Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har ett litet förbättringsprojekt till min båt, eller rättare sagt till bordet på min båt och skulle behöva hjälp med att svetsa fast 4 stycken rostfria mugghållare på bordet.

 

Mugghållarna som har jag inhandlat. 

Mugghållare, rostfri - Biltema.se

 

Bordet är en vikbar modell och min fråga är om man kan svetsa fast mugghållare enligt de röda ringarna som jag har ritat dit.

 

Ovansidan som ska kunna vika över andra halvan av bordet.

 

Bifogade även 2 st inspirationsbilder där jag har sett liknade lösning. 

 

Jag har kollat runt med Svetsare i Norrtälje och endast fått svar att det är inget som de gör...

 

Så min fråga till er:

hur ska jag få fast dem på ett snyggt sätt som håller utan att svetsa?

 

Tar tacksamt emot alla tips!

20221130_131730~2.JPG

20221130_131747~2.JPG

Screenshot_20230201-100138.png

Screenshot_20230201-100259.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror du om en rostfri plåt med borrade hål,sedan limma hållarna.Plåten skruvar du fast mellan bordskiva och bordsfäste.Tror det skulle bli snyggt,kommer att se ut som på din inspirationsbild.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på om man inte kan använda en upp och ner vänd Serveringsbricka / Serveringsfat.Skulle spara mycket arbete samt få fina kanter utåt.Ronnie

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ronnienr10:

Funderar på om man inte kan använda en upp och ner vänd Serveringsbricka / Serveringsfat.Skulle spara mycket arbete samt få fina kanter utåt.Ronnie

Det där var ingen dum idé. Klart värt att kolla upp. Ska mäta och plöja igenom nätet för se om jag hittar någon lämplig bricka. Lär ju också bli något besök på några butiker. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var man klar och väntar på båt säsongen. 

Gjorde ett race med att kolla på brickor men hittade ingen som var kraftig nog. Så det fick bli galvaniserad hålplåt, som jag bedömde som kraftig nog och lim. 

 

 

IMG_20230225_094144.jpg

20230218_170753.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Kristofer81:

Då var man klar och väntar på båt säsongen. 

Gjorde ett race med att kolla på brickor men hittade ingen som var kraftig nog. Så det fick bli galvaniserad hålplåt, som jag bedömde som kraftig nog och lim. 

 

 

IMG_20230225_094144.jpg

20230218_170753.JPG

Ser fint ut nu, men blanda olika metaller som RF med galvat? Fungerar det?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev patrikflink:

Ser fint ut nu, men blanda olika metaller som RF med galvat? Fungerar det?

Ett tag funkar det 🙂 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är torrt är det inga problem. Och även om det är fuktigt lär det ta ett bra tag innan det blir nåt problem. Då är nog det värsta som händer att man får ta bort, tvätta/måla över eventuella rostfläckar, och göra om det.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Galvat... nä!

Limma, tveksamt, häll inga mer ädla drycker i glasen som du skall ha i mugghållarna.

Jag vill nog föreslå att popnita fast en rostfri A4 plåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mugghållare !?!

Ditt projekt verkar jättebra.

Men varför har inte tillverkarna av mugghållare fattat att sen 5 år tillbaka så har en normal alu burk eller 25 cl pet flaska bytt storlek ???

När segelbåten lutar så faller burken/flaskan ur hållaren.

Varför finns det inte att köpa ? Någonstans?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ultimata mugghållaren är kardankskt upphängd, då kan man fylla nästan ända upp till kanten, även om båten gungar. Riktigt bra blir det ju om mugghållaren även är isolerad så att vätskan i muggarna håller sig varm eller kall.

Att nutida färdigköpta mugghållare inte passar till aluminiumburkar var någonting nytt för mig.

 

Det varma kaffe som sölats ut i sjögång i min båt kan man nog mäta i liter… jag hade väl velat ha mugghållare l kså, passa de till kaffemuggarna, hittills har jag använd sådan där halkskyddsmagga och använt skyddslocket till silvaloggen som assiett, och skyddet till plottern blev en improviserad serveringsbricka…

 

Jag för nog mäta på ombordvarande kaffekoppar innan jag eventuellt köper Bilteams mugghållare, eller servera kaffet i pipmugg…  Läskedryck i aluminiumburk är sällsynt ombord, däremot förekommer det öl… och sådana burkar behöver ingen hållare… 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Stan:

Mugghållare !?!

Ditt projekt verkar jättebra.

Men varför har inte tillverkarna av mugghållare fattat att sen 5 år tillbaka så har en normal alu burk eller 25 cl pet flaska bytt storlek ???

När segelbåten lutar så faller burken/flaskan ur hållaren.

Varför finns det inte att köpa ? Någonstans?

Jo jag har sett kardankskta mugghållare utförda i nån slags plast, dessutom med sugkopp, detta på AliExpress… såg inte ut att fungera speciellt länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Läskedryck i aluminiumburk är sällsynt ombord, däremot förekommer det öl… och sådana burkar behöver ingen hållare… 

Lite OT, men jag läste nyligen att efterfrågan på rött vin är så dålig i Frankrike att man överväger att börja sälja det på burk, för att locka yngre. Kanske nåt även för båtliv, för de som dricker. :D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev raol:

Lite OT, men jag läste nyligen att efterfrågan på rött vin är så dålig i Frankrike att man överväger att börja sälja det på burk, för att locka yngre. Kanske nåt även för båtliv, för de som dricker. :D

Finns sedan flera år på Systembolaget 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-03-01 vid 07:20 skrev Peter_K:

Finns sedan flera år på Systembolaget 🙂 

Jag var ju tvungen att pröva när jag såg det.

Det känns jättefel att dricka vin ur burk även om smaken på vinet var bra.

Sedan kan man ju hälla upp vinet i ett glas, men då fyller ju inte burken någon funktion.

 

Det går säkert att vänja sig, det har ju gått bra att vänja sig med vin i plastpåse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Mackey:

Det känns jättefel att dricka vin ur burk även om smaken på vinet var bra.

Sedan kan man ju hälla upp vinet i ett glas, men då fyller ju inte burken någon funktion.

Burken är en lätt och relativt tålig behållare för drycken, betydligt bättre att förvara vin i än tetra. Perfekt för t ex picknick eller på båten - men ja, det skall hällas upp i glas.

Precis som burköl som man köper.
Och vin på tetra eller box. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...