Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Strosselhuset

Alkylatbensin

Rekommendera Poster

Vill av olika anledningar köra motorer på alkylatbensin. Motorer som gått på mackbensin tidigare.

 

Enligt tillverkare av bensinen går det utmärkt att byta.

 

Jag har provat, har gått sådär.

Någon utombordare har det funkat utan anmärkning på men någon annan utombordare och ett elverk går inte alls bra.

 

De är orkeslösa,går ojämt, stannar och läcker bensin.

 

Har bytt tillbaka, då går de bra.

 

Någon här med egna erfarenheter som kan redogöra lite varför det blir så här?

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen förklaring till varför men jag har samma upplevelse, t.ex min gamla 2-takts Vespa går dåligt och tjuvstannar med alkylat. Någon har sagt att denna bensin passar bäst till trädgårdsredskap (grästrimmer ). . Det fina med alkylatbensinen är att den kan lagras länge i tanken och bränslesystemet/förgasaren utan att det blir beläggningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på en sak. Jag har kört med Biltemas alkylatbensin, kan det vara just det fabrikatet som är mindre bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte till alkylat i förra båten som hade en tvåtaktsinombordare. Viktigt var att man körde alkylat för fyrtakt och blandade marinolja i den själv då den tvåtaktsalkylat som finns brukar vara för luftkylda motorer som har högre arbetstemperatur. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Mambo 

 

Spännande att du har liknande upplevelser med din Vespa.

Jag har kört med fabrikatet Aspen så det beror nog inte på vilket fabrikat av alkylatbensin.

 

Har en liten kinesutombordare (Parsun) som jag körde en del med för 3 år sen, mackbensin. Gick bra.

Bytte till alkylat vid höstkonerveringen och märkte inget konstigt (tomgångskörning i tunna)

När jag skulle använda den i våras gick den mycket dåligt. Gick på tomgång men inte vid belastning. Hann inte greja med den då men har börjat misstänka att den inte funkar med alkylat så ska prova igen med mackbensin. Blir spännande test. Jag återkommer med rapport.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Peter_K 

 

Mina motorer jag provat med är 4-takt.

Du har rätt i att den färdigblandade 2-T akrylat bensinen är för luftkylda motorer.

Så till marina 2-T blir det att blanda själv.

 

Gick din motor bra, var den gammal?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Strosselhuset:

Gick din motor bra, var den gammal?

Ja på båda 🙂 

Vill minnas motorn var från 1977, den gick väldigt bra, en cylinder och sju hk. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde med Aspens 4-taktsakrylat till min Mercury 4-takts 5 hk utombordsmotor i somras. Men gillade inte lukten så det blev en femlitersdunk sen gick jag tillbaka till gammal hederlig bensin från macken..

 

Märkte inte någon skillnad. Fungerade hur bra som helst i min motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Dava:

Jag körde med Aspens 4-taktsakrylat till min Mercury 4-takts 5 hk utombordsmotor i somras. Men gillade inte lukten så det blev en femlitersdunk sen gick jag tillbaka till gammal hederlig bensin från macken..

 

Märkte inte någon skillnad. Fungerade hur bra som helst i min motor.

Jag har även provat på just en Mercury i sommras. En 2,5 hk 4-T

Jag tyckte att den gick bra men upplevde den som lite svårstartad när den blev varm.

Nu var motorn ny för mig (lånemotor från farsan) så jag tänkte inte så mycket på det.

Nu när jag grottat ner mig i detta så tänker jag prova med mackbensin även på den för att se hur den beter sig när den blir varm.

Återkommer även om detta efter test.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som händer är, troligen, att alkylatbensinen löser upp diverce avlagringar i bränslesystemet som gör att motorerna går sämre jämfört med reguljär bensin. Man kan då fortsätta att köra på alkylat; med tiden blir det bättre. Det är vad jag har fått höra, av mer motorkunniga, i alla fall.

 

Vad det gäller alkylat 2T så har jag besvärat mig med att läsa vilka standarder oljorna uppfyller för OKQ8, Jula och Grimsholm i deras respektive 2T-alkylat och konstaterat att det går att köra dessa bränslen i utombordare likväl som i motorsåg. Det behövs alltså inte blandas något eget bränsle med extra marin utombordsolja (TC-W3)

 

Själv kör jag en EU-moppe 4-takt (2004) på 4T-alkylat och en Evinrude Fisherman 6hk (1970) på 2T-alkylat utan några problem alls. Har provat OKQ8, Jula och Grimsholm

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haft liknande erfarenhet i åkgräsklippare . Ville knappt starta alls, köpte macksoppa och tankade upp, då gick den som den skulle igen.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev K_Haddock:

Det som händer är, troligen, att alkylatbensinen löser upp diverce avlagringar i bränslesystemet som gör att motorerna går sämre jämfört med reguljär bensin. Man kan då fortsätta att köra på alkylat; med tiden blir det bättre. Det är vad jag har fått höra, av mer motorkunniga, i alla fall.

 

 

Så funderade jag också, men då skulle väl problemen fortsätta även när man häller i vanlig bensin igen? Åtminstone en tid.

