Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Haraldario

Enkelt elsystem - Hjälp till optimering.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Är inget elproffs och skulle behöva lite mer kompetenta synpunkter på hur jag ska optimera mitt elsystem.

Budgeten är inte stor så det handlar om att få ut mesta möjliga utan superdyra lösningar.

 

Har en 29fots segelbåt med en Volvo Penta MD7 och generator. 

Batteribank: 2st Tudor Dual (80Ah 12v ) fördelade på ett startbatteri och ett förbrukning separerade med en gammaldags Off-1-1+2-2 Switchbrytare.

Det finns även nåt slags skiljerelä inkopplat.

 

Förra sommaren installerades Victron Smartsolar MPPT regulator och 78w Sunbeam Tough solpanel. (På estetisk diskret plats framför sprayhood vilket såklart inte ger optimal effekt men ett medvetet val) Då installerades även en Mastervolt battery-monitor för att kunna följa med i batteriförbrukningen.

 

Förbrukningen är äldre isotherm kyl/kompressor, Div enkel elektronik, lanternor, belysning (som ska bli helt LED i sommar) och mobil/ipad laddning (även för nav). Seglade Bohuslän–Stockholm i somras och upplever att man oftast legat lite på gränsen trots en del motorgång och lite toppladd från solpanelen vid bra väder. Känns som att generatorn som brukar starta på 30Ah inte riktigt laddar batterierna mer än grov-bulk . Eftersom jag inte velat urladda förbrukningsbatteriet för mycket har jag oftast haft brytaren på 1+2 (bägge batterierna som förbrukning) och hållt koll på deras status. (Motorn har vevstart om allt skiter sig). 

 

Hur skulle ni som kan båt-el gått vidare som nästa steg i mitt system för att få det att vara funktionellt, robust och helst slippa tänka på landström. Ny "lös" solpanel som kan monteras upp i sittbrunnen och inte störa båtens utseende lika mycket? Eller hur ser det ut med smartladdning för generator, skulle det göra minst lika stor skillnad att installera nån slags smartladdare till den, blir ju ändå en del motorgång? Eller är det bara att bygga om batteribanksförrådet och köpa massa fler batterier? Tänker på ett nytt 80Ah batteri till den här säsongen, men isolerar jag bort startbatteriet från förbrukningen isf skulle ju förbrukningsbanken fortfarande bara vara 160Ah då. Det var ju i minsta laget i somras. 

 

Vet att många inte längre gillar såna där "snurrbrytare off-1-1+2-2) och hellre bara har relä o av/på brytare mellan batteribankerna. Men jag tycker inte den har varit något problem hittills då man ju varit tvungen att ha lite koll på förbrukningen hela tiden och är van vid att hela tiden kolla vad den står på.

 

Alla åsikter är välkomna

 

 

Redigerad av Haraldario

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mellan tummen och pekfingret så bör du nog ha omkring 100Ah förbrukarbank och någonstans runt 100W solcellspanel för att få det att gå ihop med kylskåpet. Jag hade i förra båten Isoterm på 42 liter, 160 Ah batteribank och endast 50W solceller, det gick väl sådär om man körde motorn i omkring en timma per dag, eller om man tog landström över natten. I nuvarande båt har jag samma kylskåp och 200W paneler och 180 Ah batteribank, då blir det ström över till ytterligare en kylbox, men det är litet snålt räknat (dessutom har jag 50W som laddar reservbatteriet).

 

Förbrukningen med laddning av telefoner och surfplattor är kanske inte helt försumbart, men rätt liten i sammanhanget. Det är kylskåpet som är den törstigaste förbrukaren.

 

Skrota 0, 1, 2, 1+2 brytaren, ersätt den med två separata huvudbryrare/batteriavskiljare av god kvalitet.

Jag vet inte hur det är kopplat hos dig, men jag har sett flera gånger att kabeln från generatorn går via sådan brytare och dess läge styr ju då laddningen. Under gång har man 1+2 och när motorn stängs av är det lätt att glömma bort att koppla om till 1 eller 2, och då kan man förbruka båda batterierna under natten.

