Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
raol

Vit rök från diesel?

Rekommendera Poster

Detta är mer en fråga för att jag är nyfiken. Det gäller inte vår båt, för där är avgaserna helt osynliga.

 

På en längre tur helgen som gick såg jag två mindre segelbåtar, båda för motor, och båda med tjock, kritvit rök från avgasrören.
Svart rök pga dålig förbränning/för fet bränsleblandning är jag med på. Blårök av olja är jag också med på. Vit rök av kylvattenläckage känner jag också till, men det kan man knappast köra med mer än några minuter.

Men denna vita rök hade jag aldrig sett tidigare. Det såg verkligen ut som en rökmaskin! Röken liknade bomull eller spunnet socker på avstånd. Helt ogenomskinlig i mer än en meter bakom avgasröret. Flera meter för att lösa upp sig helt.

Det luktade också ganska annorlunda från dem, men jag kan inte riktigt beskriva hur. Inte klassisk dieselavgaslukt, utan liksom mer "matigt" på nåt vis.

Vad kan det ha varit med dessa stackars motorer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom kanske körde på gammal frityrolja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev No_jah:

Dom kanske körde på gammal frityrolja?

Det är faktiskt en tänkbar orsak. Hade inte tänkt på det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marindieslar i fritidsbåtar har vanligtvis ett vått avagasystem, kylvattnet går ut tillsammans med avgaserna, om avgaserna är överhettade förångas vattnet, så det är ju ånga som man ser.

Sedan beror det väl på vad det är för motor och vad det är för avgassystem, men det skall ju inte ryka på detta sätt, sedan kan det ju göra det iallafall…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Marindieslar i fritidsbåtar har vanligtvis ett vått avagasystem, kylvattnet går ut tillsammans med avgaserna, om avgaserna är överhettade förångas vattnet, så det är ju ånga som man ser.

Sedan beror det väl på vad det är för motor och vad det är för avgassystem, men det skall ju inte ryka på detta sätt, sedan kan det ju göra det iallafall…

Det var knappast ren vattenånga. För tät och ihållande för det, tycker jag.

Här är en "lånad" bild som mer liknar det jag såg. Inte ens denna bilden har så tät och voluminös vitrök som efter båtarna jag såg.

image.png.b2c137e1a1b50c162e1f45a30b0247ba.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev raol:

Det var knappast ren vattenånga. För tät och ihållande för det, tycker jag.

Här är en "lånad" bild som mer liknar det jag såg. Inte ens denna bilden har så tät och voluminös vitrök som efter båtarna jag såg.

image.png.b2c137e1a1b50c162e1f45a30b0247ba.png

På en bil dessutom, det ser ju inte bra ut.

Men om man googlar står det ungefär så här på litet olika ställen.

 

”Det är vatten i avgaserna som syns när temperaturen sjunker. Den vita avgasröken kan liknas vid varm, fuktig luft som stiger upp och kyls ner – vilket bildar vita moln. Vatten finns alltid i avgaserna, som en restprodukt från förbränningen. Så länge avgaserna är varma är vattnet förångat och syns inte.”

 

Detta har diskuterats på detta forum tidigare också, och då sades det även att det kan se ut så om topplockspackningen pajat så att det kommer ut kylvätska i förbränningsrummen… men då är det ju illa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det var väl TVÅ båtar? Enligt TS.

Så vad de tankade funkade tydligen.

 

Kör de möjligtvis på sedimenterad frityrolja från nåt Kebabkök?

 

Känner en som körde hundratals liter med

Hydraulolja från pålning smaskiner i en äldre Mersa.

Knepet var tydligen att ha flera fat att pumpa över med typ en veckas mellanrum.

Lämna bottensatsen i varje tunna. Men vad gjorde det, oljan var ju gratis😊

 

Några tjommar tankade sin bil föregående sommar med flottyrolja köpt på Lidel

 Luktade pannkakor, när de drog iväg.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är frityrolja känner man det på lukten, och man känner sig som Pavlovs hundar, saliven rinner till så man förknippar doften med pommesfrittes, då det betingade beteendet tar överhanden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner till detta.

