Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Morning

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    26
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om Morning

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Och du kunde lika väl fått ur den batchen jag köpte från. Det finns vissa saker jag absolut inte skulle chansa på igen. Jag har bara tur att båtplatsen är större än nödvändigt.
  2. Är oljan fortfarande grå så är det saker som inte stämmer. Jag köpte en 20 liters dunk på Granngården och bytte många gånger. Många varmkörningar blev det också. Det var ett väldigt tidsödande arbete och källan till vattenintrånget måste fastställas. Angående startmotorn så kanske den inte går tillbaka som den ska, men har man haft vatten i oljan så kan det vara ett av många andra problem. Ett förslag är att plocka loss startmotorn och göra ett funktionstest. Har du ett par startkablar underlättar det mycket.
  3. Hoppa över Biltemas stänger. De brister. Flera båtar vid min brygga har haft såna "upprullade" och hängandes i ena änden, inkl min båt. Det är verkligen inte bra om båten helt plötsligt kan röra sig 30 cm extra, men det är väl kanske överflödigt att skriva. Hade en mindre snipa med Biltemas stänger vid en skyddad brygga och även om de inte brast, så såg jag tydligt att de höll på att gå sönder när jag synade dem detta året. Jag har sen denna säsongen ett par Forsheda och ett par Unimer och de har ännu inga tecken på sviktande kvalité. Jag har en av Biltemas stegar som jag har när vi ligger mot klippor. Tänker att just de tillfällena är det sällan dåligt väder + att jag drar ut båten ett par meter innan vi lägger oss.
  4. Jag håller med om att de är mycket bättre. Hade det på en mindre båt tidigare och det är klart bättre effekt. Nu har jag istället gått upp en dimension tågvirke och kör med Forsheda där fram och ett par Unimer till de som verkar bakåt. Det är skönt att slippa gnissel. 😅
  5. Känns lite konstigt att argumentera om att tamparna inte går vinkelrätt. 😂 En romb har parallella sidor. Det är svårt att få en perfekt romb i sammanhanget, så jag hade ett annat ordval. Två tampar bakåt. Två tampar framåt = rombliknande.
  6. Det är nog en synvilla. Förtöjningarna fram är riktade snett bakåt och de som går till öglorna i mitten är riktade snett framåt, så de motverkar varandra i en rombliknande form.
  7. Eftersom det varit några "spännande" tillfällen denna sommaren tänkte jag återkoppla, så någon annan kanske får det lättare. Läget är nog vad som kallas "utsatt" när man talar om förtöjningar. Bryggan är oskyddad och tar alla vågor som kommer från söder. Båten ligger på norrsidan, så fören pekar mot söder. Många båtar kör förbi och min båt hanterar svall från sidan ganska dåligt, kryssningsfartyg landsätter passagerare med "småbåtar" cirka 50 meter akter om båten och som bonus kommer en skärgårdsbåt utanför 5 knopsgränsen och skapar bra med svall. Minst två båtar har slitit sig detta året... plus min! Schakel på undersidan av där y-bommen börjar var inte rätt. Schaklen utsattes för rejäla vridningar, men jag hann se det innan de brast. De där hålen är sannolikt till för kätting. Jag satte bryggringar i en träbalk och fäste förens tampar där. Efter hård kuling, hade ena ringen lossnat och båten slitit sig. Själva skruven satt alltså kvar i bryggan, men ringen hade brustit i svetsen. Någon vänlig själ hade förtöjt om båten. Jag fäste istället tamparna i första öglorna på y-bommarna. Vädret har varit trist i sommar och nästa gång jag var nere hade istället de framåtriktade halkiparna flugit iväg. Som tur väl var hittade jag båda. Jag fick flytta dem bakåt på båten, så de var mer i linje med y-bommens öglor. Därefter har jag satt tampar i mittenöglorna som går till knaparna i aktern. Jag splitsade in kaus i på bom-sidan, anpassade längden och splitsade ögla på båtsidan, för att enkelt förtöja och direkt få rätt placering i fållan. Jag har ett par halkipar kvar att montera där. De sista öglorna på bommarna används också, men med Poly ropes ryckdämpande tampar. Det här har, än så länge, fungerat. Närmaste dagarnas skräpväder blir ett bra test. Alternativ 2 var alltså rätt för mig. Förra årets kunskap var för övrigt att inte snåla på ryckfjädrarna. Biltemas gummifjädrar gick sönder ganska omgående. En segelbåt på samma brygga hade precis samma problem med Biltemas.