 

Kabeln från generatorns B+ skall gå till startbatteriet, därefter skall den gå via laddningsfördelaren till förbrukarbanken. Solcellspanelerna behöver bara ladda förbrukarbanken. 
Denna kabel är nog båtens viktigaste kabel och skall inte underdimensioneras, gärna går du upp till en kraftigare äv vad som behövs. Likadant är det med kablarna från solcellspanelen.
 

Det kan vara onödigt att byta till LED i lanternorna, om du bara har dom tända under motorgång, under segling i dålig är ju topplanternan släckt iallafall så där kan du ha glödlampa, men klart den sitter ju högt upp och lan vara svår att byta om den går sönder, LED går nästan aldrig sönder….

Men ”alla bäckar små” ju effektivare förbrukare desto bättre.

Du har alltså solcellspanelen framför luckgaraget, där skuggar bommen den effektivt, beroende på typ av panel kan hela dess effekt går förlorad redan vid måttliga skuggningar.

 

Dagens generatorer är iallmänhet rätt bra med inbyggd regulator. Vet du vilken kapacitet din generator har? Det fanns en tid då man ersatte generatorns regulator med en för den tiden smart ”black box” som kunde höja spänningen till en nivå som var onyttig för batteriet. Laddningsspänningen skall inte överstiga 14,2 volt, det sägs att 13,9 volt är det mest ultimata, men jag vet inte riktigt varför, och då pratar jag om traditionella syra/bly batterier.

 

Batterimonitor är väldigt bra! Det vore lika naturligt att ha en sådan ombord som flytvästar och slangskruveskruvmejsel… men många drunknar utan flytväst, många får kassera leverpastejen och dricka ölen på brittiskt vis , ljummen. Och så finns det dom som har läckande slangkopplingar….

 

Ja se till att separera batterierna! Ha alltid samma batteri som startbatteri. Olika batterier har olika egenskaper, startbatterier är bra på att lämna höga strömmar under kort tid. Med förbrukarbatterier är det tvärtom, små strömmar under längre tid, dessa tål djupa urladdningar något bättre också.

Men vanliga syra/bly batterier skall aldrig laddas ut till mer än 50%.

 

Smartladdare kopplade på landström, är inte alls smarta. Dom är iallmänhet konstruerade för att enbart ladda batterier, inte att försörja resten av elsystemet. Låt oss säga att kylskåpet startar i kamn med kopplad landström, spänningsfallet som då bildas försöker då laddaren att kompensera genom att höja spänningen, och då kan någon känslig elektronik lämna in.

 

Din generator börjar att ge 30A för att ersätta energin som startmotorn förbrukade, liksom det du förbrukat i förbrukarbanken sedan sist. Men laddströmmen minskar i relation till hur mycket laddning som gått in i batteribanken. De sista Ah tar längre tid att fylla på med än de första amperetimmarna.

 

Tillfälliga ihopvikbara solcellspaneler att komplettera med i hamn, kan ju vara bra. Men några forumdeltagare här har konstaterat att dom går sönder där dom viks ihop. Fråga är då om en sådan skall kopplas till samma regulator som de ordinarie panelerna, eller om dom skall ha en egen regulator? Sedan har det här diskuterats vilken typ av kontaktdon man skall ansluta dem med.

 

Om du och besättningen är bokmalar som vare säsong slukar många romaner är LED i läslamporna ett måste. Men klart en och annan Ah sparar man. Armaturerna blir iallafall inte farligt varma med LED som det kan bli om man har glödlamor, där den största delen av den inmatade effekten blir till värme. Men med LED-lampa inne på toaletten så gör det ju ingenting om någon besättningsmedlem glömmer att släcka ljuset.

 

Jag får en känsla av många byter till LED för att dom är så strömsnåla, men samtidigt installerar man många fler LED ljuspunkter än vad man hade senare… och om det blir för många kan det ju kvitta. Man får ingenting gratis!

