Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
GTI

Måla hela botten?

Rekommendera Poster

Antagligen ett ämne som diskuterats i omgångar...

 

Ca 75 % av av botten på min HR Monsun är okej efter sommaren och sedvanlig högtrycksspolning vid upptagning. Det är främst vid rodret, bogpropeller och bottenstock som det flagar färg. Så frågan, om färgen tycks vara okej i övrigt är det då nödvändigt att lägga på ett nytt lager på hela botten eller endast där behovet syns så att säga? Det är självpolerande BT-färg. Använt den i ett antal år då både varit i min ägo. Eller mister färgen sin förmåga efter ett år i sjön?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att det är relativt meningslöst att måla hela botten om det är som du beskriver. Själv köpte jag ny (gammal) båt hösten 2022. Ägarna före mig hade målat med biltemas röda mjuka färg. Den såg nymålad ut när jag tog upp den.

 

Inför årets säsong målade jag med en halv burk relativt utspädd biltema färg. Det såg fortfarande ganska bra ut när jag tog upp i höstas förutom ett par ställen på järnkölen där det rostat och flagnat.

 

Beroende på tid och ambition kommer jag kanske slipa rent kölen för att epoxibehandla, annars kommer förmodligen resten av min biltemaburk från förra året räcka till min 24-fotare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med. Bättre på där det uppenbarligen behövs. Onödigt och dumt att måla över det som fortfarande är bra. Har dock bara erfarenheter från ostkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har båten på ostkusten.

Skrapa rent hela botten.

Måla med Biltemas färgsystem.

Sealer/primer

Bottenfärg, kopparoxidbaserad, blå

Bottenfärg, kopparoxidbaserad, svart

i höstas börja man ana lite blått på några ställen så då vet jag att det är dax att bättra på med lite ny svart bottenfärg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Båt i Vänern.

 

Köpte den liggandes i sjön 2007.

Allt sedan dess har det varit mer eller mindre blåsor på den.

Säkerligen "båtpest".

Ha skrapat blåsorna, nåt hundratal varje höst och tvättar extra noggrannt med högtryckstvätt.

Bättringsmålat typ 4 - 5  ggr på de skrapade fläckarna, en o en före sjösättning 

Båten har tjänat mig väl i det alla år.

 

Visst jag borde ha blästrat, epoxi- behandlat efter konsten alla regler... Men det har inte blivit gjort.

 

Två år sedan skrapade jag något mer.

Målade hela botten med tvåkomponentsTikurila RM40. En färg för bl a undervattenskonstruktioner i stål mm.

Detta var livsuppehållande åtgärd för mig!

Endast någon enstaka blåsa vid höstens upptagning.

 

Så här blir ingen blästring eller annan överkurs.

Jag säljer båten billigt inom några år.

För då har den tagit mig runt på Vänern  med  i snitt 80 övernattningar och 1100 Nm varje säsonger under 20 år. Ca 145 olika platser som jag övernattat på..

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tar upp min snart .

då målar jag hela botten då jag har för mig att giftet lakas ur efter ngra år.

i fören och andra utsatta rollar jag på utav helvete och även rodret målar jag flera lager på, speciellt i framkant och bakkant.

men om allt ser bra ut och du litar på grejerna så hade jag målat alla utsatta ställen.

så länge inte färgen kritar sig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Hybro:

Båt i Vänern.

 

Köpte den liggandes i sjön 2007.

Allt sedan dess har det varit mer eller mindre blåsor på den.

Säkerligen "båtpest".

Ha skrapat blåsorna, nåt hundratal varje höst och tvättar extra noggrannt med högtryckstvätt.

Bättringsmålat typ 4 - 5  ggr på de skrapade fläckarna, en o en före sjösättning 

Båten har tjänat mig väl i det alla år.

 

Visst jag borde ha blästrat, epoxi- behandlat efter konsten alla regler... Men det har inte blivit gjort.

 

Två år sedan skrapade jag något mer.

Målade hela botten med tvåkomponentsTikurila RM40. En färg för bl a undervattenskonstruktioner i stål mm.

Detta var livsuppehållande åtgärd för mig!

Endast någon enstaka blåsa vid höstens upptagning.

 

Så här blir ingen blästring eller annan överkurs.

Jag säljer båten billigt inom några år.

För då har den tagit mig runt på Vänern  med  i snitt 80 övernattningar och 1100 Nm varje säsonger under 20 år. Ca 145 olika platser som jag övernattat på..

 

 

Jag ligger också i Vänern. När jag köpte den -06, så var den målad med någon mjuk bottenfärg. Den försvann efter ett par upptagningar med påföljande högtryckstvätt. Den har inte varit målad någon med gång. Helt bortkastade pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@GTI, var har du din hemmahamn och i vilka farvatten seglar du?

Nu är mina hemmafarvatten Bohuskusten och litet söder om den. 

Jag har fuskat och bara målat fläckvis där färgen släppt eller där det suttit kolonier med havstulpaner.

Någon gång har det fungerat, men för det mesta så har jag ångrat den målningen, när snålheten och latheten tagit överhand över visheten.

Även jag målar med Biltemas färg, men klart det är ju skillnad på olika farvatten, förekomsten av havstulpaner och vissa långa trådalger som då är talrika i västerhavet. Färgens toxicitet minskar under säsongen. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

@GTI, var har du din hemmahamn och i vilka farvatten seglar du?

Nu är mina hemmafarvatten Bohuskusten och litet söder om den. 

Jag har fuskat och bara målat fläckvis där färgen släppt eller där det suttit kolonier med havstulpaner.

Någon gång har det fungerat, men för det mesta så har jag ångrat den målningen, när snålheten och latheten tagit överhand över visheten.

Även jag målar med Biltemas färg, men klart det är ju skillnad på olika farvatten, förekomsten av havstulpaner och vissa långa trådalger som då är talrika i västerhavet. Färgens toxicitet minskar under säsongen. 

 

I Limhamn. Seglar mest i Sundet med ngn avstickare upp mot Kullen eller åt Gisölvs läge på sydkusten.En del tulpaner runt roder, propeller och bogen annars mest lite grönt slem här och där som försvinner  m högtryckstvätt.

 

Redigerad av GTI
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev GTI:

I Limhamn. Seglar mest i Sundet med ngn avstickare upp mot Kullen eller åt Gisölvs läge på sydkusten.En del tulpaner runt roder, propeller och bogen annars mest lite grönt slem här och där som försvinner  m högtryckstvätt.

 

Jag har hemmahamn i Ängelholm (bräckt åvatten) och seglar också mest i sundet/södra västkusten. Ett tunt lager eller bara bättring har som sagt alltid fungera bra för mig! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev GTI:

I Limhamn. Seglar mest i Sundet med ngn avstickare upp mot Kullen eller åt Gisölvs läge på sydkusten.En del tulpaner runt roder, propeller och bogen annars mest lite grönt slem här och där som försvinner  m högtryckstvätt.

 

Då skulle jag kunna tro att det räcker att du fläckar botten där det behövs.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kör också biltema självpolerande. Efter första året såg det så bra ut att jag bara tog ett tunnt lager på typ halva skrovet. Det gör jag inte om...tydligt att tulpanerna växte betydligt på omålad, samt knapp någon på målad. I Gbg dock så det växer fint här.

 

Numer målar jag allt, men ett tunnt lager.

Redigerad av Dsl
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...