Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
gusvo085

Backventil på tappvatten?

Rekommendera Poster

Jag har lite bekymmer med tappvattenpumpen som går några sekunder med kanske en minuts mellanrum då vatten inte tappas. Har expansionstank. 

Då pumpoen stänger av hör man ett pysande ljud från den, vatten rinner bakvägen genom pumpen, trycket sjunker och pumpen startar. Den egentliga lösningen är ju att byta pump (reservdelar verkar inte finnas enligt google).

Tänker då att en backventil kanske kan fungera? https://www.seasea.se/vatten-vvs/rördetaljer/rördetaljer-plast/backventiler

men frågan är då, före eller efter pumpen? före säger jag, för annars sjunker ju trycket i pumpen snabbt och den kommer stå och slå av/på hela tiden, men finns det nackdelar att sätta den före pumpen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ett internt läckage i pumpen lär det inte funka bra att sätta en backventil på något av ställena. Sätter man den före pumpen kan det dock bli lite bättre. Vattnet backar igenom pumpen tills samma tryck uppnåtts på bägge sidor. Tror jag ;)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om pumpen läcker ut tryck baklänges i den omfattningen är det fel på den. Vad är det för modell ?

 

Visst kan man sätta dit backventil, men pumpen kommer ju inte bli friskare. Sannolikt kommer den pumpa sämre och sämre allteftersom. Så istället för att bygga om bör du byta pumpen.

 

F.ö. har jag precis varit igenom ett nära nog identiskt problem, detta på en i princip ny Jabscopump. Se denna tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Johnson Aqua JET WPS 3.5. 

tänker att även om trycket blir samma före som efter pumpen så kommer tryckvakten stänga av, den är ju extern med fjäder (utgår jag från, det brukar vara så). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev gusvo085:

Det är en Johnson Aqua JET WPS 3.5. 

tänker att även om trycket blir samma före som efter pumpen så kommer tryckvakten stänga av, den är ju extern med fjäder (utgår jag från, det brukar vara så). 

Jo. Tryckvakten har ju vanligen atmosfärstrycket+fjädern som "referens".

 

Men, du har ju ett fel på pumpen, som troligen inte kommer bli bättre med tiden. Visst kan du labba med en backventil före pumpen, men det är ju bara en massa extrajobb och pengar. Sedan är min erfarenhet att många av de fabrikat man tidigare betraktat som "fina" (och dyra) idag ofta inte är ett dugg bättre än de billiga. Vet flera som har billig pentrypump från JULA och är helnöjda.

 

Så byt ut den !

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två stycken Feltemas pumpar i båten.

https://www.biltema.se/bat/pumpar/pentrypumpar/tryckvattenpump-116-lmin-2000037332

Pump 1: Färskvatten har fungerat felfritt i 5 år nu.

Pump 2: Sjövatten(bräcktvatten) har fungerat felfritt i 3 år.

Båda pumparna har pumpat kubikvis med vatten under dom åren.

Det enda jag gör med dom är rensar silen och tömmer dom över vintern.

Så allt som Feltema säljer är inte skrot.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev gusvo085:

Jag har lite bekymmer med tappvattenpumpen som går några sekunder med kanske en minuts mellanrum då vatten inte tappas. Har expansionstank. 

Då pumpoen stänger av hör man ett pysande ljud från den, vatten rinner bakvägen genom pumpen, trycket sjunker och pumpen startar. Den egentliga lösningen är ju att byta pump (reservdelar verkar inte finnas enligt google).

Tänker då att en backventil kanske kan fungera? https://www.seasea.se/vatten-vvs/rördetaljer/rördetaljer-plast/backventiler

men frågan är då, före eller efter pumpen? före säger jag, för annars sjunker ju trycket i pumpen snabbt och den kommer stå och slå av/på hela tiden, men finns det nackdelar att sätta den före pumpen?

 

3 timmar sedan skrev ChristerN:

Är det ett internt läckage i pumpen lär det inte funka bra att sätta en backventil på något av ställena. Sätter man den före pumpen kan det dock bli lite bättre. Vattnet backar igenom pumpen tills samma tryck uppnåtts på bägge sidor. Tror jag ;)

 

Backventil är BRA! Javisst, sätt den på pumpens sugsida.


Alla pentrypumpar jag känner till har ju en backventil, en  jokerventil som man kan placera antingen på sugsidan eller trycksidan, men jag känner inte till Biltemas pentrypumpar.

 

Men köp inte den ventilen du länkade till, jag har haft sådana, dom är inte så bra, dom jag har haft har läckt. Inuti är det bara en gummiflärp som skall hindra backflöde.

Jag har istället backventiler köpta på VVS avdelningen på Jula, eller om det var på något byggvaruhus, det är sådana av mässning, med en kula inuti som sluter vid backflöde. Dessa får kompletteras med slangstosar, lin eller gängtape och slangklämmor.

Dom backventilerna är ju litet dyrare, men funkar i alla lägen!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många bra inspel! Jag har på en tidigare båt slängt ut en fin pump mot biltema, biltemas funkade kalas så länge jag hade båten....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Deras sprängskiss är rätt otydlig, dessutom saknas det artikelnamn och nr på delarna.

Men någon eller flera av delarna 5, 8 och/eller 10 (ev inklusive 6) utgör backventilerna i pumpen.

