Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
patrikflink

Tvätta båten utan vatten.

Rekommendera Poster

Står i varmhall och skulle roa mig i helgen med lite rubbing.

 

Tydligen så har några båtar i samma hall slipat botten, kapat ur en tank och slipat teak osv. Detta slipdamm har lagt sig på många båtar, inklusive min😡.

 

Tvättade av den noga såklart innan den gick in. Testade med lite våtservetter, men det smetar bara ut det och färgar min vita gelcoat blå!

 

Tänkte om man köper 10 aerosoler med fönsterputs hos BT, vad tror ni om det? En jätterulle med papper också.

 

Har även köpt fiberdukar modeller stora som ska få ligga på efteråt och täcka båten.

 

Har ej tillgång till vatten i hallen, där av min fråga (kan inte skölja av båten).

 

Vanligt förekommande enligt hyresgäster som jag pratat med, vart tipsad om fiberduken, inget marinan står för såklart eller tar ansvar för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är slip/färgdamm - det går inte att borsta och dammsuga av ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev IngemarE:

Om det är slip/färgdamm - det går inte att borsta och dammsuga av ?

Testade, är för fett.

Drog med torrt papper också utan bra resultat. I värsta fall så får jag acetontvätta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om det inte finns vatten i hallen, så kanske du kan ta med dit i dunk, ransonera och jobba mycket med rengöringsmedel och torkpapper? Eller har du inte lov att använda vatten där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev raol:

Även om det inte finns vatten i hallen, så kanske du kan ta med dit i dunk, ransonera och jobba mycket med rengöringsmedel och torkpapper? Eller har du inte lov att använda vatten där?

Misstänker att dom inte gillar vatten på hela golvet. Betong utan några spygatter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick bort damm från bottenfärg med Lefants cleaner som också bleker. Den hade satt sig i halkskyddet på rufftaket, vatten hjälpte inte alls. Kan ju inte lova att det hjälper dig, men kanske värt ett försök. 
https://www.lefant.se/produkter/gelcoat-cleaner/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev patrikflink:

Testade, är för fett.

Drog med torrt papper också utan bra resultat. I värsta fall så får jag acetontvätta.

Drabbades av slipdamm, eller vad det var, för några månader sedan, men då var objektet en nästan färdigbyggd tävlingsbil som jag inte hade tänkt på att jag borde täckt över. Mycket trist! En lackerare tipsade mig om att prova Brakleen eller liknande på dunk, hälla lite Brakleen på oljeabsorptionsduk och torka av bilen med lätt hand.

 

Jag skaffade en 5 liters dunk Brakleen via en bekant och absorptionsduk på rulle från Biltema. I mitt fall med tävlingsbilen fungerade det, men hur det fungerar på en gelcoatyta vet jag inte. Styrkeförhållandet Brakleen kontra Aceton vet jag inte heller eftersom jag saknar den doktorshatten också. Jag inbillar mig att Brakleen är lite snällare, det känns så på fingrarna ibland...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Överdriv inte med en massa starka medel. 

Börja med dammsugare och fortsätt med en hink med vatten med en kapsyl såpa och fuktig trasa. Byt vatten ofta.

Min båt ligger mitt i Stockholm nästan under Essingeleden (50 meter ifrån) där det passerar ca 130 000 fordon/dygn så jag vet nästan allt om damm och nedfallande skräp😠.

Redigerad av Rascal
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en båtklubb jag låg i för länge sedan så låg vi med båtarna i långa skjul o där slipades både det ena o andra och man var inte glad när man kom dit dagen efter att man lackat båten och någon varit där på kvällen och slipat sin blåa bottenfärg 

Men det fixade jag kommande år med en övningsfallskärm som jag hängde över båten 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Rascal:

Överdriv inte med en massa starka medel. 

Börja med dammsugare och fortsätt med en hink med vatten med en kapsyl såpa och fuktig trasa. Byt vatten ofta.

Min båt ligger mitt i Stockholm nästan under Essingeleden (50 meter ifrån) där det passerar ca 130 000 fordon/dygn så jag vet nästan allt om damm och nedfallande skräp😠.

Då får jag be om ursäkt (åker rätt ofta där).

 

Nu är det ju så att jag står inne och inte kan (får) använda vatten där då vi ej har golvbrunnar.

 

Ska testa lite imorgon och återkoppla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev patrikflink:

Då får jag be om ursäkt (åker rätt ofta där).

 

Nu är det ju så att jag står inne och inte kan (får) använda vatten där då vi ej har golvbrunnar.

 

Ska testa lite imorgon och återkoppla.

Fuktig trasa kräver ingen golvbrunn.

Dammsugaren är dock det viktigaste hjälpmedlet. Det som kommit dit som damm bör också tas bort som damm.

