Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
PModig

Elkabel från Biltema

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! 
 

Håller på att dra om ell till alla förbrukare i båten, och står nu inför att köpa ny kabel. 
 

Har därför 2 frågor till detta fantastiska forum som jag inte riktigt hittar svar på😇

 

- Enligt mina beräkningar skulle det, med råge, räcka med 2.5mm2 kablar. Men tänker ändå dimensioner upp till 4mm2. Liten prisskillnad, lägre spänningsfall. Är det rimligt att dra det i ”hela” båten eller är det onödigt? 

- Biltemas kabel som är förtent, är den något att ha eller ska jag gå till båtaffär och köpa kabel för dubbla priset?(https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/lagspanningskabel-1224-v-2000045550)

 

Mvh

Patrik

Redigerad av PModig
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas kabel funkar alldeles utmärkt. Inget magiskt med en kabel, bara det att båtbutikerna måste ha högre priser för att klara marginalerna.


Men varför överdimensionera kraftigt? Kablarna blir betydligt dyrare, tar mer plats och är stelare. Om det med råge räcker med 2.5 mm^2, då finns det ingen rimlig anledning att gå upp till 4+ mm^2. Om du nu inte beräknar att du kommer att fördubbla förbrukningen på flera eller alla ledningar. Även om du skulle lägga till nåt i framtiden, så är det billigare och bättre att byta just den slingan då, tycker jag. Dra allt i rör så långt det är möjligt, så kan du lätt stoppa i mer eller byta i framtiden.

 

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev PModig:

Hej! 
 

Håller på att dra om ell till alla förbrukare i båten, och står nu inför att köpa ny kabel. 
 

Har därför 2 frågor till detta fantastiska forum som jag inte riktigt hittar svar på😇

 

- Enligt mina beräkningar skulle det, med råge, räcka med 2.5mm2 kablar. Men tänker ändå dimensioner upp till 4mm2. Liten prisskillnad, lägre spänningsfall. Är det rimligt att dra det i ”hela” båten eller är det onödigt? 

- Biltemas kabel som är förtent, är den något att ha eller ska jag gå till båtaffär och köpa kabel för dubbla priset?(https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/lagspanningskabel-1224-v-2000045550)

 

Mvh

Patrik

Hej!

Det beror nu på vad det är för förbrukare du skall ansluta, samt längden x 2 från batteriet till förbrukaren. ”Typ” kylskåp och kylboxar som drar mycket ström kan ju få försörjas med 4mm2 kabel, medans en läslampa med en LED nöjer sig med 1 eller 0,75 mm2.

Här finns en kalkylator som du kan använda. På 24volt.eu finns det även mer nyttig information och andra kalkylatorer.

Sedan kan det ju vara bökigare att dra en grövre kabel, och det är ju besvärligare att klämma på kabelskor, sedan kan det vara så att kabeln är för tjock för att passa i säkringsdosor och sådant.

 

Kabeln från Biltema som du länkar till är bra, den finns väl i minst två olika dimensioner, nackdelen om du skall dra många olika kablar är ju då att den bara finns i röd/svart. Om du använder den kabeln behöver du inte multiplicera med två. Jag använder själv den kabeln ibland.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen! Tack båda för svaren, ni är grymma! @Georg_Ohm @raol
 

Då blir det Biltemas kablar, och inget överdimensionerande utan håller storleken så det ligger innanför ramarna. 
 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev PModig:

Toppen! Tack båda för svaren, ni är grymma! @Georg_Ohm @raol
 

Då blir det Biltemas kablar, och inget överdimensionerande utan håller storleken så det ligger innanför ramarna. 
 

Du glömmer väl inte att säkra av kabeln?

 

Jag har byggt några elsystem i båtar, från batteriet en kort grov kabel till huvudströmbrytaren/batterifrånskiljaren, därifrån likadan kabel till en huvudsäkring. Därifrån grenar det ut sig till några olika säkringsdosor, en akterut, en midskepps och en i förruffen, om man nu vill ha det så. Minuskablarna följer samma mönster med går istället till olika minusplintar, numera finns det ofta sådan inbyggda i säkringsdosorna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev PModig:

Nej, den har jag ingen erfarenhet utav. Men specifikationerna verkar ju väl tilltagna iallafall.

 

Kabel.

Biltema har ju även RKUB i olika dimensioner och olika färger.

Jag kan ju tycka att det är en vinst i att ha olika färg på kabelns hölje  exemplevis vid felsökning. Tvåledare är ju förvisso bra, men det blir svårt att felsköka då alla kablar ser likadana ut, man kan ju förstås märka dom med Dymotape eller speciella kabelmärkningar. 

Jag brukar använda:

Röd kabel till ospecifiserad plus. Oftast en röd kabel fram till säkringsdosan. Ofta är dessa 2,5mm2, men inte alltid…

Gul och ibland blå kabel är till diverse belysning.

Grön är till diverse elektronik.

Svart och brun använder jag som minusledare.

Om nu en svart eller brun minuskabel skall leda tillbaka strömmen från flera olika förbrukare går jag oftast upp i dimension, vanligtvis 2,5 eller 4 mm2.

Lila, grå och vit från olika batterier till olika övervakningsgrejer, kan vara en voltmeter eller vidare med omkopplning till en BM-1.

Jag har försökt att vara konsekvent, men har inte lyckats med det fullt ut.

 

Vit även till topp och akterlanternor, och det var inte så svårt att välja färg på kablarna till sb och bb-lanternorna…

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Nej, den har jag ingen erfarenhet utav. Men specifikationerna verkar ju väl tilltagna iallafall.

 

Kabel.

Biltema har ju även RKUB i olika dimensioner och olika färger.

Jag kan ju tycka att det är en vinst i att ha olika färg på kabelns hölje  exemplevis vid felsökning. Tvåledare är ju förvisso bra, men det blir svårt att felsköka då alla kablar ser likadana ut, man kan ju förstås märka dom med Dymotape eller speciella kabelmärkningar. 

Jag brukar använda:

Röd kabel till ospecifiserad plus. Oftast en röd kabel fram till säkringsdosan. Ofta är dessa 2,5mm2, men inte alltid…

Gul och ibland blå kabel är till diverse belysning.

Grön är till diverse elektronik.

Svart och brun använder jag som minusledare.

Om nu en svart eller brun minuskabel skall leda tillbaka strömmen från flera olika förbrukare går jag oftast upp i dimension, vanligtvis 2,5 eller 4 mm2.

Lila, grå och vit från olika batterier till olika övervakningsgrejer, kan vara en voltmeter eller vidare med omkopplning till en BM-1.

Jag har försökt att vara konsekvent, men har inte lyckats med det fullt ut.

 

Vit även till topp och akterlanternor, och det var inte så svårt att välja färg på kablarna till sb och bb-lanternorna…

 

Bra tips! Tack, jag ska börja skissa och kommer med stor sannolikhet följa det du skriver! Ser enorm fördel att enkelt förstå om det är ex. Belysning eller annat förbrukning vid felsökning! 
 

Den kabeln du länkade till ser inte ut att vara förtenad, är det ett problem? (All kabeldragning jag ska göra är ”inomhus” där det förhoppningsvis är rätt så torrt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att få olika färg på alla kablar så jag använde mej av kabelmärkning

https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/elektrikerverktyg/kabelmarkning-2000018532

Kraftigare kablar så kan man trä nummreringen på ett buntband.

Gjorde en lista och el schema på vad alla kablar är till.

Finns säkert billigare på Temu eller Wish men där får du leta själv om du är intresserad.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Wildeside:

Svårt att få olika färg på alla kablar så jag använde mej av kabelmärkning

https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/elektrikerverktyg/kabelmarkning-2000018532

Kraftigare kablar så kan man trä nummreringen på ett buntband.

Gjorde en lista och el schema på vad alla kablar är till.

Finns säkert billigare på Temu eller Wish men där får du leta själv om du är intresserad.

Det var också en snygg lösning! Skönt att inte ha massa Dynamolappar som hänger över allt! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev PModig:

Det var också en snygg lösning! Skönt att inte ha massa Dynamolappar som hänger över allt! 

Har jobbat med styr o regler och det kunde vara flera 100 kablar som kom in i skåpen då va det ganska skönt om kablarna va numrerade😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byggde om all el under styrpulpeten på vår gamla Nimbus29C och drog kablar(delvis nya förtennade ifrån B-tema, Skyllermarks/Sutars o Hjertmans).

Var ett rejält ormbo med ett antal strömtjuvar och hängsäkringar innan åtgärd.

Märkte på all kabel och skarvade via industriplintrad. Kabelkanaler skapade ordning. Mycket inhandlat på Elbutik.

Blev ganska mycket bättre bl a tack vare original elschema ifrån Nimbus.

hål toa.png

kabelkanaler.png

20201117_170339.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-03-12 vid 11:53 skrev PModig:

Bra tips! Tack, jag ska börja skissa och kommer med stor sannolikhet följa det du skriver! Ser enorm fördel att enkelt förstå om det är ex. Belysning eller annat förbrukning vid felsökning! 
 

Den kabeln du länkade till ser inte ut att vara förtenad, är det ett problem? (All kabeldragning jag ska göra är ”inomhus” där det förhoppningsvis är rätt så torrt)

Nej, RKUB från Biltema är inte förtennad. "inomhus" (om det nu heter så) är det inga problem, där det är torrt.

