Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
miffy

Avluftning septiktank

Rekommendera Poster

Hej, 

tycker att det luktar lite i utrymmet med septiktanken och ville kolla att avluftningen verkar ok. Följande bilder än in och utfrån. Förstår inte riktigt hur ventilen på utsidan fungerar. Min kunskap är begränsad men hade förväntat mig något som kunde släppa genom mer luft men detta är kanske tillräckligt?

 

 

IMG_6610.jpeg

IMG_6611.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ju nästan ut som det sitter ett lock där? 

 

Sen är det ju så att skitslangarna behöver bytas ibland just för att dom släpper igenom lukt med tiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det ser ju ut att vara en tjusig avluftning. En risk med sådana smäckra varianter är att de lätt blir igenkorkade av beläggning och smuts eller skit vatten som trycks upp där när man fyllt tanken med en spolning för mycket etc. 

Själv föredrar jag en vanlig öppen genomföring, den kan man spruta in lite vatten genom på våren för att säkra att den är fri från skit. 

 

Sen bör väl egentligen inte avluftningen inte ha någon relevans för eventuell lukt i båten? För tank och slang etc ska ju i utgångspunkt inte släppa igenom lukt oavsett avluftning eller inte. 

 

Gissar nog på samma som föregående talare, att slangarna börjar bli gammal.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev miffy:

Hej, 

tycker att det luktar lite i utrymmet med septiktanken och ville kolla att avluftningen verkar ok. Följande bilder än in och utfrån. Förstår inte riktigt hur ventilen på utsidan fungerar. Min kunskap är begränsad men hade förväntat mig något som kunde släppa genom mer luft men detta är kanske tillräckligt?

 

 

IMG_6610.jpeg

IMG_6611.jpeg

har fyra stycken som jag aldrig har haft problem med. 2 vattentankar och 2 dieseltankar.

är du säker på att det inte är slangen som luktar igenom?

eller kanske en klämma som behöver bytas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, Zaphir said:

har fyra stycken som jag aldrig har haft problem med. 2 vattentankar och 2 dieseltankar.

är du säker på att det inte är slangen som luktar igenom?

eller kanske en klämma som behöver bytas?

Hej, menar du att du har fyra stycken likadana ventiler på utsidan?

 

jag tror slangen är ok. Jag kanske har hakat upp mig på att jag läste att om inte det kommer in syre i septiktanken så kommer inte ”bra” bakterier bryta ner innehållet utan kommer lukta as. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev miffy:

...så kommer inte ”bra” bakterier bryta ner innehållet utan kommer lukta as.

Det är väl just "as" det luktar när bra bakterier bryter ner organiskt material. Gott luktar det inte i alla fall 🥴.

Den skarpa lukten av ammoniak och annat som kan bli vid "fel" nedbrytning" är något helt annat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev miffy:

Hej, menar du att du har fyra stycken likadana ventiler på utsidan?

 

jag tror slangen är ok. Jag kanske har hakat upp mig på att jag läste att om inte det kommer in syre i septiktanken så kommer inte ”bra” bakterier bryta ner innehållet utan kommer lukta as. 

sorry

jag har fyra stycken till vatten och dieseltankar.

jag försökte redigera och ta bort inlägget men lyckades inte

kommer däremot att installera en likadan när jag får byggt om till landtömning så nu är dass och tank "under construction"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller avluftning av olika tankar ombord, inte minst septiktankar gäller följande fysiska lag:

-Exakt lika mycket luft måste evakueras från tanken som den mängd vätska (eller "annat") som fylls på och vice versa.

Jag sov väl gott under många olika lektioner på högstadiet, men vill minnas att lagen om kommunicerande kärl eller Arkimedes princip inte är riktigt tillämpbar här, inte heller "Ohms lag" även om det kan finnas likheter...😜

 

Om man har en illa fungerande avluftning blir det svårt att fylla på med "innehåll" i fallet med septiktanken kan det ju då ta lång tid att spola ned urin och fekalier i toaletten, liksom det kan ta lång tid att sugtömma.

 

Alla har väl haft en utombordare med extern tank, och vet att motorn stannar om man glömt att öppna avluftningsskruven...  samma sak där.

 

När jag för några år sedan bytte till större septiktank så byttes i stort sett alla slangar i den installationen, och då valde jag att gå upp i storlek när det gällde avluftningen, det blev en lukttät slang som har en innerdiameter på 25mm, och då en helt öppen bordsgenomföring. Biltema kallar sin toalettslang för "luktfri" det är fel, för den luktar butylgummi.... dom menade säkert "lukttät"

 

Jag ser numera hur en del båtägare håller på och joxar vid sugtömningarna och tycks aldrig bli klara, dom brukar ursäkta sig med att det tar sådan lång tid att sugtömma, och när jag frågar vad dom har för avluftning vet dom iallmänhet inte det.