Kontakta någon firma som svarar för generalagentur motsv. och be om förtydligande av sprängskissen samt artikelnummer för erforderliga delar.

 

Lite udda... Min Jabsco ParMax-pump började stöka på samma sätt under sommaren. De har en ordentlig sprängskiss med artikelnummer. Beställde ett nytt paket med backventiler som hämtades i morse och har gjort reparationen idag. Återmontering av pump när jag åker till båten om några dagar och sedan hoppas jag att pumpen ska sluta läcka. Det gick att se tydliga nötningar i gummiplupparna som utgör backventilerna (var så klart tvungen att dissikera backventilsplattan..)

 

Ventilpaketet till min pump kostade under 500:- hos Moory.se

 

Så här ser sprängskissen för AquaJet WPS 3,5 ut:

https://www.manualslib.com/download/1373573/Johnson-Pump-Aqua-Jet-Wps-2-9.html  )

89075557_JohnsonAqua.png.0073d5c0b009c6191a5247154d4bdb36.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-14 vid 12:09 skrev gusvo085:

Jag har lite bekymmer med tappvattenpumpen som går några sekunder med kanske en minuts mellanrum då vatten inte tappas. Har expansionstank. 

Då pumpoen stänger av hör man ett pysande ljud från den, vatten rinner bakvägen genom pumpen, trycket sjunker och pumpen startar. Den egentliga lösningen är ju att byta pump (reservdelar verkar inte finnas enligt google).

Tänker då att en backventil kanske kan fungera? https://www.seasea.se/vatten-vvs/rördetaljer/rördetaljer-plast/backventiler

men frågan är då, före eller efter pumpen? före säger jag, för annars sjunker ju trycket i pumpen snabbt och den kommer stå och slå av/på hela tiden, men finns det nackdelar att sätta den före pumpen?

Backventil bör du ha efter pumpen.  Antar du matar vv beredare med slang efter pumpen.  När vattnet i beredare blir varmt expanderar det och skapar tryck mot pumpen. Risken finns då att pumpens membran skadas och du får då de problem du har.  Därför är rekommendation att montera backventil mot pumpen.  Dvs efter pumpen.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, varmvattenberedare finns, tidigare utan expansionskärl, gissar att det är boven då, trycket ökade antagligen rejält.

Många tack för letandet, Lintott!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev kossor:

Backventil bör du ha efter pumpen.  Antar du matar vv beredare med slang efter pumpen.  När vattnet i beredare blir varmt expanderar det och skapar tryck mot pumpen. Risken finns då att pumpens membran skadas och du får då de problem du har.  Därför är rekommendation att montera backventil mot pumpen.  Dvs efter pumpen

Ja, fast i så fall först efter att pumpen är bytt/åtgärdad. Annars kommer den ju fortsätta tappa trycket och starta,troligen mycket oftare men kanske gå superkort varje gång. Och sannolikt bli sämre och sämre....

Men sedan har ju TS expansionskärl nu, och det lär ta upp det mesta av den tryckökning som en volymökning vid uppvärmning av VVB kommer ge.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev IngemarE:

Ja, fast i så fall först efter att pumpen är bytt/åtgärdad. Annars kommer den ju fortsätta tappa trycket och starta,troligen mycket oftare men kanske gå superkort varje gång. Och sannolikt bli sämre och sämre....

Men sedan har ju TS expansionskärl nu, och det lär ta upp det mesta av den tryckökning som en volymökning vid uppvärmning av VVB kommer ge.

Håller med till fullo i ditt inlägg. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte återkoppla hur det gick. Efter att ha tagit hem pumpen och kopplat en testrigg så började jag testköra. Den beter sig precis som i båten, men inget läckage eller vatten som rinner tillbaka. Hittade en liten insexskruv i en liten förhöjning någon cm från tryckbrytaren och ser man på! Om den skruvas in så funkar pumpen som tänkt. Måste vara någon hysteres eller liknande... Allt löst :) och det visade sig att det faktiskt sitter en backventil mellan pump och varmvattenberedare redan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har jag markerat skruven, den står inte omnämnd i instruktionsboken.

2023-11-27 11_05_27-Clipboard.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det löste sig.

Grattis. Bra jobbat.

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev gusvo085:

Här har jag markerat skruven, den står inte omnämnd i instruktionsboken.

2023-11-27 11_05_27-Clipboard.png

Det är ju justerskruven som spänner/släpper på trycket på fjädern som i sin tur påverkar membranet i tryckvakten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är ju justerskruven som spänner/släpper på trycket på fjädern som i sin tur påverkar membranet i tryckvakten.

Hör det till vanligheten att man har en sån justerskruv? Jag har samma problem som ts. Tyvärr har jag inte tillgång till båt/pump nu, men hittade en gammal bild. Jag har en Floline. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade min pump nu och hittade en gammal tråd från MG. Flera som inte var imponerade av Flolinepumpen. Kanske får bli en ny då. Men hade ju varit smidigt att först testa med eventuell justerskruv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev FinaKillen:

Hör det till vanligheten att man har en sån justerskruv? Jag har samma problem som ts. Tyvärr har jag inte tillgång till båt/pump nu, men hittade en gammal bild. Jag har en Floline. 

Jag vet inte om det är vanligt eller ej, men jag såg att det finns en sådan på min däckspolningspump, som i princip är en likadan pump men kraftfullare i alla avseenden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...