Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
bayliner2455

Åka till USA

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en bayliner 2455 med en omc motor.

Jag och min man har en dröm att få köra båten från Sverige till USA men går detta?

Vi prata på att köra via Norge, Grönland och sedan över till USA men hur räknar man ut sjömil och hur mycket bensin som skulle behövas för att detta skulle kunna funka?

Tack för hjälpen på förhand 

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är knappast en lämplig båt att korsa atlanten med. Det kan kanske gå med extratankar men det är riskabelt.

 

Hyr en båt på plats istället.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den båten är väl inte klassad för öppet hav så inget försäkringsbolag ersätter någon skada så glöm det!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan gå med båten genom kanalerna i Europa och sedan låta den gå som gods på ett fraktfartyg från Holland eller så till USA?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man går från Sverige till Norge och sedan till Island för att sedan köra vidare till Grönland och vidare till USA.

Tror ni att båten skulle klara detta?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att det går att räkna på, men ärligt talat är det inte nån vettig båt för den resan.

 

Min ena bror pluggade ett halvår i USA. Under tiden där behövde han en bil, så han köpte en begagnad och sålde den sen för ungefär samma pengar när han skulle flytta hem igen. Vill man vara ett tag i USA och ha båt där, måste det bli billigast och säkrast, och enklast, att köpa en där och sen sälja när man är klar med den.

Om det är själva resan, och inte målet, som är det som lockar, så är det nog ändå så att en annan båt är vettigare.

Här är de sträckor där det är öppet hav. Sen tillkommer förstås en massa sträcka längs kusterna, som gör resan totalt mycket längre.

Norge - Shetlandsöarna ca 350 km.
Shetlandsöarna - Färöarna ca 370 km.
Färöarna - Island ca 470 km.
Island - Grönland ca 660 km.
Grönland - Kanada ca 950 km.

Jag mäter upp ca 6500 km totalt med en rutt nära kusterna och sen rakt över mellan närmaste punkterna där det krävs havsöverfarter.

Räknar man med två liter per sjömil (tungt lastad, vind och vågor) så krävs det minimum ca 1000 liter bensin för den längsta havsöverfarten på sträckan, den mellan Grönland och Kanada. Men med marginal för oförutsett väder, mekaniska problem, brist på bränsletillgång, så skulle jag räkna med det dubbla ombord. Enbart den bränslemängden och tank för det väger lika mycket som hela båten tom. Lägg till två vuxna, packning och mat, så är det nog närmare ett ton till. Båten lär inte tåla så mycket vikt utan att bli extremt rank, och det är ingen bra egenskap ute på oceanerna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Då vet vi att vi inte vågar och gå till USA med denna båt. Men är det någon som vet om man kan gå till Kanarieöarna med denna båt? 

  • Gilla 1
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bayliner2455:

Men är det någon som vet om man kan gå till Kanarieöarna med denna båt? 

 

7 timmar sedan skrev pseudonym:

Den båten är väl inte klassad för öppet hav så inget försäkringsbolag ersätter någon skada så glöm det!

Börja med att titta på en karta, och då ser du att det är tämligen öppet hav även till Kanarieöarna, dvs ett vatten er båt ju inte är godkänd för.

 

8 timmar sedan skrev bayliner2455:

Jag har en bayliner 2455 med en omc motor.

- - - -

.....men hur räknar man ut sjömil och hur mycket bensin som skulle behövas för att detta skulle kunna funka?

Förstår inte riktigt - eftersom ni har denna båten redan vet ni väl ungefär hur långt bensinen räcker o.s.v. genom det ni redan använt den ?  Då är det ju bara att titta på kartan, kolla avståndet och inse att bränslet (med en originaltank) inte ens kommer räcka för kortaste överfarten från Marocko ut till Kanarieöarna - om ni nu lyckats ta er ända dit ner. Inte ens om vädret är snällt.

Och om det inte är det kommer ni inte komma fram alls i den båten. Inte till Kanarieöarna i alla fall :unsure:.

 

Vet faktiskt inte om din fråga är seriös eller om du ens äger en 2455 i verkligheten. För då borde man redan veta hur snabbt bensinen försvinner ur tanken när man kör (5,7l V8) och hur ofta man behöver tanka, och därmed förstå orimligheten i att kunna åka så långt på öppet vatten utan närhet till civilisationen....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev IngemarE:

 

Börja med att titta på en karta, och då ser du att det är tämligen öppet hav även till Kanarieöarna, dvs ett vatten er båt ju inte är godkänd för.

 

Förstår inte riktigt - eftersom ni har denna båten redan vet ni väl ungefär hur långt bensinen räcker o.s.v. genom det ni redan använt den ?  Då är det ju bara att titta på kartan, kolla avståndet och inse att bränslet (med en originaltank) inte ens kommer räcka för kortaste överfarten från Marocko ut till Kanarieöarna - om ni nu lyckats ta er ända dit ner. Inte ens om vädret är snällt.

Och om det inte är det kommer ni inte komma fram alls i den båten. Inte till Kanarieöarna i alla fall :unsure:.

 

Vet faktiskt inte om din fråga är seriös eller om du ens äger en 2455 i verkligheten. För då borde man redan veta hur snabbt bensinen försvinner ur tanken när man kör (5,7l V8) och hur ofta man behöver tanka, och därmed förstå orimligheten i att kunna åka så långt på öppet vatten utan närhet till civilisationen....

Ett självmordsuppdrag att bara försöka. Jag skulle kanske våga mig över till Fredrikshavn eller Läsö med en Bayliner med risken att bli upplockad av sjöräddningen halvvägs över.

  • Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästan vilken segelbåt som helst (i fungerande skick) är ett bättre alternativ än din bayliner för såna överfarter.

 

Vill du undvika segel finns det alternativ för långfärd såsom Diesel Duck och Nordhavn. Lite annan budget dock… 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att åka till Åland en fin sommardag när det blåser lite mer än stiltje, kanske runt 10m/s så inser ni snabbt att ni ska hålla er inomskärs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-15 vid 12:55 skrev bayliner2455:

Hej

Jag har en bayliner 2455 med en omc motor.

Jag och min man har en dröm att få köra båten från Sverige till USA men går detta?

Vi prata på att köra via Norge, Grönland och sedan över till USA men hur räknar man ut sjömil och hur mycket bensin som skulle behövas för att detta skulle kunna funka?

Tack för hjälpen på förhand 

 

Du skojar väl med oss..(får man hoppas)...

Om det nu är en dröm, så lär den ju utveckla sig en mardröm.

Sedan finns det ju mindre smärtsamma sätt att suicidera på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett par killar från Lysekil som gjorde ett försök att åka jorden runt med styrpulpetare på 90-talet. De kom till Kanada i alla fall, har jag för mig, via Shetland, Färöarna, Island och Grönland. 

Redigerad av MarkusF
tidsangivelse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev MarkusF:

Det var ett par killar från Lysekil som gjorde ett försök att åka jorden runt med styrpulpetare på 90-talet. De kom till Kanada i alla fall, har jag för mig, via Shetland, Färöarna, Island och Grönland. 

Jag har haft den ena mannen, Ove, som lärare på Komvux. Vad jag hört var det att de inte kom överens så bra som gjorde att de avbröt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...