Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
TobbeBoxer

Olja/måla insidan samt mögel!

Rekommendera Poster

Frågor från oerfaren nybliven snipägare!

1. Svartmögel i ruffen går den att få bort ( högra hörnet på fotot)och hur ( ättika,klorin m.m)? Det luktar verkligen mögel, även när man är i sittbrunnen. Finns även någon mörkare fläck på utsidan av skrovet.

2. Tänkte ta bort kölsvinsfärgen, inte så fräscht som på fotot. Tänkte lägga på järnmönja och undrar då om jag ska olja lite innan med rå linolja kanske blandad med balsam terpentin för att mätta?

3. Ska man olja insidan av borden med linolja också och isf vilken och med eller utan balsamterpentin?

4. Trossgolvet får det bli linoljefärg men tänkte om man kunde måla insidan av skåp med det också!  Övrig inredning ska fernissas!

Pust! Många frågor men jag blir förvirrad ju mer jag googlar😀

 

//Tobbe

 

BCC936A1-4EBD-4AC9-847F-60BAE7A32C79.jpeg

795390DF-6DF4-4E68-85AF-E7A1C32DDE47.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer att märka att man ofta får helt olika svar på samma fråga beroende på vem man frågar..

 

1. Svart trä beror i allmänhet på fukt, svårt att se vad du syftar på med den bilden. Ta reda på var fukten letar sig in, se till att täta och fundera därefter på vad du skall göra åt det missfärgade virket. Det finns en massa olika huskurer för att bleka missfärgat trä, jag har provat några olika och har inte tyckt att det funkat något vidare. Se till att skrapa rent från vad det nu är behandlat med, låt det torka. Om virket är friskt brukar man kunna få till det genom att slipa. Om man inte lyckas med det så är det inte friskt längre, det är min erfarenhet.

2. Att olja med rå linolja under vattenlinjen är brukligt, så om du skall skrapa rent där så tycker jag att du ska göra det. Färgen skulle kunna vara blymönja av färgen att döma, så se till att du inte får den i dig när du jobbar med den.

3. Vad är det på insidan av borden idag? Det kanske är enklast att fortsätta med samma behandling som är gjord tidigare? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så mycket mörka fläckar på utsidan men på bilden ser man vad som finns, undrar om det är värt att ta bort eller fortsätta fernissa? Jag köpte båten för någon månad sedan och har aldrig provat den på havet.

Det är mest möglet i ruffen jag är orolig för, tänkte slipa både golv, väggar och tak om det inte finns något mirakelmedel.

Insidan av borden ser ut att vara lackade/fernissade.

 

03EEE8D6-6272-4AC5-98F5-388364CC6BE8.jpeg

4069B825-ED23-4EF1-AB11-10095D5E61F9.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev TobbeBoxer:

Inte så mycket mörka fläckar på utsidan men på bilden ser man vad som finns, undrar om det är värt att ta bort eller fortsätta fernissa? Jag köpte båten för någon månad sedan och har aldrig provat den på havet.

Det är mest möglet i ruffen jag är orolig för, tänkte slipa både golv, väggar och tak om det inte finns något mirakelmedel.

Insidan av borden ser ut att vara lackade/fernissade.

 

03EEE8D6-6272-4AC5-98F5-388364CC6BE8.jpeg

4069B825-ED23-4EF1-AB11-10095D5E61F9.jpeg

mögel? det där är väl "blåträ" som uppstår när vatten har trängt in?

personligen skulle jag låte det vara om det inte har ruttnat.

kallas patina.

brukar själv måla istället för jag tycker det är fult men det beror ju på hur mkt som mörknat.

lite patina ska det vara :) , eller hur?

svartmöge i mindre mängder kan man skrapa eller tvätta bort med lite såpa och ättika och sedan behandla på alla möjliga klassiska sätt.

enda jag ser på dina bilder är blåträ.

gör som tristan föreslår

mvh

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Zaphir:

mögel? det där är väl "blåträ" som uppstår när vatten har trängt in?

personligen skulle jag låte det vara om det inte har ruttnat.

kallas patina.

brukar själv måla istället för jag tycker det är fult men det beror ju på hur mkt som mörknat.

lite patina ska det vara :) , eller hur?

svartmöge i mindre mängder kan man skrapa eller tvätta bort med lite såpa och ättika och sedan behandla på alla möjliga klassiska sätt.

enda jag ser på dina bilder är blåträ.

gör som tristan föreslår

mvh

Aha! Trodde det var svartmögel och det finns bara det på bilden annars ganska fin, såklart det ska vara lite patina😀!

