Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Wilderwein

Ryds har lämnat in en konkursansökan

Rekommendera Poster

Hej,

Det är verkligen en tråkig nyhet att Ryds lämnat in sin konkursansökan i måndags.

 

Hoppas dom kommer på fötter och att alla ägare av båtarna på något sätt kan få service/reservdelar om så behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igen? Förra gången var det 2012. Då var det finanskrisen 2008 som gjorde båtbranchen hård. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligen trist!

 

Enligt min mening har man gjort några felsatsningar tex 735 som är snygg men har en märklig layot.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Wilderwein:

Hej,

Det är verkligen en tråkig nyhet att Ryds lämnat in sin konkursansökan i måndags.

 

Hoppas dom kommer på fötter och att alla ägare av båtarna på något sätt kan få service/reservdelar om så behövs.

Visst är det tråkigt.

Men Ryds är väl i gott sällskap, finns det någon svensk båttillverkare som inte konkad, eller varit väldigt nära konkurs under de senaste tio åren?

Men samtliga tycks ju ha kommit på benen igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Freez:

Verkligen trist!

 

Enligt min mening har man gjort några felsatsningar tex 735 som är snygg men har en märklig layot.

Nyare båtar kan ha lite konstig layout om man jämför med äldre modeller. Jag tror det beror på att biltillverkarna måste komma på någon ny anledning till att man skall köpa en båt. Om man skulle göra de nya båtarna med samma lösningar som man gjorde förr i tiden, så kan man lika gärna köpa en gammal båt.

Det ingen att skämmas över. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt, jag är på jakt efter ny båt. Då blir det att lägga skambud till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Kojak77:

Perfekt, jag är på jakt efter ny båt. Då blir det att lägga skambud till våren.

Det lär nog inte finnas mycket att ge skambud på om du väntar till våren. Produktionen har upphört för ett bra tag sedan på grund av för få beställningar -ingen försäljare har helt enkelt beställt något du kan skambuda på.

En båt som sådan tappar kanske inte heller så mycket i värde även om märket inte längre finns. Själva båten är trots allt ett plastskal som försetts med utrustning från andra större tillverkare, motor, instrument osv. Kvaliteten på plastskalen varierar inte speciellt mycket mellan olika tillverkare heller så begagnade Ryds-båtar kommer knappast att falla speciellt mycket i pris. En stor del av priset på en båt beror på vilken motor och övrig utrustning den har. En mindre del består av mervärdet från en populär design och layout.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Visst är det tråkigt.

Men Ryds är väl i gott sällskap, finns det någon svensk båttillverkare som inte konkad, eller varit väldigt nära konkurs under de senaste tio åren?

Men samtliga tycks ju ha kommit på benen igen.

Vad jag kan dra mig till minnes så är det väl bara två varv i Sverige som aldrig konkat. Hallberg Rassy och Linjett. Jag är ödmjuk och erkänner att minnet kan svika mig ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog några fler "småbåts" företag som man kanske inte tänker på så ofta och som jag tror fortsatt tillverkar i Sverige, varav  Linder är ett exempel, men finns nog ett antal till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-12-02 vid 11:19 skrev excel319:

Vad jag kan dra mig till minnes så är det väl bara två varv i Sverige som aldrig konkat. Hallberg Rassy och Linjett. Jag är ödmjuk och erkänner att minnet kan svika mig ibland.

HR har väl varit väldigt nära konkurs några gånger, men man har alltid lyckats pumpa läns…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...