Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
rejas

Autopilot och max rodervinkel

Rekommendera Poster

Det börjar droppa ute och man börjar längta till sommaren. Båtarna drar och vårens projekt börjar forma sig.

 

Vi använder vår autopilot mycket. Den vi har börjar dock bli inte bara gammal utan stenålders. Jag har börjat ekonomiskt mentalt förbereda mig på en ny med linjärenhet på roderstocken under däck. Vi har idag en drivenhet på ratten som kinkar och har sig.

 

Men, när jag läser installationsmanualer inser jag att rodervinkeln begränsas kraftigt. Raymarine till exempel skall sättas med fasta roderstopp på 35° från centrum vilket känns väldigt lite. Jag skall ut till båten och mäta någon dag vad vi har för vinkel idag, men det känns som vi kan styra rodret mycket mer än så.

 

Detta oroar mig lite på grund av en enda sak. När man seglar behöver man ju inte vrida rodret mer än så. Men mitt goto-knep i trånga hamnar är att vrida rodret dikt åt endera hållet och gasa hårt. Då vrider sig båten i princip runt sin egen axel utan att åka nämnvärt framåt. Denna vetskap är väldigt trygg när det är trångt. Kan alltid backa och sedan vrida skutan. Jag vet inte den exakta rodervinkeln då, men jag tror att rodret stallar. Ska mäta nästa gång vid båten vilken vinkel det är.

 

Jag är rädd att vid 35° kommer båten att skjuta mer framåt eftersom rodret har en egentligen mer sund vinkel mot vattnet. Ångrar att jag hade kommit så här långt i planeringen medan båten var i sjön i höstas. Hade ju varit jättelätt att testa om båten var i sjön. Men nu vill jag ju helst ha allt på plats innan sjösättning.

 

Någon annan som har erfarenheter kring detta? Någon annan som använder samma hamnmanöver som jag? Går den att göra med rodret i 35° vinkel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute på varvet idag. 35 grader åt varje håll är väldigt lite. Idag har vi ca 90 grader åt varje håll.

 

Känns som att något inte stämmer. Se nedanstående film.

 

https://youtu.be/h-CW2ShEd1Y

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad använder Du rodret till när Du ställer det i 90 grader?

 

Broms?

 

Vid 90 grader puttas båtens akter förhållandevis litet i sidled.

 

Ca 45 grader räcker gott mig för fullgod roderverkan.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Just nu skrev Hybro:

Vad använder Du rodret till när Du ställer det i 90 grader?

 

Broms?

 

Vid 90 grader puttas båtens akter förhållandevis litet i sidled.

8 timmar sedan skrev rejas:

- - -

Men mitt goto-knep i trånga hamnar är att vrida rodret dikt åt endera hållet och gasa hårt. Då vrider sig båten i princip runt sin egen axel utan att åka nämnvärt framåt. Denna vetskap är väldigt trygg när det är trångt. Kan alltid backa och sedan vrida skutan.

- - -

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kompis kan vrida rodret nästa 90 grader och det fungerar mycket bättre än man kan tro men det gäller i mycket låga hastigheter. Då snurrar han runt nästan på plats utan framåtrörelse.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Känner igen begränsning till 35 grader, någonstans i en bok (för kanallotsar på 70-talet) läste jag 37 grader som max roderutslag (fritt ur minnet, kan minnas fel).

 

Jefa räknar på 2 x 36 graders max utslag för roder och direct drives.

 

Tänk lite på krafterna med 90 graders utslag, blir en broms.

Vid backning blir det stora krafter så bara det gör att man vill begränsa max roderutslag.

 

35 grader max vinkel används i manualer för autopiloter.

De som är duktiga på flödesteori kan säkert förklara.

 

Förklaring

https://marinersdigest.blogspot.com/2015/07/why-rudder-angle-onboard-ship-is.html

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 hours ago, Hybro said:

Vad använder Du rodret till när Du ställer det i 90 grader?

 

Broms?

Jo, jag blev förvånad själv att det är 90 grader. Det konstaterade jag ju först i går. Ingenjören i mig får inte riktigt ihop det. Men faktum kvarstår att stillastående med fullt roderutslag och en ganska kraftig push framåt med motorn så vrider sig båten ordentligt runt sin egen axel. Fungerar åt båda hållen och även i sidovind.

 

Nu gäller inte frågan om man behöver 90 grader utan snarare hur begränsande det är med 35 grader. Nu har jag drygt 1,5 rattvarv åt varje håll (ca 3,5 varv från stopp till stopp). Med 35 grader blir det ca ett halvt varv åt varje håll. Jag vrider definitivt ratten mer än så i hamnmanövrar. Om det verkligen behövs vet jag inte riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns en gång en Gullholmensnipa hos en släkting.

På den kunde man ställa rodret  nästan tvärs, alltså  nästan i 90 grader. 