  8. Om kylvattnet tas direkt från sjön och inte är i ett separat kylsystem med värmeväxling, så kommer motorn säkert ha mer korrosion invändigt än motsvarande båt från insjö.
  9. Jag har en Albin med Albins egna AD21-motor och den rykte vitt som fanken förra året. Anledningen är att vattenpumpen sitter vid insprutningspumpen och när packboxarna mellan dem går sönder, tydligen ett vanligt fel, trycks sjövatten in i motorn och blandar oljan med vatten. Insprutningspumpen delar olja med motor och backslag. Efter att jag bytt packboxarna så ryker den inte ens vid kallstart. Motorn är gissningsvis bortåt 50 år gammal.
  10. Kolla på flera båtar av samma modell, även om du avser köpa den billigaste. Ta gärna med en "nykter" kompis. Mao - köp inte på känslor. Det finns besiktningsprotokoll för båtar tillgängligt online. Det finns dessutom besiktningsmän med utbildning, som kan kontrollera säkerheten av båten. El är en jävla massa jobb och plintar, kablar, säkringslådor etc kostar mer än man tror. Vågar du inte hålla på med el, så är det dessutom ännu mer pengar inblandat att ta in proffs. Kolla så elen känns fräsch och det inte är en massa eltejp, sockerbitar och annat i en salig blandning. Utöver att det kan vara direkt farligt, så är det jäkligt jobbigt att leta rätt på ev. fel om allt är i oordning. Att hålla på med en gammal motor behöver inte vara jättesvårt - tvärtom kan det vara en intressant skola, men det är inte heller kul att lägga halva sommaren på läsa manualer, kolla instruktionsvideos på Youtube, samt meka i en båt som rör sig med sjön. Har du familj eller i övrigt prioriterar din tid att åka båt, så överväg en båt med utbytt motor och tydlig historik av service på densamma. Jag hade gärna betalat 20 000-30 000 kr extra för att slippa få den kunskap jag fått om en 50-år gammal motor. Det har varit en bra skola om motorer, men med barn i familjen, har det verkligen inte varit önskvärt. En motor som är "renoverad" kan betyda allt från att de rakt av ljuger, att de tror den var renoverad, att den som renoverat tror den har kunskap osv, till att någon faktiskt lyft ur motorn och sett till att den håller nära nog samma standard som när den var ny. Allt som heter "renoverat" ska backas upp med papper. Kolla legitimiteten på pappren - har det utförts av ett företag som är allmänt accepterat? I en Facebookgrupp för en båtmodell är det t ex tydligt att en firma upphör att svara efter de sålt renoverade backslag. Finns det bara papper på att nuvarande ägare köpt en massa prylar? Hur vet du att prylarna finns i båten och att ägaren har kompetens att "renovera"? Inga papper alls? Det är en avsevärd skillnad i pengar mellan de här "renoveringarna", där den sista verkligen inte ska kosta mer än en orenoverad båt med samma standard. Fundera på tillbehören - vad behövs för att minimum ska fungera? En tio meters tamp kostar inte så mycket, men du kanske vill ha två, två stycken på fyra-sex meter, fyra tampar för hemmabryggan, fyra ryckdämpare av god kvalité, byta ut något uvskadat och skört ankarband mot någonting vettigt - bara där hamnar du lätt på 3000-4000 kr. Bockar till uppställning etc - gör fyra egna och de kostar ett par tusen de också. Ställning för pressning, presenningar, fendrar, and so on... Åter igen - köp inte en båt på känslor. Ta med någon som ser det nyktert. Båtar säljs i parti och minut. Det kommer fler.
  11. Tack! 😊 Nu snurrar den och allting snurrar lätt - faktiskt bättre än när vi köpte den. Tyvärr hade två muttrar som håller fast vipparmsaxeln fastnat, så det får bli ett äventyr att hitta såna nästa vecka. Nu är den motionerad några gånger med startmotorn och det får bli ett par rejäla varmkörningar och oljebyten så fort den hamnat i plurret. Min teori är rost och att om veven var lite längre, så hade jag fått moment nog att veva runt den andra gången den fastnade. Ingen aning. Lärorikt men lite stressande iallafall. 😅 YouCut_20230521_172014731.mp4
  12. Tack, men jag köper inte en gammal motor till. Då sätter vi i en ny istället.
  13. Knackade på kolvarna igen och nu är den loss igen. Vevar runt lätt dessutom. Fan vad konstigt sånt är. PXL_20230520_041038094_TS.mp4
×
×
  • Skapa nytt...