Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Dava

Liten enkel räddningsflotte

Rekommendera Poster

Planerar att låta sharken lämna de trygga vattnen runt hemmahamnen och kanske ge mig ut på kattegatt i sommar och börjar då fundera på om man skulle införskaffa lite extra säkerhetsutrustning. Idag har vi extra säkerhet i form av en mobiltelefon med knappar i en tät påse.. men längre än så har vi inte tänkt.

 

 

Det är ju oerhört ovanligt att en liten segelbåt med 300 kg köl verkligen sjunker så kanske är det helt fel ände att börja titta på räddningsflottar men jag föll över Lalizas Leisure Raft och tänkte att en sån skulle man kanske ha...

 

Vad är era tankar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte billigare och enklare att ha en jolle på släp..? Finns säkert billiga på Blocket. 

Den där flotten kostar väl ungefär lika mycket som att ha en till Shark med sig

🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att det är lite klumpigt att ha en jolle på släp och pengar spelar ingen större roll. Hade det varit praktiskt så hade förstås en gummijolle efter båten varit en bra idé. 

 

Finns det små gummibåtar som man kan blåsa upp och förvara under däck medan man seglar?

 

Större än denna: https://www.moory.se/p/gummibatspaket-bestway-kondor-elite-1000-162-x-96-x-29-cm-orange-lagningslapp/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAyeWrBhDDARIsAGP1mWT9_WHFYSfYXuLq1cbTX9dbYMOx8cx-_Z8rdyCU_ZRxpS0l1p04--8aAlZ0EALw_wcB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Tycker att det är lite klumpigt att ha en jolle på släp och pengar spelar ingen större roll. Hade det varit praktiskt så hade förstås en gummijolle efter båten varit en bra idé. 

 

Finns det små gummibåtar som man kan blåsa upp och förvara under däck medan man seglar?

 

Större än denna: https://www.moory.se/p/gummibatspaket-bestway-kondor-elite-1000-162-x-96-x-29-cm-orange-lagningslapp/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAyeWrBhDDARIsAGP1mWT9_WHFYSfYXuLq1cbTX9dbYMOx8cx-_Z8rdyCU_ZRxpS0l1p04--8aAlZ0EALw_wcB

Det där är ju en leksak för EN person på max 80 kg! Inget man kan förlita sig på om man måste lämna moderskeppet. Och att först då börja blåsa upp något som ska hålla dig vid liv är lite sent påtänkt.

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

Tycker att det är lite klumpigt att ha en jolle på släp och pengar spelar ingen större roll. Hade det varit praktiskt så hade förstås en gummijolle efter båten varit en bra idé. 

 

Finns det små gummibåtar som man kan blåsa upp och förvara under däck medan man seglar?

 

Större än denna: https://www.moory.se/p/gummibatspaket-bestway-kondor-elite-1000-162-x-96-x-29-cm-orange-lagningslapp/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAyeWrBhDDARIsAGP1mWT9_WHFYSfYXuLq1cbTX9dbYMOx8cx-_Z8rdyCU_ZRxpS0l1p04--8aAlZ0EALw_wcB

En sådan kallar jag inte för "gummibåt" men den kanske kan platsa in i kategorin "badleksaker".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En PLB är det man ska hängande runt halsen (hela tiden) när man är ombord och har kastat loss.

den larmar direkt man trycker på knappen, det finns även de modeller som startar om man kommer för långt bort från moderskeppet. Den är personlig och ger via satellit ett larm till en larmcentral, detta oavsett om du är i fjällen eller på en öde ö. Behövs det en helikopter för att nå dig så kommer det en helikopter. Jag har haft min i snart fyra år nu.

https://seapax.se/produkt/sjosakerhet/nodsandare/plb/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAyeWrBhDDARIsAGP1mWQx0rhJfEcMhczJf2ikDQb0LC04NI_6oCogAbWiQ71zeRb_AFpt1rEaAj4gEALw_wcB

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Dava:

Planerar att låta sharken lämna de trygga vattnen runt hemmahamnen och kanske ge mig ut på kattegatt i sommar och börjar då fundera på om man skulle införskaffa lite extra säkerhetsutrustning. Idag har vi extra säkerhet i form av en mobiltelefon med knappar i en tät påse.. men längre än så har vi inte tänkt.

