Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Kenneth_S

Ingång Tistlarna

Rekommendera Poster

Nu är det ju dags att börja planera för båtsäsong 2024:as rutter, och jag har tänkt mig en sväng till Tistlarna (Göteborgs södra skärgård, sydligaste ö-snuppen) i sommar. Jag har varit där en gång för 25-30 år sedan. Det var inte jag som navigerade in då plus att jag hade fått i mig en eller två burkar flädersaft, så jag kommer inte riktigt ihåg hur vi gick in. Kan ni möjligen peka rätt rutt? Jag kommer körandes från Askimsfjorden. Jag har märkt ut med röd linje (1) som jag tror är rätt. Blå linje (2) har jag för mig att vi kom från förra gången. För det kan väl inte vara att jag ska in i svart linje (3)? Där finns väl (vad jag kommer ihåg) inga bra tilläggsplatser?

 

Jag kommer med N28, som sticker 90 cm undertill, så djupet har jag koll på

Ingång Tistlarna.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Kenneth_S:

Nu är det ju dags att börja planera för båtsäsong 2024:as rutter, och jag har tänkt mig en sväng till Tistlarna (Göteborgs södra skärgård, sydligaste ö-snuppen) i sommar. Jag har varit där en gång för 25-30 år sedan. Det var inte jag som navigerade in då plus att jag hade fått i mig en eller två burkar flädersaft, så jag kommer inte riktigt ihåg hur vi gick in. Kan ni möjligen peka rätt rutt? Jag kommer körandes från Askimsfjorden. Jag har märkt ut med röd linje (1) som jag tror är rätt. Blå linje (2) har jag för mig att vi kom från förra gången. För det kan väl inte vara att jag ska in i svart linje (3)? Där finns väl (vad jag kommer ihåg) inga bra tilläggsplatser?

 

Jag kommer med N28, som sticker 90 cm undertill, så djupet har jag koll på

Ingång Tistlarna.PNG

 

 

Helt fel ände av Sverige för mig, men mitt sjökort har koll på saken och både 1 och 2 verkar ha fina enslinjer att gå på.

Hoppas någon med erfarenhet kan ge dig lite tips från hur det är i

verkligheten där ute.Screenshot_20240109-150228.thumb.png.afbcebcfd3b35e4ec93f3459fa0b5d02.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spår 1 är det som används mest, och vid syn av Google Maps så ser man ju även en båt i den rännan mellan grundflaket och ön. Spår 3 leder ju bara in till privata bryggor så den är nog inget alternativ som jag ser det.

IMG_1485.jpeg

IMG_1486.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spår 1 går man, det är rakt på och inga problem. Lite läskigt grunt efter man har svängt vänster men 90 cm är inga problem. Gott om plats när man väl kommer in. Spår 2 skulle jag inte försöka mig på. 

Precis där du svänger vänster i spår 1 finns massa bra klippförtöjning om vädret är rätt. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har du insegling med enslinjer från SXK naturhamnar.

Hälsningar OveTistlarna.jpg.97d4b9abccfa5ff5543df5adc91cc13b.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för era svar 👍

 

Då känner jag mig säkrare inför ett Tistlarnabesök i sommar 😊'

 

Väl mött ute på sjön 😃👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen sport. Ren lyx😚

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värt att nämna,

Numera förbjudet att ankra även med akterända i den inre bassängen.

Bara fast förtöjning mot land.

I yttre bassängen är det däremot ok.

/m

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Triobatar:

Värt att nämna,

Numera förbjudet att ankra även med akterända i den inre bassängen.

Bara fast förtöjning mot land.

I yttre bassängen är det däremot ok.

/m

Intressant. Jag blev tillsagd där för några år sedan då jag hade lagt mig långsides på den då nybyggda bryggan. Den andra båten tyckte att jag skulle ligga med fören mot bryggan och lägga ankare. Jag tyckte att de var lite för trång bassäng för att göra det och det var inte många båtar på bryggan. Ankaret hamnar lätt rätt långt ut i bassängen. 
Det låter huvudsakligen som en bra regel men det vore konstigt att inte få lägga ankare på de här inre dobbarna.

Där måste man använda ankare. Rätt grunt vid fören.

image.png.adcb6af8ccb4baa8785f135723efe02a.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Här är en bild på den nya bryggan.