Men en försörjningskabel till en länspump, en kabel som är utsatt för fukt borde vara förtennad, men den sitter bra till och är lätt att byta, vilket borde gjorts, då den förstås havererar när den bäst behövs.

På utsidan av båten där det går kablar till lanternor och sådant är det bra med förtennad kabel, då kopparn i vanlig kabel blir svart efter några säsonger, i alla fall här utefter Bohuskusten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Kane:

Jag brukar använda dessa. Blir inte mkt dyrare än Biltemas oförtennade när det är rea på Seasea.

https://www.seasea.se/kabel-röd-1-5mm-20m-förtent

Dubbla priset. För en produkt som knappast blir bättre bara för att den är dyrare. Det är ju inte finmekanik vi snackar om...

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Dubbla priset. För en produkt som knappast blir bättre bara för att den är dyrare. Det är ju inte finmekanik vi snackar om...

 

Är 151 kr dubbelt mot 2 x 59,90 kr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Kane:

Är 151 kr dubbelt mot 2 x 59,90 kr?

Biltema 10 m, 1.5 mm^2 dubbelledare: 100 kr
Seasea 10 m, 1.5 mm^2 dubbelledare: 189 kr

Nej, inte exakt dubbelt, men ganska nära.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev raol:

Biltema 10 m, 1.5 mm^2 dubbelledare: 100 kr
Seasea 10 m, 1.5 mm^2 dubbelledare: 189 kr

Nej, inte exakt dubbelt, men ganska nära.

 

Blanda på du i sortimentet. Det var enkelledare jag jämförde mot varandra.

By the way, köp denna förtennade då i st för Biltemas så är det 679 kr vs 500 kr.

 

image.png.5526f459e49088e751f1c23762abfa53.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 minuter sedan skrev Kane:

Blanda på du i sortimentet. Det var enkelledare jag jämförde mot varandra.

By the way, köp denna förtennade då i st för Biltemas så är det 679 kr vs 500 kr.

 

image.png.5526f459e49088e751f1c23762abfa53.png

Vem fasen köper enkelledare?

Sen, "medlemspris" kan du ju inte räkna på. Ordinarie pris för prisjämförelser, hördu!


Men alldeles oavsett är Biltema ändå billigare, och för den här typen av produkt ser jag noll skäl att välja den dyrare.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all bra input!

Nu har jag rivit, dragit rör, mätt och räknat. En typisk kabeldragning jag kommer ha är till en förbrukar som drar 3 ampere, med 8 meter kabel (totalt, både plus och minus inkluderat). Vissa sidor ger en uträkning som säger att jag ska ha 1.5mm2, vissa 2.5mm2. 

 

Vad anser ni är det rätta valet här? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev PModig:

Tack för all bra input!

Nu har jag rivit, dragit rör, mätt och räknat. En typisk kabeldragning jag kommer ha är till en förbrukar som drar 3 ampere, med 8 meter kabel (totalt, både plus och minus inkluderat). Vissa sidor ger en uträkning som säger att jag ska ha 1.5mm2, vissa 2.5mm2. 

 

Vad anser ni är det rätta valet här? 

 

 

Jag hade valt 2.5 mm^2 i det fallet.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev PModig:

Tack för all bra input!

Nu har jag rivit, dragit rör, mätt och räknat. En typisk kabeldragning jag kommer ha är till en förbrukar som drar 3 ampere, med 8 meter kabel (totalt, både plus och minus inkluderat). Vissa sidor ger en uträkning som säger att jag ska ha 1.5mm2, vissa 2.5mm2. 

 

Vad anser ni är det rätta valet här?

Vid tveksamhet - välj den grövre (2,5). Rätt vad det är så ansluter du en pryl till i kabeländen och då slipper du dra om kabeln.

 

Den kan du säkra av med en 20A säkring (skydd mot att kabeln inte brinner av vid en kortslutning). Säkringen är till för att skydda kabeln mellan elcentralen och den anslutna komponenten, inte den anslutna komponenten,  men det visste du kanske redan...

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev Lintott:

Vid tveksamhet - välj den grövre (2,5). Rätt vad det är så ansluter du en pryl till i kabeländen och då slipper du dra om kabeln.

 

Den kan du säkra av med en 20A säkring (skydd mot att kabeln inte brinner av vid en kortslutning). Säkringen är till för att skydda kabeln mellan elcentralen och den anslutna komponenten, inte den anslutna komponenten,  men det visste du kanske redan...

Alltid minsta möjliga säkringsstorlek, med hänsyn till lastens maxström, förstås. 20 A låter onödigt högt för 2.5 mm^2 kabel. För 3 A hade jag kanske valt 5 eller 7.5 A säkring.

 

Redigerad av raol
  • Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev PModig:

Tack för all bra input!