Men frågan kvarstår hur jag ska göra med kölsvinet, kan man ta bort det mesta av färgen och lägga lite lager rå linolja emellanåt? Jag har inte tillgång till el i hallen där jag har båten, ska köpa en batteridriven slipmaskin och pannlampa då lyset är begränsat och skrapa och slipa så gott det går men jag kanske inte får väck allt under vintern men iaf påbörja lite oljning innan våren då jag ska ta bort resten. Efter inoljning tänkte jag lägga på järnmönja om det är en bra idé?

Jag är helt novis på detta så därav frågorna men era svar hjälper så tack!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Zaphir:

mögel? det där är väl "blåträ" som uppstår när vatten har trängt in?

personligen skulle jag låte det vara om det inte har ruttnat.

kallas patina.

brukar själv måla istället för jag tycker det är fult men det beror ju på hur mkt som mörknat.

lite patina ska det vara :) , eller hur?

svartmöge i mindre mängder kan man skrapa eller tvätta bort med lite såpa och ättika och sedan behandla på alla möjliga klassiska sätt.

enda jag ser på dina bilder är blåträ.

gör som tristan föreslår

mvh

På bilderna ser det ut som skrovet (utsidan) har alldeles för få lager lack. Följden blir att fukt tränger in och blåträ uppstår.

Utsidan bör få minst tio (10) lager lack för att stå sig. Med den grunden räcker det sedan att matta ner och lägga ett nytt lager varje vår.

Citerade fel inlägg skulle varit TobbeBoxer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev TobbeBoxer:

Aha! Trodde det var svartmögel och det finns bara det på bilden annars ganska fin, såklart det ska vara lite patina😀!

Men frågan kvarstår hur jag ska göra med kölsvinet, kan man ta bort det mesta av färgen och lägga lite lager rå linolja emellanåt? Jag har inte tillgång till el i hallen där jag har båten, ska köpa en batteridriven slipmaskin och pannlampa då lyset är begränsat och skrapa och slipa så gott det går men jag kanske inte får väck allt under vintern men iaf påbörja lite oljning innan våren då jag ska ta bort resten. Efter inoljning tänkte jag lägga på järnmönja om det är en bra idé?

Jag är helt novis på detta så därav frågorna men era svar hjälper så tack!

Se kommentar ovan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Rascal:

På bilderna ser det ut som skrovet (utsidan) har alldeles för få lager lack. Följden blir att fukt tränger in och blåträ uppstår.

Utsidan bör få minst tio (10) lager lack för att stå sig. Med den grunden räcker det sedan att matta ner och lägga ett nytt lager varje vår.

Citerade fel inlägg skulle varit TobbeBoxer.

Ja tidigare ägare nämnde att det inte var så många lager fernissa. Men behöver man vara orolig för blåträt eller kan man köra på med mer lager fernissa? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du har fått de flesta bra råd som finns ovan. Här kommer några från en som aldrig ägt en träbåt men som jobbat en hel del med trå i inredningar.

Blåträ som du har beror som skrivits på att vatten och fukt har trängt in. Du har tur (tror jag) som har en båt av massivt trä så då skulle jag i dina kläder först slipa bort de lager fernissa som hindrar fukten att torka. När du slipar kommer du se hur djupt blåträt gått. Märker du att det är ganska grunt så skulle jag slipa tills blåträt är borta och sedan fernissa minst 10 lager. 
Märker du att blåträt går djupt skulle jag fundera på att måla efter att ha låtit det torka ordentligt.

Sen måste du oavsett se till så att du får bort orsaken till blåträt. Inne i båten kan det bero på vatteninträngning ovanifrån och då måste du lokalisera och åtgärda detta. Vad gäller bordläggningen gissar jag att inträngningen kommit utifrån och tyvärr har gått djupt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev TobbeBoxer:

Ja tidigare ägare nämnde att det inte var så många lager fernissa. Men behöver man vara orolig för blåträt eller kan man köra på med mer lager fernissa? 

