Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Anders75

Vågar man köpa en 15-20 år gammal motorbåt?

Rekommendera Poster

Hur ser ni på att köpa en 15-20 år gammal motorbåt med originalmotor? 

 

Sjunger motorn på sista versen?

Tänker mig båt i 5-6 meterklassen. Motor 100-150 hästar utombordare. Motor optimax eller kanske fyrtaktare från Mercury eller Yamaha. Båtpris cirka 150 tkr. Rasar motorn står man för en reparation för lika mycket till och då känns det ju inte som någon kanonaffär direkt... 

En del kanske svarar att det beror på hur den är körd och servad fast det kan man ju aldrig veta riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ptja. Fördelen med utombordare är att du har alla problemen utanför båten. Rätt enkelt att byta.

Hur  länge den håller? Väldigt beroende på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Anders75:

Hur ser ni på att köpa en 15-20 år gammal motorbåt med originalmotor? 

 

Sjunger motorn på sista versen?

Tänker mig båt i 5-6 meterklassen. Motor 100-150 hästar utombordare. Motor optimax eller kanske fyrtaktare från Mercury eller Yamaha. Båtpris cirka 150 tkr. Rasar motorn står man för en reparation för lika mycket till och då känns det ju inte som någon kanonaffär direkt... 

En del kanske svarar att det beror på hur den är körd och servad fast det kan man ju aldrig veta riktigt.

Eftersom du ställer frågan är svaret antagligen ”nej”.

Om du har erfarenheter av att meka med utombordare och av att ta hand om äldre båtar är ju svaret ”ja”. Man får ju vara beredd på att kunna fixa saker och ting själv. Ingenting för dom som har fem tummar mitt i näven.

35 minuter sedan skrev AndersS2:

Ptja. Fördelen med utombordare är att du har alla problemen utanför båten. Rätt enkelt att byta.

Hur  länge den håller? Väldigt beroende på. 

Precis!

Det beror ju på hur motorn tagits om hand under årens lopp. Hur den vinterkoserverats, hur den servats, och då hur den körts. Jag skulle kunna tänka mig en japansk fyrtaktare, en Honda som är max 20 år gammal, men då klart beroende på hur den tagits omhand.

En titt på en utombordares propeller brukar ju avslöja en hel del. Om propellern är lätt sliten är  kanske bättre och ärligare än en ny och glänsande propeller, då bör man vara misstänksam och undra varför den är bytt…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra byggt glasfiberskrov är ni närapå evigt om det inte blir lämnat med vatten i så isen spränger det. En 20 år gammal båt är närapå ny i min värld. Visst får de skador med åren men det mesta går relativt enkelt att reparera med glasfibermatta och polyesterharts och topcoat.

Det egentliga problemet är båtar med inplastade förstärkningar av trä. Det kommer in fukt och så ruttnar träet och blir nästan till jord och så frostsprängs plasten runtom. Fast det går ju att kapa upp och sätta in divinycell och plasta in på nytt en det är mycket arbete

 

Utombordsmotorer är en annan historia. De är egentligen inte byggda för att vara i närheten av vatten i någon form. Svårt är det att reparera dem för de är så lätta och kompakta.

Jag som är van med tungt byggda inombordmotorer tycker ju att en båtmotor borde räknas som ny de första 40 åren och medelålders i 40 år till efter det men tyvärr är det inte så med utombordare. Många lyckas hålla liv i dem i 40-50-60 år men det är alltid en risktagning att köpa en motor man inte känner till för om det blir något fel är det inte alldeles enkelt att locka sönder och reparera.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min Cumulus från 1979 funkar utmärkt.

 

Vad tänker Du på? Om ratten lossnat, eller drivmedels kostnaden skenar?

Att båten inte är polerad varje år.

Färgsläpp om 10 år?

 

Ränte utvecklingen?

 

Vem ska hjälpa dig att byta motorolja

o s v?

Ja, rent utav navigera...

 

 

Nu vill vi veta vad Du oroar dig över.

 

 

Redigerad av Hybro
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Hybro:

Min Cumulus från 1979 funkar utmärkt.

Fast det är väl ingen motorbåt med utombordare? Det var väl det frågan gällde…

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jo...

Vem lämnar garanti på 15 - 20 år gamla prylar...

 

Det handlar om att säkerställa status.

Kan då ge en hit om det är värt att satsa på.

 

Så våga...  Som i livet. Våga satsa på en dam igen.

 

Handlar väl om am att säkerställa sig om status på de olika delarna.