Jaja, jag funderade bara lite, jag vet inte och har heller ingen erfarenhet av dessa problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Suzuki 2,5 hk fyrtakt på gummijollen. Jag tyckte att det alltid luktade lite bensin från dunken och bytte därför till alkylat, Aspen,  och jag har inget negativt att säga om det bytet. Motorn får inte riktigt den kärleken den förtjänat utan den ställs in för vinterförvaring och plockas ut, inte varje år, igen på våren. Två drag så går den som en klocka. Den är nu 16 år. Till grästrimmern kör jag Aspen 2T och det är samma sak där. Aldrig några problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev K_Haddock:

Det som händer är, troligen, att alkylatbensinen löser upp diverce avlagringar i bränslesystemet som gör att motorerna går sämre jämfört med reguljär bensin. Man kan då fortsätta att köra på alkylat; med tiden blir det bättre. Det är vad jag har fått höra, av mer motorkunniga, i alla fall.

 

Vad det gäller alkylat 2T så har jag besvärat mig med att läsa vilka standarder oljorna uppfyller för OKQ8, Jula och Grimsholm i deras respektive 2T-alkylat och konstaterat att det går att köra dessa bränslen i utombordare likväl som i motorsåg. Det behövs alltså inte blandas något eget bränsle med extra marin utombordsolja (TC-W3)

 

Själv kör jag en EU-moppe 4-takt (2004) på 4T-alkylat och en Evinrude Fisherman 6hk (1970) på 2T-alkylat utan några problem alls. Har provat OKQ8, Jula och Grimsholm

Att alkylaten löser upp avlagringar har jag också hört från flera håll. En erfaren småmotorreparatör berättade att den största risken är att sot löser upp sig i cylindern så att motorn sotskär. Detta gäller bara om motorn gått på mackbensin innan.

 

Att oljan till 2-T är TC-W3-klassad visste jag inte.

 

Har din EU-moppe gått på mackbensin från början? Vilket fabrikat är det på den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Wingan:

Så funderade jag också, men då skulle väl problemen fortsätta även när man häller i vanlig bensin igen? Åtminstone en tid.

Jaja, jag funderade bara lite, jag vet inte och har heller ingen erfarenhet av dessa problem.

Mitt elverk har alltid gått på mackbensin.

Bestämde mig för att byta och körde tomt i tanken. Hällde i alkylat.

Förgasaren flödade över och om man inte parkerade med choken, så dog motorn. Den hostade och spottade och det rann bensin ur förgasaren. När tanken tomnat hällde jag i mackbensin, inga problem, motorn gick som den skulle.

 

Så i den motorn både kom och försvann problemen ögonblickligen.

 

Jo, jag funderar också varför det blev såhär.

Skulle vara intressant med lite fler teorier kring detta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev excel319:

Jag har en Suzuki 2,5 hk fyrtakt på gummijollen. Jag tyckte att det alltid luktade lite bensin från dunken och bytte därför till alkylat, Aspen,  och jag har inget negativt att säga om det bytet. Motorn får inte riktigt den kärleken den förtjänat utan den ställs in för vinterförvaring och plockas ut, inte varje år, igen på våren. Två drag så går den som en klocka. Den är nu 16 år. Till grästrimmern kör jag Aspen 2T och det är samma sak där. Aldrig några problem. 

 

Jo, det är ju inte ovanligt att vissa motorer inte får den omvårdnad de borde. Så är det även hos mig. 

Har ett gäng små maskiner för jord och skogsbruk som går på 2-T alkylat. Inga problem.

 

En snöslunga 4-T som gått på alkylst sen ny, inga problem.

 

Men maskiner som gått på mackbensin först lyckas jag inte med, kan kanske bero på vilket fabrikat på motor det är.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en gammal konsumentmotorsåg som gått mycket på mackbensin gjorde jag så.

 

Min lokala reservdelslev. menade att man var tvungen att göra så för att undvika sotskärning.

 

Jag blandade 80/20, 60/40, 40/60 o 20/80 och körde igenom några liter av varje blandning.

Den konverteringen gick perfekt.

 

Det kanske är lösningen på problemet med flödande förgasare.

Någon som har provat detta och kan ge lite input i frågeställningen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 9/22/2023 at 10:21 PM, Strosselhuset said:

Att alkylaten löser upp avlagringar har jag också hört från flera håll. En erfaren småmotorreparatör berättade att den största risken är att sot löser upp sig i cylindern så att motorn sotskär. Detta gäller bara om motorn gått på mackbensin innan.

 

Att oljan till 2-T är TC-W3-klassad visste jag inte.

 

Har din EU-moppe gått på mackbensin från början? Vilket fabrikat är det på den?

Moppen är en Baotian Classic från 2004, och den har gått på vanlig 95 tidigare. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående alkylat 2T, igen, så kollade jag på Aspens, och deras olja verkar inte uppfylla krav för något annat än luftkylda motorer.
Uppmärksamhet rekomenderas alltså vid val av fabrikat av 2T.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev K_Haddock:

Angående alkylat 2T, igen, så kollade jag på Aspens, och deras olja verkar inte uppfylla krav för något annat än luftkylda motorer.
Uppmärksamhet rekomenderas alltså vid val av fabrikat av 2T.

Så är det. Men de har godkänd olja att hälla i deras 4T-bensin, https://www.aspen.se/produkter/alla/aspen-outboard-oil/

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...