Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

Kristofer81

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Kristofer81

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Kapar den här tråden för att inte skapa en ny. Gäller samma motor för grannens räkning. Vi blir lite fundersam på vad det kan vara. Det som är nytt Nya tändstift Nytt bränslefilter Ny bränsleslang och koppling till motorn. Händelse förlopp. Motorn startar vid sjösättning till bryggplats. Sen när det är dags för en tur på sjön så drar startmotorn igång, men det blir ingen tändning. Kollar trycket på bränsleblåsan, kollar eventuella läckage i motorn. Däremot så ser det ut som det blir en film på vattnet. Så frågan är vad vi ska ge oss på för få igång skrället? Har ni några tips!
  2. Ett tips är att lägga in en bevakning. Jag lyckades pricka in den förra veckan, dock inte så billigt som på bilden men under 6 tkr iallafall.
  3. Hej, Lyfter denna tråden igen 😊. Jag har en Yamarin 68 dc som jag installerade ACS RP. Vilken skillnad det blev, eller inte... Allt gick så smidigt så att jag märkte inte att vinden tog båten, frun knatade runt efter lilltjejen som hade svårt att sitta still. Så den fungerade riktigt bra, tittade några gånger och ibland var den nere på ena sidan och kompenserade för viktfördelningen eller vinden. Alltid rakt horisont. Tack för den tydliga kopplingsschemat ovan gjorde mitt jobb med Bennet hydrauliska trimplan mycket smidigare fast att styrenheten satt helt åt fanders. Bilden på styr enheten innan omkopplingen. Hoppas det hjälper någon som slog till på rean på en nätbutik som sålde.
  4. Då var man klar och väntar på båt säsongen. Gjorde ett race med att kolla på brickor men hittade ingen som var kraftig nog. Så det fick bli galvaniserad hålplåt, som jag bedömde som kraftig nog och lim.
  5. Det där var ingen dum idé. Klart värt att kolla upp. Ska mäta och plöja igenom nätet för se om jag hittar någon lämplig bricka. Lär ju också bli något besök på några butiker.
  6. Hej, Jag har ett litet förbättringsprojekt till min båt, eller rättare sagt till bordet på min båt och skulle behöva hjälp med att svetsa fast 4 stycken rostfria mugghållare på bordet. Mugghållarna som har jag inhandlat. Mugghållare, rostfri - Biltema.se Bordet är en vikbar modell och min fråga är om man kan svetsa fast mugghållare enligt de röda ringarna som jag har ritat dit. Ovansidan som ska kunna vika över andra halvan av bordet. Bifogade även 2 st inspirationsbilder där jag har sett liknade lösning. Jag har kollat runt med Svetsare i Norrtälje och endast fått svar att det är inget som de gör... Så min fråga till er: hur ska jag få fast dem på ett snyggt sätt som håller utan att svetsa? Tar tacksamt emot alla tips!
  7. Jag kör BT smörjspruta, gjort i många år samt en flexibel slang. Idag fastnade den något dj*vulskt på en nippel som sitter väldigt trångt till. (Se bilden) Efter galet mycket slit, drag och plocka isär sprutan för att då få bort trycket så gav jag upp efter en x antal olika försök. Väl hemma så dök jag på den här videon på YouTube och vill tipsa andra som inte kände till den funktion och förhoppningsvis bespara er andra irriteration. Verkar var ganska okänd för de flesta för många videos finns det och nya uppfinningar som "löser" problemet.
  8. Hej, Då var det dags börja göra nästa del i båtlivet. Helt ny båt ägare men har en del förkunskaper från mekandet av bil och ser ju framemot sätta igång med mekandet på min gamla Johnsson 50 HP 2 takt -83. Men i vilken ordning ska det göras och när? Jag har tänkt att göra följande: Byta impeller Byta växelhus olja Göra bränsle filtret Göra rent förgasare Byta tändstift Vinter konservera motorn (hittat mängder med olika bra guider men inte som tar upp de olika stegen) Med vänlig hälsning, Kristofer
  9. Jag bor i Norrtälje. 😊 Skulle det fungera om jag drar en provisorisk sladd "fågelvägen" svart (M) från tändningslåset till batteri minus. För att prova uteslutningsmetoden. Plan B (hösten) är att söka efter en båt elektriker som kan förbarma sig över min motor.
  10. Som sagt så är jag väldigt novis och på djup vatten när det gäller sånt här. Enormt tacksam för att du tar dig tid och hjälper mig i felsökningen. Tack! Den som jag tror kommer från tändningslåset ger utslag på 1,23 ohm (20M (inställningen på multimetern)). Sladden som jag tror kommer från batteriet minus ger utslag på 6,87 ohm (20M). Från batteriet minus till motorn jord gav det 6,87 ohm (20M) Är jag på rätt väg med mätningen. Återigen stort tack för du hjälper mig.
  11. Något riktigt skumt är det eftersom den hoppade igång som vanligt. Så startar gör den. Men inte går inte att stänga av. Som sagt så går inte svart (m) till batteriets minus. Så det är väl det kvar jag kan testa.
  12. 1. Svart gick inte till batteri minus. Den gick direkt till jord på motorn som delade samma jord som solenoiden. Fråga hur mäter jag den? Jag flyttade den till batteri minus. Var det fel?
  13. Efter kollat elschemet så vart jag lite klockare 🤔 (tror jag) Svarta (M) har jord punkt som solenoiden. Kan det var felet?
  14. Nu har fått några minuter över till att påbörja flesökningen. Den svarta (M) från tändningslåset går till motorn och enligt bilden nedan till en grej som jag inte vet var det är? Men där kommer batteriets pluspol till samma? Fråga: Ska jag koppla om svarta sladden till batteriets jord på motorn? Gul/svart (M) går hela vägen från tändningslåset till cdi/power pack. Dubbelkollade tändningslåset mellan gul/svart (M) och svart (M) och fick ut 0,2 ohm i avstängt läge.
  15. Jajamensan, jag mäter mellan jord och gulsvart och det spelar ingen roll om tändningen är av eller på. Får samma utslag ohm mätningen. Plus polen är borta från batteriet. Jag kollade tändningslåset förut och fick ca 2 ohm. Men ska kolla imorgon och följa kabel. Stort tack för snabbt svar 👍
×
×
  • Skapa nytt...