Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
raol

Gammal gasolflaska?

Rekommendera Poster

Vi köpte vår nuvarande båt hösten 2020. I ett utvändigt dränerat stuvutrymme i fören står en gasolflaska som försörjer gasspisen i pentryt. Efter första hösten när vi testade att det fungerade, har flaskan varit stängd med vredet på den, och alltså inte använts. Vi har aldrig haft ur flaskan för att kolla hur mycket gasol som finns i den, och vi vet inte riktigt skicket på den i övrigt, mer än att den ser hel och ren ut, så att säga.

I år har vi ambitionen att se över alla gasledningar (stommen är kopparrör, med gasolslangar sista biten till flaskan och sista biten till spisen. Slangarna ska bytas ut mot nya, fräscha av rätt typ.

 

Flaskan så. Det är en ganska liten blå stålflaska. Den står instoppad under den halva av utrymmet som är under "däck", och alltså inte rakt under den öppningsbara halvan, så vi har aldrig gjort annat än att öppnat och stängt flödet med vredet på flaskan. Min minnesbild är att den är i storlek med en tillplattad basketboll ungefär. Med tanke på hur lågt utrymmet är så kan den inte vara mer än max 30 cm hög med anslutningar och allt. Gissningvis 2 kg gas.

Jag har förstått att flaskor måste vara godkänt trycktestade med ett visst intervall för att få fyllas på nytt. Vår lär inte ha trycktestats på mååååååånga år. Kanske aldrig sen den såldes (kanske är den jämnårig med båten?). Ska vi därmed räkna den som ofyllningsbart skrot och budgetera för en helt ny flaska? De verkar kosta från knappa tusenlappen för stål. 2 kg verkar inte finnas i armerad plast, utan de börjar på 5 kg, vilket inte får plats.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev raol:

Ska vi därmed räkna den som ofyllningsbart skrot och budgetera för en helt ny flaska?

Det finns säkert en hel del varianter på temat. Hos exempelvis Gasolmacken köper man gasol på lösvikt fylld i medhavd flaska. Om flaskans godkännandedatum är passerat får man betala en avgift för byte av utgången flaska. Kanske det finns någon liknande variant i Dina kvarter.

https://www.gasolmacken.se/priser/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Det finns säkert en hel del varianter på temat. Hos exempelvis Gasolmacken köper man gasol på lösvikt fylld i medhavd flaska. Om flaskans godkännandedatum är passerat får man betala en avgift för byte av utgången flaska. Kanske det finns någon liknande variant i Dina kvarter.

https://www.gasolmacken.se/priser/

Aha!
Det bör ju vara den modellen som heter 2012 (har det nåt med året att göra tro?), och för den står det 249 kr för byte. Sen lika mycket för en fyllning. Det är ju ändå mer överkomligt. Hur lång tid "gäller" en flaska?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Hur lång tid "gäller" en flaska?

10 år för gasolflaskor, enligt en bekant på Linde gas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På din beskrivning låter det som om du har en tvåkilosflaska som heter ”2012”.

Min erfarenhet är att de mer professionella gasolfyllarna, dom som inte bara byter flaska, utan dem där man även kan köpa gasol ”i lösvikt” väldigt noga kollar flaskans årtal, som står stämplat med svart text mitt på flaskan. Om flaskan är för gammal byter eller fyller dom inte på den.

På Byggmax har personalen inte den kunskapen, så dom byter gladeligen in gamla flaskor. Byggmax är inte billigast på gasol, men brukar ha rätt hyfsade priser.

 

 

EA076C45-6D61-4B4C-A253-52E832278C1C.jpeg.60c3e42b27d3f5d0416ccbf3acd48e1c.jpeg

 

Du kan testa din flaska på två sätt, väga den, taran skall stå skriven någonstans i godset eller som på  bilden ovan, så räkna bort tarans massa när du väger. Man brukar få tipset att använda en fiskevåg som man ändå kanske har ombord, men min är för oexakt.

Sedan kan du, utomhus, trycka med fingret på stiftet i mitten av anslutningen på flaskan och se, höra,

om det pyser.