I diverse olika böcker om el ombord skrivs det att man skall göra en elbudget. Räkna på inkomster och balansera dessa med utgifterna och se om det går ihopa.


Det finns numera modernare batterier som är mindre och ger mer effekt ut än de traditionella, men smakar det så kostar det.

 

Själv har jag helt gammaldags traktionära ”golfbilsbatterier” dessa är bara på,6 volt, så dom är seriekopplade två om två. Dessa batterier är förhållandevis något billigare per Ah än flera andra typer. Men det fungerar väldigt bra, bara man kommer ihåg att fylla på dest.vatten då och då.

 

Sådana här diskussioner brukar bli rätt så långa…

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för utförligt svar! Är nog med på det mesta du beskrev!

Under en hel sommars övervakning av batterimonitorn märkte jag att summan av glödlamporna + den ständiga laddningen av 2xiphone + padda ändå sög en del ström men kylen är ju klart den största boven som du säger...

 

Några frågor till din kommentar: 

1: Om smartladdare ex. en C-TEK inte är så smarta att använda inkopplade genom landströmmen till batteribanken medan man ligger vid brygga och kylen är igång och startar lite då o då. Hur ska man förhålla sig till att ladda upp batterierna när man har landström då? Stänger du av din kyl så fort du är kopplad till landström då? Eller har du nåt omkopplingssystem så kylen går direkt på landströmmen?

 

2. Min känsla har varit att motorgeneratorn inte kunnat toppladda batterien på samma sätt som smartladdaren eller solpanelen. Men du menar att dom den är någorlunda modern så borde den ha en inbyggd regulator som ska klara av det? Att det inte finns nån vits med någon extern form av "smartladdare" från generatorn alltså.

 

3. Har du nåt tips på idealt kopplingsschema a la 2020-talet för liknande el-system? Tänker att det ju borde vara rätt typiskt.

 

/ Harald

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bara en liten korrigering i @Georg_Ohms annars förträffliga inlägg.

39 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Låt oss säga att kylskåpet startar i hamn med kopplad landström, spänningsfallet som då bildas försöker då laddaren att kompensera genom att höja spänningen, och då kan någon känslig elektronik lämna in.

Det laddaren känner av är inte något spänningsfall, då det i laddningsfasen är den som styr spänningsnivån i "systemet". Däremot kommer den märka av en högre strömförbrukning som den felaktigt kan tro är batteriet som slukar i sig i form av laddström. Många laddare går då över till någon form av boostmode där de - dock mycket riktigt - höjer spänningen för att få batteriet att sluka i sig ännu mer (kanske allt vad laddaren kan ge) för att skynda på laddningen. Och minsann kunna skryta med att denna modell kan ladda batterierna snabbt....

 

Vissa tycker också de är så smarta att de måste köra någon avsulfateringsmode med jämna mellanrum. Denna består inte sällan av ännu fulare spänningspulser.

 

EDIT:

18 minuter sedan skrev Haraldario:

Om smartladdare ex. en C-TEK inte är så smarta att använda inkopplade genom landströmmen till batteribanken medan man ligger vid brygga och kylen är igång och startar lite då o då. Hur ska man förhålla sig till att ladda upp batterierna när man har landström då? Stänger du av din kyl så fort du är kopplad till landström då? Eller har du nåt omkopplingssystem så kylen går direkt på landströmmen?

Det är inte båtägaren som skall ändra sitt (normala) beteende efter apparaterna, det är apparaterna som skall vara designade eller valda efter uppgiften. Dvs att strömförsörja samtidigt som man laddar, inte bara ladda.

Det finns "dummare" laddare, sedan finns det de som tagit smartheten så de verkligen blivit smarta. Eller anpassningsbara, rättare sagt. På Victrons prylar (men även en del andra) kan man ställa ner spänningen eller helt förhindra att laddaren går in i ett "smart" läge.

