Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
sincro

Autopilot Raymarine St 1000+

Rekommendera Poster

Jag har försökt att kallibrera piloten men jag kommer inte in i den menyn!

är det någon som har återställt piloten till fabriksinställningarna på Raymarine St 1000+ ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du manualen? Försöker du komma in i menyn enligt instruktionerna, men det funkar inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev sincro:

Jag har försökt att kallibrera piloten men jag kommer inte in i den menyn!

är det någon som har återställt piloten till fabriksinställningarna på Raymarine St 1000+ ?

Varför ska du kalibrera den? Det finns ingen anledning att krångla med det. En så enkel autopilot används nog bara för att styra rakt fram i en vald kurs. Då spelar det ingen roll om den inbyggda kompassen har några graders deviation, det är inte kompassgraderna enligt autopiloten du kommer att använda för att ställa kursen. Du lägger båten på den kurs du vill att autopiloten ska styra. Sedan aktiverar du autopiloten å så kommer den att styra i vald riktning, oberoende av vad det står för gradtal i autopilotens display. Om du vill justera kursen så knappar du bara på tangenterna i vilken riktning du vill gira. Helt meningslöst att krångla med kalibrering för att åstadkomma den typen av användning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Lintott:

Varför ska du kalibrera den? Det finns ingen anledning att krångla med det. En så enkel autopilot används nog bara för att styra rakt fram i en vald kurs. Då spelar det ingen roll om den inbyggda kompassen har några graders deviation, det är inte kompassgraderna enligt autopiloten du kommer att använda för att ställa kursen. Du lägger båten på den kurs du vill att autopiloten ska styra. Sedan aktiverar du autopiloten å så kommer den att styra i vald riktning, oberoende av vad det står för gradtal i autopilotens display. Om du vill justera kursen så knappar du bara på tangenterna i vilken riktning du vill gira. Helt meningslöst att krångla med kalibrering för att åstadkomma den typen av användning.

Fast om man vill styra den från en plotter så behöver den hantera det bättre.

Det finns dessutom flera saker man kan ställa in, och flera av dem skulle kunna falla in under "kalibrering", och de gör verklig skillnad, som inställning av breddgrad, roderkänslighet och dämpning. Jag kunde inte förstå varför vår autopilot hade börjat bli kursinstabil från ena säsong till den andra. Tills jag gick in i inställningarna och såg att allt var "nollat", alltså standardinställt igen. Efter att ha matat in rätt värden uppförde den sig normalt igen. Och detta var alltså bara manuellt knappstyrd styrning, utan nån koppling till andra enheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev raol:

Fast om man vill styra den från en plotter så behöver den hantera det bättre.
- - -

Om man kopplar en enkel autopilot till en plotter så märker plottern om kursen avviker och korrigerar för det. Plottern bryr sig inte om autopilotens kompasskalibrering för att åstadkomma det.

 

Sen kan det finnas annat finlir men min erfarenhet av enklare autopiloter är att det inte finns någon anledning att påverka de inställningarna om man har en normalt välbalanserad båt. (Seglade runt med en Autohelm rorkultspilot, som numera köpts av och bytt namn till Raymarine, i 25 år innan vi bytte båt och autopilotmodell...)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och min erfarenhet är att man behöver få inställningarna rätt för att det ska funka bra. Så, låt oss lämna "om" och fokusera på "hur" som trådskaparen frågade om.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Lintott:

Om man kopplar en enkel autopilot till en plotter så märker plottern om kursen avviker och korrigerar för det. Plottern bryr sig inte om autopilotens kompasskalibrering för att åstadkomma det.

 

Sen kan det finnas annat finlir men min erfarenhet av enklare autopiloter är att det inte finns någon anledning att påverka de inställningarna om man har en normalt välbalanserad båt. (Seglade runt med en Autohelm rorkultspilot, som numera köpts av och bytt namn till Raymarine, i 25 år innan vi bytte båt och autopilotmodell...)

