Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Brandten

Vintervila för min fyrtaktare - hur?

Rekommendera Poster

Hej 

 

Har en Yamaha 4-takt F80 AETL årsmodell 2004 som nu gått 405h. Den fick full service innan sjösättning 2023 där packningar, filter, impeller, oljor, propelleraxel, oring m.m byttes. Har senaste 100h endast körts i Mälaren och innan dess i trakterna runt Nyköping. Kommer väl dra upp den på trailern i slutet av oktober. 

 

Funderade på att lyfta av motorn i år igen, låta den förvaras i varmhall med enkel service men även det sticker iväg i kostnad. Frågade på båtklubben varpå flera sa (förenklat) 

 

Ta upp båten och ställ den under täckställningen (båthus som täcker hela båten (bredd/längd/höjd med kapell)) och inget mer behövs. 

 

Vad säger ni? Finns det något mellan 0kr och 10000kr som det här handlar om? 😂💸

Redigerad av Brandten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller i stort sett med dem på klubben men jag skulle se till att motorn är nedtiltad vid förvaringen och att ta loss pluskabeln från batteriet. 
Vidare skulle jag fundera på hur klokt det är att lämna kapellet på. Du skriver inte vad det är för båt så då blir det svårt att ge råd men risken är stor att du kommer få mögel på insidan av kapellet. Kan lösas med en extra press där kapellet brukar sitta. 
Sen skulle jag byta växelhusolja (inkl packningar) och ev motorolja. 
Du skriver att propelleraxeln byttes, tolkar jag. Där kan det tex vara behov av att kolla en extra gång på växelhusoljan så du inte har vatten i oljan. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brandten:

Hej 

 

Har en Yamaha 4-takt F80 AETL årsmodell 2004 som nu gått 405h. Den fick full service innan sjösättning 2023 där packningar, filter, impeller, oljor, propelleraxel, oring m.m byttes. Har senaste 100h endast körts i Mälaren och innan dess i trakterna runt Nyköping. Kommer väl dra upp den på trailern i slutet av oktober. 

 

Funderade på att lyfta av motorn i år igen, låta den förvaras i varmhall med enkel service men även det sticker iväg i kostnad. Frågade på båtklubben varpå flera sa (förenklat) 

 

Ta upp båten och ställ den under täckställningen (båthus som täcker hela båten (bredd/längd/höjd med kapell)) och inget mer behövs. 

 

Vad säger ni? Finns det något mellan 0kr och 10000kr som det här handlar om? 😂💸

Följ instruktionsboken så missar du inget

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ChristerN:

Håller i stort sett med dem på klubben men jag skulle se till att motorn är nedtiltad vid förvaringen och att ta loss pluskabeln från batteriet. 
Vidare skulle jag fundera på hur klokt det är att lämna kapellet på. Du skriver inte vad det är för båt så då blir det svårt att ge råd men risken är stor att du kommer få mögel på insidan av kapellet. Kan lösas med en extra press där kapellet brukar sitta. 
Sen skulle jag byta växelhusolja (inkl packningar) och ev motorolja. 
Du skriver att propelleraxeln byttes, tolkar jag. Där kan det tex vara behov av att kolla en extra gång på växelhusoljan så du inte har vatten i oljan. 

Tack. Alltid glömmer man något i beskrivningen. 

 

Service utfördes på aukt verkstad. 

Båten är en Yamarin 5150 BR. Kapellet var på och uppfällt under tak hela förra vintern och såg ut som nytt när våren kom. Lite smuts från träden som blåst in när jag varit där och fixat lite smågrejer (se bild). 

 

Tolkar ditt inlägg ändå som att något kanske bör göras, lite olja och sånt. Flera i klubben skulle gå ihop och hyra in mobil service på sina motorer - tror vi snackar 2300kr för olja och service. Inte fått spec ännu. 

Screenshot_20230909_131846_Gallery.jpg

Screenshot_20230909_131933_Gallery.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Rascal:

Följ instruktionsboken så missar du inget

Den hade jag, tillsammans med all dokumentation och servicebok. Dock råder det delade meningar om jag själv slarvat bort den i förrådet eller om båtverkstaden slarvat bort den på kontoret efter att jag sträckte ut den till mekaniker genom bilrutan då jag lämnade in ekipaget för servicen hösten 2022.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Paul_Schtek:

Sen var det väl det där med stöldrisken också att ta i beaktande. 

Skyddad plats. Inhägnat. Kamera. Belysning. Motorlås. Nautilock. Trailerlås. Grind med kort. Vakter vissa tider på dygnet ronderar. 

 

Känner mig trygg på just den biten. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Brandten:

Tolkar ditt inlägg ändå som att något kanske bör göras, lite olja och sånt.

