidande framöver kanske.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-05-04 vid 20:53 skrev Dieselmotorn:

Hej alla motorkunniga!

Jag funderar på att byta upp mig till en båt med två volvopentamotorer(d6) på ca 300hp och med ca 3000 motortimmar. Båten(och motorerna) är från 2008 och de flesta båtar av den här typen ligger på 1500 - ni som kan, tycker ni att det är mycket med 3000? Det är mycket pengar man lägger och då vill man ju att motorn är ok och jag har tänkt att ha båten väldigt länge. (självklart kollar jag så att all service är gjord)

En annan fråga är om det är någon som vet om det är stor skillnad i bränsleförbrukning mellan en d4 och en d6? Tänker då främst i luffarhastighet runt 5-7 knop?

 

Med de timmarna så ska båten vara billig med tanke på att det är byta ut hela motorkroppen som gäller när den är/blir sliten i cylinderlopp. Du bör göra komptest innan ev köp för att få en bedömning av skicket på motorerna. Mitt råd är dock att hålla dig borta från denna båt och även undvika D4 som du klurar på. Googla och du kommer hitta mycket fakta om problem

Om det sitter drev på den så räkna med renovering eller byte till nya om inget är gjort med dom. Gissningsvis är de redan renoverade då överhusen brukar ge sig

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-05-09 vid 20:33 skrev Capitan:

 

Med de timmarna så ska båten vara billig med tanke på att det är byta ut hela motorkroppen som gäller när den är/blir sliten i cylinderlopp. Du bör göra komptest innan ev köp för att få en bedömning av skicket på motorerna. Mitt råd är dock att hålla dig borta från denna båt och även undvika D4 som du klurar på. Googla och du kommer hitta mycket fakta om problem

Om det sitter drev på den så räkna med renovering eller byte till nya om inget är gjort med dom. Gissningsvis är de redan renoverade då överhusen brukar ge sig

Oj, ja det fanns sannerligen lite problem, jag är dock förtjust i båtmodellen(beneteau swift trawler 42) och det finns även med både deutz och yanmar, har googlat lite men hittar inte samma problem med dessa? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-05-05 vid 21:26 skrev Ove-T:

Volvo Penta D6/D4 för fritidsbåtar är inte Deutz motorer utan tillverkas i Vara precis som tidigare 30/31, 40/41,42 44 300. Det finns 4 och 6 cylindriska dieselmotorer som det står Volvo Penta på men som är Deutz motorer som används i entreprenadmaskiner och även som motorer i yrkesbåtar. Större 6 cylindriska dieselmotorer i båtar härstammar från lastbilsmotorer. 

Är du säker på detta? Jag har hört och läst på mer än ett ställe att D4/D6 är designade av Deutz. D3an är däremot som de flesta vet tagen från Volvos personbilslinje.

 

Oavsett är 3000 timmar mycket och med tanke på egna och andras erfarenheter brukar det kunna vara löjligt dyrt att laga VPs nyare motorer. Jag personligen hade inte tagit i ett 3k timmar D serie dubbelmontage med tång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Mange249:

Är du säker på detta? Jag har hört och läst på mer än ett ställe att D4/D6 är designade av Deutz. D3an är däremot som de flesta vet tagen från Volvos personbilslinje.

 

Oavsett är 3000 timmar mycket och med tanke på egna och andras erfarenheter brukar det kunna vara löjligt dyrt att laga VPs nyare motorer. Jag personligen hade inte tagit i ett 3k timmar D serie dubbelmontage med tång.

Helt riktigt D4 D6 är i grunden en deutz, men sedan marinkonverterad av vp.  

Motorn kom som ersättare till kad serien kort tid efter att Volvo köpte in sig med 33% i konkurshotade deutz motor tillverkning. 

Notera en sådan enkel sak att om Motorn går varm och toppen slår sig så går den inte att plana. Det blir då att köpa nytt topplock, så håll koll på impellern. Den enda motorn  Volvo har kvar som är just Volvos egen konstruktion än 9 liters motorn. Är ju lika med D3 an tagen från fordonsindustrin och marinkonverterad av vp. Men den har ju fasats ut ur sortimentet nu.

Yanmar , Fpt är att föredra alla dagar i veckan. Får se hur utveckling av diesel motorer kommer bli. Lär kanske inte bli några fler i framtiden hos vp än just D serien som är gjuten i guld när man ser priser på dem.

 

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev kossor:

Helt riktigt D4 D6 är i grunden en deutz, men sedan marinkonverterad av vp. 