Min erfarenhet är lika med din. Det är omöjligt att få plotter och AP att visa samma kurs. AP kommer att köra efter XTE, efter att ha försökt gå på ren kompasskurs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:

Har du manualen? Försöker du komma in i menyn enligt instruktionerna, men det funkar inte?

Jo jag har manualen men menyn till kalibreringen hade låst sej! Men det är löst nu fick hjälp av suport så nu vet jag hur man gör!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lintott:

Om man kopplar en enkel autopilot till en plotter så märker plottern om kursen avviker och korrigerar för det. Plottern bryr sig inte om autopilotens kompasskalibrering för att åstadkomma det.

 

Sen kan det finnas annat finlir men min erfarenhet av enklare autopiloter är att det inte finns någon anledning att påverka de inställningarna om man har en normalt välbalanserad båt. (Seglade runt med en Autohelm rorkultspilot, som numera köpts av och bytt namn till Raymarine, i 25 år innan vi bytte båt och autopilotmodell...)

Denna autopilot är ny så den har inte funkat på auto den svänger åt alla håll som den inte skall på nordliga och sydliga kurser men efter jag nu startat om programvaran så kommer jag in på kalibreringsmenyn! Och har nu ändrat till norra halvklotet på menyn norra och södra kursfel! Hoppas det hjälper!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skall vi inte va såna....

Sincro har nu börjat fixa inställningarn,a å jo, det finns en massa saker att ställa in.Inte bara deviation. Kanske inte på modell 1000 men på nästa storlek som jag har.

Man kan ställa in hur snabt den skall reagera, hur mycket styra emot å så avvikelsen från magnetkursen. å saken är att jag har inte lyckats ställa in dessa saker på min segelbåt/autopilot. dessutom varierar det med olika segelsättningar.

Så inte ens att bara hålla kursen rakt fram funkar alltså "rakt av".

 

Eg borde jag göra lika som sincro å fråga här om hjälp. Fast den hjälp jag behöver är av praktisk art ute på sjön med seglen satta å sen där å då pillra på knapparna. Vem ställer upp? Hmmmm......

Jag får försöka pillra lite mera kommande säsong, för det blir la en sommar till snart? Snön har  ju töat här.

 

Åh, visst ja, för motor fungerar det hur bra som helst, "rakt av"......

😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-02-02 vid 17:21 skrev Lintott:

Varför ska du kalibrera den? Det finns ingen anledning att krångla med det. En så enkel autopilot används nog bara för att styra rakt fram i en vald kurs. Då spelar det ingen roll om den inbyggda kompassen har några graders deviation, det är inte kompassgraderna enligt autopiloten du kommer att använda för att ställa kursen. Du lägger båten på den kurs du vill att autopiloten ska styra. Sedan aktiverar du autopiloten å så kommer den att styra i vald riktning, oberoende av vad det står för gradtal i autopilotens display. Om du vill justera kursen så knappar du bara på tangenterna i vilken riktning du vill gira. Helt meningslöst att krångla med kalibrering för att åstadkomma den typen av användning.

Jo men för mej var den väldigt ostabil på autoläget! Den ska ju följa kursen man har ställt in på! Den kunde följa en stund men helt plötsligt kunde den få spel och svänga åt annat håll😊Utan koppling till någon plotter… värst var det på nord och sydliga kurser! den var sådan från jag köpt den! Sen har jag försökt gå in på kalibreringsmenyn men jag fick den inte att öppna sej! Det var därför jag var tvungen att starta om programvaran! Nu när jag kommer åt menyn så har jag ändrat Menyn kursfel nordliga och sydligare kurser!! Hoppas den funkar som den ska! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försökte få autopiloten också en 1000+ att fungera med Solingen för något år sedan, den fungerade utmärkt till den Maxi-77 den användes till tidigare. Men på Solingen så styrde en bara hit och dit trots att kompassen visade rätt siffror. 