 

Två gånger har det hänt mig att regulatorn läckt, och då sannolikt innan avstängningsventilen, sannolikt just vid förskruvningen där man ansluter flaskan. Nu har jag alltid en regulator i reserv ombord. Ja min, mina gasolflaskor står också delvis ”utomhus” i en låst och välventilerat kistbänk, även fukten kommer in där…  Jag tar tre 2012-flaskor, det brukar gå åt ungefär två och en halv flaska per säsong.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett ställe som @Volvo_Penta skriver om har vi här också. Kan tilläggas att de seriösa inte fyller på en utgången flaska. Det finns dem som gör det dock. Köp en ny full och besiktigad, fyll sedan den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här i  utanför Coop i Torsby av alla ställen finns en automat.

Troligtvis därför att E45 mot fjällen går förbi.

 

Man ställer in den flaska, inte bara 2012, man vill byta, och ut kommer en fylld.

Vet inte vad det kostar.

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak med alla gasbehållare.

 

Se till att ventilen alltid vänder uppåt.

Om inte, så funkar inte säkerhetsventilen som det är tänkt vid t ex en eldsvåda.

Tillräckligt med värme så exploderar gasbehållare om den förvaras fel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och skaffa en enkel gasvarnare!

Fick läck en gång och larmet gick.

Stängde huvudkranen på gasolkulan.

 

Gasol lägger sig längst ned i båten, där ska larmet monteras.

 

Nu har jag en gammal diesel Yanmar YSM12.

Rörde inte nåt med elen. Inte ens startmotorn. Rörde inte tändningen. Sköv bara in den mekaniska stoppen.

 

Lyfte av remmen till generatorn.

 

Höll inne ventillyftaren och vevade för hand igång motorn.

 

Motorn fick gå tills larmet tystnade.

Då hade det mesta av gasen ventileras ut via motorns insug.

 

Så viss nytta med startvev till motorn.

 

Hade det varit en bensinare, så har den ett tändsystem som kan alstra gnistor, i bl a tändfördelare.

 

Oavsett kör aldrig en startmotor vid gasläckage.

Lyft av generatorremmen.

Rör inget på elsystemet.

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev raol:

Vi köpte vår nuvarande båt hösten 2020. I ett utvändigt dränerat stuvutrymme i fören står en gasolflaska som försörjer gasspisen i pentryt. Efter första hösten när vi testade att det fungerade, har flaskan varit stängd med vredet på den, och alltså inte använts. Vi har aldrig haft ur flaskan för att kolla hur mycket gasol som finns i den, och vi vet inte riktigt skicket på den i övrigt, mer än att den ser hel och ren ut, så att säga.

I år har vi ambitionen att se över alla gasledningar (stommen är kopparrör, med gasolslangar sista biten till flaskan och sista biten till spisen. Slangarna ska bytas ut mot nya, fräscha av rätt typ.

 

Flaskan så. Det är en ganska liten blå stålflaska. Den står instoppad under den halva av utrymmet som är under "däck", och alltså inte rakt under den öppningsbara halvan, så vi har aldrig gjort annat än att öppnat och stängt flödet med vredet på flaskan. Min minnesbild är att den är i storlek med en tillplattad basketboll ungefär. Med tanke på hur lågt utrymmet är så kan den inte vara mer än max 30 cm hög med anslutningar och allt. Gissningvis 2 kg gas.

Jag har förstått att flaskor måste vara godkänt trycktestade med ett visst intervall för att få fyllas på nytt. Vår lär inte ha trycktestats på mååååååånga år. Kanske aldrig sen den såldes (kanske är den jämnårig med båten?). Ska vi därmed räkna den som ofyllningsbart skrot och budgetera för en helt ny flaska? De verkar kosta från knappa tusenlappen för stål. 2 kg verkar inte finnas i armerad plast, utan de börjar på 5 kg, vilket inte får plats.

 

Har du klarat dig sedan hösten 2020 utan att behöva fylla (lösvikt eller utbytesflaska)? Du kan ju knappast klarat dig alla dessa år på 2 kg och jag förstod inte riktigt om du fyllt den någon gång eller inte.

 

Normalt förbrukar man väl en sådan flaska på en säsong och antingen tar man en utbytesflaska via automat (som beskrevs tidigare) eller via typ Byggmax, sjömack, landmack etc etc. Och då får man ju en annan flaska.

Eller så fyller man sin egen med ny gas, så kallad lösvikt, och då kontrollerar fyllaren att din flaska inte passerat sista datum för kontroll/provtryckning. Har den passerat datum så kommer de säga till och du får betala en extra peng för byte till annan flaska.

