Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Pilot83

Bogpropeller - Quick, Vetus, MaxPower?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag ska investera i en bogpropeller till våran Bayliner 2855 -99. Vad rekommenderas? Quick? Vetus? MaxPower? Sleipner?

Vad kör ni andra med? För och nackdelar med respektive fabrikat?

 

 

Mvh

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sleipner.

Bra utbud, hyfsat pris och väldigt smidiga att ha att göra med när något strular eller reservdelar behövs. Känns som en av de mest stabila leverantörerna genom åren. Originalmonteras dessutom i de flesta nordiska båtar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pilot83:

Hej!

 

Jag ska investera i en bogpropeller till våran Bayliner 2855 -99. Vad rekommenderas? Quick? Vetus? MaxPower? Sleipner?

Vad kör ni andra med? För och nackdelar med respektive fabrikat?

 

 

Mvh

 

 

Installerade en Quick i just 2855 för 4 år sedan.

 

Nu är båten såld och fungerar fortfarande, inget har gjorts utom att byta anod efter 3 års användning.

 

Köpte ett kit och gjorde allt själv.

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pilot83:

Quick 125-40?

Tror det var något sånt, ett tag sedan så minns inte riktigt, men fungerade och fungerar fortfarande som sagt.

 

Ett jävla slit och långt ner under bädden, fick stå som en ihopvikt tumstock för att nå ner och plasta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kört med Sleipner i mina två senaste båtar(nordiska båtar o originalmonterade bogpropellrar ).

Modifierat bogpropparna i båda båtarna med fördröjning mellan styrbord och badbord rotation.

Gick en brytpinne i allvarligt läge på en Nimbus 29:a, därav lärde jag mig att fördröjning erfordrades.

Blir en häck/akter propeller ifrån Sleipner under vintern på vår NordWest 355:a

Fått bra support på Sleipner, men har endast varit i kontakt med Vetus i Holland  för häck/akter propeller.

MaxPower och Quick vet jag inget om-säkert prisvärda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag installerade en Vetus 4 hk 1992 och har inte gjort något med den, bara fungerar.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sleipner och Vetus är ju bra, enligt ”gubbarna” jag gick vakt med i våras, då jag en stor del av nattens diskussioner handlade om bogisar (liksom ankarspel)…

Själv har jag en ”Max” men säljs detta fabrikat fortfarande i vårt land?
 

I nån diskussion här var det någon stackare som inte fann reservdelar till en bogis, det var en tandad rem som hade blivit utsliten.

Undrar vilket fabrikat och modell det rörde sig om? 
 

Som med allting annat så gäller det väl att köpa sig en produkt av välrenommerat fabrikat, och som det finns reservdelar till.

 

Sedan fick jag tipset en gång för längesedan då jag lät installera en Sleipner bogpropeller i min dåvarande Nimbus, att gå upp ett snäpp i storlek, detta är ju nu snart trettio år sedan, mycket har väl hänt sedan dess, men det gäller ju att bogpropellern orkar med att vända upp båten mot vinden.

I min nuvarande båt sitter det en Max-Power, nu minns jag inte vilken modell det är, men den kunde varit litet kraftigare…

 

Ett annat tips, oavsett vilket fabrikat du väljer…

Placera bogisens manövermojäng, nära ratten, så att du kan manövrera bogpropellern men en finger utan att du behöver släppa ratten. I förra båten hade jag en vaggomkopplare nära ratten, det var bra, i nuvarande en ”glädjepinne” långt från ratten, och en bit från reglaget, det är ingen bra ergonomi i den placeringen.

 

Oväsen…

Så skall du ju köpa en bogpropeller som inte låter som en stenkross, vad jag läst i nån reklam skall sådana med flerbladiga impellrar (fler än tre eller fyra blad) vara tystare, men det beror ju även på hur installationen ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp så stor som du har plats för. Har en 4hk i vår V42 och den helt värdelös om det blåser lite.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-08 vid 20:23 skrev patrikflink:

Installerade en Quick i just 2855 för 4 år sedan.

 

Nu är båten såld och fungerar fortfarande, inget har gjorts utom att byta anod efter 3 års användning.

 

Köpte ett kit och gjorde allt själv.

Har du måtten där du borrade för röret kvar? 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Pilot83:

Har du måtten där du borrade för röret kvar? 😀

Nej, tyvärr.

 

Borrade ett litet gissat hål och letade mig fram innan jag hittade rätt. Hyrde/lånade en speciell maskin för just tunneln. Använde ett av mina hål, vart perfekt, ca 3 cm ovanför kölen.

 

Men kanten under bädden och rakt ner, där vart min. Jag hade AC utblås precis där också, så rakt under den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt är min Vetus bog på 4 Kw och den vänder svean med lång köl utan problem.Ville inte ha så stor men Ulf på Tångudden,övertalade mig och han var inne på rätt tänk.Som tidigare påtalats ta så stor som möjligt.Ronnie

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...