Polaren blev jagad av löpska hamburgerhungriga damer, var eviga kväll. Blev tvingad av sambon att gå över till mackdiesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lustigt nog råkar jag ha just det problemet med min motor idag.. när jag kör på tomgång ryker det lite lagom men på 1200 varv ryker det som på bilden. Lite väl mycket för att det ska vara normalt?

Ford lehman  74 hk

Screenshot_20230630_210706_Gallery.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev goetheiby:

Lustigt nog råkar jag ha just det problemet med min motor idag.. när jag kör på tomgång ryker det lite lagom men på 1200 varv ryker det som på bilden. Lite väl mycket för att det ska vara normalt?

Ford lehman  74 hk

Screenshot_20230630_210706_Gallery.jpg

Nja, din rök ser närmast blå ut. Inte vit.

Olja ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, IngemarE said:

Nja, din rök ser närmast blå ut. Inte vit.

Olja ?

Ja det har du nog rätt i. Hur uppstår det? Det är så att jag precis köpt båten och när jag besiktade kunde jag inte provköra motorn ordentligt för att de under vinterservicen inte skruvat ihop oljefilterkoppen ordentligt.. den rök litegrann men nu när jag belastar den med växel i på 1200 varv ryker den sådär blått.. I mina ögon ser det inte rätt ut att det ryker så efter en timmes varmkörning. Ägaren lovade högt att det den slutat ryka när den är varm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev goetheiby:

Ja det har du nog rätt i. Hur uppstår det? Det är så att jag precis köpt båten och när jag besiktade kunde jag inte provköra motorn ordentligt för att de under vinterservicen inte skruvat ihop oljefilterkoppen ordentligt.. den rök litegrann men nu när jag belastar den med växel i på 1200 varv ryker den sådär blått.. I mina ögon ser det inte rätt ut att det ryker så efter en timmes varmkörning. Ägaren lovade högt att det den slutat ryka när den är varm

Vill inte vara elak, men…
Har du skriftligt på att motorn ska sluta ryka när den blir varm?

Känns som ett klassiskt bondfångeri att lova något och sedan ”rigga” ett fel som döljer det verkliga felet.

Som @raol skrev

7 timmar sedan skrev raol:

Blårök av olja är jag också med på.

brukar blårök vara pga olja alt för fet blandning (för bensinmotorer). 
Jag är absolut ingen expert men tycker det låter skumt. Andra här kan det betydligt bättre än jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en bensinmotor i alla fall (din är väl en diesel ?) så betyder blårök kassa ventiltätningar och/eller ev. kolvringar. Dvs en motorrenovering.

 

Håller tyvärr med @ChristerN om analysen samt att det luktar riktigt mycket fulknep av säljaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, IngemarE said:

På en bensinmotor i alla fall (din är väl en diesel ?) så betyder blårök kassa ventiltätningar och/eller ev. kolvringar. Dvs en motorrenovering.

 

Håller tyvärr med @ChristerN om analysen samt att det luktar riktigt mycket fulknep av säljaren.

Jag är osäker på om det är fulknep eller okunskap för att han gick med på att skriva i kontraktet att jag skulle få provköra motorn när oljeläckage var åtgärdat och om det visade sig vara något fel då att han ska åtgärda det så nu har jag bestämt att anlita en fackman för att ge en fristående och professionell åsikt. Säljaren menar att jag borde ge mig ut på en dagstur och att det förmodligen slutar ryka då....?

Jag har bestämt att inte köra förrän fackman kollat.  Det är en diesel. Jag är bara orolig att fackman säger att det är normalt med mycket rök på gamla motorer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en Albin med Albins egna AD21-motor och den rykte vitt som fanken förra året.

 

Anledningen är att vattenpumpen sitter vid insprutningspumpen och när packboxarna mellan dem går sönder, tydligen ett vanligt fel, trycks sjövatten in i motorn och blandar oljan med vatten. Insprutningspumpen delar olja med motor och backslag. 

 

Efter att jag bytt packboxarna så ryker den inte ens vid kallstart. Motorn är gissningsvis bortåt 50 år gammal. 

Redigerad av Morning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att den inte ryker jättemycket på tomgång eller på 1200 rpm utan växel och sen med växel på 1200 rpm ryker den som ett as?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
53 minuter sedan skrev goetheiby:

Hur kommer det sig att den inte ryker jättemycket på tomgång eller på 1200 rpm utan växel och sen med växel på 1200 rpm ryker den som ett as?