Det hände sig några gånger när båten sjösattes från båtvagn på ramp med aktern först, att rodret vek sig bakåt, "kvadranten" som var en styrarm lossade från hjärtstocken, och rodret vek sig bakåt och blockerade propellern, samma sak hände en gång när det backades och skulle svängas ordentligt samtidigt.

 

Även jag har läst "någonstans" att sisådär 35 graders rodervinkel i teorin är maximalt, men det är ju ofta skillnad på teori och praktik.

Jag funderar litet på hur stor den maximala "rodervinkeln" är på på mitt 290 drev...? kanske 30 grader?

Rodervinkelsinstrument brukar vara graderade till max 45 grader år varje håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 hours ago, excel319 said:

Min kompis kan vrida rodret nästa 90 grader och det fungerar mycket bättre än man kan tro men det gäller i mycket låga hastigheter. Då snurrar han runt nästan på plats utan framåtrörelse.

Japp, exakt så gör jag. Båten måste precis som du säger stå i princip still.

 

Jag använder det oftast i samband med back. Till exempel backar ut mellan två bommar ut i en trång hamnbassäng. Lägger i växel framåt (med rodret rakt). När båten slutat röra sig bakåt och passerar stillastående lägger jag rodret dikt åt endera hållet och ger gas varpå båten vrider sig snällt på stället.

 

Jag är rädd att båten vid 35 grader och en liknande manöver istället skjuter framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär så här kan det nog se ut. Vid 35 graders rodervinkel lär det mesta av kraften vara i båtens längdriktning, medan ett tvärställt roder kommer att tvinga det mesta av flödet i sidled eller nettobromsa, så majoriteten av kraften är i sidled.

image.thumb.png.38f87a598924d7496e05e0024db77041.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde precis samma tankeresa som dig och kom fram till att jag inte ville offra båtens manöverförmåga med ett mekaniskt låst roder.Använder ofta rodret som broms med fulla utslag styrbord/babord eller som du beskriver.

Valet föll på en Raymarine EV-100 för rorkult.

hälsning

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minutes ago, Triobatar said:

Jag gjorde precis samma tankeresa som dig och kom fram till att jag inte ville offra båtens manöverförmåga med ett mekaniskt låst roder.Använder ofta rodret som broms med fulla utslag styrbord/babord eller som du beskriver.

Valet föll på en Raymarine EV-100 för rorkult.

hälsning

Mikael

Lutar just nu åt en drivenhet på ratten igen. Vi har länge önskat en pilot med drivenhet under däck, men överväger nu en drivenhet på ratten igen. Antar att en ny är betydligt smidigare än vår som i alla fall har väl över 20 år på nacken och rasslar och hugger i frånkopplat läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det klart att det skulle vara möjligt att göra ett länksystem som ökar utväxlingen för autopilotens kolv, så man får ut det fulla utslaget. Nackdelarna är många. Det är mer komplext, och det blir en sak till att hålla koll på så det inte uppstår glapp, saker lossnar eller spricker av överbelastning. Det minskar precisionen i autopilotens kontroll eftersom roderutslaget blir mycket större än vad autopiloten "tror". Möjligen blir det även ryckigare om minsta justeringsvinkel som autopiloten kan ge blir så stor att den ibland inte kan hitta ett stabilt läge, utan gör att båten slingrar sig fram.

 

90 grader är nästan tre gånger större än 35 grader, så det blir en betydande skillnad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

- - -

 

90 grader är nästan tre gånger större än 35 grader, så det blir en betydande skillnad.

 

Problemet är att det inte går att få en kvadrant att fungera med +/- 90 grader roderutslag. Styrarmen kommer att låsa sig i ytterlägena.

 

Med en autopilot som vrider ratten går det att snurra hur många varv som helst.

Kvadranten för rattstyrning ser lite annorlunda ut än kvadrant för linjär autopilot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minutes ago, Lintott said:

Problemet är att det inte går att få en kvadrant att fungera med +/- 90 grader roderutslag. Styrarmen kommer att låsa sig i ytterlägena.

 

Med en autopilot som vrider ratten går det att snurra hur många varv som helst.

Kvadranten för rattstyrning ser lite annorlunda ut än kvadrant för linjär autopilot.

90 grader är inte ett krav. Det går att lösa, men det blir extra mekanik som inte är önskvärd. Nära 90 grader vore dock perfekt i mitt fall. Vridande kraft relativt tryck eller drag blir dock inte stort i ändlägena så det kan bli galet där. Man kommer ju dock aldrig att engagera autopiloten med rodret tvärs.

 

En annan lösning vore om man enkelt kunde koppla loss autopiloten när den inte används. Alltså koppla isär mellan kvadranten och linjärdrivenheten. Det är faktiskt en ganska lockande tanke men faller i vårt fall på att kvadranten är så svår att komma åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

men 35 grader är väl säkert lämpligt utifrån inkommande flöde, problemet är ju när båten roterar runt kölen så kommer flödet redan från sidan.. och så var allt relativt igen :)

Redigerad av MAXI120
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...