GÄ till innehÄll
tisdag 17 februari 2026
Strosselhuset

Alkylatbensin

Rekommendera Poster

Vill av olika anledningar köra motorer pÄ alkylatbensin. Motorer som gÄtt pÄ mackbensin tidigare.

Enligt tillverkare av bensinen gÄr det utmÀrkt att byta.

Jag har provat, har gÄtt sÄdÀr.

NÄgon utombordare har det funkat utan anmÀrkning pÄ men nÄgon annan utombordare och ett elverk gÄr inte alls bra.

De Àr orkeslösa,gÄr ojÀmt, stannar och lÀcker bensin.

Har bytt tillbaka, dÄ gÄr de bra.

NÄgon hÀr med egna erfarenheter som kan redogöra lite varför det blir sÄ hÀr?

/Mathias

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Jag har ingen förklaring till varför men jag har samma upplevelse, t.ex min gamla 2-takts Vespa gÄr dÄligt och tjuvstannar med alkylat. NÄgon har sagt att denna bensin passar bÀst till trÀdgÄrdsredskap (grÀstrimmer ). . Det fina med alkylatbensinen Àr att den kan lagras lÀnge i tanken och brÀnslesystemet/förgasaren utan att det blir belÀggningar.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Kom att tÀnka pÄ en sak. Jag har kört med Biltemas alkylatbensin, kan det vara just det fabrikatet som Àr mindre bra?

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Bytte till alkylat i förra bÄten som hade en tvÄtaktsinombordare. Viktigt var att man körde alkylat för fyrtakt och blandade marinolja i den sjÀlv dÄ den tvÄtaktsalkylat som finns brukar vara för luftkylda motorer som har högre arbetstemperatur. 

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

@Mambo 

SpÀnnande att du har liknande upplevelser med din Vespa.

Jag har kört med fabrikatet Aspen sÄ det beror nog inte pÄ vilket fabrikat av alkylatbensin.

Har en liten kinesutombordare (Parsun) som jag körde en del med för 3 Är sen, mackbensin. Gick bra.

Bytte till alkylat vid höstkonerveringen och mÀrkte inget konstigt (tomgÄngskörning i tunna)

NÀr jag skulle anvÀnda den i vÄras gick den mycket dÄligt. Gick pÄ tomgÄng men inte vid belastning. Hann inte greja med den dÄ men har börjat misstÀnka att den inte funkar med alkylat sÄ ska prova igen med mackbensin. Blir spÀnnande test. Jag Äterkommer med rapport.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

@Peter_K 

Mina motorer jag provat med Àr 4-takt.

Du har rÀtt i att den fÀrdigblandade 2-T akrylat bensinen Àr för luftkylda motorer.

SÄ till marina 2-T blir det att blanda sjÀlv.

Gick din motor bra, var den gammal?

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
7 minuter sedan skrev Strosselhuset:

Gick din motor bra, var den gammal?

Ja pĂ„ bĂ„da 🙂 

Vill minnas motorn var frÄn 1977, den gick vÀldigt bra, en cylinder och sju hk. 

• Tack 1

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Jag körde med Aspens 4-taktsakrylat till min Mercury 4-takts 5 hk utombordsmotor i somras. Men gillade inte lukten sÄ det blev en femlitersdunk sen gick jag tillbaka till gammal hederlig bensin frÄn macken..

MÀrkte inte nÄgon skillnad. Fungerade hur bra som helst i min motor.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
13 minuter sedan skrev Dava:

Jag körde med Aspens 4-taktsakrylat till min Mercury 4-takts 5 hk utombordsmotor i somras. Men gillade inte lukten sÄ det blev en femlitersdunk sen gick jag tillbaka till gammal hederlig bensin frÄn macken..

MÀrkte inte nÄgon skillnad. Fungerade hur bra som helst i min motor.

Jag har Àven provat pÄ just en Mercury i sommras. En 2,5 hk 4-T

Jag tyckte att den gick bra men upplevde den som lite svÄrstartad nÀr den blev varm.

Nu var motorn ny för mig (lÄnemotor frÄn farsan) sÄ jag tÀnkte inte sÄ mycket pÄ det.

Nu nÀr jag grottat ner mig i detta sÄ tÀnker jag prova med mackbensin Àven pÄ den för att se hur den beter sig nÀr den blir varm.