Ska vi börja med servicebok på motorn?

Servicebok på damen.... Ähhh, nu menade jag båten i övrigt.

 

Så kommer då värderingarna in.. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-03-15 vid 21:48 skrev Anders75:

Hur ser ni på att köpa en 15-20 år gammal motorbåt med originalmotor? 

 

Sjunger motorn på sista versen?

Tänker mig båt i 5-6 meterklassen. Motor 100-150 hästar utombordare. Motor optimax eller kanske fyrtaktare från Mercury eller Yamaha. Båtpris cirka 150 tkr. Rasar motorn står man för en reparation för lika mycket till och då känns det ju inte som någon kanonaffär direkt... 

En del kanske svarar att det beror på hur den är körd och servad fast det kan man ju aldrig veta riktigt.

Jag tänker om motorn är välservad, bra skick och 4-taktare kan den funka fint i många år framöver. Personligen skulle jag välja en Yamaha.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev heimlaga:

Ett bra byggt glasfiberskrov är ni närapå evigt om det inte blir lämnat med vatten i så isen spränger det. En 20 år gammal båt är närapå ny i min värld. Visst får de skador med åren men det mesta går relativt enkelt att reparera med glasfibermatta och polyesterharts och topcoat.

Det egentliga problemet är båtar med inplastade förstärkningar av trä. Det kommer in fukt och så ruttnar träet och blir nästan till jord och så frostsprängs plasten runtom. Fast det går ju att kapa upp och sätta in divinycell och plasta in på nytt en det är mycket arbete

 

Utombordsmotorer är en annan historia. De är egentligen inte byggda för att vara i närheten av vatten i någon form. Svårt är det att reparera dem för de är så lätta och kompakta.

Jag som är van med tungt byggda inombordmotorer tycker ju att en båtmotor borde räknas som ny de första 40 åren och medelålders i 40 år till efter det men tyvärr är det inte så med utombordare. Många lyckas hålla liv i dem i 40-50-60 år men det är alltid en risktagning att köpa en motor man inte känner till för om det blir något fel är det inte alldeles enkelt att locka sönder och reparera.

 

Jo, det är ju lite så jag tänker. Svaret att det beror på hur den är använd och skött ger mig inte så mycket vägledning. Jag kan gå på hur den ser ut. Om den är hel och ren. Hur rigg och propeller ser ut. Om den läcker olja eller ej. Om den går okej.  Även om jag inte har tummen mitt i handen skulle jag ändå stå där om det händer något med bränsleinsprutning, tändsystem eller om den helt sonika skär ihop. 

Det jag undrar är väl egentligen att om jag köper en 15 år gammal maskin som verkar schyst. Hur sannolikt är det att den snurrar på i 10 år till med enbart service? Eller ska jag räkna med att behöva byta ut den? Säg att jag kan köpa 15 år gammal båt och motor för 150 tkr. Jag kan också välja att köpa fabriksny båt och motor (motsvarande) för 350 tkr. En ny motor ligger på 130-150 tkr. Dvs lika mycket som det gamla båtpaketet. Är jag då smart eller dum i huvudet som sneglar på begagnat?  Skulle jag behöva byta motor har jag ju nästan lagt ut lika mycket som för något helt nytt, plus en massa jobb. Plus då att jag fortfarande bara står där med en 15 år gammal båt. Är det så att säga värt det? 

Det jag egentligen fikar efter är väl vilken sannolikhet det är att något sådant skulle ske? Det kanske ingen direkt kan svara på, men vad finns det för erfarenheter runt detta i forumet? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Anders75:

Jo, det är ju lite så jag tänker. Svaret att det beror på hur den är använd och skött ger mig inte så mycket vägledning. Jag kan gå på hur den ser ut. Om den är hel och ren. Hur rigg och propeller ser ut. Om den läcker olja eller ej. Om den går okej.  Även om jag inte har tummen mitt i handen skulle jag ändå stå där om det händer något med bränsleinsprutning, tändsystem eller om den helt sonika skär ihop. 

Det jag undrar är väl egentligen att om jag köper en 15 år gammal maskin som verkar schyst. Hur sannolikt är det att den snurrar på i 10 år till med enbart service? Eller ska jag räkna med att behöva byta ut den? Säg att jag kan köpa 15 år gammal båt och motor för 150 tkr. Jag kan också välja att köpa fabriksny båt och motor (motsvarande) för 350 tkr. En ny motor ligger på 130-150 tkr. Dvs lika mycket som det gamla båtpaketet. Är jag då smart eller dum i huvudet som sneglar på begagnat?  Skulle jag behöva byta motor har jag ju nästan lagt ut lika mycket som för något helt nytt, plus en massa jobb. Plus då att jag fortfarande bara står där med en 15 år gammal båt. Är det så att säga värt det? 

