Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
moto66

Biltemas skrovborste

Rekommendera Poster

Ja, vad säger proffsen, är detta något att ha/hålla på med?
 

Tänker spontant att den borde vara smidig att använda och att det borde gå rätt snabbt att skrubba av botten. Och om man gör det en gång i månaden kanske man lyckas hålla bort det värsta av beläggningen? Kanske går att köra själv också egentligen.

 

Provar nog denna under kommande säsong.

 

produkt:

https://www.biltema.se/bat/batvard/skrovvard/batrengoring/skrovborste-2000045437

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns spontant som att jag skulle kunna köpa en påse borstar och ta en tamp och slöjda ihop den långt under 1000 lappen.

Kanske fungerar men det beror på skrovform och att borstarna håller sig med borstarna mot skrovet och inte flippar runt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev moto66:

Ja, vad säger proffsen, är detta något att ha/hålla på med?
 

Tänker spontant att den borde vara smidig att använda och att det borde gå rätt snabbt att skrubba av botten. Och om man gör det en gång i månaden kanske man lyckas hålla bort det värsta av beläggningen? Kanske går att köra själv också egentligen.

 

Provar nog denna under kommande säsong.

 

produkt:

https://www.biltema.se/bat/batvard/skrovvard/batrengoring/skrovborste-2000045437

Till vilken sorts båt hade du tänkt att använda den på?

Jag har inte testat... men mina funderingar är likadana som dina.

Man måste ju vara två personer och jag skulle kunna tänka mig att den kanske kunde fungera på en mindre motorbåt som inte är för bred eller har för djupt skrov. Snipa, styrpulpetsbåt och liknade. Men man får väl en hel del motion när man använder den...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En bottenmålad Finnmaster T7 som ligger i skärgården isf. Håller med om ovan att man borde kunna köpa borstar och sätta ihop själv för billigare också iofs :)

Redigerad av moto66

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en liknande lösning till förra båten. Det var en enkel borste som jag spikade fast på en tvärgående bit planka med borrade hål i ändarna. Där fäste jag en lina i varje hål. Efter första testet insåg jag att det behövdes en vikt som "köl" för att hålla borsten riktad åt rätt håll, så jag bara knöt fast några bergskilar som fick hänga fritt under.

Det funkade fint för de delar av skrovet där det inte var en köl i vägen, och självklart kan man inte heller skrubba köl och roderblad med det, men TS har nog en motorbåt, och där är det ju inget problem. På Dominant 78, som det var, är kölen väldigt kort i längdriktningen, och roderbladet helt fritt hängande på akterspegeln, så säkert 90 procent av skrovet gick att skrubba med den metoden. Men det var svårt att veta var man hade tagit. Jag använde en undervattenskamera för att kolla av under arbetets gång. Tog säkert en timme eller mer totalt.

Här är en bild från när det mesta av främre delen av skrovet var skrubbat.

post-103957-0-51357600-1464718785.jpg.2713c8443a7a91b5dc07bba4714acd9f.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp motorbåt, 7m. Men på sommarn kan man ju bada med cyklop och borste också. Blir första året med båt så man har inte helt koll på hur mkt det växer på skrovet osv. Men är väl bra att försöka hålla efter lite så man inte drar runt med en skog under båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev moto66:

Japp motorbåt, 7m. Men på sommarn kan man ju bada med cyklop och borste också. Blir första året med båt så man har inte helt koll på hur mkt det växer på skrovet osv. Men är väl bra att försöka hålla efter lite så man inte drar runt med en skog under båten.