När jag väl lagt till och anslutit slangen och fått igång pumpen tar det omkring en minut att sugtömma en 108 literstank, eller säg 50 liter, då denna tank sällan blir full. Om bara pumpen funkar så är det tömt på i princip nolltid.

 

Lukt.

Det är svårt att få sin toalettinstallation i båten att bli helt luktfri.

Jag har då identifierat två ställen det luktar ifrån, från avloppshålet i själva toalettstolen, trots en backventil, smyger det sig upp en lätt odör där. Sedan kommer det ut lukt ur just avluftningen när man spolar, ja eftersom det då evakueras lika mycket luft den vägen som mängd vätska man fyller på med.

Sedan kan det lukta litet i utrymmet ovanpå septiktanken, där alla anslutningarna finns, men det är ett slutet utrymme (med en lucka) i min båt, så det problemet är försumbart. Förra ägaren hade här placerat en sådan där luktkamoflerande "Wonderbaum".

Men jag har en öppningsbar ventil, (="fönster") på toan, så där är det bra ventilation, men det kan stå en pikant lukt därinne då båten varit oanvänd och oventilerad.

 

Jag blir nu överraskad om inte någon forumdeltagare propagerar för alternativa toaletter av olika slag, som då inte luktar något öht....🙂

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

Men jag har en öppningsbar ventil, (="fönster") på toan, så där är det bra ventilation, men det kan stå en pikant lukt därinne då båten varit oanvänd och oventilerad.

- - -

Den pikanta doften kommer oftast inte från kiss o bajs.

När det står sjövatten i muggen ett tag så ruttnar det små djur som finns i sjövattnet. Doften från dem är väldigt pikant.

 

När jag ska lämna båten ett tag så fyller jag alltid lite färskvatten i muggen och spolar ur under påfyllningen (enkelt fixat om du har en handdusch på kombinerad toa/duschrum). Då slipper du de ruttna smådjuren och dofterna på toan.

 

En annan orsak till doft är att det vid spolning kan komma in skräp som lägger sig vid spolhålen i ovankanten på toastolen. Där ligger det och ruttnar. Jag har fått in små yngel där som det tog ett tag innan de ruttnat färdigt och åkte ut. Numera har jag en enkel silkopp på vattenintaget där fiskar o småskräp fastnar och är lätta att öppna o skölja rent. Jag har inte haft någon rutten doft på toan sedan jag började med dessa åtgärder.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Den pikanta doften kommer oftast inte från kiss o bajs.

När det står sjövatten i muggen ett tag så ruttnar det små djur som finns i sjövattnet. Doften från dem är väldigt pikant.

 

När jag ska lämna båten ett tag så fyller jag alltid lite färskvatten i muggen och spolar ur under påfyllningen (enkelt fixat om du har en handdusch på kombinerad toa/duschrum). Då slipper du de ruttna smådjuren och dofterna på toan.

 

En annan orsak till doft är att det vid spolning kan komma in skräp som lägger sig vid spolhålen i ovankanten på toastolen. Där ligger det och ruttnar. Jag har fått in små yngel där som det tog ett tag innan de ruttnat färdigt och åkte ut. Numera har jag en enkel silkopp på vattenintaget där fiskar o småskräp fastnar och är lätta att öppna o skölja rent. Jag har inte haft någon rutten doft på toan sedan jag började med dessa åtgärder.

Ja det är som du skriver, ruttnande plankton och annat organiskt. Jag säger inte emot dig.

Men jag har för vana att göra ren och spola ur toan med sötvatten, men det är den typiska latrindoften, samma dunster som kommer ur avluftningen.

Nu för att inte missuppfattas så är detta egentligen inget stort problem. Lukten är väldigt lätt att vädra bort. Den kommer sig av att septiktanken aldrig blir helt tom, det kan stå någon liter latrin kvar. Innan torrsättningen brukar jag skölja ur den några gånger med vattenslangen som finns vid sugtömningen, och då blir det ingen lukt kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Lintott. Spolar ur toan med färskvatten då vi lämnar båten under längre tider. Spolar med handduschen.

Har på mina två senaste båtar byggt in ett vattenlås , föreskrivs vid eltoalett för att slipa odör.

Tänk på hur stolen är installerad hemma.

Har på min nuvarande båt ett mindre problem med avluftningen(25mm) då den slutar mellan två skottventiler(ser ut som på TS bild). Inte bra tänkt av tillverkaren, stank uppstår ibland då man har skottventilerna öppna.

Vid torrsättning töms och spolas septitanken upprepade gånger. Tömmer tanken så gott det går för att slippa konservera membranpumpen. Slår lite Transclean60 i tanken under säsongen då tanken var kraftigt belagd med urinsten o dylikt innan mina åtgärder. 

 

toaslang med lyra.png

toatank urinsten.png

Toatank luftning.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatför använder ni slang som måste bytas då och då istället för 35 mm kopparrör för lödning (kan limmas med epoxi) och prisolrör eller alupex-rör för avluftning. Ger smidiga installationer och evig luktfrihet.