Den lack som sitter där nu måste bort! Den är sprucken och sitter dåligt. Det går relativt snabbt med rätt teknik dvs värmepistol och en japanspackel som lyfter av lacken. Lätt slipning och därefter dom tio lacklagren. Dom första lagren skall späs för att tränga in och fastna i trät. Någon form av impregnering mot röta och blåträ före lackning skadar naturligtvis inte heller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du har tur blir det kallt och torrt så jag hade börjat med att slipa det som ska slipas nu och låtit torka över vintern.

i mitt huvud har det fastnat att trä måste andas på insidan under vattenlinjen så jag har alltid oljat med rå linolja och balsamterpentin.

har då kört typ n75% b-terpentin 1a gången och minskat inblandningen succesivt.

så har jag även gjort på utsidan där jag målar/lackar.

väntar nån månad innan lackning.

innan jag lackar behandlade delar har jag torkat av ytan ordentligt med t-röd så den avfettas, väntat någon timme och sen lackat.

insida skrov oljade jag in varje säsong 2 ggr med rå linolja med kanske 10% b-terpentin.

önskar att intertox fanns kvar för då fick man inget mögel.....kanske cancer men va fan gör det.

bara skutan får överleva :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Zaphir:

om du har tur blir det kallt och torrt så jag hade börjat med att slipa det som ska slipas nu och låtit torka över vintern.

i mitt huvud har det fastnat att trä måste andas på insidan under vattenlinjen så jag har alltid oljat med rå linolja och balsamterpentin.

har då kört typ n75% b-terpentin 1a gången och minskat inblandningen succesivt.

så har jag även gjort på utsidan där jag målar/lackar.

väntar nån månad innan lackning.

innan jag lackar behandlade delar har jag torkat av ytan ordentligt med t-röd så den avfettas, väntat någon timme och sen lackat.

insida skrov oljade jag in varje säsong 2 ggr med rå linolja med kanske 10% b-terpentin.

önskar att intertox fanns kvar för då fick man inget mögel.....kanske cancer men va fan gör det.

bara skutan får överleva :D

Ja cancer får man ju i båda fallen men då kan man ju välja att det iaf ska lukta gott😆

Förstår jag dig rätt att du oljar insidan med rå linolja och sedan lackar? Har hört att rå linolja göder svartmögel så man kanske ska avsluta med något över den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Rascal:

Den lack som sitter där nu måste bort! Den är sprucken och sitter dåligt. Det går relativt snabbt med rätt teknik dvs värmepistol och en japanspackel som lyfter av lacken. Lätt slipning och därefter dom tio lacklagren. Dom första lagren skall späs för att tränga in och fastna i trät. Någon form av impregnering mot röta och blåträ före lackning skadar naturligtvis inte heller.

Kanon! Linolja innan lacklagren då kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Rascal:

Det går relativt snabbt med rätt teknik dvs värmepistol och en japanspackel som lyfter av lacken. Lätt slipning och därefter dom tio lacklagren. Dom första lagren skall späs för att tränga in och fastna i trät. Någon form av impregnering mot röta och blåträ före lackning skadar naturligtvis inte heller.

Att olja innan är ingen dum idé heller…

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Zaphir:

önskar att intertox fanns kvar för då fick man inget mögel.

Saknar också Intertox !! Motverkade även blåträ. Boracol kan man nog hitta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Fogden:

Jag har en hel burk intertox i källaren 

hurra

Värd sin vikt i guld!!! Själv har jag bara en halv burk kvar😱

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev TobbeBoxer:

Ja cancer får man ju i båda fallen men då kan man ju välja att det iaf ska lukta gott😆

Förstår jag dig rätt att du oljar insidan med rå linolja och sedan lackar? Har hört att rå linolja göder svartmögel så man kanske ska avsluta med något över den?

jag varken  målar eller lackar insidan på en träbåt..kommer aldrig att göra.

inte ens på min numera plastade 100åring.

det enda jag gör på en träbåt är att olja in med enbart rå linolja.

på utsidan oljar jag innan lackning, men det är väldigt viktigt att oljan får torka in

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Zaphir:

jag varken  målar eller lackar insidan på en träbåt..kommer aldrig att göra.

inte ens på min numera plastade 100åring.

det enda jag gör på en träbåt är att olja in med enbart rå linolja.

på utsidan oljar jag innan lackning, men det är väldigt viktigt att oljan får torka in

Kanon, då får det bli endast rå linolja!

Tack för tipset!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev TobbeBoxer:

Kanon, då får det bli endast rå linolja!

Tack för tipset!

Viktigt HUR man lägger på oljan. 
Se till att verkligen dränka in träet, lägg gärna på flera gånger per dag så det inte härdar på ytan. När det slutar suga in, torka torrt. 
OBS att linoljetrasor kan självantända, så lägg dem i vatten. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Viktigt HUR man lägger på oljan. 
Se till att verkligen dränka in träet, lägg gärna på flera gånger per dag så det inte härdar på ytan. När det slutar suga in, torka torrt. 
OBS att linoljetrasor kan självantända, så lägg dem i vatten. 

precis!

och att ha en hink vatten att dränka trasor skulle jag ha nämnt.

mkt viktigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall aldrig någonsin måla eller lacka insidan på ett träskrov. Med inredningen i en däckad båt kan man göra litet som man vill men skrovet måste få andas inåt.

 

Förr när det fanns ordentlig miljöfarlig blymönja fungerade den att använda i bottnen invändigt men jag tror inte på dagens mönjefärger för det ändamålet. Det var just giftigheten som gjorde den användbar.

När träet blånar eller svartnar på det där viset beror det på att det kommer in väta i träet. Ofta för att träets naturliga kådämnen har lösts upp och tvättats bort genom åren.

Lösningen är att skrapa bort att målfärg invändigt. Ha mask med kolfilter och bra ventilation när du skrapar med varmluftpistol och skrapa. Sedan när båten har torkat så mycket du vägar, det vill säga en bit in på försommaren dränker du in den med en blandning v rå linolja och någonting litet giftigt. Jag brukar använda 10% Valtti Pohjuste som gifttillsats i linoljan. Man stryker på så mycket som träet kan suga in. Normalt minst 4-5 varv ofta mycket fler. Sedan låter man oljan torka en månad eller så. För att få en yta kan man stryka på linoljefernissa ovanpå ovan durkarna. På platse där solen ligger på blandar jag en liten aning trätjära i linoljefernisan så den blir brun och ger litet UV-skydd. Under durkarna använder jag trätjära blandad med litet linoljefernissa.

 

Jag skulle inte kalla mig båtbyggare men jag reparerar träbåtar åt kunder som utfyllnad mellan andra uppdrag.

 

Du har en fin båt väl värd att ta vara på.

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är förövrigt någonting med motorinstallationen som du borde reda ut tycker jag. Är det verkligen vettigt att ha motorn stående på gummikuddar samtidigt som propellerhylsan är stel? Kan den flexibla axelkopplingen verkligen ta upp de rörelserna utan att böja och bryta på axeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev heimlaga:

Man skall aldrig någonsin måla eller lacka insidan på ett träskrov. Med inredningen i en däckad båt kan man göra litet som man vill men skrovet måste få andas inåt.

 

Förr när det fanns ordentlig miljöfarlig blymönja fungerade den att använda i bottnen invändigt men jag tror inte på dagens mönjefärger för det ändamålet. Det var just giftigheten som gjorde den användbar.

När träet blånar eller svartnar på det där viset beror det på att det kommer in väta i träet. Ofta för att träets naturliga kådämnen har lösts upp och tvättats bort genom åren.

Lösningen är att skrapa bort att målfärg invändigt. Ha mask med kolfilter och bra ventilation när du skrapar med varmluftpistol och skrapa. Sedan när båten har torkat så mycket du vägar, det vill säga en bit in på försommaren dränker du in den med en blandning v rå linolja och någonting litet giftigt. Jag brukar använda 10% Valtti Pohjuste som gifttillsats i linoljan. Man stryker på så mycket som träet kan suga in. Normalt minst 4-5 varv ofta mycket fler. Sedan låter man oljan torka en månad eller så. För att få en yta kan man stryka på linoljefernissa ovanpå ovan durkarna. På platse där solen ligger på blandar jag en liten aning trätjära i linoljefernisan så den blir brun och ger litet UV-skydd. Under durkarna använder jag trätjära blandad med litet linoljefernissa.

 

Jag skulle inte kalla mig båtbyggare men jag reparerar träbåtar åt kunder som utfyllnad mellan andra uppdrag.

 

Du har en fin båt väl värd att ta vara på.

Tack!