Nu har jag rivit, dragit rör, mätt och räknat. En typisk kabeldragning jag kommer ha är till en förbrukar som drar 3 ampere, med 8 meter kabel (totalt, både plus och minus inkluderat). Vissa sidor ger en uträkning som säger att jag ska ha 1.5mm2, vissa 2.5mm2. 

 

Vad anser ni är det rätta valet här? 

Jag testade några räknare och nomogram och skulle ha valt 1,5 mm2.

Du får ändå bara ett spänningsfall på 0,2 V vid 3 A belastning.

Vid 5 A blir spänningsfallet 0,4 V vilket också är acceptabelt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev raol:

Vem fasen köper enkelledare?

Sen, "medlemspris" kan du ju inte räkna på. Ordinarie pris för prisjämförelser, hördu!


Men alldeles oavsett är Biltema ändå billigare, och för den här typen av produkt ser jag noll skäl att välja den dyrare.

Tomte! Läs mitt första inlägg i debatten innan du börjar yra runt.

 

Enkelledare köper de som har t.ex. en minusplint strategiskt monterad så det blir mindre behov av minusledare jmf plusledare.

 

12 timmar sedan skrev Kane:

Jag brukar använda dessa. Blir inte mkt dyrare än Biltemas oförtennade när det är rea på Seasea.

https://www.seasea.se/kabel-röd-1-5mm-20m-förtent

 

Redigerad av Kane
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev raol:

Vem fasen köper enkelledare?
 

Jag gör det, eftersom jag vill ha olika färger på kablarnas isolering.

Men det kan ibland vara praktiskt med dubbelledare, nackedelen då som jag redan skrivit att dessa så vitt jag vet bara finns som röd/svarta, grå/grå, ofärgad/ofärgad, varvid endast den röd/svarta finns att få som förtennad i Biltemas och andra butikers standardsortiment.

2 timmar sedan skrev Kane:

 

Enkelledare köper de som har t.ex. en minusplint strategiskt monterad så det blir mindre behov av minusledare jmf plusledare.

 

 

Ja, men summan av alla strömmar ut mot olika förbrukare är densamma som summan av de strömmar som skall ledas tillbaka till batteriet. Om då man har en gemensam minuskabel får ju den dimensioneras därefter.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Jag gör det, eftersom jag vill ha olika färger på kablarnas isolering.

Men det kan ibland vara praktiskt med dubbelledare, nackedelen då som jag redan skrivit att dessa så vitt jag vet bara finns som röd/svarta, grå/grå, ofärgad/ofärgad, varvid endast den röd/svarta finns att få som förtennad i Biltemas och andra butikers standardsortiment.

Ja, men summan av alla strömmar ut mot olika förbrukare är densamma som summan av de strömmar som skall ledas tillbaka till batteriet. Om då man har en gemensam minuskabel får ju den dimensioneras därefter.

Håller med. I min båt har jag kanske 30% dubbelledare och övrigt enkelledare då jag ofta har helt andra behov av kabeldragning av jord och plus. Om jag t.ex. har en knapp för motorrumsbelysning på instrumentpanelen måste det gå en pluskabel från lampan till förarplatsen. Jorden däremot använder jag naturligtvis jordplinten i motorrummet.

 

Ett annat exempel kan vara gösstaken som innehåller tuta och lanterna där jag behöver två olika plusledningar men de kan dela på jorden (förutsatt att kablarna är dimensionerade efter det)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev MrMe:

kabeldragning av jord och plus

 

5 minuter sedan skrev MrMe:

Jorden däremot använder jag naturligtvis jordplinten i

 

6 minuter sedan skrev MrMe:

de kan dela på jorden

 

Jag vet att jag är nördig och att inte alla håller med mig men jag tycker det är väldigt missvisande att prata om jord när man menar minus. En av anledningarna till det är att det finns flera olika sorters "jordning" och bara en av dem är minus.

@MrMe, håller i sak, dvs användningen av minusplint etc, med dig.

  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev MrMe:

Håller med. I min båt har jag kanske 30% dubbelledare och övrigt enkelledare då jag ofta har helt andra behov av kabeldragning av jord och plus. Om jag t.ex. har en knapp för motorrumsbelysning på instrumentpanelen måste det gå en pluskabel från lampan till förarplatsen. Jorden däremot använder jag naturligtvis jordplinten i motorrummet.

 

Ett annat exempel kan vara gösstaken som innehåller tuta och lanterna där jag behöver två olika plusledningar men de kan dela på jorden (förutsatt att kablarna är dimensionerade efter det)

Så är det! Man eftersträvar ju så korta kablar och så få kablar som möjligt.

Men jord är inte alltid samma sak som minus.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"I stand corrected" - självklart är det "minus" jag menar. Rätt ska vara rätt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...