Det jag egentligen fikar efter är väl vilken sannolikhet det är att något sådant skulle ske? Det kanske ingen direkt kan svara på, men vad finns det för erfarenheter runt detta i forumet? 

Det finns ganska många väl fungerande 4-taktare från 2000-talet marknaden. Min bedömning är en förväntad livslängd på 25-30 år förutsatt att den är välskött. Men visst nytt är nytt. Blir väl till slut ett ekonomiskt beslut att fatta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Anders75:

Det jag undrar är väl egentligen att om jag köper en 15 år gammal maskin som verkar schyst. Hur sannolikt är det att den snurrar på i 10 år till med enbart service?

Sannolikheten för det är väl nära noll skulle jag säga.

Precis som med alla maskiner så behövs det så småningom bytas grejer som inte ryms inom begreppet service, iaf inte i min värld. Kamremmarna är ett exempel.

(Bilverkstäderna har iof bara "servicetekniker" och inga reparatörer så jag kan ju vara fel ute?)

 

Det finns många som köper en beggad motor och tänker att varje timme jag får ut av den kan jag räkna som vinst medan andra tänker att risken för motorstopp är så mycket större med en beggad än med en ny och det är det värsta jag kan tänka mig så jag köper nytt. Var du själv befinner dig på den skalan kan nog bara du själv veta. Glöm inte medlemskap i SSRS oavsett.

 

En annan aspekt är att om det idag finns välfungerande tex Yamaha från år 2000 är det inte säkert att de som tillverkades 2010 kommer fungera lika bra när de blir 25 år. Man vet ju aldrig detta i förväg om man inte har en djup insikt i hela produktionskedjan för varje årsmodell.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är dagens fyrtaktare känsligare och mer i behov av service än dåtidens (80,90,00-tal) 2-taktare?

 

Vet bara att vi haft 2-taktare i släkten som bara gått och gått över årtionden, endast med minimal service. Samtidigt som det man läser/hör om fyrtaktare av idag att de måste servas noggrant och att man noggrant räknar gångtimmar osv. Förstår verkligen TS frågeställning, och kan tycka att en ca 10 år gammal motor generellt borde ha väldigt långt kvar att gå men det kanske inte gäller längre (hört löst att en fyrtakt håller 3000h). Inbillar mig iaf att 2-taktare kunde hålla väldigt länge.

 

Köpte nyss en bättre beggad båt/motor (-21) där motorn (Yamaha F250) ny väl ligger på en 250 000kr minst. Det är mer än jag gav för min bil som var helt ny 2018. Man tänker att man borde få lite hållbarhet och gångsäkerhet för de pengarna. Annars har jag svårt att helt förstå vad man betalar för.

 

Sen borde en båt för lite sommarturer inte gå speciellt mkt en säsong heller kan man tycka, om det inte är en arbetsbåt det handlar om. Ursäkta ev svammel och trådkapning men intressant ämne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nuvarande bil från 05 köptes för 15000 kr 2018. Hade då gått 9000 mil. Nu 15000 mil.

Bytt kamrem förutom andra slitdelar.

Får samma för den i dag. 

Hoppas på 10000 mil till.

Vad tror ni?

 

Alltså i princip samma scenario, bara att båtmotorn är värd lite mer. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl det att dom utombordare vi diskuterar i denna tråden, oavsett om det är 4t eller 2t,

är att dom är bestyckade med mer och mer känslig elektronik. Anledningen till det brukar vara miljöskäl, eller då att motorn skall vara mer energieffektiv. Ju senare årsmodeller desto mer sällsynta blir förgasarna, men måhända finns det förgasare kvar på dom årsmodellerna trådskaparen undrar över….(?)

Elektroniken övervakar ju en del parametrar med hjälp av olika givare, och om det nu är likadana givare som finns i bilar och motorcyklar från samma (japanska) tillverkare, kan detta vara en akillesäl.

 

Men om man nu köper en 15-20 år gammal båt måste man vara beredd på att meka en del själv. Som redan nämnts är det nog inga problem med själva båten, det kan vara olika elektriska grejer och beslag som man kanske måste byta ut. Det är väl mer regel än undantag att båtens batterier är slutkörda, men dessa är ju en baggis att byta. Om båten har ett kapell som hängt med sedan start så kan det behöva bytas, det är rätt dyrt.