 

 

Det är ju oerhört ovanligt att en liten segelbåt med 300 kg köl verkligen sjunker så kanske är det helt fel ände att börja titta på räddningsflottar men jag föll över Lalizas Leisure Raft och tänkte att en sån skulle man kanske ha...

 

Vad är era tankar?

En polare till mig som jobbade på helikopterdivisionen när de hade sjöräddningen brukar säga att det är större risk att bli överseglad i Kattegatt än att drunkna på öppet hav utan att någon ser det….

Jag tror att i ditt fall, kustnära segling i vettigt väder och god koll på förutsättningarna så är solsting och hudcancer större risker än skeppsbrott i hårt väder. Som jag tänker….Jag tror man ska gradera säkerhet och utrustning från det allra minsta och sedan stegvis uppå i skala vad man behöver beroende på båt och resmål.

I den bedömningen ska man nog också fundera över om båten i sig lämpar sig för ändamålet. I ditt fall premiera att ha full koll på att rigg, genomföringar, roder och allt annat på båten är i toppskick och att du inte seglar med för mkt segel i hård vind eller ger dig ut i olämpligt väder. Funkar navigationen i alla miljöer? Har man full koll på allt sånt så tror jag det gagnar säkerheten mer än en livflotte.

En fast vhf med god räckvidd för nödmeddelande och omvärldskoll servar dig också gott !

Kolla grejorna och ge dig ut!

Hälsning Mikael 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ha en livflotte, med hårt skal, är det bra att komplettera den med en Hammar H20 HRU som frigör livflotten om båten skulle sjunka. Det är då även bra att faktiskt ha gått en kurs i hur man hanterar en livflotte.

 

Vidare är det väl vettigt att ha en VHF eftersom mobiltelefoner fungerar dåligt på öppet hav.

 

En AIS skadar aldrig då du både kan se andra båtar och dom kan se dig på plottern.

 

Ska du köpa en nödsändare/epirb köp den i Sverige för då kommer signalen att dyka upp hos JRCC i Göteborg om du skulle aktivera den. Även om du befinner dig i Australien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är intressant det där med risker, vilka de är och hur man värderar dem. Jag har t.ex. undrat varför det verkar vara ytterst ovanligt med brandvarnare i båtar, medan någon form av livflotte är vanligare (även om inte det heller är supervanligt). Är folk mer rädda för att båten ska sjunka än att den ska börja brinna när man sover i den. Elfel i gammla skatbon, värmeljus som mysfaktor/värme och värmare borde vara några exempel på varför brand borde vara en adekvat risk. Misstänker dock att statistiken visar att båtar sjunker (eller hålla på att sjunka) oftare än de börjar brinna på natten.

 

Just brand kan ju vara en anledning till att man vill överge fartyget, men den verkar inte som någon nämnt. Analysera först varför du skulle vilja överge fartyget, dvs vilka händelser som leder till konsekvensen övergivande av fartyg. Hur sannolika är de? Kan händelsen förebyggas? Kan förloppet stoppas om händelsen sker? Etc. Då kanske man kan se om lösningen är att köpa en livflotte för dryga 7000 kr (och som kräver underhåll) eller om man ska satsa de pengarna på andra säkerhetsåtgärder.

Det bästa är ju såklart att göra allt man kan, men ibland så finns en budget att förhålla sig till och då bör man analysera riskerna så man satsar dem rätt.

 

Just brand skulle jag nog själv anse som en mer reell risk där livflotten kan behövas än vatteninträngning (så länge man inte tappar kölen och kapsejsar).  Källorna för vatteninträngning är relativt få och det finns många enkla alternativ för att stoppa/begränsa dem till räddning är framme. 

 

Om man anser att man inte har någon större brandrisk på båten så kanske flotte inte är det viktigaste och man kan satsa pengarna på andra säkerhetsåtgärder.

 

Om du vill ha en flotte och priset inte är av så stor betydelse så tycker jag nog den du länkade till är ett bra alternativ, bra mycket bättre än en icke självuppblåsande som kommer vara värdelös när du behöver den.

 

Kul att du satsar på större vatten🙂

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Triobatar skriver är Kattegatt väldigt trafikerat så mitt tips istället för flotte är en VHF med inbyggd GPS. Hjälpen är närmare än man tror.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...