För mig som tycker att vattentemp under 29 grader är som att bada i syra och knivar, så är det inget alternativ att bada och skrubba! Jag skulle förmodligen få hjärtstillestånd om jag hoppade i en normal havsvattentemp... Därför måste antingen bottenfärgen göra jobbet, eller en tvättmekanism som går att använda från däck eller brygga. :)

De flesta motorbåtar har fördelen av att de rör sig snabbare genom vattnet då och då, och det gör att mer av påväxten kan släppa. Vi har båten på västkusten, och med de bättre godkända färgerna är åtminstone havstulpaner och "grov" påväxt inget bekymmer. Det som blir är ett brungrönt "slem" på botten, och ibland enstaka trådar med sjögräs precis i vattenlinjen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom även på att båten ju ligger vid en rätt bred bom på ena sidan. Så man borde egentligen bara kunna gå på den med en längre borste på skaft också. Sen vända på båten och ta andra sidan. Bra med olika alternativ hursomhelst :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var har du båten? På västkusten är det inte roligt utan bottenfärg av god kvalite. Kan säkert funka på östkusten. Insjö absolut. 

Kompis på västkusten försökte utan bottenfärg, tappade 7 knop på en månad trots användning av båten, en planande motorbåt. Fick ta upp mitt under sommaren och spola, tvätta, slipa och måla. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stockholms södra skärgård. Båten är målad med färg som jag fattar ska va av god kvalitet(Hempel Hampa Speed TF). Polaren som har en 5m öppen aluminiumbåt(dock omålad) som han körde från juni eller så, klagade på mkt grön beväxtlighet och massa jobb för att få bort det. Tappade väldigt mkt fart han med. Bottenmålning verkar ju vara ett måste dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har experimenterat lite med att ha tampar hängande under båten vid segling. Det funkar rätt bra faktiskt, men kan ju vara lite utmanande om man har motorbåt.

Man börjar att ha anordningen längst fram i fören och flyttar den bakåt hela vägen ner till där kölen är som djupast.

Blåa billiga "snören" från macken med en knut i varje bakände har jag använt som släplinor.

Lite varning är att det blir ett enormt motstånd så man ska inte lägga i anordningen när det går allt för fort. Nu minns jag inte, men testa vid 2 - 3 knop till att börja med.

Det ersätter ju inte en borsttvätt, men om det är akut illa med beväxningen så får man bort en hel del.

Vi seglar helt utan bottenfärg och det funkar bra i Stockholms skärgård om man tvättar

  1. efter midsommar,
  2. när havstulpanerna har settlat och
  3. en gång till som kan vara före eller efter havstulpanerna lite beroende på.
  4. Sista tvätten brukar vi göra dagen före upptagning.

Detta bygger ju på att klubben har en egen tvätt som inte kostar skjortan att använda.

 

image.png.5ee8aaa0966d3c5501553886029f1f1d.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul idé, lite tveksam som motorbåtsägare men ändå :)

 

Vad är fördelen med att köra utan bottenmålning förresten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev moto66:

Vad är fördelen med att köra utan bottenmålning förresten?

Att man får lov att ha båten på ställen där bottenfärg inte är tillåten...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slippa köpa färg, slippa jobbet med målning

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-03-07 vid 13:29 skrev moto66:

Ja, vad säger proffsen, är detta något att ha/hålla på med?
 

Tänker spontant att den borde vara smidig att använda och att det borde gå rätt snabbt att skrubba av botten. Och om man gör det en gång i månaden kanske man lyckas hålla bort det värsta av beläggningen? Kanske går att köra själv också egentligen.

 

Provar nog denna under kommande säsong.

 

produkt:

https://www.biltema.se/bat/batvard/skrovvard/batrengoring/skrovborste-2000045437

Jag själv har valt bort denna eftersom jag inte riktigt kan se att den skulle kunna fungera bra på min bottenform. Ser inte riktigt hur den effektivt ska kunna fungera på en V-botten heller.

Jag har en snipa där 2/3 av botten har ett skarpt slag och som från ca midskepps och akter över har en konkav form (inbuktning) och då behövs borstar med flytkraft eller som med handkraft kan tryckas mot skrovet för att ska kunna komma åt.

 

Jag kör med Skrubbis. Går fort, är enkel och blir helt okej resultat. Har biocidfri botten och att borsta typ två till tre gånger a 5-10 min per säsong funkar för mig. Jag har y-bommar jag kan gå ut på som underlättar.