 

Och motorn då… men som också redan nämnts är det sällan några problem att byta ut en utombordare trots att den väger en hel del. När det gäller gamla motorer är det ju ett bra skäl att pruta ordentligt på priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar ju  om vilken totalekonomi man tillåter och om man kan skruva lite själv.

 

Själv vill jag ha så låg kostnad som möjligt eftersom familjen bara tillåter ett fåtal dagsturer om året. En ny båt behöver inte vara särskilt stor för att kosta över 10000:-/tur.

För min del är också låg försäkring och stöldrisk en viktig del i ägandet, liksom att jag inte behöver gråta blod om jag som nybörjare kör på grund eller dunsar i bryggan.

Båten har ju inte så mycket som kan gå sönder, och en ny motor kostar kanske 120k, det kan jag leva med att betala OM det skulle behövas.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det blir alltid massa olika åsikter i dessa trådar.

 

Kort beskrivet håller en båt mycket längre än 20 år. En motor av väl utvalt märke och modell håller också längre. Yamaha och Mercury 4t är bra, även nyare Suzuki. Yamaha håller bättre, Mercury har billigare delar. En Optimax är känslig/avancerad och därmed ett sämre köp för den som inte mekar själv. Undvik Evinrude (sämre/ojämn kvalitet och sinande utbud av delar och verkstadskunnande pga nedlagd tillverkning).

 

Köper du exvis en Buster med Yamaha 4t kommer du om båten servats som den ska sannolikt åka relativt problemfritt och ha ett bra andrahandsvärde när du väl säljer. Liknande brukar det bli med andra större tillverkare likt Yamarin eller Flipper.

 

På båten är det primärt styrning, dynor och kapell som kostar. På motorn är det större haverier och elektronik. Yamaha är som sagt ett av de tryggare valen, men har också större stöldrisk.

 

En klassisk 2t håller generellt längre än motsvarande 4t beroende på att de går kallare vilket ger mindre korrosion + har en enklare konstruktion utan ventiler och kamdrift. De insprutade 2t maskinerna har dock sämre prognos pga känsligheten mot bränslebrist/ras. Det börjar bli relativt vanligt med 4t från millenieskiftet som tar in vatten i oljan pga korrosion och mindre överhettningar.

En 4t är dock överlägsen de äldre 2 taktarna på det mesta, såsom komfort, förbrukning och miljö:)

Redigerad av Mange249
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mange249:

Det blir alltid massa olika åsikter i dessa trådar.

 

Kort beskrivet håller en båt mycket längre än 20 år. En motor av väl utvalt märke och modell håller också längre. Yamaha och Mercury 4t är bra, även nyare Suzuki. Yamaha håller bättre, Mercury har billigare delar. En Optimax är känslig/avancerad och därmed ett sämre köp för den som inte mekar själv. Undvik Evinrude (sämre/ojämn kvalitet och sinande utbud av delar och verkstadskunnande pga nedlagd tillverkning).

 

Köper du exvis en Buster med Yamaha 4t kommer du om båten servats som den ska sannolikt åka relativt problemfritt och ha ett bra andrahandsvärde när du väl säljer. Liknande brukar det bli med andra större tillverkare likt Yamarin eller Flipper.

 

På båten är det primärt styrning, dynor och kapell som kostar. På motorn är det större haverier och elektronik. Yamaha är som sagt ett av de tryggare valen, men har också större stöldrisk.

 

En klassisk 2t håller generellt längre än motsvarande 4t beroende på att de går kallare vilket ger mindre korrosion + har en enklare konstruktion utan ventiler och kamdrift. De insprutade 2t maskinerna har dock sämre prognos pga känsligheten mot bränslebrist/ras. Det börjar bli relativt vanligt med 4t från millenieskiftet som tar in vatten i oljan pga korrosion och mindre överhettningar.

En 4t är dock överlägsen de äldre 2 taktarna på det mesta, såsom komfort, förbrukning och miljö:)

Tack för svar (och alla andra också). Det är kloka tankar. Kommer på mig själv när jag kikar runt lite på båtar. Hittade en fin en från 2004, synbart mycket bra skick på såväl båt som motor. Sen stannar jag upp lite och tänker. Den är ju för sjutton 20 år gammal. Känns inte riktigt som jag hängt med mentalt att det var 20 år sedan vi hade år 2004... :-) Det känns onekligen som ett vågspel att köpa en sådan båt med sådan motor. På ett sätt känns priset för högt beträffande just osäkerheten med motorn, men marknaden är ju marknaden. Andra köpare ser onekligen mindre problem med detta än vad jag gör. Då börjar jag fundera på om jag överdriver riskerna. Tycker det finns relativt mycket båtar av årsmodell 2000-2007 ungefär. Sedan är det klenare på marknaden. Vet inte om det var finanskrisen som ställde till det. Eller är det så att det är fler än jag som känner tveksamhet för dessa lite äldre milleniebåtar så de förblir osålda?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Mange249:

Det blir alltid massa olika åsikter i dessa trådar.