Är det kort tid kvar brukar du kunna byta till annan flaska utan avgift.

 

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Boanjohan:

Har du klarat dig sedan hösten 2020 utan att behöva fylla (lösvikt eller utbytesflaska)? Du kan ju knappast klarat dig alla dessa år på 2 kg och jag förstod inte riktigt om du fyllt den någon gång eller inte.

Som jag skrev så har vi aldrig använt den utöver några sekunder när båten visades för oss inför köpet, och några sekunder för att testa igen efter att vi kört hem båten några veckor senare. Därefter har kranen på flaskan varit stängd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, sorry läste för snabbt🙂

Då är ju sannolikheten stor att den inte får återfyllas. Man kan ju alltid byta in den mot en ny fylld, med om du aldrig använt den så är du sannolikt inte intresserad av det. Sälja på Blocket går ju att försöka, men det är nog inga pengar att få.

Jag tror inte de tar emot på återvinningscentraler (skiljer mycket mellan kommuner) men jag tror du kan lämna kostnadsfritt på alla ställen som har gasolbytesflaskor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boanjohan:

Ah, sorry läste för snabbt🙂

Då är ju sannolikheten stor att den inte får återfyllas. Man kan ju alltid byta in den mot en ny fylld, med om du aldrig använt den så är du sannolikt inte intresserad av det. Sälja på Blocket går ju att försöka, men det är nog inga pengar att få.

Jag tror inte de tar emot på återvinningscentraler (skiljer mycket mellan kommuner) men jag tror du kan lämna kostnadsfritt på alla ställen som har gasolbytesflaskor.

Nej. Det är ett tryckkärl, en sådan flaska skall lämnas till auktoriserat köpställe.

 

1 timme sedan skrev raol:

Som jag skrev så har vi aldrig använt den utöver några sekunder när båten visades för oss inför köpet, och några sekunder för att testa igen efter att vi kört hem båten några veckor senare. Därefter har kranen på flaskan varit stängd.

 

Vad 17 livnär du dig på i båten? smörgås och kall dryck? Eller kaffe i termos hemifrån…?


Ibland har ”Gasol Göteborg” varit billigast härikring, men det finns fler firmor, det är värt att kolla upp priserna. Jag bytte för några år sedan en flaska på Statoil, den gasen var väldigt dyr, då, vill minnas att Statoil tog dubbelt så mycket som Allgas på Ringön. Men det var en nödåtgärd, en söndag mitt i sommaren när alla andra hade stängt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vad 17 livnär du dig på i båten? smörgås och kall dryck? Eller kaffe i termos hemifrån…?

Pga ryggproblem och pandemi har det bara blivit senaste sommarens korta båtsemester för min del. Ena av brorsorna var ute ett par dagar sommaren 2021, med sambo och två kompisar. Vet inte vad de käkade, men de låg i gästhamn större delen av tiden, så jag antar en kombination av lite mackor och sånt till frukost, sen käk på matställen i land resten.

Under min korta semester lagade jag mat med värme exakt en gång. Det gjorde jag på ett löst gaskök med liten gasflaska ute i sittbrunnen. I övrigt mackor, mängder av mjölk (min stapelvara nr 1), lite godis. Kaffe drack jag inte just då. Dricker det i perioder bara, framför allt under vinterhalvåret. Jag äter inte varm/lagad mat hemma heller mer än 3-4 gånger i veckan normalt, så att inte göra det två av tre dygn i båten är inte nåt konstigt för mig.

Det var så varmt att jag knappt hade aptit ändå. 23-26 grader, nästan vindstilla och gassande sol är svårt att hantera för mig. Jag vil ha 18-20 grader, lätt mulet och 3-4 m/s ljummen vind. Idealvädret!


Men, tanken är ju att vi ska fixa till så gasspisen är säker och funktionell. Förutom då det med att slangarna ska bytas, så ska även hela spisen lyftas upp i "vaggan" igen. Just nu är den avlyft och står bara i botten av utrymmet där den egentligen ska kunna svänga fritt i sidled när båten kränger (inte för att vi tänkt laga mat under färd, men vi vill ha den monterad på rätt sätt).

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nej. Det är ett tryckkärl, en sådan flaska skall lämnas till auktoriserat köpställe.