 

Biocidfritt kör jag med för att dels för att jag hatar bottenmålningsjobbet som jag tycker är kladdigt, luktar, dyrt och onödigt. Slutade bottenmåla i början av milleniumet, är inne på tredje båten sedan dess. Jag bättrar vid behov på vattenlinjen för det är bara den som syns. Under är den ful som fan eftersom bottenfärgen inte fäste bra på epoxi behandlingen som gjordes för några år sedan och därför flagnar. Men den syns ju bara på vinterhalvåret och inte värt insatsen att göra om det.

 

Så jag kan rekommendera funktionen av Skrubbis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrubbis var ju smart, borde även där gå att tillverka nått liknande av enkla medel. Men den ser ju faktiskt vettigare ut en Biltemas variant iaf.

 

Har ej erfarenhet av målning men tänkte inte att det var ett jättejobb. Samt att man gör det varannat år ungefär. Marinan sprutar av båten när de plockar upp båtarna, osäker på hur mkt mer förberedande arbete som behöver göras på skrovet innan målningen sen men själva målningen på en 7m båt kan ju inte ta lång tid iaf. Men snackar utan erfarenhet här som sagt 🙂

 

Har bara fått för mig att fördelarna med bottenmålning överväger nackdelarna. Men här kan man alltså tycka olika, vilket är intressant. Båten jag köpt är bottenmålad av säljarn iaf(Yamaha center)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måla en 7 m motorbåt med bottenfärg går nog på en dryg timme. Det tar några timmar för oss att måla knappt 10 m segelbåt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp hajar, inbillar mig att det borde va överkomligt. Och att det borde göra nytta. Behöver man sandpappra ytan innan målning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är absolut överkomligt, och egentligen inte jobbigt alls på så liten båt. Men har man båten på ostkusten så klarar man sig utan om man vill. Har man den på sydost- syd- eller västkusten så är det nog så att fördelarna absolut är större än nackdelarna. Smaken är som baken.... 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev moto66:

Japp hajar, inbillar mig att det borde va överkomligt. Och att det borde göra nytta. Behöver man sandpappra ytan innan målning?

Slipa eller ej.

Hajar tror jag inte går att  dressera, annars har ju flera arter, bland annat brugden, ett skinn som påminner om grovt sandpapper.


Men beror ju precis på hur det ser ut.

För det mesta räcker det med att högtryckstvätta botten. Då lossnar även lös färg. 
Om du inte har högtryckstvätt eller möjlighet att samla upp tvättvattnet kan kanske hård skrubbning med rotborste doppad i någon bra rengöringsmedelslösning kunna fungera.

Ja tvättvattnet bör ju ju samlas upp och lämnas på någon återvinningscentral.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom den redan är bottenmålad klarar du dig utan. Förmodligen enklare att plocka upp den på kärran och spola av den lite snabbt om det skulle behövas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-03-08 vid 22:55 skrev moto66:

Kul idé, lite tveksam som motorbåtsägare men ändå :)

 

Vad är fördelen med att köra utan bottenmålning förresten?

Det är väl lite tveksamt att använda metoden på motorbåt om man inte är väldigt noga med längden på linorna och hanteringen. Inte kul att få in en massa snören i propellern.

 

Vi ser det som att vi inte förgiftar Östersjön i onödan och sedan är det ju skönt att slippa bottenmåla, och även billigare för oss som har bra pris på klubbens båtbottentvätt. När man blir äldre gäller det att slippa då mycket arbete med båten som möjligt.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-03-08 vid 13:20 skrev Mackey:

Jag har experimenterat lite med att ha tampar hängande under båten vid segling. Det funkar rätt bra faktiskt, men kan ju vara lite utmanande om man har motorbåt.

Man börjar att ha anordningen längst fram i fören och flyttar den bakåt hela vägen ner till där kölen är som djupast.