Återkommer Ă€ven om detta efter test.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Det som hÀnder Àr, troligen, att alkylatbensinen löser upp diverce avlagringar i brÀnslesystemet som gör att motorerna gÄr sÀmre jÀmfört med reguljÀr bensin. Man kan dÄ fortsÀtta att köra pÄ alkylat; med tiden blir det bÀttre. Det Àr vad jag har fÄtt höra, av mer motorkunniga, i alla fall.

Vad det gÀller alkylat 2T sÄ har jag besvÀrat mig med att lÀsa vilka standarder oljorna uppfyller för OKQ8, Jula och Grimsholm i deras respektive 2T-alkylat och konstaterat att det gÄr att köra dessa brÀnslen i utombordare likvÀl som i motorsÄg. Det behövs alltsÄ inte blandas nÄgot eget brÀnsle med extra marin utombordsolja (TC-W3)

SjÀlv kör jag en EU-moppe 4-takt (2004) pÄ 4T-alkylat och en Evinrude Fisherman 6hk (1970) pÄ 2T-alkylat utan nÄgra problem alls. Har provat OKQ8, Jula och Grimsholm

• Gilla 1

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Haft liknande erfarenhet i ÄkgrÀsklippare . Ville knappt starta alls, köpte macksoppa och tankade upp, dÄ gick den som den skulle igen.

• Tack 1

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
5 timmar sedan skrev K_Haddock:

Det som hÀnder Àr, troligen, att alkylatbensinen löser upp diverce avlagringar i brÀnslesystemet som gör att motorerna gÄr sÀmre jÀmfört med reguljÀr bensin. Man kan dÄ fortsÀtta att köra pÄ alkylat; med tiden blir det bÀttre. Det Àr vad jag har fÄtt höra, av mer motorkunniga, i alla fall.

SĂ„ funderade jag ocksĂ„, men dĂ„ skulle vĂ€l problemen fortsĂ€tta Ă€ven nĂ€r man hĂ€ller i vanlig bensin igen? Åtminstone en tid.

Jaja, jag funderade bara lite, jag vet inte och har heller ingen erfarenhet av dessa problem.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Jag har en Suzuki 2,5 hk fyrtakt pÄ gummijollen. Jag tyckte att det alltid luktade lite bensin frÄn dunken och bytte dÀrför till alkylat, Aspen,  och jag har inget negativt att sÀga om det bytet. Motorn fÄr inte riktigt den kÀrleken den förtjÀnat utan den stÀlls in för vinterförvaring och plockas ut, inte varje Är, igen pÄ vÄren. TvÄ drag sÄ gÄr den som en klocka. Den Àr nu 16 Är. Till grÀstrimmern kör jag Aspen 2T och det Àr samma sak dÀr. Aldrig nÄgra problem. 

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
14 timmar sedan skrev K_Haddock:

Vad det gÀller alkylat 2T sÄ har jag besvÀrat mig med att lÀsa vilka standarder oljorna uppfyller för OKQ8, Jula och Grimsholm i deras respektive 2T-alkylat och konstaterat att det gÄr att köra dessa brÀnslen i utombordare likvÀl som i motorsÄg. Det behövs alltsÄ inte blandas nÄgot eget brÀnsle med extra marin utombordsolja (TC-W3)

SjÀlv kör jag en EU-moppe 4-takt (2004) pÄ 4T-alkylat och en Evinrude Fisherman 6hk (1970) pÄ 2T-alkylat utan nÄgra problem alls. Har provat OKQ8, Jula och Grimsholm

Att alkylaten löser upp avlagringar har jag ocksÄ hört frÄn flera hÄll. En erfaren smÄmotorreparatör berÀttade att den största risken Àr att sot löser upp sig i cylindern sÄ att motorn sotskÀr. Detta gÀller bara om motorn gÄtt pÄ mackbensin innan.

Att oljan till 2-T Àr TC-W3-klassad visste jag inte.

Har din EU-moppe gÄtt pÄ mackbensin frÄn början? Vilket fabrikat Àr det pÄ den?

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
9 timmar sedan skrev Wingan:

SĂ„ funderade jag ocksĂ„, men dĂ„ skulle vĂ€l problemen fortsĂ€tta Ă€ven nĂ€r man hĂ€ller i vanlig bensin igen? Åtminstone en tid.