Det viktigaste som jag ser det är att kolla och byta växelhusoljan. Har man fått in lite vatten i den oljan ser den lite mjölkaktig ut och man riskerar att växelhuset skär. Är det bara lite vatten i oljan kan man ibland köra många år utan problem. Så det är viktigt att kolla. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-09-09 vid 13:33 skrev ChristerN:

Det viktigaste som jag ser det är att kolla och byta växelhusoljan. Har man fått in lite vatten i den oljan ser den lite mjölkaktig ut och man riskerar att växelhuset skär. Är det bara lite vatten i oljan kan man ibland köra många år utan problem. Så det är viktigt att kolla. 

Tack jag ska kolla på detta! :)

Vad gäller skydd och överdrag etc... tänker att det inte skadar att ha något som täcker in hela motorn men det finns ju en uppsjö av olika modeller, material och prisklasser. Något speciellt material eller modell som ni kan rekommendera? Biltema har från 179kr och det fanns andra sidor där andra skydd kostar över 1000kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Brandten:

Tack jag ska kolla på detta! :)

Vad gäller skydd och överdrag etc... tänker att det inte skadar att ha något som täcker in hela motorn men det finns ju en uppsjö av olika modeller, material och prisklasser. Något speciellt material eller modell som ni kan rekommendera? Biltema har från 179kr och det fanns andra sidor där andra skydd kostar över 1000kr.

Ta hem motorkåpan så blir motorn mindre stöldbegärlig, om du sedan har ett täcke/skydd över den nakna motorn spelar nog mindre roll om du ändå har en presenning över hela ändå. Funkar nog lika bra med en svart sopsäck som dammskydd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu gällde ju frågan båtens motor...

MEN Båtens kapell skall du absolut ta av så snart som du fått upp presenningen!

Kapell är dyra att sy upp, och relativt ömtåliga, dom är känsliga för fukt, föroreningar i luften och mögel.

ta av kapellet, syna det noga i sömmarna, dragkedjorna och rutorna. Tvätta och impregnera efter behov, alltid är det någon söm som gett med sig, skall sys med en speciell tråd som expanderar när den blir blöt.

När kapellet är helt torrt viker du i hop det, men rutorna skall inte ha några veck! 

kapellet förvaras torrt under vintern.

På detta sätt förlänger du kapellets livslängd, efter som det slits lika mycket på sommaren som på vintern, även om du har det under en presenning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag gör med min nästan likadana motor är att kolla växelhusoljan, jag kör så lit att jag inte byter utan kollar och toppar med färsk olja. Men sen kör jag den på alkylatbensin med vattenslangen inkopplad i 25-30 min på land. Då får alla kanaler en genomsköljning och bränslesystemet fylls med åldringsbeständig bensin. 

På våren byter jag offeranoder bränslefilter (och olja om det behövs). 

 

/B

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att jag skrev frågan i september men fortfarande inte fått ut fingret att skölja igenom motorn då båten varit i sjön till och med i tisdags och efter det på båtvård/rekond. 😂

 

Nu står den hemma men är ju minusgrader ute dygnet runt nu även här i Stockholm så kanske är för sent att spola ur? Tänkte egentligen tappa ur drevolja också men lite på samma spår - kanske för sent det också? 🤷🏼‍♂️🚤

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Brandten:

Kul att jag skrev frågan i september men fortfarande inte fått ut fingret att skölja igenom motorn då båten varit i sjön till och med i tisdags och efter det på båtvård/rekond. 😂

 

Nu står den hemma men är ju minusgrader ute dygnet runt nu även här i Stockholm så kanske är för sent att spola ur? Tänkte egentligen tappa ur drevolja också men lite på samma spår - kanske för sent det också? 🤷🏼‍♂️🚤

Svarar mig själv. 

 

Kopplade på trädgårdsslangen och efter några minuter sipprade vattnet ur. Tappade drevoljan som såg fin ut och rann utan problem (trodde den skulle vara riktigt trögflytande). 

 

Vågade dock inte starta motorn med vattenslangen inkopplad. Ville egentligen köra igenom sista soppan med 1 liter alkylatbensin. Hoppas det funkar ändå till våren. :)

20231126_110128.jpg

20231126_112830.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt olja, oljefilter, bränslefilter och anod(er), kör in fett i alla fettnipplar. Det bör göras varje år. Var 3:e byter du även impeller, tändstift och växelhusolja. I och med att du har en BR kan du ha kapellet uppe i och med att det ventilerar bra. När du sköljer igenom motorn med rent vatten behöver du ha den igång så att vattnet spolas igenom hela motorn. Motorn behöver gå så pass länge att den blir varmt så att termostaterna öppnar.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta som vana att alltid lossa batterier minuspol först och återmontera sist.

 

Detta för att undvika fara i mest möjliga mån.

 

En jag känner blev brännmärkt för livet. Visserligen i samband med bil. Men gör man alltid samma blir

risken för olycka mindre.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...