Blåa billiga "snören" från macken med en knut i varje bakände har jag använt som släplinor.

Lite varning är att det blir ett enormt motstånd så man ska inte lägga i anordningen när det går allt för fort. Nu minns jag inte, men testa vid 2 - 3 knop till att börja med.

Det ersätter ju inte en borsttvätt, men om det är akut illa med beväxningen så får man bort en hel del.

Vi seglar helt utan bottenfärg och det funkar bra i Stockholms skärgård om man tvättar

  1. efter midsommar,
  2. när havstulpanerna har settlat och
  3. en gång till som kan vara före eller efter havstulpanerna lite beroende på.
  4. Sista tvätten brukar vi göra dagen före upptagning.

Detta bygger ju på att klubben har en egen tvätt som inte kostar skjortan att använda.

 

image.png.5ee8aaa0966d3c5501553886029f1f1d.png

Jag har gjort en variant av det där ofrivilligt en gång. Var ute på en tur med förra båten när jag plötsligt fick se ekolodet visa nästan inget djup alls. Där det borde vara flera tiotals meter djupt. Det kom och gick men jag hittade inget orsak under tiden jag seglade.
Tillbaks i hamnen, vid bryggan och trodde att nån hade stulit förtöjningslinan för fören. Den låg inte på bryggan som den brukade.
Då först upptäckte jag att jag hade lossat den från bryggan i stället för båten, och sen backat ut så linan föll i vattnet och sen släpades under båten, hängande från fören... Linan svepte sen då och då under ekolodsgivaren och gav ett väldigt litet djup på visningen!
Tur att linan bara var runt halva båtens längd. Visserligen hade vi utombordare på den, så det hade varit enkelt att få ur linan, men det hade ändå kunnat bli tokigt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En borste typ Igelkott från Erlandssons och sen glider du in till en sandstrand och står där och borstar av botten. Lägger du ut ett ankar plus har ngn som håller båten stilla så får du bra resultat väldigt snabbt. Varmt i vattnet - badbyxor, kallt vatten - vadarbyxor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ljummet vatten inga byxor eller?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog hellre kategorisera denna skrovborste som ett "träningsredskap" för två personer, att träna både styrka och samarbete.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-03-11 vid 23:30 skrev Mackey:

Vi ser det som att vi inte förgiftar Östersjön i onödan och sedan är det ju skönt att slippa bottenmåla, och även billigare för oss som har bra pris på klubbens båtbottentvätt. När man blir äldre gäller det att slippa då mycket arbete med båten som möjligt.

Håller helt med om att man vill ha så lite jobb som möjligt. Har bara tänkt att jobbet med att få ren en omålad båt verkar värre än målningen osv. Men man får väl skrubba den under säsongen mkt då istället. Men det ska jag nog göra med min målade med, ska också försöka hålla koll på hur mkt påväxt jag får under säsongen. Men jäklar va mkt bra tips det kom i denna tråd, otrolig kunskap i detta forum, tackar för alla tips ang borstar och skrubbning mm.

 

Är det förresten så att all bottenfärg innehåller gifter? Finns ju den brons-färgade färgen(VC-17? som nu verkar bli helt förbjuden), den var ju giftig. Fått för mig att viss färg funkar genom att släppa lite från botten under året och därmed avlägsna påväxt på det sättet. Kommer ihåg hur man kunde bli kladdig av färg när man badade från farsans segelbåt när man kom åt botten. Fattade det då som att den inte skulle va giftig på samma sätt. Men tänker mest högt här. Ska googla lite, känns kanske inte superbra heller att sprida gifter osv.

 

Edit: Läser att Hempel Hempaspeed TF som jag har verkar vara biocidfri(giftfri?) iaf.

Redigerad av moto66

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Frågan är vilket som är jobbigast kravla runt och måla eller borsta nån timme om året.

Jag fördra helt klart att kravla nån timme och måla under vårrustningen och sen njuta av sommaren.

Smaken är som baken.

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...