 

Du ska ju kalibrera den för motor och köra i cirklar på ett speciellt sätt. Manualen finns med i princip all sannolikhet på internet! Jag hade inte någon motor (med mig) till Solingen de gånger jag försökte få det att fungera och gav upp det hela. Tänkte göra några nya försök på min nya båt i sommar - som har motor..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev sincro:

Jo men för mej var den väldigt ostabil på autoläget! Den ska ju följa kursen man har ställt in på! Den kunde följa en stund men helt plötsligt kunde den få spel och svänga åt annat håll😊Utan koppling till någon plotter… värst var det på nord och sydliga kurser! den var sådan från jag köpt den! Sen har jag försökt gå in på kalibreringsmenyn men jag fick den inte att öppna sej! Det var därför jag var tvungen att starta om programvaran! Nu när jag kommer åt menyn så har jag ändrat Menyn kursfel nordliga och sydligare kurser!! Hoppas den funkar som den ska! 

Med den beskrivningen av hur den fungerat så är det snarare tillverkningsfel/programvarufel. Den ska inte bete sig på det viset.

 

Nu verkar det som du fått hjälp av tillverkaren/generalagenten att fixa till programvaran och då är det bara att hoppas att den beter sig mer civiliserat efter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Lintott:

Med den beskrivningen av hur den fungerat så är det snarare tillverkningsfel/programvarufel. Den ska inte bete sig på det viset.

 

Nu verkar det som du fått hjälp av tillverkaren/generalagenten att fixa till programvaran och då är det bara att hoppas att den beter sig mer civiliserat efter det.

Jodå, men du har bara haft tur. Är den inställd för fel halvklot så blir det koko. Har man även en båt som inte är superkursstabil kan dämpningsinställningarna behöva justeras för att få den att uppföra sig. Bara för att DU inte upplevt problem betyder det inte att inte andra kan ha det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev raol:

Jodå, men du har bara haft tur.

- - -

Då måste jag vare en riktig turgubbe. Det är väldigt sällsynt att grejor jag köpt inte har fungerat som de ska. Å har de inte fungerat så har jag reklamerat och fått ett felfritt exemplar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Lintott:

Då måste jag vare en riktig turgubbe. Det är väldigt sällsynt att grejor jag köpt inte har fungerat som de ska. Å har de inte fungerat så har jag reklamerat och fått ett felfritt exemplar.

Fast det är fortfarande inget fabrikationsfel, så sluta larva dig med det. Det är bara att vissa båtar behöver mer justering av inställningarna än andra. Och i detta fallet kanske kompassen råkade vara inställd för södra halvklotet, och då funkar den riktigt illa.

 

Jämför med nån som har rätt proportioner på kroppen och kan köpa en kostym rakt från galgen i en butik, och nån som inte är lika välbalanserad i kroppen och behöver lägga ut, sy in, ta upp för att få bra passform. Är det fabrikationsfel på kostymen bara för att den inte passar alla rakt av? Eller kan det vara så att människor, precis som båtmodeller, är lite olika, och kräver olika mycket anpassning?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

17 säsonger med ST1000 till min Cumulus. 1000 - 1200 Nm varje år.

Funkar än. Givetvis med vissa

slitageskador. Köpt delar på nätet.

Själva plasten typ höljet har spruckit på flera ställen.

Reparerat både här o där.

 

De gånger nåt gått sönder har jag tillfälligt lyft i en ST2000.

Den är kraftigare vilket gör att plasten så klart ger med sig oftare.

 

Men överlag helt nöjd.

 

Och LÄS bruksanvisningen!

 

- Varje vår kör jag kalibrering.

D v s körning i stor cirkel o s v enligt instruktionerna.

 

Vid riktigt hårda vindar räcker inte min ST1000 till. Visst det hjälper till om man revar och trimmar...

 

Nu är det vinter, och då ska jag plocka isär och bädda samt laga plast.

 

Skruvar har mist fästen i plasten.

Där kör jag med genomgående och bricka i mutter.

 

Har en trådbunden fjärr. Fast monterad framme i sittbrunnen. Funkar hur bra som helst.

Ingen trådlös som man inte vet vart den ligger, när den behövs.

 

Autopiloten kommer garanterat att funka en säsong till!

 

Kanske den sista innan vi går iland, jag och hunden Emira.

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sitter en helt elektronisk kompass, fluxgate, i dessa autopiloter, upphängda i en gimbal så att den inom vissa gränser alltid hänger horisontellt, trots att skutan lutar och t ex dyker med fören. Stampar och har sig.

Mycket viktigt att inget hindrar dess rörelser.

 

Ett visst avstånd krävs till högtalare, mobiltelefoner, fasta och rörliga magneter, magnetlister i t ex kylbagar.

Andra föremål som kan vara magnetiska, känsliga för magnetism, elektriska ledningar till gud vet vad.... O s v.

 

Flytta allt ovan så långt från autopiloten framände, där stången kommer ut, så går allt mycket bättre.

 

Och kör kalibreringen genom att köra en cirkel mm, så som det beskrivs i bruksanvisningen när skutan kommer i sjön.

Kanske någon gång mitt på säsongen också.

 

Händer att autopiloten får spatt ibland ändå. Tror det har med lokal magnetiska områden i sjöbotten, då det upprepat förekommer.

 

Ska snart plocka isär mina båda och laga skador i plasthusen.

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Hybro:

- - -

Ett visst avstånd krävs till högtalare, mobiltelefoner, fasta och rörliga magneter, magnetlister i t ex kylbagar.

Andra föremål som kan vara magnetiska, känsliga för magnetism, elektriska ledningar till gud

- - -

Jag hade råkat lägga en yxa på andra sidan skottet där min elektroniska kompass sitter. Det blev väldigt konstig avvikelse mellan vilken kurs plottern tyckte jag seglade och kompassens uppfattning... (Vid styrning på fast kurs och aktivering av autopiloten så fortsatte båten den intagna kursen så då märktes det inte att det var rejäl "missvisning".)

8 minuter sedan skrev Hybro:

- - -

Händer att autopiloten får spatt ibland ändå. Tror det har med lokal magnetiska områden i sjöbotten, då det upprepat förekommer.

- - -

Jag gick för motor söderut längs inomskärsleden från Björn och ned emot Öregrund (Roslagskusten). Autopiloten fick hålla kursen så jag kunde fokusera på navigeringen (där är rätt grynnigt). Plötsligt gjorde båten en skarp nittiogradersgir åt babord. Det blev lite bråttom att ta över rorkulten. Enligt kompassens gradtal så styrde vi i västlig riktning efter att jag tagit över kommandot mot ursprunglig riktning. Å enligt plottern gick vi sydlig kurs. Lika plötsligt svängde kompassen tillbaka och visade sydlig kurs. Tittade lite noggrannare på sjökortet och upptäckte att vi passerat över den kraftiga elkabeln från Forsmark till Finland....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev Lintott:

..... upptäckte att vi passerat över den kraftiga elkabeln från Forsmark till Finland....

Detta är ju ett observandum, någonting att vara observant på. Kolla de röda vågformade linjerna i sjökortet, det kan även vara utskrivna varningstexter i kortet eller i dess marginal.

Det blir tydligen mindre effektförlust att exportera likström till våda grannländer, och det ger ju då ett fint magnetfält runt kabeln.

Det har ju skrivits en del om "Putins sjömän" som har visat stort intresse för dessa kablar, inte bara elkraftskablar, utan även sådana för kommunikation och gasledningar...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Kolla de röda vågformade linjerna i sjökortet, det kan även vara utskrivna varningstexter i kortet eller i dess marginal.