Vad heter dessa motorer, VP D4 och VP D6, på "Deutz-språk"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3000 timmar ur en D6 är inga problem, de jag vet som gått längst byttes vid 11000 timmar och då har de gått i en taxibåt som garanterat körs hårdare än de flesta fritidsbåtar. Väldigt välskötta var de dock. 
 

De flesta yrkesbåtar med D4/D6 brukar byta vid 4000-5000 timmar, då har motorn inte så många år på nacken samt många timmar kvar vilket gör dem lättsålda på fritidsbåtsmarknaden. 
 

Jag skulle vara mer obekväm med åren än med timmarna. Har de skötts ordentligt och bott i ett torrt och fräscht maskinrum är åren inget jätteproblem men vanskötsel och fukt kortar livslängden avsevärt, betydligt mer än körda timmar (om de körts vettigt vill säga). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-05-12 vid 22:27 skrev firefish:

3000 timmar ur en D6 är inga problem, de jag vet som gått längst byttes vid 11000 timmar och då har de gått i en taxibåt som garanterat körs hårdare än de flesta fritidsbåtar. Väldigt välskötta var de dock. 
 

De flesta yrkesbåtar med D4/D6 brukar byta vid 4000-5000 timmar, då har motorn inte så många år på nacken samt många timmar kvar vilket gör dem lättsålda på fritidsbåtsmarknaden. 
 

Jag skulle vara mer obekväm med åren än med timmarna. Har de skötts ordentligt och bott i ett torrt och fräscht maskinrum är åren inget jätteproblem men vanskötsel och fukt kortar livslängden avsevärt, betydligt mer än körda timmar (om de körts vettigt vill säga). 

Det sitter som samt sagt två VP D6or från 2008 i båten som gått 3000h och åldern på dessa är väl inte så mycket att säga om? Om all service är gjorde by the book(motorrummet var exemplariskt på alla sätt) så är det med en rejäl prutning ändå ett ganska bra köp? Jag kommer att ha den som fritidsbåt så det blir igen hårdkörning precis(utom ibland ;) ) En annan fråga, jag kommer att sälja mitt hus och köpa en båt istället för överskådlig framtid och tänker att jag växelkör mellan motorerna(utom när jag krämar på) och på så vis nästan fördubbla livslängderna eller är det tokigt tänkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt sett mår en diesel bättre om den körs på hög last än låg och utöver det så blir verkningsgraden bättre. Att köra på en motor i taget är ur de perspektiven smart. 
 

Hur båten går är en annan femma men det märker du. Sedan kan det vara vissa komponenter som bara finns på ena motorn, styrning på en drevbåt brukar på D4/D6-installationer bara gå på ena motorn vilket ju är oerhört korkat. Kanske finns det hydraulpump eller vattenpump på ena men inte på andra. Kolla också att backslaget tål att axeln snurrar på den avstängda motorn, annars får du fixa någon form av axelbroms. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev firefish:

Generellt sett mår en diesel bättre om den körs på hög last än låg och utöver det så blir verkningsgraden bättre. Att köra på en motor i taget är ur de perspektiven smart. 
 

Hur båten går är en annan femma men det märker du. Sedan kan det vara vissa komponenter som bara finns på ena motorn, styrning på en drevbåt brukar på D4/D6-installationer bara gå på ena motorn vilket ju är oerhört korkat. Kanske finns det hydraulpump eller vattenpump på ena men inte på andra. Kolla också att backslaget tål att axeln snurrar på den avstängda motorn, annars får du fixa någon form av axelbroms. 

Tack för bra svar, jag har en konverterad Forddiesel in min ombyggda fiskebåt sedan 25år tillbaka och det enda jag har behövt göra förutom service är byte av vattenpump samt en packning till insprutningspumpen så jag är ganska novis i övrigt. 

Det är inga drev till motorerna utan raka axlar samt ett dubbelkommando(fram/back/gas) på bryggan vilket väl tyder på att de är självständiga så att säga? Vilket i så fall löser det du skrev ovan? 

Har du någon erfarenhet av bränsleförbrukning i olika hastigheter d4 vs d6?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-05-11 vid 10:31 skrev Dieselmotorn:

Oj, ja det fanns sannerligen lite problem, jag är dock förtjust i båtmodellen(beneteau swift trawler 42) och det finns även med både deutz och yanmar, har googlat lite men hittar inte samma problem med dessa? 

 

Om båten finns med alternativa motorfabrikat så är det fördel att undvika Penta enligt mig. Yanmar är det självklara valet enligt mig

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...