Då har ju belastningen ökat, motorn får jobba hårdare. trycket i vevhuset har ökat och kan trycka upp mer olja förbi kolvringarna.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Tycker ni att rökmängden ni ser på bilden jag bifogade är något att anmärka eller oroa sig över?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev goetheiby:

Ok. Tycker ni att rökmängden ni ser på bilden jag bifogade är något att anmärka eller oroa sig över?

Definitivt inte ok, tycker jag. I synnerhet inte som det är blårök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minutes ago, IngemarE said:

Definitivt inte ok, tycker jag. I synnerhet inte som det är blårök.

Ok. Vad bör jag säga till en ev. Mekaniker som som ska kolla på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev goetheiby:

Ok. Vad bör jag säga till en ev. Mekaniker som som ska kolla på det?

Tja....

Att den ryker kraftigt (blått), speciellt under belastning. Visa bilden också.

Viktigt att påpeka att det inte är svart rök, vilket ofta är betydligt enklare att åtgärda (eller åtminstone få ner till rimlig nivå, en del dieslar ryker ju lite svart vid last även om allt är ok) eftersom det istället tyder på oförbränt bränsle (dåliga spridare, feljusterad o.s.v.).

 

Men du får förhoppningsvis fler svar från andra som kanske har fler/bättre idéer 😉

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-30 vid 15:33 skrev raol:

Detta är mer en fråga för att jag är nyfiken. Det gäller inte vår båt, för där är avgaserna helt osynliga.

 

På en längre tur helgen som gick såg jag två mindre segelbåtar, båda för motor, och båda med tjock, kritvit rök från avgasrören.
Svart rök pga dålig förbränning/för fet bränsleblandning är jag med på. Blårök av olja är jag också med på. Vit rök av kylvattenläckage känner jag också till, men det kan man knappast köra med mer än några minuter.

Men denna vita rök hade jag aldrig sett tidigare. Det såg verkligen ut som en rökmaskin! Röken liknade bomull eller spunnet socker på avstånd. Helt ogenomskinlig i mer än en meter bakom avgasröret. Flera meter för att lösa upp sig helt.

Det luktade också ganska annorlunda från dem, men jag kan inte riktigt beskriva hur. Inte klassisk dieselavgaslukt, utan liksom mer "matigt" på nåt vis.

Vad kan det ha varit med dessa stackars motorer?

 

Vit rök kan också bero på oförbränd diesel och inte bara hög avgastemp. Slitna spridare kan vara orsaken

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Capitan:

 

Vit rök kan också bero på oförbränd diesel och inte bara hög avgastemp. Slitna spridare kan vara orsaken

 

Mm, det låter mest troligt. Det skulle förklara både varför det luktade annorlunda och att röken var så envis.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vit rök har jag sett på min vid högt varv obelasted,det minskade efter ventilspeljustering.

kanske var seglare från marinen dom kan lägga väldiga dimridåer (synliga) tror det görs med motorn. B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev bemek:

vit rök har jag sett på min vid högt varv obelasted,det minskade efter ventilspeljustering.

kanske var seglare från marinen dom kan lägga väldiga dimridåer (synliga) tror det görs med motorn. B

Haha...

Ja, på den tiden man hade ångpannor för att driva fartygen kunde man lägga ut svart rök genom att strypa tilluften så det sotade kraftigt. För vit rök tror jag man blandade i nåt ämne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/1/2023 at 6:57 PM, IngemarE said:

Tja....

Att den ryker kraftigt (blått), speciellt under belastning. Visa bilden också.

Viktigt att påpeka att det inte är svart rök, vilket ofta är betydligt enklare att åtgärda (eller åtminstone få ner till rimlig nivå, en del dieslar ryker ju lite svart vid last även om allt är ok) eftersom det istället tyder på oförbränt bränsle (dåliga spridare, feljusterad o.s.v.).

 

Men du får förhoppningsvis fler svar från andra som kanske har fler/bättre idéer 😉

Jag fick häva köpet till  slut!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev goetheiby:

Jag fick häva köpet till  slut!

Alltid bra med återkoppling! Bra gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...