De med små blixtar på, ja. De utan är förmodligen telekablar, fiberledningar och annat som inte riskerar att ge magnetiska störningar.


image.thumb.png.989b3545198ef796880b51e5bf675acc.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-02-02 vid 17:21 skrev Lintott:

Varför ska du kalibrera den? Det finns ingen anledning att krångla med det. En så enkel autopilot används nog bara för att styra rakt fram i en vald kurs. Då spelar det ingen roll om den inbyggda kompassen har några graders deviation, det är inte kompassgraderna enligt autopiloten du kommer att använda för att ställa kursen. Du lägger båten på den kurs du vill att autopiloten ska styra. Sedan aktiverar du autopiloten å så kommer den att styra i vald riktning, oberoende av vad det står för gradtal i autopilotens display. Om du vill justera kursen så knappar du bara på tangenterna i vilken riktning du vill gira. Helt meningslöst att krångla med kalibrering för att åstadkomma den typen av användning.

Såååå... Du har alltså praktisk erfarenhet av dessa autopiloter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Hybro:

Såååå... Du har alltså praktisk erfarenhet av dessa autopiloter?

Ja, annars uttalar jag mig inte så kategoriskt om erfarenheter (även om vissa verkar tro att jag bara hittar på..).

 

Första Autohelmen inköpt i slutet av 70-talet (1970-talet..), gamla modellen där man vred på kompasshuset för att justera kursen. Den hade en "återkopplingsfunktion" med ett snöre inne runt kompassenheten som utgjorde dämpningen vid styrutslag. Det snöret hoppade av i början och då var det mycket huvudbry innan jag lyckades klura ut hur det suttit... Utan återkopplingen så avbröts aldrig giren. Följde med båten när den såldes drygt 10 år senare.

 

Andra Autohelmen inköpt i början av 90-talet (det var innan Raymarine köpte företaget och märkte om produkterna). Modellen med knappar att ställa in kurs med o för ev kalibrering. Jag har samma erfarenhet som dig med att det blev sprickor i den som fick tätas. Den kalibrerades aldrig men styrde ändå bättre än den gamla med vridbart kompasshus. Väldigt enkel att handha, bara att lägga båten på önskad kurs o trycka på Auto. Följde med båten när den såldes drygt 20 år senare.

 

Nuvarande autopilot är en Garmin med separat kompass och styrarm sittande direkt på hjärtstocken. En alltid inkopplad pilot som är kopplad till NMEA2000 för styrning efter kompass, vind eller plotterwaypoint (fungerar även bra med "autoguidance" där man anger slutpunkt o så girar båten längs djupkurvorna, självklart under övervakning). Den kräver kalibrering med anledning av att kompassen påverkar så mycket annat i nätverket (t.ex. verklig vindriktning). Styrenheten behöver även veta i vilket läge den ska stå vid gång rakt fram mm. Vid kalibreringen så avslutas med ett antal girar för att systemet ska lära sig hur båten reagerar på roderutslag. För en sådan autopilot är det absolut nödvändigt att genomföra kalibrering. Men detta är en enhet som igår i ett större komplext system och något helt annat än en enkel rorkultspilot.

 

En seglarbekant köpte en Autohelm sommaren -23. Butiken hade uppmanat att kalibrera den vilket inte hade lyckats. Båtägaren ringde i sin förtvivlan till mig och bad om råd (skulle segla mycket ensam med den nyinköpta båten). Jag rekommenderade att strunta i kalibrerandet. Båtägaren återkopplade i höstas och var helnöjd med hur autopiloten fungerat trots avsaknad av kalibrering.

 

Sen är det självklart, om autopiloten är inställd för södra halvklotet eller om den monteras på babords sida så styrutslagen ska vara omvända så måste det ställas in. Men om den är fabriksinställd för norra halvklotet (vilket jag tror den är om den är köpt i Sverige och ingen har pillat med inställningarna) och installeras enligt "standardrekommendationen" så fungerar den för att styra raka kurser utan att man behöver ordna mer med inställningarna. Sen kan man vilja finlira med dämpning av kursändringar, girstorlek om man använder den för att slå med o.s.v. men det är överkurs som man kanske inte ska börja med innan man lärt sig hur båt o autopilot uppför sig tillsammans.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...