 

Att du inte tycker motorn toppladdar kan bero på att det tar MYCKET lång tid att få i de sista 10-20% i ett blybatteri, just eftersom det är batteriet själv som bestämmer strömmen det skall sluka i sig. När det kommit upp i 80-90% är strömmen så låg att det kan ta ett dygn att toppladda det. Och så länge kör du nog inte med motorn.

Sedan finns ju lite fulsätt vissa laddare använder för att snabba på detta, bl.a. genom att dra på lite högre spänning. Men det är en avvägning mot batteriets livslängd, då man med denna höjda spänning ligger på gasningsgränsen (eller ibland att laddaren medvetet går över). Funkar kanske om man laddar batteriet ibland, men ligger det på som landströmsaggregat också är det ett bra sätt att förkorta batterilivslängden.

 

Det är främst därför som många av oss förespråkar att ställa ner toppspänningen lite till t ex 14,0V (eller t.o.m. ännu lägre). I synnerhet på "längeladdande" som solpanel. Batteriet blir toppladdat i alla fall, men de sista procenten kommer ta något längre tid. Å andra sidan kanske dina batterier håller flera år längre....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
42 minuter sedan skrev Haraldario:

Hej!

 

Tack för utförligt svar! Är nog med på det mesta du beskrev!

Under en hel sommars övervakning av batterimonitorn märkte jag att summan av glödlamporna + den ständiga laddningen av 2xiphone + padda ändå sög en del ström men kylen är ju klart den största boven som du säger...

 

Några frågor till din kommentar: 

1: Om smartladdare ex. en C-TEK inte är så smarta att använda inkopplade genom landströmmen till batteribanken medan man ligger vid brygga och kylen är igång och startar lite då o då. Hur ska man förhålla sig till att ladda upp batterierna när man har landström då? Stänger du av din kyl så fort du är kopplad till landström då? Eller har du nåt omkopplingssystem så kylen går direkt på landströmmen?

 

2. Min känsla har varit att motorgeneratorn inte kunnat toppladda batterien på samma sätt som smartladdaren eller solpanelen. Men du menar att dom den är någorlunda modern så borde den ha en inbyggd regulator som ska klara av det? Att det inte finns nån vits med någon extern form av "smartladdare" från generatorn alltså.

 

3. Har du nåt tips på idealt kopplingsschema a la 2020-talet för liknande el-system? Tänker att det ju borde vara rätt typiskt.

 

/ Harald

 

 

1 jag har inte gjort någonting åt det egentligen. Men man kan ju använda ett separat nätaggregat, eller kanske hellre en dc-dc omvandlare.

Jag har ju bra solcellskapacitet så jag tar bara landström då den ingår i hamnavgiften och på tidig vår och sen höst då jag kan koppla in en värmefläkt.

 

2 Ett bra svar har du fått av @IngmarE . På 1970-talet marknadsfördes diverse mirakelhrejer, TWC var en av dessa. Jag hade aldrig någon själv, men det sades senare att dessa förstörde batterierna ungefär som Ingemar E skrev om vissa smartladdare. Nu vet jag inte hur dessa TWC var konstruerade eller hur dom arbetade, men idag är det irrelevant. Moderna växelströmsgeneratorer är ju bra, men det är ju som sagts batteriet som bestämmer i slutändan hur mycket det kan ta emot.

 

3 Ja… men inget ritat på sådant sätt att det går att kränga ut i forumet.

Men syvene och sist blir ju ofta fritidsbåtars elsystem väldigt personliga och anpassade efter ägarens och besättningens behov, när dom nu gjorts om i begagnade båtar. Men gör det enkelt!

Skyllermark har ju en del exempel.

Börja kolla på sidan 19, där börjar elschemana.

Men även Skyllermarks har ju diskuterats här, det finns ju olika skolor och olika tyckanden. Men i grundet är Skyllermarks tänk riktigt, tycker jag… Sedan kan man ju använda andra produkter än Skyllerarks,  men dessa håller hög kvalitet.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Georg_Ohm

 

Fattar! 1. Okej verkar inte vara nån enkel lösning på problemet då annat än nåt lite mer avancerat eller att batterierna bara kommer att få ta en del stryk...... 3. Tack, ska börja där! Bra tips

 

@IngemarE

 

Tack för svar Ingemar!

