per_62 225 Postad 27 November , 2023 (redigerade) Hur laddar man olika batterier med solpanel/solpaneler. Gärna utan att behöva införskaffa allt för många samt dyrbara prylar? Att koppla ihop olika typer av batterier bör man inte göra. Har nu två GEL-batterier 100Ah 12V (husbatteri) och ett AGM-batteri 60Ah 12V (startbatteri). Solpanel 50W med MPPT regulator (Victron SmartSolar MPPT 100/20). 1) Behövs det extra MPPT, DC/DC laddare, eller finns det andra alternativ? 2) Vill att solpanelen ska ladda både husbatteri och startbatteri, både sommar och vintern. Vad behövs för prylar att åstadkomma detta och hur kopplar man? 3) Funderar även på att komplettera med en liten solpanel på 10W som underhållsladdar startbatteriet och att vid fulladdat går över och laddar husbatteriet. Vad behövs för prylar att åstadkomma detta och hur kopplar man? Redigerad 27 November , 2023 av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 603 Postad 27 November , 2023 Man behöver sällan ladda ett startbatteri. Det som starten har dragit återladdas vanligtvis snabbt om man har en vanlig setup med generator som laddar startbatteriet och sen förbrukarbanken via skiljerelä. Under längre stillaliggande kan man dock ibland behöva lite extra knuff för att återladda startbatteriet men det bästa brukar vara att koppla bort startbatteriet inför en sån period. 3. En solpanel på endast 10 W ger nog ingen laddning utom möjligen mitt på sommaren. En regulator drar en del ström i sig själv som förmodligen vid de flesta tillfällen äter upp vinsten. Med detta sagt så funderar jag själv på om det är möjligt att koppla in load-utgången på regulatorn med ett snävt intervall (tror det heter User algorithm 2) och koppla den till startbatteriet 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 867 Postad 28 November , 2023 11 timmar sedan skrev ChristerN: Man behöver sällan ladda ett startbatteri. Det som starten har dragit återladdas vanligtvis snabbt om man har en vanlig setup med generator som laddar startbatteriet och sen förbrukarbanken via skiljerelä. Under längre stillaliggande kan man dock ibland behöva lite extra knuff för att återladda startbatteriet men det bästa brukar vara att koppla bort startbatteriet inför en sån period. 3. En solpanel på endast 10 W ger nog ingen laddning utom möjligen mitt på sommaren. En regulator drar en del ström i sig själv som förmodligen vid de flesta tillfällen äter upp vinsten. Med detta sagt så funderar jag själv på om det är möjligt att koppla in load-utgången på regulatorn med ett snävt intervall (tror det heter User algorithm 2) och koppla den till startbatteriet Omkring 100W solcellspanel brukar räcka för att ladda upp batteri som i sin tur försörjer ett ordinärt kompressorkylskåp, och då blir det i allmänhet litet över till andra förbrukare ombord. I storleksjämförelse kan man säga att en liten 10W panel kan räcka att ladda en mobiltelefon med om solen skiner ordentligt. Om olika batterigrupper skall laddas av samma solcellspanel med regulator, kopplar du Biltemas skiljerelä mellan batterigrupperna. Men som redan har skrivits, startbatterigruppen behöver sällan laddas. Och om den i nödfall skulle behöva det kan man ju tillfälligtvis manuellt göra en omkoppling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 443 Postad 28 November , 2023 Jag kan tycka det är lite märkligt att det inte fler solcellsregulatorer med utgång för två batteribankar på samma vis som det finns en del batteriladdare som har två eller fler utgångar. Här är ju ett alternativ, dock av PWM-typ: https://www.victronenergy.se/solar-charge-controllers/bluesolar-pwm-charge-controller-lcd-usb Här ett annat alternativ: https://sunlux.se/produkt/epever-duoracer-dr3106n-dds-mppt-12v-30a/ Men som tidigare sagts, så länge man har ett friskt startbatteri så ska det mycket till att det blir urladdat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 603 Postad 28 November , 2023 11 minuter sedan skrev No_jah: Jag kan tycka det är lite märkligt att det inte fler solcellsregulatorer med utgång för två batteribankar på samma vis som det finns en del batteriladdare som har två eller fler utgångar. De flesta batteriladdare som jag vet med två utgångar förutsätter att bägge batterierna är av samma sort, vilket det ju inte var i detta fall. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 443 Postad 28 November , 2023 Just nu skrev ChristerN: De flesta batteriladdare som jag vet med två utgångar förutsätter att bägge batterierna är av samma sort, vilket det ju inte var i detta fall. Det har du rätt i. Jag missade den lilla detaljen att det handlar om olika typer av batterier för förbrukning resp. start. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 737 Postad 28 November , 2023 (redigerade) Skillnaden mellan de olika typerna av bly/syra är ju egentligen mest om man försöker få så snabb laddning som möjligt och då vill ligga så nära gasningsspänningen som möjligt utan risk, då strömmen batteriet slukar då kan bli som högst. Nu är det ju solpaneler vi talar om, och där är det sällan regulatorn orkar hålla spänningen på den nivån eftersom batterierna slukar allt vad som finns redan vid lägre spänning. Därför är olika smarta moder i praktiken ännu mer onödiga på en solcellsregulator än på landströmsladdare. Jag har därför en regulator motsvarande MPPT som inte har mer än en "mode": konstant utspänning (om energin räcker från panelen) på drygt 14V och sedan ett par schottkydioder på utgången som ger väldigt lågt spänningsfall. I synnerhet när strömmen börjar gå ner. På dessa utgångar sitter både AGM (startbatterierna) och LiFePO4 (förbrukarbanken) och båda blir laddade av samma solpaneler men p.g.a. dioderna så "ser" de s.a.s. inte varandra. Och eftersom (max)spänningen är "safe" för båda så far ingen av dem illa. Det enda är att laddningen kanske inte går riktigt så snabbt som den skulle kunna göra, i synnerhet inte av startbatterierna då LiFePO4 tar allt de får och håller spänningen nere tills de börjar bli nöjda. Men som nämnts innan behövs inte så mycket för start, utan den "bonus" som blir räcker gott och när man kommer ner till båten efter ett par dagar är allt fulladdat oavsett. Har gjort likadant med min Victron landströmsladdare, dvs ställt ner spänningen. Då funkar det att lägga olika typer på de olika utgångarna. Tycker det är synd att den modellen inte finns att köpa färdig. Men vem skulle köpa en solcellsregulator som kanske laddar batterierna 10% långsammare än vad som är teoretiskt möjligt.....? Tror dock man missat marknaden för att just kunna hänga på flera batteribanker även där, och att det är viktigare än många tror. Redigerad 28 November , 2023 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 469 Postad 28 November , 2023 Jag har haft samma funderingar och har tidigare haft ett Ctek 250SA7Smartpass120-system. Där underhållsladdas starten från servicebatterierna. Men som du har kanske sett i en annan tråd har jag just kastat ut dessa och funderar på en ny lösning för att underhållsladda från servicebanken till startbatterierna. Jag kan delvis hålla med @ChristerN att behovet är inte är så stort om man kopplar ur alla laster under vintern. Jag har dock hittat följande mer roliga lösningar om man inte orkar att koppla runt. Alternativ 1, om du har blysyra i bägge batteribankarna. Om du behåller din solpanelen enbart på servicebatterierna kan koppla in en sådan här, https://sunlux.se/produkt/standby-laddare-votronicr/ Det är någon laddare som är avsedd att sätta mellan servicebanken och starten. Om du vill vara säker på att den den inte laddar ur servicebatterierna kan du alltid sätta den om solpanelsregulatorns lastutgång, som ChristerN skriver. Om du vill att solpanelerna skall fungera under en presenningen kan du skaffa en transparant presenning. Alternativ 2: Det här jag inte testat än men det är en lösning som jag har funderat på. Detta är en lösning som fungerar bäst om du har LifePO i servicebanken och blysyra i starten. Då skall du fortfarande bara koppla solpanelen till servicebatterierna. Sätt en Victron-TR Orion 12/12-9 mellan servicebank och startbatteri. Den har olika ställbara laddprofiler. https://www.seasea.se/orion-dc-dc-converter-12-12-9a?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAvJarBhA1EiwAGgZl0E9IMUam_naL0soGPDPgeRej08NgKoM14VRHxkDC5b-brao3l5WGORoCjv0QAvD_BwE Den bör du ställa så att den laddar när servicebatteriet är fullt. Den finns olika sätt. Om jag hade kopplat in den hade jag använt reläutgången på min BMV-712. Då kan man använda state of charge (SOC) som tröskel. Man kan också ställa in påslagskriteriet i Orion. Den bör i alla fall inte vara igång när man kör motorn. Då laddar generatorn alla batterierna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Superrobban 0 Postad 16 Juni 2023-11-28 vid 11:02 skrev IngemarE: Skillnaden mellan de olika typerna av bly/syra är ju egentligen mest om man försöker få så snabb laddning som möjligt och då vill ligga så nära gasningsspänningen som möjligt utan risk, då strömmen batteriet slukar då kan bli som högst. Nu är det ju solpaneler vi talar om, och där är det sällan regulatorn orkar hålla spänningen på den nivån eftersom batterierna slukar allt vad som finns redan vid lägre spänning. Därför är olika smarta moder i praktiken ännu mer onödiga på en solcellsregulator än på landströmsladdare. Jag har därför en regulator motsvarande MPPT som inte har mer än en "mode": konstant utspänning (om energin räcker från panelen) på drygt 14V och sedan ett par schottkydioder på utgången som ger väldigt lågt spänningsfall. I synnerhet när strömmen börjar gå ner. På dessa utgångar sitter både AGM (startbatterierna) och LiFePO4 (förbrukarbanken) och båda blir laddade av samma solpaneler men p.g.a. dioderna så "ser" de s.a.s. inte varandra. Och eftersom (max)spänningen är "safe" för båda så far ingen av dem illa. Det enda är att laddningen kanske inte går riktigt så snabbt som den skulle kunna göra, i synnerhet inte av startbatterierna då LiFePO4 tar allt de får och håller spänningen nere tills de börjar bli nöjda. Men som nämnts innan behövs inte så mycket för start, utan den "bonus" som blir räcker gott och när man kommer ner till båten efter ett par dagar är allt fulladdat oavsett. Har gjort likadant med min Victron landströmsladdare, dvs ställt ner spänningen. Då funkar det att lägga olika typer på de olika utgångarna. Tycker det är synd att den modellen inte finns att köpa färdig. Men vem skulle köpa en solcellsregulator som kanske laddar batterierna 10% långsammare än vad som är teoretiskt möjligt.....? Tror dock man missat marknaden för att just kunna hänga på flera batteribanker även där, och att det är viktigare än många tror. Fick du detta att fungera? Jag har fyra olika 12 volts blybatterier i olika storlekar som jag skulle vilja underhållsladda över vintern, tänkte att denna lösning kanske kunde passa mig. Jag förmodar att om det är ett 12 volt bly syra batteri oavsett storlek så är det samma spänning de vill ha. Med schottkydioder på varje anslutning kan de stå över hela vintern och underhållsladdas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 015 Postad 16 Juni 41 minuter sedan skrev Superrobban: Jag har fyra olika 12 volts blybatterier i olika storlekar som jag skulle vilja underhållsladda över vintern, tänkte att denna lösning kanske kunde passa mig. Blybatterier behöver inte laddas under vintern om dom står svalt/kallt och är bortkopplade från allt! Jag har lämnat mina batterier kvar i båten dom senaste 50 åren med gott resultat. Fulladdade på hösten klarar dom lätt en vinter. Nuförtiden laddar jag inte före sjösättning på våren utan kopplar bara in batterierna startar och åker. Krångla inte till det i onödan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 737 Postad 16 Juni 1 timme sedan skrev Superrobban: Jag förmodar att om det är ett 12 volt bly syra batteri oavsett storlek så är det samma spänning de vill ha. Med schottkydioder på varje anslutning kan de stå över hela vintern och underhållsladdas. Ja, det fungerar alldeles utmärkt att ladda flera banker på detta sätt. Och när det gäller att inte behöva underhållsladda batterierna på en hel vinter så KAN det nog vara så. Men då min båt står tempererat (mer självurladdning än kallt) och det är ett rätt stort bök att koppla isär batterierna (för att inte minnesbackup m.m. skall dra ström) så gör jag inte det. Dessutom vill jag ju enkelt ha ström i båten lite då och då vid besök på vintern. Nu står min inomhus på vintern och det blir inte längre underhållsladdning från solpanelerna. Däremot kopplar jag in landström något dygn ett par gånger varje vinterhalvår. Att ha någon form av laddning på hela tiden skulle kanske också funka, men man bör hålla sig på en väldigt försiktig nivå med laddspänningen i så fall. Tror jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Superrobban 0 Postad 16 Juni 11 minuter sedan skrev IngemarE: Ja, det fungerar alldeles utmärkt att ladda flera banker på detta sätt. Och när det gäller att inte behöva underhållsladda batterierna på en hel vinter så KAN det nog vara så. Men då min båt står tempererat (mer självurladdning än kallt) och det är ett rätt stort bök att koppla isär batterierna (för att inte minnesbackup m.m. skall dra ström) så gör jag inte det. Dessutom vill jag ju enkelt ha ström i båten lite då och då vid besök på vintern. Nu står min inomhus på vintern och det blir inte längre underhållsladdning från solpanelerna. Däremot kopplar jag in landström något dygn ett par gånger varje vinterhalvår. Att ha någon form av laddning på hela tiden skulle kanske också funka, men man bör hålla sig på en väldigt försiktig nivå med laddspänningen i så fall. Tror jag. Jag har en stuga i Ångermanland, och några fordon med batterier där. En veterantraktor med 60 Ah batteri. En åkgräsklippare med 15 Ah batteri, en snöskoter med 15 Ah batteri och en flakmoppe eldriven med 100 Ah batteri. Allt står i en ouppvärmd lada och det kan bli ned mot -35 grader på vintern där och rätt låga temperaturer året runt. Jag brukar ladda alla fyra batterier fullt i augusti, och det är huvudströmbrytare på allt som jag slår ifrån. Och så kommer vi dit i mars igen och jag laddar då alla batterier på nytt. Men batterierna slokar efter 7-8 år, så då kom planen med att underhållsladda dem lite hela tiden och få ut några år till. Fast risken är kanske att de kokar torrt genom att stå 6-7 månader och underhållsladdas? Har en 50 Watt solpanel liggandes jag tänkte kunde passa med någon bra Victron regulator och fyra schottkydioder där jag parallelkopplar alla fyra batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 737 Postad 16 Juni 7 minuter sedan skrev Superrobban: Men batterierna slokar efter 7-8 år, så då kom planen med att underhållsladda dem lite hela tiden och få ut några år till. Börjar de sloka är de knappast pålitliga.... 7 minuter sedan skrev Superrobban: Fast risken är kanske att de kokar torrt genom att stå 6-7 månader och underhållsladdas? Inte om spänningen är låg, 13,3-13,5V. Så står ofta blybatterier för reservkraft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Superrobban 0 Postad 16 Juni (redigerade) Hos mina föräldrar har jag satt upp en solpanel som är 35 år gammal vid stranden, och laddar 62 Ah batteriet till roddbåtens elmotor. Solpanelen ger nu cirka 82% av märkeffekten som var 25 Watt ny år 1990. Den har varit i drift nästan 30 år för stugans belysning och förbrukat fyra laddningsregulatorer genom åren. En veckas laddning ger ett par fisketurer på 1-2 distans med några knops fart. Nu lät vi batteriet stå inkopplat hela vintern under ett träd på land, och det verkade faktiskt fungera bra. Redigerad 16 Juni av Superrobban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser