Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Georg_Ohm

Designbrott.

Rekommendera Poster


A6671726-F632-47E4-AAEE-3B5F70DF0C34.thumb.jpeg.1633fd71808a036acf72399aa076a540.jpeg

 

Det kom in en motoryacht i hamnen i eftermiddags.

Även om jag ogillar båttypen så kan jag ju ändå tycka att det är välproportionerlig och har snygga linjer….…. Om det inte hade varit ”puckeln” högst upp, som en dromedar… stilbrott, sannolikt inte samma designer som designat båten som ritade till kapelltoppen. Det ser ut som om någonting köparen och försäljaren ritat på en servett den dagen kontraktet tecknades och då försäljaren bjöd på lunch…. Eller om det är ett verk av en designer så har denna säkerligen varit uppväxt med Duplolego.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Georg_Ohm:


A6671726-F632-47E4-AAEE-3B5F70DF0C34.thumb.jpeg.1633fd71808a036acf72399aa076a540.jpeg

 

Det kom in en motoryacht i hamnen i eftermiddags.

Även om jag ogillar båttypen så kan jag ju ändå tycka att den är välproportionerlig och har snygga linjer….…. Om det inte hade varit ”puckeln” högst upp, som en dromedar… stilbrott, sannolikt inte samma designer som designat båten som ritade till kapelltoppen. Det ser ut som om någonting köparen och försäljaren ritat på en servett den dagen kontraktet tecknades och då försäljaren bjöd på lunch…. Eller om det är ett verk av en designer så har denna säkerligen varit uppväxt med Duplolego.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vet flera som inte heller gillar båttypen. Det kallas tydligen prestationsångest 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Pensionärskuvös?

 

29 minuter sedan skrev Frippe68:

Ja vet flera som inte heller gillar båttypen. Det kallas tydligen prestationsångest 😉

Höghus och penisförlängare är andra uttryck jag hört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O' heliga ståhöjd!

Man har väl löst problemet med allt för lite utrymme under tak på den båten. Lösningen borde egentligen vara en större båt. Fast det blir billigare med ett tält på flybridgen i stället. En fattigmanslösning helt enkelt 😄

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag gillar klassiska linjer på båtar oavsett med eller utan segel.

 

För många år sedan var jag aktiv i Scampiklubben och vi diskuterade bla design av sittbrunnstält. Några propagerade för ståhöjd vilket var praktiskt men linjerna blev anskrämliga. Under en svensk regnig sommar är det underbart med en groggveranda för man sitter skyddat och kan se ut (utsikten från salongen i en segelbåt är begränsad, man vet inte vad som sker utanför).

 

Med en stor motorbåt finns det stora skyddade ytor med utsikt så att bygga en fågelholk uppe på toppen visar inte på god designsmak, tycker synd om båtens själ med denna fula groggveranda..

IMG_0721.jpeg

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag flybridge är det mest förfulande elementet som finns på båtar, oavsett båttyp. Ett fult kapell är bara lite extra bajs på det redan anskrämliga.

Å andra sidan är det normalt väldigt sällan som kapell över flybridge förekommer, så fulhetsökningen är sällsynt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste ju hå att få kapellet att bli snyggare än en kinesisk hatt.

Inget illa menat om kinesiska hattar, men de passar inte på båtar.

 

719422768_Screenshot_20230717-021023_SamsungInternet.jpg.8b3bdd8a399aafe7fea6204d72724b2c.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En ganska liten ändring av formen på kapellet skulle troligen göra underverk.

 

1360013969_Screenshot_20230717-021841_SamsungInternet.jpg.1d24bf48514141ea3fedb019820cff53.jpg

 

Det kanske blir lite dyrare, men den som köper en båt för xx miljoner kronor borde ju vara beredd att lägga lite, lite, lite till för att inte förstöra båtens utseende.

Kanske är ägaren blind?

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

En ganska liten ändring av formen på kapellet skulle troligen göra underverk.

 

1360013969_Screenshot_20230717-021841_SamsungInternet.jpg.1d24bf48514141ea3fedb019820cff53.jpg

 

Det kanske blir lite dyrare, men den som köper en båt för xx miljoner kronor borde ju vara beredd att lägga lite, lite, lite till för att inte förstöra båtens utseende.

Kanske är ägaren blind?

Det tror jag också hade gjort stor skillnad.Jag tycker man ser liknande ”kapell” på Amerikanska kabinbåtar där det verkar som nån kapellmakare föreslagit att använda båtens biminitop och sy på lodräta sidor vilket inte alltid blir så snyggt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...