Jaja, jag funderade bara lite, jag vet inte och har heller ingen erfarenhet av dessa problem.

Mitt elverk har alltid gÄtt pÄ mackbensin.

BestÀmde mig för att byta och körde tomt i tanken. HÀllde i alkylat.

Förgasaren flödade över och om man inte parkerade med choken, sÄ dog motorn. Den hostade och spottade och det rann bensin ur förgasaren. NÀr tanken tomnat hÀllde jag i mackbensin, inga problem, motorn gick som den skulle.

SÄ i den motorn bÄde kom och försvann problemen ögonblickligen.

Jo, jag funderar ocksÄ varför det blev sÄhÀr.

Skulle vara intressant med lite fler teorier kring detta...

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
9 timmar sedan skrev excel319:

Jag har en Suzuki 2,5 hk fyrtakt pÄ gummijollen. Jag tyckte att det alltid luktade lite bensin frÄn dunken och bytte dÀrför till alkylat, Aspen,  och jag har inget negativt att sÀga om det bytet. Motorn fÄr inte riktigt den kÀrleken den förtjÀnat utan den stÀlls in för vinterförvaring och plockas ut, inte varje Är, igen pÄ vÄren. TvÄ drag sÄ gÄr den som en klocka. Den Àr nu 16 Är. Till grÀstrimmern kör jag Aspen 2T och det Àr samma sak dÀr. Aldrig nÄgra problem. 

Jo, det Àr ju inte ovanligt att vissa motorer inte fÄr den omvÄrdnad de borde. SÄ Àr det Àven hos mig. 

Har ett gÀng smÄ maskiner för jord och skogsbruk som gÄr pÄ 2-T alkylat. Inga problem.

En snöslunga 4-T som gÄtt pÄ alkylst sen ny, inga problem.

Men maskiner som gÄtt pÄ mackbensin först lyckas jag inte med, kan kanske bero pÄ vilket fabrikat pÄ motor det Àr.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Man kanske kan testa en blandning mellan alkylat o vanlig bensin under en övergÄngsperiod. 

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

PÄ en gammal konsumentmotorsÄg som gÄtt mycket pÄ mackbensin gjorde jag sÄ.

Min lokala reservdelslev. menade att man var tvungen att göra sÄ för att undvika sotskÀrning.

Jag blandade 80/20, 60/40, 40/60 o 20/80 och körde igenom nÄgra liter av varje blandning.

Den konverteringen gick perfekt.

Det kanske Àr lösningen pÄ problemet med flödande förgasare.

NÄgon som har provat detta och kan ge lite input i frÄgestÀllningen?

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
On 9/22/2023 at 10:21 PM, Strosselhuset said:

Att alkylaten löser upp avlagringar har jag ocksÄ hört frÄn flera hÄll. En erfaren smÄmotorreparatör berÀttade att den största risken Àr att sot löser upp sig i cylindern sÄ att motorn sotskÀr. Detta gÀller bara om motorn gÄtt pÄ mackbensin innan.

Att oljan till 2-T Àr TC-W3-klassad visste jag inte.

Har din EU-moppe gÄtt pÄ mackbensin frÄn början? Vilket fabrikat Àr det pÄ den?

Moppen Àr en Baotian Classic frÄn 2004, och den har gÄtt pÄ vanlig 95 tidigare. 

• Tack 1

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

AngÄende alkylat 2T, igen, sÄ kollade jag pÄ Aspens, och deras olja verkar inte uppfylla krav för nÄgot annat Àn luftkylda motorer.
UppmÀrksamhet rekomenderas alltsÄ vid val av fabrikat av 2T.

• Tack 1

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
6 timmar sedan skrev K_Haddock:

AngÄende alkylat 2T, igen, sÄ kollade jag pÄ Aspens, och deras olja verkar inte uppfylla krav för nÄgot annat Àn luftkylda motorer.
UppmÀrksamhet rekomenderas alltsÄ vid val av fabrikat av 2T.

SÄ Àr det. Men de har godkÀnd olja att hÀlla i deras 4T-bensin, https://www.aspen.se/produkter/alla/aspen-outboard-oil/

• Tack 1

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto pÄ maringuiden.se. Det Àr lÀtt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem pÄ maringuiden.se? Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa nytt...