 

Jag har hört att koppar ska korrodera av urin och fekalier (med betoning på har hört (men inte sett något som visar att det stämmer), och jag har inte märkt några läckage. Kanske börjar bli dags att undersöka saken själv.

 

Priset för denna variant är något högre när kopparpriset är högre och ungefär lika som för slang när priset på koppar är lägre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Mackey:

Vatför använder ni slang som måste bytas då och då istället för 35 mm kopparrör för lödning (kan limmas med epoxi) och prisolrör eller alupex-rör för avluftning. Ger smidiga installationer och evig luktfrihet.

 

Jag har hört att koppar ska korrodera av urin och fekalier (med betoning på har hört (men inte sett något som visar att det stämmer), och jag har inte märkt några läckage. Kanske börjar bli dags att undersöka saken själv.

 

Priset för denna variant är något högre när kopparpriset är högre och ungefär lika som för slang när priset på koppar är lägre.

En av anledningarna att inte installera rör istället för slang, vid olika installationer ombord, inte minst när det gäller båttoaletter, septiktankar med tillhörande tömningar och avluftningar, är nog den att det är betydligt svårare att dra fram rör i tillräcklig dimension under durkar och i trånga passager än vad det är att dra fram en någorlunda flexibel slang. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-03 vid 10:54 skrev Georg_Ohm:

En av anledningarna att inte installera rör istället för slang, vid olika installationer ombord, inte minst när det gäller båttoaletter, septiktankar med tillhörande tömningar och avluftningar, är nog den att det är betydligt svårare att dra fram rör i tillräcklig dimension under durkar och i trånga passager än vad det är att dra fram en någorlunda flexibel slang. 

Skulle säkert funka bra med rör men jag skulle ha problem få in rören över allt som du säger och det skulle bli en väldans massa böjar, småbitar och skarvar.
Men det kan ju vara värt att kika igen, rördelarna är ju ganska billiga om man kolla på 32 mm, vilket borde vara tillräckligt om man har kvarn på toan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-03 vid 10:54 skrev Georg_Ohm:

En av anledningarna att inte installera rör istället för slang, vid olika installationer ombord, inte minst när det gäller båttoaletter, septiktankar med tillhörande tömningar och avluftningar, är nog den att det är betydligt svårare att dra fram rör i tillräcklig dimension under durkar och i trånga passager än vad det är att dra fram en någorlunda flexibel slang. 

Det kan vara så, men samtidigt är ett rör bara 35 mm utvändigt och 32 mm invändigt som har räckt bra för oss med en handpumpad toa.

 

35 mm helt styvt rör med några epoxilimmade skarvar kan vara lättare att dra fram än 50 mm ganska styv slang. Jag behöver svänga min sragning 180° och det är lätt som en plätt med två 90-böjar.

Alupex eller prisolrör till avluftning är ganska böjliga så dessa är inte så svåra att dra fram.

Dessutom behöver man bara göra det en gång och aldrig mera om det inte är så att koppar korroderar på något olämpligt vis i urin och fekalier.

 

Jag vill inte tvinga på någon denna lösning, men ta en funderare på om det inte är lättare att komma fram i trånga passager med några hoplimmade rätt smidiga rördelar än med en grov motspänstig slang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-10 vid 19:41 skrev Mackey:

Det kan vara så, men samtidigt är ett rör bara 35 mm utvändigt och 32 mm invändigt som har räckt bra för oss med en handpumpad toa.

 

35 mm helt styvt rör med några epoxilimmade skarvar kan vara lättare att dra fram än 50 mm ganska styv slang. Jag behöver svänga min sragning 180° och det är lätt som en plätt med två 90-böjar.

Alupex eller prisolrör till avluftning är ganska böjliga så dessa är inte så svåra att dra fram.

Dessutom behöver man bara göra det en gång och aldrig mera om det inte är så att koppar korroderar på något olämpligt vis i urin och fekalier.

 

Jag vill inte tvinga på någon denna lösning, men ta en funderare på om det inte är lättare att komma fram i trånga passager med några hoplimmade rätt smidiga rördelar än med en grov motspänstig slang.

Holabandola!

Jag tänker bara på armén med myror som bygger en pipline med olika sorters makaroner från Kalle Ankas lönnsirapsflaska till myrstacken. Många skarvar och böjar blev det. Och då får man ändå betänka att allting i tecknade filmer är bra mycket mer flexibelt och elastiskt än vad det är i verkligheten.😁😁

 

Ok, det är ju upp till vara och en att bygga rörledning eller dra slang. Jag kan ju ändå tycka att om det är någonstans ombord man inte vill ha en läcka i en rörskarv så är det ju i en bränsleledning eller då i en avsett för latrinavfall.

 

(Det finns några olika filmer på temat med Kalle och en armé av myror, i en av dessa uttalar myrornas härförare kommandot "holabandola" som långt senare blev namnet på en svensk musikgrupp)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...