 

Kort beskrivet håller en båt mycket längre än 20 år. En motor av väl utvalt märke och modell håller också längre. Yamaha och Mercury 4t är bra, även nyare Suzuki. Yamaha håller bättre, Mercury har billigare delar. En Optimax är känslig/avancerad och därmed ett sämre köp för den som inte mekar själv. Undvik Evinrude (sämre/ojämn kvalitet och sinande utbud av delar och verkstadskunnande pga nedlagd tillverkning).

Vad har du för uppfattning om Honda och Tohatsu 4T?

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Strosselhuset:

Vad har du för uppfattning om Honda och Tohatsu 4T?

 

/Mathias

Frågan kanske inte riktades mot mig med jag svarar ändå.
Det finns de som är ”frälsta” på alla märken men jag skulle välja Honda alla dagar i veckan då det är ett kändare märke.

Tänk också på det som jag skrivit tidigare att närheten till en verkstad som repar/servar just ditt märke på motorn ska inte underskattas. En Yamaha-mek kan tex inte koppla sin dator till en Mercury eller Honda.

Sen finns det ju många erfarenheter av olika märken. Jag hade en Yamaha 50 4t från 2000 (förgasare) som fick gå ganska mycket de första åren och fick bra service genomgående. Efter ungefär 20 år så gick den varm utan att de som körde märkte något och sen var den inte mycket att göra med så jag sålde den som repobjekt. Trots att jag ”bara” fick ca 20 år ur den motorn så köpte jag en Yamaha (eg Selda men typ same-same) för att jag har en Selda-mek nära.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Strosselhuset:

Vad har du för uppfattning om Honda och Tohatsu 4T?

 

/Mathias

Tohatsu har varit ett uddamärke i Sverige, men är större internationellt. Bra kvalitet. Mercury köper in deras mindre 4t och rebrandar.

Har själv haft en 4hk 4t + en 15hk 4t. Fungerade bra och lättmekade som det mesta japanskt. Yamahas motsvarande modeller upplevdes lite mer förfinade och gick lite mjukare.

 

Honda har sällan varit de vassaste maskinerna, men på vanligt Hondamaner mycket driftsäkra. De har däremot (i alla fall tidigare) haft större problem med korrosion än exvis Yamaha.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev ChristerN:

Frågan kanske inte riktades mot mig med jag svarar ändå.
Det finns de som är ”frälsta” på alla märken men jag skulle välja Honda alla dagar i veckan då det är ett kändare märke.

Tänk också på det som jag skrivit tidigare att närheten till en verkstad som repar/servar just ditt märke på motorn ska inte underskattas. En Yamaha-mek kan tex inte koppla sin dator till en Mercury eller Honda.

Sen finns det ju många erfarenheter av olika märken. Jag hade en Yamaha 50 4t från 2000 (förgasare) som fick gå ganska mycket de första åren och fick bra service genomgående. Efter ungefär 20 år så gick den varm utan att de som körde märkte något och sen var den inte mycket att göra med så jag sålde den som repobjekt. Trots att jag ”bara” fick ca 20 år ur den motorn så köpte jag en Yamaha (eg Selda men typ same-same) för att jag har en Selda-mek nära.

F50 är en kanonmaskin, men just överhettning är döden för 4t utombordare. Har bytt topplock på just en sådan och det var skevt, troligtvis pga tidigare överhettning. Motorn gick relativt bra, men ett stift var rostigt när det skulle bytas. I övrigt en motor som bara tuffar på år efter år efter år… 

 

Honda är ett klart mindre märke än Yamaha och Mercury när det kommer till båtmotorer. Håller däremot med om att det är en viktig parameter att ha nära till service under garantitiden. Efter det finns det många som kan skruva märkesoberoende. Mjukvara för Mercury och Ydis till Yamaha är inte tokdyrt. Vodia till VP är däremot löjligt dyrt (typ 100k och säljes enbart till verkstäder).

Redigerad av Mange249
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...