 

Jag förstår problematiken...  Hur skulle du förhålla dig till mitt fall då?  

En del av sommarsäsongen tillbringas ute till havs och i naturhamnar "off-grid", medan båten också under helger ibland används som bostad med inkopplad landström för att ladda upp banken / driva kyl/förbrukare.

 

1. Finns det någon batteriladdare till ett 160Ah blybatterisystem som du tycker är "tillräckligt" smart för att kunna ha inkopplat. Borde jag då sätta ner toppspänningen till 13.,9/14V om de finns att ställa in?

 

2. Eller borde man skaffa nån annan pryl/aggregat? Eller är det så att taktiken lika gärna kan vara att man får låta batterierna ta en del stryk och lägga pengarna på att byta när dom blivit alltför kassa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 100 W fördelade på 2 st parallellkopplade 50W på två olika ställen på båten och kör min kylbox 24/7 från maj till slutet av augusti med 105 Ah förbrukningsbatteri utan problem.

 

Jag är dock uppväxt med att man inte skulle använda lamporna i onödan och att det gamla isotherm-aggregatet började ticka mitt i natten när batteriet var slut. Så jag laddar i stort sett bara mobilen och powerbanks under motorgång och vet att regniga dagar under semestern kan kräva stödladdning på grund av alla moderna surfplattor och mobiltelefoner som laddas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Haraldario:

@Georg_Ohm

 

Fattar! 1. Okej verkar inte vara nån enkel lösning på problemet då annat än nåt lite mer avancerat eller att batterierna bara kommer att få ta en del stryk...... 3. Tack, ska börja där! Bra tips

 

@IngemarE

 

Tack för svar Ingemar!

 

Jag förstår problematiken...  Hur skulle du förhålla dig till mitt fall då?  

En del av sommarsäsongen tillbringas ute till havs och i naturhamnar "off-grid", medan båten också under helger ibland används som bostad med inkopplad landström för att ladda upp banken / driva kyl/förbrukare.

 

1. Finns det någon batteriladdare till ett 160Ah blybatterisystem som du tycker är "tillräckligt" smart för att kunna ha inkopplat. Borde jag då sätta ner toppspänningen till 13.,9/14V om de finns att ställa in?

 

2. Eller borde man skaffa nån annan pryl/aggregat? Eller är det så att taktiken lika gärna kan vara att man får låta batterierna ta en del stryk och lägga pengarna på att byta när dom blivit alltför kassa.

Egentligen finns det nog inget enklare och mer logiskt än ett elsystem för likström.

Det som gör det svårt är ju att vi hela tiden ansluter olika apparater som var och en är bra, men det är inte helt säkert att dom lirar ihop. Och det som fungerar bra i min båt kanske inte alls funkar i din.

 

Men om du följer ett av Skyllermarks grundläggande scheman, så är det inga problem. 
Sedan, är ju Guds gåva till fritidsbåtsägarna solcellspanelerna. Dom är liksom pricken över i.

 

Jag har tre litet äldre Ctec, en till varje bank. Men dom används ju sällan då solen har övertagit den rollen. Så varför trassla med besvärliga otämjbara kablar och slåss med andra om eluttagen i gästhamnarna…? Om man nu har bra moderna monokristallina paneler och en bra MPPT- regulator?

 

Det finns ju nu en hel del smartare smartladdare där man kan ställa in olika parametrar, ofta via blåtand från telefonen, Victron brukar förespråkas här, jag äger ju ingen sådan, men dom tycks ju vara bra. Men smakar det så kostar det ju också skjortan.

Men akilleshälen kan ju vara den att laddaren inte designats för att båda ladda batteribanken och sköta elförsörjningen samtidigt.

 

Sedan gäller det ju även att sköta om sina batterier lika omsorgsfullt som spädbarn. Dom underhållsfria är ju just det, omöjliga att underhålla. Det gröna ”ögat” i dessa skall ju ge vägledning om laddningskondition, och det kanske det också gör… ibland. Och dom öppna får man ju då och då kolla syranivån i. Jag brukar få fylla på sammanlagt ungefär en och en halv liter dest.vatten mellan sjösättningarna, alltså även på hösten eller våren innan sjösättning.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Haraldario:

1. Finns det någon batteriladdare till ett 160Ah blybatterisystem som du tycker är "tillräckligt" smart för att kunna ha inkopplat. Borde jag då sätta ner toppspänningen till 13.,9/14V om de finns att ställa in?

Som flera nog skulle svarat så tycker även jag en laddare från Victron skulle funka bra.

 

Annars finns andra laddare som inte är appstyrda och då kanske något billigare (men inte mycket)  och som också går att finjustera spänningen på. Dock med hederlig skruvmejsel. Här är en modell som finns i modeller för 6,8/13/20A (12V) som just är "skruvinställning" på. Lite smarthet finns, men den är måttlig: https://www.conrad.se/p/mean-well-blybatteriladdare-npb-120-12tb-12-v-bly-gel-bly-syra-bly-agm-liion-2730107

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

enkelt kanske är att koppla ihop alla batterier och ha en bra spänningsvakt som kopplar ifrån vid lämplig spänning , jag kanske flera har,litet spänningsfall till kylen vore bra med ställbar/frånkopplingsbar sådan (spänningsvakt) . som nämnts solcell 150w hjälper mkt  B

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en victron MPPT 75/15 tror jag till Solingen och min största kritik är att den drar en del ström bara av att vara inkopplad. Hade bilbatterier från 1900-talet då och dagsladdningen från en oskuggad 40w panel räckte inte för att kompensera självurladdningen vår och höst..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
27 minuter sedan skrev Dava:

Jag hade en victron MPPT 75/15 tror jag till Solingen och min största kritik är att den drar en del ström bara av att vara inkopplad. Hade bilbatterier från 1900-talet då och dagsladdningen från en oskuggad 40w panel räckte inte för att kompensera självurladdningen vår och höst..

Det där är en viktig faktor man inte skall bortse ifrån. En huvudbrytare "solpanel" efter regulatorn är därför inte fel att ha, OM det är en sådan som strömförsörjer sig från batterisidan. Annars är det nog vanligare att sätta denna brytare mellan panel och regulator.

 

Många regulatorer strömförsörjer sig enbart från panelerna, för om den strömmen inte räcker för att hålla dem igång har de ju ändå ingen "funktion" att ta hand om och kan lika gärna vara "döda".

Victrons appstyrda blåtandsprylar vill man (?) däremot kunna konfigurera och prata med även på kvällen eller när solinstrålningen är obefintlig, och det är nog därför de valt att strömförsörja den från batterisidan.

 

Det känns skumt att det skulle vara så mycket egenförbrukning att en 40W-panel vår och höst inte skulle räcka till, eftersom Victron specar 20mA som egenförbrukning vid 12V för 75/15. Det är c:a 0,5Ah/dygn, vilket panelen borde kunnat kompensera för med råge och lite till. Även med korta mulna dagar. Men det är ju inte alltid datablad stämmer eller är fullständiga, och gamla batteriet kan ju självurladda en hel del.....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
31 minuter sedan skrev Dava:

Jag hade en victron MPPT 75/15 tror jag till Solingen och min största kritik är att den drar en del ström bara av att vara inkopplad.

10 mA, som den har i egenförbrukning, är i samma nivå som de bästa på marknaden. Gissar att det mest berodde på att dina batterier var gamla.

Vad jag menar är att oavsett fabrikat och modell så drar alla elektriska prylar ström och en installation blir inte bättre än den svagaste länken.