Börjar man med vätskor framför allt starka vätskor så är risken att det bildas en kletig massa som kan förena sig med underlaget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Fogden:

I en båtklubb jag låg i för länge sedan så låg vi med båtarna i långa skjul o där slipades både det ena o andra och man var inte glad när man kom dit dagen efter att man lackat båten och någon varit där på kvällen och slipat sin blåa bottenfärg 

Men det fixade jag kommande år med en övningsfallskärm som jag hängde över båten 

På en båtklubb jag hade båten för många år sedan fanns en regel att slipning var förbjuden efter kl.12 på dagen för att ge möjlighet till lackning senare på dagen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är självpolerande bottenfärg du fått som damm på din båt kommer det att bli total katastrof om du torkar den med lösningsmedel. Medlet kommer lösa färgen och som då lägger sig i varenda por både i polerad topcoat och halkmönster. Gelcoat är rätt så mycket porer i och båten kommer att bli blå eller rödflammig eller vilken färg det nu är och det kommer vara ett helvete att få rent. Kommer att sitta tills det blekts bort. Vatten,trasa och såpa som någon sa är absolut att föredra! Allra helst borde den tvättas grundligt med rejält med vatten för att inte få det att gro in OCH kölhala den som torrslipat bottenfärg i en hall med andra båtar. Är det ens tillåtet i lokalen?

 

Hälsar Mikael 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klibbduk då? Den som slipat borde stå för materialkostnad, minimum.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Triobatar:

Om det är självpolerande bottenfärg du fått som damm på din båt kommer det att bli total katastrof om du torkar den med lösningsmedel. Medlet kommer lösa färgen och som då lägger sig i varenda por både i polerad topcoat och halkmönster. Gelcoat är rätt så mycket porer i och båten kommer att bli blå eller rödflammig eller vilken färg det nu är och det kommer vara ett helvete att få rent. Kommer att sitta tills det blekts bort. Vatten,trasa och såpa som någon sa är absolut att föredra! Allra helst borde den tvättas grundligt med rejält med vatten för att inte få det att gro in OCH kölhala den som torrslipat bottenfärg i en hall med andra båtar. Är det ens tillåtet i lokalen?

 

Hälsar Mikael 

Ja, kölhala är rätta metoden. Jag slipade också min båt där MEN täckte in båten och använde slipmaskin med grovdammsugare.

 

Ska testa imorgon, återkommer med resultat i tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev raol:

Klibbduk då? Den som slipat borde stå för materialkostnad, minimum.

 

Är både externa firmor, privatpersoner och marinans folk. Marinan kapar ur en tank just nu på ett as till båt.

En extern firma håller på att byta motor i en annan.

Ditec är där och polerar också (mindre nöjda).

 

Dom som har sina båtar där gör inte så mycket själva (gott om pengar). Har sett en båtägare där sen jag tog upp, han skulle hämta något i båten.

 

Ska in imorgon, återkommer med resultat i tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och när du polerat klart börjar någon annan slipa. Jag hade väntat tills jag tagit ut båten och kan använda vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick mycket bra att göra rent med fönsterputs (skum) och en stor rulle papper som fick bytas ofta. Ska bara köpa lite mera fiberduk, sen är vi hemma!

IMG_20240130_101253789.jpg

IMG_20240130_103705387.jpg

IMG_20240130_122159543_HDR.jpg

IMG_20240130_122206301_HDR.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev trewq:

Och när du polerat klart börjar någon annan slipa. Jag hade väntat tills jag tagit ut båten och kan använda vatten.

När hon kommer ut så ska hon i!

Det är därför jag står i varmhall. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ut för något liknande för 5-10 år sedan. Står i en kallhall (egentligen ett stort tält med avfuktare), där en båtgranne hade slipat rent sin röda bottenfärg utan att täcka in sin båt när han gjorde arbetet så min och andras båtar var täckta av ett tunt klibbigt rosaskimrande slipdam.

 

Mina erfarenheter är att:

Dammsugare fungerar inte. Dammet är aldeles för klibbigt (vilket gissningsvis betyder att jämförelsen med det dam som kommer från hårt trafikerade vägar och liknande inte med själklarhet är relevant)

 

Vanlig rengöring med LeFAnt Boatcleaner och liknande var extremt jobbigt och med tveksamt resultat.

 

Det som fungerade var rengöring med vanligt båtrengöringsmedel (LeFAnt Boat Cleaner) och högryck med varmvatten. 

Marinan där jag har båten hade en spolplats med varmvatten och när de gick loss på nedsmutsningen fick de bort allt. Så det går.

 

Den slutsats jag drar från mina egna erfarenheter och av andras, inklusive tidigare inlägg i denna tråd, är att man skall akta sig för att dra generella slutsatser från enkilda erfarenheter och liknelser med annan nedsmutsning.

 

Gelcoat är inte metall eller trä (vilket påpekats ovan) och bottenfärg är inte som annat damm. Och det är möjligen också skillnad mellan olika bottenfärger. Men proffs ofta kan klara också de knepigaste fell.

 

Räkningen skickar men lämpligen till den som stått för nedsmutsningen ... i alla fall om uppläggningsplatsen/marinan har tydliga regler som man kan hänvisa till. (Mitt fall behövde jag inte gå så långt. Marian tog jobbet utan att ta betalt för det)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...