 

Det kan man också göra, men vissa kommunala återvinningscentraler tar emot t.ex. gasol och brandsläckare, medan vissa inte gör det. Norrköping blev jag nekad för ett antal år sedan att lämna brandsläckare för det är ett tryckkärl som de inte hanterade där. Värmdö tog emot gasolflaska (och senare även brandsläckare) och jag blev anvisad plats var den skulle stå, räknas som farligt avfall. Likaså i Rättvik tar de emot gasolflaskor, inga problem där.

 

Även kylskåp och frysar innehåller ju tryckkärl och tas emot av typ alla återvinningscentraler (i alla fall alla jag haft att göra med)🙂

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Hybro:

Och skaffa en enkel gasvarnare!

Fick läck en gång och larmet gick.

Stängde huvudkranen på gasolkulan.

 

Gasol lägger sig längst ned i båten, där ska larmet monteras.

 

Nu har jag en gammal diesel Yanmar YSM12.

Rörde inte nåt med elen. Inte ens startmotorn. Rörde inte tändningen. Sköv bara in den mekaniska stoppen.

 

Lyfte av remmen till generatorn.

 

Höll inne ventillyftaren och vevade för hand igång motorn.

 

Motorn fick gå tills larmet tystnade.

Då hade det mesta av gasen ventileras ut via motorns insug.

 

Så viss nytta med startvev till motorn.

 

Hade det varit en bensinare, så har den ett tändsystem som kan alstra gnistor, i bl a tändfördelare.

 

Oavsett kör aldrig en startmotor vid gasläckage.

Lyft av generatorremmen.

Rör inget på elsystemet.

 

 

 

 

Bra råd!

I mitt fall läckte det ju i regulatorn, en gasvarnare är kopplad efter den så den hade inte gjort någon nytta. Och mina flaskor står i princip på akterdäck, ovanpå självlänsen i en väl ventilerad bänk, så den gasen som inte vädrades ut i fria luften den rann ner i självlänsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr bara läst dåliga saker om gasvarnare i båtar. Opålitliga. Larmar när de inte ska, missar att larma när det är gas. Ibland.

Det enda säkra, som jag ser det, är att stänga av direkt på flaskan efter varje användning.

Apropå flaskans placering...
Ett par kompisar har en likadan, dock flera år äldre, båt. Vid ett tillfälle upptäckte jag att gasolflaskan stod i akterstuven, helt fritt. Det utrymmet är samma utrymme som hela resten av båten invändigt. En gasläcka där bak skulle gasfylla hela båten efter ett tag. När jag påpekade detta plockade de ur gasflaskan omedelbart. De hade aldrig använt den, och planerade inte att göra heller. De ligger bara i gästhamn pga yngsta dottern som inte trivs i naturhamn, så de kör en lös induktionshäll på landström när de ska laga mat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:

Jag har tyvärr bara läst dåliga saker om gasvarnare i båtar. Opålitliga. Larmar när de inte ska, missar att larma när det är gas. Ibland.

Det enda säkra, som jag ser det, är att stänga av direkt på flaskan efter varje användning.

Apropå flaskans placering...
Ett par kompisar har en likadan, dock flera år äldre, båt. Vid ett tillfälle upptäckte jag att gasolflaskan stod i akterstuven, helt fritt. Det utrymmet är samma utrymme som hela resten av båten invändigt. En gasläcka där bak skulle gasfylla hela båten efter ett tag. När jag påpekade detta plockade de ur gasflaskan omedelbart. De hade aldrig använt den, och planerade inte att göra heller. De ligger bara i gästhamn pga yngsta dottern som inte trivs i naturhamn, så de kör en lös induktionshäll på landström när de ska laga mat.

 

Okäj…

Jag tänkte mer på en ”läckagevarnare” som sitter på röret eller slangen. En behållare med vätska i som börjar bubbla när gas förbrukas eller läcker.

Jag har tänkt på gasvarnare, men om den inte fungerar som den skall är det ju löningsmest. Dom finns ju i olika prisklasser… 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Okäj…

Jag tänkte mer på en ”läckagevarnare” som sitter på röret eller slangen. En behållare med vätska i som börjar bubbla när gas förbrukas eller läcker.