PS:

Nu ser jag att Ingemar och jag svarade typ samtidigt. Ingemars uppgift om 20 mA avser med lastutgången aktiverad och ”mina” 10 med den inaktiverad

 

En fd arbetskompis hade en relativt stor solpanel-anläggning (för den tiden) på sin gård för att driva en pump till sin lilla fontän i en damm. Första våren, sommaren och hösten gick bra men sen efter vintern fick han ingen ström ur sina batterier, trots att pumpen varit avstängd. Jag frågade om han stängt av sin omvandlare under vintern och då såg han ut som ett frågetecken!

Hela hans batteribank var urdragen och jag tror han mätte strax under 1V på batterierna. Sur erfarenhet!

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra kommentarer.... Tänker att just det där inte borde vara något större problem för mig i dagsläget då tanken med batterierna är att bara låta dom vara inkopplade maj-okt sen koppla ur o underhållsladda dem. Regulatorn verkar dra så lite att solpanelen, + all annan laddning, då förhoppningsvis kan kompensera för det med lätthet under sommarsäsong.

 

@bemek

 

Kan du fördjupa hur du tänker med spänningsvakt till batterier/kylen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Haraldario:

Bra kommentarer.... Tänker att just det där inte borde vara något större problem för mig i dagsläget då tanken med batterierna är att bara låta dom vara inkopplade maj-okt sen koppla ur o underhållsladda dem. Regulatorn verkar dra så lite att solpanelen, + all annan laddning, då förhoppningsvis kan kompensera för det med lätthet under sommarsäsong.

 

@bemek

 

Kan du fördjupa hur du tänker med spänningsvakt till batterier/kylen?

Jag har en batteribank på 330Ah och en sådan här inkopplad https://dalhems.com/sv/p/e8de8a10570e41e09b199d840095fe65/Battery-Brain-Gold-Fjarrkontroll-Huvudstrombrytare-12-V Inget separat startbatteri. En solcell på 130W sköter försörjningen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@bemek 

 

Alright!, ja det verkar ju va en säkerhetsmöjlighet om man vill kunna använda alla batterierna som en bank, istället för isolering av startbatteri. Är dock alltid lite skeptisk mot fjärrkontrollerad apparatur = )

Men är det även med tanke på kyl-spänningsfallet och långtidsinkopplad batteri-laddar-misshandel? ( tänker kylen borde väl tappa sin strömförsörjning den behöver om batterierna kopplas bort)

 

@Georg_Ohm

 

Tänker du en dc-dc omvandlare mellan laddare-batteribank för att kunna reglera utspänningen hos en mindre smart laddare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Haraldario:

@bemek 

 

Alright!, ja det verkar ju va en säkerhetsmöjlighet om man vill kunna använda alla batterierna som en bank, istället för isolering av startbatteri. Är dock alltid lite skeptisk mot fjärrkontrollerad apparatur = )

Men är det även med tanke på kyl-spänningsfallet och långtidsinkopplad batteri-laddar-misshandel? ( tänker kylen borde väl tappa sin strömförsörjning den behöver om batterierna kopplas bort)

 

@Georg_Ohm

 

Tänker du en dc-dc omvandlare mellan laddare-batteribank för att kunna reglera utspänningen hos en mindre smart laddare?

 

Ja, det är en möjlighet, jag skrev väl tidigare att jag inte hade en sådan, men det har jag, en liten, som bara försörjer stereon, då jag har goda misstankar sådana gått sönder då jag tagit landström.

Egentligen skulle man väl ha en ac-dc omvandlare, ett nätaggregat mellan landström och båtens elsystem, och batterierna avskiljda från det under laddning… men det kräver ju ett stabilt nätaggregat som kan leverera sisådär 10-20A eller mer.

 

Jag har en kylbox som inte är smart, iallafall inte om spänningen sjunker, då går den in i startfasen och provar att starta med jämna mellanrum och då drar den förhållandevis mycket ström. Därför är den och kylskåpet försörjda över en batterivakt som bryter spänningen till dessa vid … 11,5 volt… kan hända jag skriver fel men någonstans därikring. Restan av elsystemet påverkas inte av den avstängningen.

 

Och när jag ändå var i farten med den kopplingen kopplade jag reläutgången från larmsändaren så att denna kunde koppla in kylen (och kylboxen om man vill) till säkringar som ligger innan huvudbrytaren.

Innan vi åker hemifrån skickar jag sms till larmsändaren så att den drar relät. När vi kommer ut till båten är kylen kall, och matvarorna kan plockas in från en kylväska.

 

Kylen och kylboxen har fått nya överdimensionerade kablar, 6mm2 väl medveten om att det var onödigt, men jag hade faktiskt omkring 10 meter röd och 10 meter svart lätt begagnad sådan kabel liggandes.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev excel319:

Jag har en batteribank på 330Ah och en sådan här inkopplad https://dalhems.com/sv/p/e8de8a10570e41e09b199d840095fe65/Battery-Brain-Gold-Fjarrkontroll-Huvudstrombrytare-12-V Inget separat startbatteri. En solcell på 130W sköter försörjningen. 

ja för att hålla det enkelt, ger även en större bank  utan att behöva installera ett till batteri  . inte sökt men finns kanske omnämnt tidigare,  jag har tidigare haft  batteri i reserv m startkabel ställde batterierna på alla ,  behövde inte använda reserven .

finns numera även startbooster (att köpa) men meckigt med lösa grejer B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Georg_Ohm Ja en bra ac-dc låter ju som de bästa kanske? Smart med kylen! Lite överkurs för mig än så länge = ), En isotherm (iof gammal) borde slå ifrån vid viss spänning också va. 

 

Nästa steg för mig som slutsats efter alla kommentarer blir nog således att skaffa ett till batteri till banken, städa upp lite och se över allt kablage/kopplingar, LED och eventuellt skaffa en extra solpanel fast eller lös. Därefter studera förbrukningen under en säsong. Senare steg skulle t.e.x kunna vara en fast landströmsanslutning med brytarskåp och special-batteri-skyddslösningar som diskuterats här ex ac-dc eller mer solpanel o.s.v. 

 

Min förbrukarbank kommer nu att vara ca 160Ah eller 240Ah beroende på om jag isolerar eller ej, och jag kommer behöva en riktigt bra stationär laddare som kan klara hela den (240), och behålla den mindre jag har nu som reserv. 

 

Vilken laddarmodell föreslås för en 240Ah bank?, som också ska kunna klara landström-försyningsläge med kyl så gott det bara går (även om de inte är optimalt och vissa inställningar behövs)... Alltså vilken skulle kunna vara den bästa laddaren för detta oavsett pris + kanske ett lite mer ekonomiskt alternativ? Nån som har tips, nån särskild victronmodell kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Haraldario:

Alltså vilken skulle kunna vara den bästa laddaren för detta oavsett pris + kanske ett lite mer ekonomiskt alternativ? Nån som har tips, nån särskild victronmodell kanske?

Vet inte om det är den bästa (i hela världen) men Victron Phoenix Smart IP43 12/30 A bör passa.

För billigare alternativ kolla tex Biltema. Bör vara runt 25A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Haraldario:

 - - -

Vilken laddarmodell föreslås för en 240Ah bank?,

- - -

Rekommendationen för batteriladdare är att välja laddkapacitet i A som är ca 10% av batterikapaciteten i kWh. Så i ditt fall omkring 24A. Då får du rimlig laddningstid. (Det är i den storleksordningen som @ChristerN föreslår.) Att välja alltför kraftig laddare gör ingen större nytta när du har bly-syra-batterier. Efter ett tag går laddningseffekten ned p.g.a. ökat motstånd i batteriet och det går inte att avhjälpa med kraftigare laddare.

 

Denna regel gäller inte för litiumbatterier som uppför sig helt annorlunda än blybatterier. Där gör en kraftigare laddare nytta. Snabbare laddning är ju hela idén med litiumbatterier... Men å andra sidan så gäller det att avbryta laddningen i tid för att inte överladda och förstöra de batterierna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars är ju väl tilltagna solcellspaneler med bra MPPT-regulator en bra problemlösare. Med sådana behöver man ju väldigt sällan koppla landström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...