Det får bli så att jag tar bort all färg och fernissa på insida skrov och stryker med rå linolja blandat med Vallti.

min tanke med järnmönja i kölsvinet som var förslag i föreningen allmogebåtar var att det inte blir så kladdigt, rå linolja låter sörjigt. Jag har ingen aning om hur det fungerar då jag är helt novis men jag tänkte eftersom järnmönja är linoljefärg så är det ju linolja i den. Men många har föreslagit rå linolja så det verkar ju funka i kölsvinet.

En annan fundering är att måla rufftaket (inte takspanten) med vit linoljefärg, det verkar ju kunna andas då det ligger duk på taket tänkte jag? Det är väldigt mörkt inne i ruffen så jag tänkte det ljusar upp lite, det ser fint ut på fotot men som sagt väldigt mörkt och tråkigt, i övrigt tänkte jag använda rå linolja på insida skrov där med.

Räcker det detta året att lägga typ två lager bottenfärg samt fernissa för att sedan nästa år göra ett bättre jobb med tanke på blåträt? Jag har aldrig provat båten i havet så tanken är att se om det läcker in ( vilket det gör i ruffen ) och sedan täta så gott det går i innan men lägger ner för mycket jobb på utsidan, insidan ska som nämnt innan oljas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev heimlaga:

Det är förövrigt någonting med motorinstallationen som du borde reda ut tycker jag. Är det verkligen vettigt att ha motorn stående på gummikuddar samtidigt som propellerhylsan är stel? Kan den flexibla axelkopplingen verkligen ta upp de rörelserna utan att böja och bryta på axeln?

Det där har jag varken tänkt eller lagt märke till😅

Pust! Det är mycket att tänka på som nybliven träbåtsägare men jag ska kolla upp detta så tack för skarpsyntheten😀👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev TobbeBoxer:

Tack!

Det får bli så att jag tar bort all färg och fernissa på insida skrov och stryker med rå linolja blandat med Vallti.

min tanke med järnmönja i kölsvinet som var förslag i föreningen allmogebåtar var att det inte blir så kladdigt, rå linolja låter sörjigt. Jag har ingen aning om hur det fungerar då jag är helt novis men jag tänkte eftersom järnmönja är linoljefärg så är det ju linolja i den. Men många har föreslagit rå linolja så det verkar ju funka i kölsvinet.

En annan fundering är att måla rufftaket (inte takspanten) med vit linoljefärg, det verkar ju kunna andas då det ligger duk på taket tänkte jag? Det är väldigt mörkt inne i ruffen så jag tänkte det ljusar upp lite, det ser fint ut på fotot men som sagt väldigt mörkt och tråkigt, i övrigt tänkte jag använda rå linolja på insida skrov där med.

Räcker det detta året att lägga typ två lager bottenfärg samt fernissa för att sedan nästa år göra ett bättre jobb med tanke på blåträt? Jag har aldrig provat båten i havet så tanken är att se om det läcker in ( vilket det gör i ruffen ) och sedan täta så gott det går i innan men lägger ner för mycket jobb på utsidan, insidan ska som nämnt innan oljas.

Den kallpressade råa linoljan har extremt små molekyler och sugs djupt in i träet när man lägger på lager på lager vått i vått. Kontrollera noga att det är kallpressad rå linolja du köper och ingenting annat.

I bästa fall blir träet så gott som genomimpregnerat rätt igenom hela tjockleken. Då hindrar man vatten från att tränga in helt enkelt genom att fylla porerna som vattnet skulle tränga in i.

 

Man skall inte klotta rå linolja utanpå andra ytbehandlingar för då blir det bara klibbigt i 5 år framåt eftersom oljan inte sugs in.

Varmpressad rå linolja är billigare men den har större molekyler och sugs inte in på samma vis så det blir många toma porer i träet och klibbigt på ytan.

 

På grund av den kallpressade råa linoljans små molekyler torkar den långsamt. I fjol gjorde jag den där operationen på en båt åt en kund. I början på juni var båten så torr jag vågade låta den bli utan att den sprack. Sedan höll jag på en vecka och penslade på mer linolja vått i vått varje dag varefter det sögs in. Sedan skulle det torka och i början på juli var oljan så torr att jag kunde ytbehandla med kokt linolja (linoljefernissa) blandad med lika del terpentin och litet tjära.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev heimlaga:

På platse där solen ligger på blandar jag en liten aning trätjära i linoljefernisan så den blir brun och ger litet UV-skydd.

Tricket att blanda trätjära i fernissan låter bra så länge vi pratar mörka träslag tex mahogny men TS har ju ett ljust skrov i furu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...