Hälsningar Ove

Tistlarna nya brygga.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Triobatar:

Värt att nämna,

Numera förbjudet att ankra även med akterända i den inre bassängen.

Bara fast förtöjning mot land.

I yttre bassängen är det däremot ok.

/m

 

3 timmar sedan skrev anuba:

Intressant. Jag blev tillsagd där för några år sedan då jag hade lagt mig långsides på den då nybyggda bryggan. Den andra båten tyckte att jag skulle ligga med fören mot bryggan och lägga ankare. Jag tyckte att de var lite för trång bassäng för att göra det och det var inte många båtar på bryggan. Ankaret hamnar lätt rätt långt ut i bassängen. 
Det låter huvudsakligen som en bra regel men det vore konstigt att inte få lägga ankare på de här inre dobbarna.

Där måste man använda ankare. Rätt grunt vid fören.

image.png.adcb6af8ccb4baa8785f135723efe02a.png

Som redan har skrivits är spår 1 den minst svåra vägen in. Egentligen inte så svår om man ser upp.

Trots att det är hemmafarvatten har jag väl bara varit där 5-6 gånger med olika båtar.

Men det är väl värt ett besök. Ögruppen känns väldigt "annorlunda" på något obeskrivbart vis, liknar inte andra öar eller fyrplatser i V-Götaland eller Bohuslän.

Jag har gått ut ur hamnen som spår 2, kanske ingenting man gör vid de första besöken i denna hamn.

Spår 3... här jag varit inne med gummibåten, jag har sett att det legat båtar förtöjda där, men det har varit mindre och grundgående båtar, sportfiskare som gått i land för att rensa fisk och fixa lunch, "typ". 

Där brukar också ligga några mindre båtar tillhörande dom som sommartid bor på ön. Dom har sannolikt bra koll på var grunden inte finns eller så har dom skadade propellrar.

 

Det är ju aldrig fel med en fördäcksgast som har polariserande solglasögon och ekolodet påslaget när man väldigt långsamt går in i denna hamn. Om man har drev kan det ju vara bra att ha det uppfällt litet granna.

Men seglare med tungan i rätt mun har heller inga problem att ta sig in, iallafall enligt spår 1.

Kolla ensmärkena noga, vid väldigt fint väder kan det finnas solbadare med vita handdukar på berget, eller så... 

 

Finns det bojar nu? 

Om man inte får ankra blir det ju svårt, om man inte har en dinge och om det är kallt i vattnet eller en massa maneter så är det ju inte så lätt att ordna med akterförtöjning.

Anledningen till att jag undrar om det finns bojar, är att det i alla fall en hamn inom Kosterhavets Nationlapark är det i princip ankringsförbud, Ursholmen, där ligger det en handfull sådana där "pålbojar". Jag misstänker att det är för att skona bottenfloran, ålgräsängarna, fiskarnas barnkammare.

 

Sedan är ju Valö fint också.

Kungsö har jag aldrig förstått mig på... Rätt ö därikring är ju annars Vrångö.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev anuba:

Intressant. Jag blev tillsagd där för några år sedan då jag hade lagt mig långsides på den då nybyggda bryggan. Den andra båten tyckte att jag skulle ligga med fören mot bryggan och lägga ankare. Jag tyckte att de var lite för trång bassäng för att göra det och det var inte många båtar på bryggan. Ankaret hamnar lätt rätt långt ut i bassängen. 
Det låter huvudsakligen som en bra regel men det vore konstigt att inte få lägga ankare på de här inre dobbarna.

Där måste man använda ankare. Rätt grunt vid fören.

image.png.adcb6af8ccb4baa8785f135723efe02a.png

Ja, lite märkligt men under besök i somras och året innan läste jag en skylt och om jag förstod rätt och läste rätt så handlade bryggrenovering och ankringsförbudet i bassängen där bryggan ligger (den inte) om skydd av ålgräsängar. Sedan att det troligen ankrats båtar där i hundratals år hör inte till relevansen.

Kan väl vara så att bergsdubbarna slagits dit av tex. Sxk långt före någon fått för sig att skydda den obefintliga ogräs, ursäkta ålgräsängen.
Och om jag nu får på pälsen för dessa uttalanden så får man misstänka att det är en ironi och att miljön borde skonats långt före skadan skett…..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...