Jag har tänkt på gasvarnare, men om den inte fungerar som den skall är det ju löningsmest. Dom finns ju i olika prisklasser… 

Hmm, men hur ska man se det där bubblandet? I vår båt är inte slangar/rör synliga utan att ta bort inredning.

När det gäller gasvarnarna verkar det som om det är luftfuktigheten som ställer till det. De vanligt förekommande är gjorda för husbilar/husvagnar och gasuppvärmda hus (extremt vanligt i Nordamerika, t ex). Kanske tål sensorerna inte fukt i vissa nivåer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ett enkelt sätt att testa att systemet är tätt är att göra följande. Öppna kranen på gasflaskan, tänd spisen, släck spisen, stäng kranen på gasolbehållaren, låt stå i någon timma, efter detta skall de gå att tända spisen en kort stund utan att öppna kranen på gasolflaskan.

Hälsningar Ove

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ÄR gammal flaska verkligen ett reellt problem? Jag upplever att det ingår i servicen av byte. Man lämnar sin gamla, får en ny. Har aldrig haft problem även om jag lämnat in rena lik, dom får väl provtrycka den innan den går i cirkulation igen? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev gusvo085:

ÄR gammal flaska verkligen ett reellt problem? Jag upplever att det ingår i servicen av byte. Man lämnar sin gamla, får en ny. Har aldrig haft problem även om jag lämnat in rena lik, dom får väl provtrycka den innan den går i cirkulation igen? 

Ingen aning. Jag har aldrig haft med gasol att göra i hela mitt liv tidigare, förutom då såna där små campingkök med gasflaska i storlek med en ölburk. Det var för att jag inte hade koll som jag startade tråden och ställde frågorna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar byta gasolflaskor hos ( https://www.ggm.nu/ ) ligger i Sisjön.Alltid hjälpsamma när man har frågor.Har det mesta hemma som gäller gasol.Dess utom bra pris på flaskor.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Ronnienr10:

Brukar byta gasolflaskor hos ( https://www.ggm.nu/ ) ligger i Sisjön.Alltid hjälpsamma när man har frågor.Har det mesta hemma som gäller gasol.Dess utom bra pris på flaskor.Ronnie

Har faktiskt handlat där, men det var en Victron laddningsregulator för solpaneler! :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, då...

 

- Har en gasolläckagetestare monterad strax intill gasolbehållaren med en slangsnutt. Man trycker in en knapp och kollar i siktglaset om det bubblar. Då är det läck efter denna. Gas strömmar.

Testar detta när jag har en låga tänd på spisen. Då bubblar det givetvis.

 

- Den andra är en elektronisk gasvarnare, sitter monterad på ett skott invid golvet. Gasol är tyngre än luft.

Är inkopplad mot elsystemet utan brytare. Alltid aktiv.

 

Testar då och då genom att tända

en typ cigarettändare, blåsa ut lågan och rikta gasflödet mot gasvarnaren /detektorn.

Piiiiiiiiiiip....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev raol:

Har faktiskt handlat där, men det var en Victron laddningsregulator för solpaneler! :D

En tanke du har besvär med ryggen,varför inte fråga dom om pris för ominstallation. Dom vet exakt vilket material som behövs,tror inte det blir mycket dyrare.Och du har en anläggning med rätt material,som du kan lita på.Ronnie 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev raol:

….De hade aldrig använt den, och planerade inte att göra heller. De ligger bara i gästhamn pga yngsta dottern som inte trivs i naturhamn, så de kör en lös induktionshäll på landström när de ska laga mat.

 

Ja se dagens ungdom, en hel del av dessa ungdomar har bara upplevt naturen i någon app på någon slags skärm. Men asfalten i gästhamnen är ju väldigt praktisk, och varm och go blir den när solen ligger på.

Så frågar man om dom bill bada, nej det går inte, måsta spela klart annars förlorar man både poäng och nivå, eller ett antal liv….

Fiska? Fiska krabbor?

vaddå, jag har ett skithäftigt fiskeprogarm i paddan där man kan fånga havsaborrar på 10 kilo eller tonfisk, eller hajar… eller nån annan okänd art. Klart bra när det aldrig blir bottenapp.

Barnbarnet trodde att den lilla ihopfällbara draggen som jag har till gummibåten, var en änterhake som man kan kasta upp utefter slottsmurar om man nu vill invadera en sådan byggnad….

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...