Jump to content
Wednesday 25 November 2020

Kristofer81

Medlemmar
  • Content Count

    9
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Kristofer81

  • Rank
    Kadett
  1. Hej, Då var det dags börja göra nästa del i båtlivet. Helt ny båt ägare men har en del förkunskaper från mekandet av bil och ser ju framemot sätta igång med mekandet på min gamla Johnsson 50 HP 2 takt -83. Men i vilken ordning ska det göras och när? Jag har tänkt att göra följande: Byta impeller Byta växelhus olja Göra bränsle filtret Göra rent förgasare Byta tändstift Vinter konservera motorn (hittat mängder med olika bra guider men inte som tar upp de olika stegen) Med vänlig hälsning, Kristofer
  2. Jag bor i Norrtälje. 😊 Skulle det fungera om jag drar en provisorisk sladd "fågelvägen" svart (M) från tändningslåset till batteri minus. För att prova uteslutningsmetoden. Plan B (hösten) är att söka efter en båt elektriker som kan förbarma sig över min motor.
  3. Som sagt så är jag väldigt novis och på djup vatten när det gäller sånt här. Enormt tacksam för att du tar dig tid och hjälper mig i felsökningen. Tack! Den som jag tror kommer från tändningslåset ger utslag på 1,23 ohm (20M (inställningen på multimetern)). Sladden som jag tror kommer från batteriet minus ger utslag på 6,87 ohm (20M). Från batteriet minus till motorn jord gav det 6,87 ohm (20M) Är jag på rätt väg med mätningen. Återigen stort tack för du hjälper mig.
  4. Något riktigt skumt är det eftersom den hoppade igång som vanligt. Så startar gör den. Men inte går inte att stänga av. Som sagt så går inte svart (m) till batteriets minus. Så det är väl det kvar jag kan testa.
  5. 1. Svart gick inte till batteri minus. Den gick direkt till jord på motorn som delade samma jord som solenoiden. Fråga hur mäter jag den? Jag flyttade den till batteri minus. Var det fel?
  6. Efter kollat elschemet så vart jag lite klockare 🤔 (tror jag) Svarta (M) har jord punkt som solenoiden. Kan det var felet?
  7. Nu har fått några minuter över till att påbörja flesökningen. Den svarta (M) från tändningslåset går till motorn och enligt bilden nedan till en grej som jag inte vet var det är? Men där kommer batteriets pluspol till samma? Fråga: Ska jag koppla om svarta sladden till batteriets jord på motorn? Gul/svart (M) går hela vägen från tändningslåset till cdi/power pack. Dubbelkollade tändningslåset mellan gul/svart (M) och svart (M) och fick ut 0,2 ohm i avstängt läge.
  8. Jajamensan, jag mäter mellan jord och gulsvart och det spelar ingen roll om tändningen är av eller på. Får samma utslag ohm mätningen. Plus polen är borta från batteriet. Jag kollade tändningslåset förut och fick ca 2 ohm. Men ska kolla imorgon och följa kabel. Stort tack för snabbt svar 👍
  9. Hoppar på en gammal tråd och hoppas på hjälp. Har samma problem som rubriken lyder. Dock så har jag en Johnson 50 Hk tidigt 90 tal. Den går som klocka men vägrar att stanna. Har prov mätt enligt instruktionerna ovan (mät gul/svart kabel osv) och får samma utslag oavsett om nyckeln är på on eller off. Tändningslåset är bytt av förra ägaren, haft båten några veckor och ryckt bränsle slangen vid varje stopp vilket börjar bli lite tjatigt och hoppas på kunna fixa detta. Har nyttjat elschemat nedan och det som följde med till tändningslåset. Dock så är jag väldigt novis men omåttligt nyfiken på lösa problem. Kan tilläggas att det har fungerat en gång av de ca 20-tal starter och stopp det har blivit. Tacksam för all hjälp.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy