Demonicer 0 Postad 4 timmar sedan Hej! Tänkte isolera förpiken på min RJ85a pga kallt (i luften) och fuktigt (på väggarna och tak) när man ska sova. Har läst en del här på MG men har lite frågor fortfarande som nybörjare till allt som heter bygge! Tänkte köra varianten att limma på liggunderlag som flera tipsat om. 1. Hur bör man rengöra innan limning? Väggarna är "råa", har bara vit färg. 2. Vilket lim bör man använda? Gärna något som inte är för svårt att ta bort om det skulle behövas! 3. Är det någon vits att isolera även under madrasserna? Har ingen fukt där utan det skulle vara för värmens skull Skulle ni ha andra tips tar jag gärna emot dem också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 076 Postad 2 timmar sedan Inledningsvis - välkommen till Maringuiden! 1 timme sedan skrev Demonicer: - - - 1. Hur bör man rengöra innan limning? Väggarna är "råa", har bara vit färg. - - - Allmän rengöring så det inte sitter kvar fett eller liknande. Du behöver inte slipa om det inte är ojämnt. Kontaktlim fäster utan att ytan behöver ruggas upp. 1 timme sedan skrev Demonicer: - - - 2. Vilket lim bör man använda? Gärna något som inte är för svårt att ta bort om det skulle behövas! - - - Jag har använt vanligt vattenbaserat kontaktlim för väggmattor. Senast var det någon Bostikvariant från Bauhaus. Vattenbaserat innebär att du slipper lösningsmedelsångorna och att redskapen kan tvättas i vatten. När limmet väl har fäst och torkat så är det inte vattenlösligt längre så tvätta bort eventuellt spill i tid. 1 timme sedan skrev Demonicer: - - - 3. Är det någon vits att isolera även under madrasserna? Har ingen fukt där utan det skulle vara för värmens skull - - - Om du isolerar direkt under madrasserna så kommer kroppsfukten att stanna kvar i madrassen så det ska du undvika. Under madrasserna ska du sträva efter att utrymmet ventileras. Däremot kan du isolera i stuvutrymmet under kojerna. Se bara till att ev kondens (det blir alltid lite kondens..) kan dräneras och eller ventileras bort. 1 timme sedan skrev Demonicer: - - - Skulle ni ha andra tips tar jag gärna emot dem också! Jag har använt korthårig roller för att stryka ut limmet, både på skrovsida och matta. Jag tycker det är enklare än att stryka ut med pensel eller limspridare på de stora ytorna. Lite kantstrykning med pensel kommer alltid att behövas. Limmet ska vara klibbfritt innan mattan sätts på plats. Ett vanligt fel är att inte vänta tillräckligt länge och då blir det svårt att få fast mattan. Tryck fast mattan upprepade gånger så att den verkligen fäster. Undvik matta som är skumgummibelagd på baksidan, den suger in fukten från limmet och en stund efter att mattan satts på plats så kan fukten krypa tillbaka och mattan lossnar (jag tänker främst på om du ska en snygg ytmatta ovanpå liggunderlaget). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser