Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
patrikflink

Har jag för lite glykol för jobbet?

Rekommendera Poster

Har färdigblandad Vake 14 liter (grön propylen).

 

Ska konservera mina 2st AD41D med 290 drev imorgon direkt efter lyftet med dunk på badbryggan och spolmuff.

Vet att det kan vara lite si och så för att få impellern att börja suga med muff via drevet.

 

7 liter/motor, kommer det att räcka så det kommer ut lite grön glykol och slå av på en gång, eller behöver jag köpa mer tror ni?

 

Eller kan jag hälla direkt i filtret?

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har iof 1 st TAMD41 med axel slår i 1 liter oblandat och sen kör jag i 8-10 liter blandat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag häller i 20L blandad glykol i min TAMD 41, men vet inte hit mkt som behövs till AD 41:or. 

Bla @kossor kan detta.

Redigerad av 1stPeregrine
Komplettering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Jag häller i 20L blandad glykol i min TAMD 41, men vet inte hit mkt som behövs till AD 41:or. 

Bla @kossor kan detta.

I filterhållaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Wildeside:

Har iof 1 st TAMD41 med axel slår i 1 liter oblandat och sen kör jag i 8-10 liter blandat.

 

I filterhållaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev patrikflink:

I filterhållaren

Japp men mitt sitter före sjövattenpumpen, sugsidan, din är väl efter sjövattenpumpen, trycksidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Japp men mitt sitter före sjövattenpumpen, sugsidan, din är väl efter sjövattenpumpen, trycksidan.

Nja, är du säker?

Filtret sitter väl före pumpen för att skydda impellern, eller är jag helt ute och cyklar?

Tror att det går så här:

Drev, returbränslekylare, filterhållare, impellerpump osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Ser på din motorbild, sjövattenfiltret sitter efter sjövattenpumpen.

image.png

Okej, tack för infon.

Köper extra glykol imorgon innan jag lyfter och hoppas att det räcker. Ska inte behöva frostskydd då jag ska stå i varmhall, men vill ha korrosionsskydd, därför frågan. 

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev patrikflink:

Har färdigblandad Vake 14 liter (grön propylen).

 

Ska konservera mina 2st AD41D med 290 drev imorgon direkt efter lyftet med dunk på badbryggan och spolmuff.

Vet att det kan vara lite si och så för att få impellern att börja suga med muff via drevet.

 

7 liter/motor, kommer det att räcka så det kommer ut lite grön glykol och slå av på en gång, eller behöver jag köpa mer tror ni?

 

Eller kan jag hälla direkt i filtret?

Det kan vara svårt att få spolmuffen tät på dina drev. du måste också plugga hålet i botten av drevet. Säkrast är att tömma oljekylaren och laddluftkylaren först. Sjövattenfiltret sitter efter pumpen så där kan du inte hälla kylvätskan när motorn går. det bästa är att lossa slangen från drevet och koppla på en slang där. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett allmänt tips om glykolkörning, eller flera.

 

Börja med att köra färskvatten så att det inte finns saltvatten kvar i motorn.

 

Om man har samlat på sig destvatten från ev. avfuktaren, kondenstumlaren eller vad det nu är så använd det att blanda med glykol.

 

Ordna om möjligt så att det går att köra runt glykolen många varv.

Jag har satt trevägsventiler vid inlopp och utlopp från motorn, så då kan motorn få gå en stund så att det det inte finns kvar färskvatten i någon kanal.

Jag har en liten pluttig 25 hk segelbåtsdiesel, men har sett samma lösning på stora motorbåtar.

 

Börja med en 50/50- blandning och kolla frysskyddet efter att motorn snurrat en stund.

Då borde man hamna på -25°C eller något vilket nästan är onödigt bra.

 

Spara blandningen till nästa år, fyll på koncentrerad glykol innan blandningen används igen.

Kanske behöver inte bkandningen vara då koncentrerad, det upptäcjer man det första året beroende på hur låg fryspunkten blir när man utgår från 50/50-blañdning.

 

Jag vill påstå att det räcker att få ett frysskydd efter konservering på -15°C. Om glykolblandningen fryser blir den som sorbė och "sprängkraften" uteblir.

 

Lycka till och skyll inte på mig om något går åt skogen.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här gör jag.

 

Följande metod tycker jag är den absolut enklaste metoden att skölja igenom motorn och sedan konservera den.

 

En billig drevsäck från Biltema hänger jag på drevet. Drevsäcken fylls med vanligt vattenledningsvatten upp till kavitationsplattan med hjälp av vattenslang och drevsäckens gardenakoppling.  Så startar jag motorn och låter den gå ungefär fem minuter, detta för att skölja bort kvarstående rester av Kattegatt i kylsystemet.

Därefter tappas vattnet ur genom att öppna drevsäckens avtappningskran, rakt ut på asfalten.

 

Därefter kopplar jag bort inkommande sjövattenslang från sjövattenpumpen. Sedan kopplar jag på en gammal uttjänt kylvattenslang, (den som sitter mellan drevet och skölden) på sjövattenpumpen, sedan en stor tratt i andra ändan av den slangen. Tratten fixeras med ett ”snöre” i motorns främre lyftögla (annars är just snören totalförbjudna ombord, men här är det undantaget som bekräftar det förbudet).

 

Motorn startas, glukolblandning hälls i tratten, jag har blandat sådan i tiolitersdunkar, jag brukar späda till -30°. Det kollas med en reflektometer, tror jag den heter, alltså en kylvätskeprovare.

Emellanåt får motorn stoppas och drevsäckens innehåll får tappas tillbaka i dunkarna, och proceduren upprepas några gånger, egentligen kanske det räcker med en genomkörning med glykolblandning, sisådär 15-20 liter. 

Glykolblandningen kan man spara till bilen eller till nästa höst(?) jag vet inte hur länge den håller sig. Annars skall den lämnas in på miljöstationen.

Jag är väldigt noga med att samla upp så mycket glykolblandning som möjligt, sölet spolar jag bort, späder ut med vattenslangen. Det finns katter och andra odjur i området, och det skulle inte främja grannsämjan om man glukolförgiftade dessa, ej heller bra för milön.

 

Spolmuffen har jag kastat bort, den funkar inte tycker jag, den var nästan bra till utombordaren, men på drevet krävde den ständig passning eller fixering med spännband, ändå läckte det, och man kan inte samla upp glykolblandningen med spolmuffen, då måste man ha en balja eller en avsågad plasttunna.

 

Efter konserveringen plockar jag bort impellern och låter pumphuset vara öppet.

 

Släng bort spolmuffen!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12 liter till KAD44 erfordras.

Georg du får en blandning av Kattegatt och dricksvatten i din drevsäck , blev jag petig nu?

Jag kör igenom med dricksvatten i 5 minuter , sen flyttar jag över o suger in glykol med c:a  -10°C (södra territoriet).

På KAD44 är det en slang på insuget till impellern där jag ansluter en 32 mm slang. På AD41 är det ett rör.

Graderat glykol kärl, där ser jag att 12 liter åtgår innan det färgar uppsamlingsbacken under drevet.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

Ett allmänt tips om glykolkörning, eller flera.

 

Börja med att köra färskvatten så att det inte finns saltvatten kvar i motorn.

 

Om man har samlat på sig destvatten från ev. avfuktaren, kondenstumlaren eller vad det nu är så använd det att blanda med glykol.

 

Ordna om möjligt så att det går att köra runt glykolen många varv.

Jag har satt trevägsventiler vid inlopp och utlopp från motorn, så då kan motorn få gå en stund så att det det inte finns kvar färskvatten i någon kanal.

Jag har en liten pluttig 25 hk segelbåtsdiesel, men har sett samma lösning på stora motorbåtar.

 

Börja med en 50/50- blandning och kolla frysskyddet efter att motorn snurrat en stund.

Då borde man hamna på -25°C eller något vilket nästan är onödigt bra.

 

Spara blandningen till nästa år, fyll på koncentrerad glykol innan blandningen används igen.

Kanske behöver inte bkandningen vara då koncentrerad, det upptäcjer man det första året beroende på hur låg fryspunkten blir när man utgår från 50/50-blañdning.

 

Jag vill påstå att det räcker att få ett frysskydd efter konservering på -15°C. Om glykolblandningen fryser blir den som sorbė och "sprängkraften" uteblir.

 

Lycka till och skyll inte på mig om något går åt skogen.

@Georg_Ohm @Rollen

Tanken är i vinter att göra "något" med slangen som går från skölden för att underlätta dom kommande åren, typ kapa och sätta ett t-kors eller något för att underlätta. En färdig lösning från motorrummet, ska vara enkelt att göra detta, fattar inte varför det inte har gjorts från tillverkarna själva.

 

Kollar man manualen så illustreras det att man tar bort slangen från pumpen och använder en slang och hink i motorrummet. 

 

Har aldrig haft problem med spolmuff dom åren med Mercrusier dreven (Alpha och Bravo). Vet att VP dreven är lite mera trix med.

Min senaste båt (Bayliner med Bravo) räckte med hink under och spolmuff, sög på en gång.

 

Drevsäck testade jag när dom kom för några år sedan, sprack och personligen vart jag förbannad. Men dom kanske har blivit bättre nu?

 

Båten lever på ostkusten och är såklart sötvattenkyld via värmeväxlare, så att behöva köra motorn med vanligt kranvatten i 5 minuter finns ingen anledning till om man bara får in glykolen och att det kommer ut.

 

Kommer att göras på vår spolplatta, så inget gift ut i miljön såklart. Men den glykolen jag använder är inte farlig för miljön, djur eller människor.

 

Så hur jag ska blanda osv. är ingen nyheter som presenteras då jag har haft båt i över 20 år och gjort allt själv, var mest intresserad av om 7 liter räcker till dessa maskiner som är nya för mig. men jag köper mera idag så man är på den säkra sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev NW355:

12 liter till KAD44 erfordras.

Georg du får en blandning av Kattegatt och dricksvatten i din drevsäck , blev jag petig nu?

Jag kör igenom med dricksvatten i 5 minuter , sen flyttar jag över o suger in glykol med c:a  -10°C (södra territoriet).

På KAD44 är det en slang på insuget till impellern där jag ansluter en 32 mm slang. På AD41 är det ett rör.

Graderat glykol kärl, där ser jag att 12 liter åtgår innan det färgar uppsamlingsbacken under drevet.

 

Missuppfatta mig gärna på rätt sätt 😜

Men det är klart att om drevsäken är på plats vid genomsköljningen blir ju det uppsamlade vattnet saltat.

4 timmar sedan skrev patrikflink:

@Georg_Ohm @Rollen

Tanken är i vinter att göra "något" med slangen som går från skölden för att underlätta dom kommande åren, typ kapa och sätta ett t-kors eller något för att underlätta. En färdig lösning från motorrummet, ska vara enkelt att göra detta, fattar inte varför det inte har gjorts från tillverkarna själva.

 

....

 

Så hur jag ska blanda osv. är ingen nyheter som presenteras då jag har haft båt i över 20 år och gjort allt själv, var mest intresserad av om 7 liter räcker till dessa maskiner som är nya för mig. men jag köper mera idag så man är på den säkra sidan.

Även jag har funderat på någon slags T-koppling med kulventil, men det är litet ont ont om plats där under pumpen, innan slangen försvinner nedåt mot servooljekylaren. Jag har även funderat på att ha en kulventil mellan drevet och denna kylare att kunna stänga i nödfall. men jag vet inte om man egentligen skall kapa i en av motorinstallationens viktigaste slangar.

 

Men den drevsäcken jag har, funkar ypperligt.

 

Men som skrivits, att hälla glykolblandningen direkt i "svarta burken" innebär ju att det inte blir någon pumpverkan då silen kommer efter pumpen. Det funkade bra i min förra båt med TAMD31 där silen var kopplad innan pumpen (om man först stängde av vid bordsgenomföringen för inkommande kylvatten). 

 

Men om du nu späder till 50/50 får du 14 liter, och med den blandningen klarar det väl sig till -20 grader eller någonting ditåt.

Eller hade du 7 liter färdigblandad lösning? det räcker väl iofs men du får springa fler gånger och fylla på.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Missuppfatta mig gärna på rätt sätt 😜

Men det är klart att om drevsäken är på plats vid genomsköljningen blir ju det uppsamlade vattnet saltat.

Även jag har funderat på någon slags T-koppling med kulventil, men det är litet ont ont om plats där under pumpen, innan slangen försvinner nedåt mot servooljekylaren. Jag har även funderat på att ha en kulventil mellan drevet och denna kylare att kunna stänga i nödfall. men jag vet inte om man egentligen skall kapa i en av motorinstallationens viktigaste slangar.

 

Men den drevsäcken jag har, funkar ypperligt.

 

Men som skrivits, att hälla glykolblandningen direkt i "svarta burken" innebär ju att det inte blir någon pumpverkan då silen kommer efter pumpen. Det funkade bra i min förra båt med TAMD31 där silen var kopplad innan pumpen (om man först stängde av vid bordsgenomföringen för inkommande kylvatten). 

 

Men om du nu späder till 50/50 får du 14 liter, och med den blandningen klarar det väl sig till -20 grader eller någonting ditåt.

Eller hade du 7 liter färdigblandad lösning? det räcker väl iofs men du får springa fler gånger och fylla på.

 

 

Nu har jag totalt 30liter färdigblandad.

 

Har fått låna från marinans mekaniker en dunk med kulventil och slang samt muff. 

Han sa att det är viktigt att på en gång köra med muffen samt plugga hålet på drevet. 

Gör man det dagen efter bildas det en luftficka och då suger det inte, då kör han slang i slang utifrån, men ingen i år har han behövt göra så med.

 

Han gör så här med samtliga drev, och det blir över 100st på hösten vid upptagningen för dom som vill ha nyckelfärdiga service och konservering.

 

Kommer strax att lyfta, kan återkoppla hur det gick med muffen!

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde min KAD42 med spolmuffen kopplad till kommunens vatten. Pluggat drevets dräneringshål (12mm) unders. Spolmuffen läcker rejält, men kranar man på med vatten går det bra.
 

Att köra glykol är svårare. Min sjövattenpump är inte tät nog att suga upp vatten/glykol från drevsäck eller spolmuff utan tryck. Jag måste hälla glykolblandning i sjövattenfiltret, för att sjövattenpumpen ska börja suga. Sen snabbt stänga sjövattenfiltret igen - men det spills och kladdas rejält.

 

Därför är min tanke att göra detta med stillastående motor!
Helt enkelt bara hälla glykolblandningen i sjövattenfiltret. Först tills det rinner ut genom sjövattenfiltret till drevet (kommer ut längst ner ur "gälarna), sen plugga sjövattenfiltret mot sjövattenpumpen. Därefter fortsätta att hälla glykolblandningen i sjövattenfiltret till det kommer ut färgat vatten ur avgasutsläppet på drevet under skäddan.

 

På en drevinstallation sitter sjövattenfiltret högs upp. Härifrån rinner det sedan genom oljekylen till mellankylaren och vidare till värmeväxlaren. Från värmeväxlaren sedan ut i avgaskröken och ut i drevet. Det finns ingen anledning till att snurra på motorn.

 

Jag använde 7 liter innan det kom färgat vatten ut ur avgasutsläppet på drevet. Återanvända nästa år går bra, bara att ställa en spann under tills det inte längre kommer glykol.

 

Annan variant, som jag ska prova nästa år:

Tejpa för gälarna för vatteninsuget på drevet. Stoppa in en slang med 12mm ytterdiameter i drevets dränering längst ned. Koppla slangen till färskvatten från kommunen och varmköra (nja 5 minuter). Sen koppla slangen till en dunk glykolblandning som står på badbryggan och köra motorn och samla upp glykolblandningen som kommer ut ur avgasutsläppen i en spann.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Jag körde min KAD42 med spolmuffen kopplad till kommunens vatten. Pluggat drevets dräneringshål (12mm) unders. Spolmuffen läcker rejält, men kranar man på med vatten går det bra.
 

Att köra glykol är svårare. Min sjövattenpump är inte tät nog att suga upp vatten/glykol från drevsäck eller spolmuff utan tryck. Jag måste hälla glykolblandning i sjövattenfiltret, för att sjövattenpumpen ska börja suga. Sen snabbt stänga sjövattenfiltret igen - men det spills och kladdas rejält.

 

Därför är min tanke att göra detta med stillastående motor!
Helt enkelt bara hälla glykolblandningen i sjövattenfiltret. Först tills det rinner ut genom sjövattenfiltret till drevet (kommer ut längst ner ur "gälarna), sen plugga sjövattenfiltret mot sjövattenpumpen. Därefter fortsätta att hälla glykolblandningen i sjövattenfiltret till det kommer ut färgat vatten ur avgasutsläppet på drevet under skäddan.

 

På en drevinstallation sitter sjövattenfiltret högs upp. Härifrån rinner det sedan genom oljekylen till mellankylaren och vidare till värmeväxlaren. Från värmeväxlaren sedan ut i avgaskröken och ut i drevet. Det finns ingen anledning till att snurra på motorn.

 

Jag använde 7 liter innan det kom färgat vatten ut ur avgasutsläppet på drevet. Återanvända nästa år går bra, bara att ställa en spann under tills det inte längre kommer glykol.

 

Annan variant, som jag ska prova nästa år:

Tejpa för gälarna för vatteninsuget på drevet. Stoppa in en slang med 12mm ytterdiameter i drevets dränering längst ned. Koppla slangen till färskvatten från kommunen och varmköra (nja 5 minuter). Sen koppla slangen till en dunk glykolblandning som står på badbryggan och köra motorn och samla upp glykolblandningen som kommer ut ur avgasutsläppen i en spann.

Moottori-Volvo-Penta-d1d8ebb110b6c1ed-large.thumb.jpg.ae6ffa528695bb18ca1ff5b21385316d.jpg

 

 

Hmmm, samma som på KAD43, med silen efter pumpen? Ja det kanske går? 

Och sjövattenpumpens impellervingar tillåter ju inte att blandningen rinner igenom pumphuset ut till drevets kylvattentntag.

 

Men efter värmeväxlaren kommer ju laddluftkylaren på motorns andra sida, och iallafall på min motor är det uppförsbacke dit. Utan att exakt kolla hur det ser ut, men avgaskröken sitter ju rätt högt upp, men kanske i samma nivå som sjövattensilen?

Så jag tvivlar att blandningen rinner igenom utan att det är litet tryck från sjövattenpumpen. Men jag har inte testat, det kanske funkar?

 

Annars går det ju geschwint med drevsäcken, om man vill krångla till det kan man ju stoppa ned en länspump i drevsäcken och pumpa upp blandningen till motorn igen, så hade nog en tekniker från Citroën gjort...😘

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så!

Nu kan Seagrid vila.

 

Kan upplysa att det gick alldeles utmärkt att köra med muffen.

 

Pluggade såklart hålet, öppnade kranen på dunken, startade.

 

Vill ni veta hur mycket glykol det gick åt (slog av maskinen så fort det kom ut neongrönt)?😎

IMG_20231102_153228153_HDR.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!

Ja, hur mycket gick det åt?

 

Georg:

Sjövattenfiltret är lite högre än slangen från värmeväxlaren till kröken (motorn lutar normalt 6 grader bakåt). Laddluftkylaren mellan oljekyl och värmeväxlare sitter lägre än sjövattenfiltret.

Sjövattennivån ligger (stilla båt i vattnet) strax under sjövattenpumpen. När jag häller glykolblandning i sjövattenfiltret kommer det ut både genom sjövattenpumpen ur drevets insug, och genom avgasutsläpp under skäddan.

 

Kan vara att min sjövattenpump är dålig, för det är likadant efter byte av impeller - det rinner vatten ut filtret ner genom sjövattenpumpen ut ur drevet.

KAD43P-A 002.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Ja, hur mycket gick det åt?

75% av en 10 liter dunk/motor, så 15 liter totalt för 2 motorer.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-11-02 vid 16:10 skrev patrikflink:

 

Pluggade såklart hålet, öppnade kranen på dunken, startade.

Vill någon vänlig själ upplysa mig om vilket hål som ska pluggas?

kanske inte finns på mitt DP-E?

 

tack på förhand

IMG_8487.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Cam72:

Vill någon vänlig själ upplysa mig om vilket hål som ska pluggas?

kanske inte finns på mitt DP-E?

 

tack på förhand

IMG_8487.jpeg

Kan tyvärr inte svara på just ditt drev, men på 290 DP sitter hålet bakom axeln, följ skedda underifrån så kanske du hittar hålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Cam72:

Dränerings hålet sitter på samma ställe på DP-E som beskrivits ovan.

Ser ut att vara ett lådmontage av motor och drev (gummiduken runt skölden)och drevet försett med 4 tums förlängare.

Max 200 hk diesel med den förlängningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev patrikflink:

Kan tyvärr inte svara på just ditt drev, men på 290 DP sitter hålet bakom axeln, följ skedda underifrån så kanske du hittar hålet.

Hmm, intressant, jag har då inte noterat något hål eller ledtråd till igensatt hål. Har haft båten i 8år och inget har hänt men jag antar att det kan stå vatten i utrymmet under ”gälarna” (vattenintaget) om det inte dräneras. Har jag bara haft tur?

Redigerad av Cam72
Stavning
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev NW355:

Till Cam72:

Dränerings hålet sitter på samma ställe på DP-E som beskrivits ovan.

Ser ut att vara ett lådmontage av motor och drev (gummiduken runt skölden)och drevet försett med 4 tums förlängare.

Max 200 hk diesel med den förlängningen.

Hej

stämmer, det är ett kassette montage på en orrskär. Ja det tog ett tag innan jag listade ut att det var förlängt, har alltid fått i 3,1liter i drevet medans alla kunniga och listor hävdat 2,7liter 😂

 

Det sitter en 42a så 230hk, om nu alla hästar är hemma. Monterades 2001 och verkar fungera tack och lov. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev patrikflink:

Kan tyvärr inte svara på just ditt drev, men på 290 DP sitter hålet bakom axeln, följ skedda underifrån så kanske du hittar hålet.

Jag undrade också, men tordes inte fråga. Jag kanske har missuppfattat?

Bakom propelleraxlarna? Jag har bara två skruvhål där till den ringformade offeranoden.

Och dom sitter ju mer ovanför och nedanför axeln.

Du kanske menar i drevets framkant? Vid gälarna? Eller pratar ni om bottenpluggen där man dränerar ut oljan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag undrade också, men tordes inte fråga. Jag kanske har missuppfattat?

Bakom propelleraxlarna? Jag har bara två skruvhål där till den ringformade offeranoden.

Och dom sitter ju mer ovanför och nedanför axeln.

Du kanske menar i drevets framkant? Vid gälarna? Eller pratar ni om bottenpluggen där man dränerar ut oljan?

Precis, drevets framkant, under intaget.

Om man missar detta hål (man får in en vanlig penna) så bör man uppsöka en optiker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syns på bilden på mitt ena DP-E drev. Under gälarna och framför(i färdriktningen) oljeavtappspluggen.

Hjälper en kollega med en Nautica 900 med kassett montage och han tog bort sin förlängning så båten går riktigt bra i sjön nu, med rätt mått mellan kavitations planet och botten.

Drevförlängaren var till för att tillverkaren av båten skulle ha möjlighet att justera vattenhöjden i förhållande till vevaxeln sjön för högt i avgasknäet. Dvs tillverkaren fick höja monteringen av skölden men bibehålla rätt avstånd mot botten.

Har sett många båtar med DP-A-DP-G där vattenlinjen hamnar högt upp på skölden även min Nord West.

200 hk regeln ifrån VP vet jag inte varför den finns, men kan vara en begränsning för axelförlängningen. 

 

 

 

DPE dränhål.png

Vattenhöjd drev.png

Max 200hk vid 4 tums extension.png

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev patrikflink:

Precis, drevets framkant, under intaget.

Om man missar detta hål (man får in en vanlig penna) så bör man uppsöka en optiker.

Tja, där SER man. Jag var visserligen inte hos SpecSavers… men ändå.

Det är många lager färg över det hålet i mitt drev. Jag får nog ta till ett borr för att rensa rent där.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...