Jump to content
Saturday 25 May 2024
Terri

Dyr eljour

Recommended Posts

I det här fallet finns i elrummet separata proppskåp till alla lägenheterna i huset. Det var en propp till just vår lägenhet som hade gått. Vi har även en sån där automatbrytare med triggerfunktion i lägenheten som raol beskrev,  men den hjälpte inte tillräckligt.

 

Är det frågetecken nu om hurvida vi själva eller Styrelsen/föreningen skall stå för kostnaden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det tycks vara två separat frågeställningar om ansvarsområde.

1. Hurvida vi själva är ansvariga för elavbrottet av proppen kopplad till just vår lägenhet.

2. Om Styrelsen är ansvarig för att det skall gå att byta en sådan propp utan att behöva betala tusentals kronor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuter sedan skrev Terri:

I det här fallet finns i elrummet separata proppskåp till alla lägenheterna i huset. Det var en propp till just vår lägenhet som hade gått. Vi har även en sån där automatbrytare med triggerfunktion i lägenheten som raol beskrev,  men den hjälpte inte tillräckligt.

 

Är det frågetecken nu om hurvida vi själva eller Styrelsen/föreningen skall stå för kostnaden?

 

12 minuter sedan skrev Terri:

Det tycks vara två separat frågeställningar om ansvarsområde.

1. Hurvida vi själva är ansvariga för elavbrottet av proppen kopplad till just vår lägenhet.

2. Om Styrelsen är ansvarig för att det skall gå att byta en sådan propp utan att behöva betala tusentals kronor.

Nu ska vi hålla isär saker lite eftersom det har blivit lite vimsigt.

a. Vem som ansvarar för vad ska framgå av stadgarna. Om det inte framgår specifikt där så gäller att föreningen, dvs styrelsen eller en förvaltare eller motsvarande, har ansvar för ledningarna fram till resp lägenhets elcentral.

b. Alla lägenheter ska ha ett för innehavaren tillgängligt "proppskåp" (elcentral). Tillgängligt betyder att lägenhetsinnehavaren själv ska kunna slå av strömmen till sin lägenhet och byta/återställa sina säkringar. I normalfallet. Annars bör det framgå av instruktioner eller liknande utgivna av föreningen. Det är varje lägenhetsinnehavares skyldighet att känna till dessa instruktioner.

c. Nu är jag ingen specialist på el men när någon skriver "automatbrytare med triggerfunktion" så tänker jag på jordfelsbrytare/personskyddsautomat. Inga dvärgbrytare (dvs säkringar) jag har sett har en trigger på samma sätt som JFB har. Men jag kanske missförstod? Vad gäller JFB så ska dessa om de finns sitta i resp lägenhets elcentral. Dessa ska också motioneras av lägenhetsinnehavaren regelbundet.

 

Så, du måste veta vad som gäller för "din lägenhet". Finns där en elcentral i anslutning till lägenheten som du har tillgång till så är det, om inte annat gäller enligt ovan, dit fram föreningen ansvarar för det interna "elnätet" och ska stå för kostnaden för ev reparationer. Har du inte tillgång till en elcentral indikerar det att den tillhör föreningens ansvar, men det är inte säkert om det finns instruktioner/stadgar som säger annat.

Att man som bostadsrättinnehavare har ganska långtgående skyldigheter brukar de flesta inte veta/bry sig om. Man har skyldighet att ta reda på saker som inte automatiskt meddelas och känna till i princip alla informationer som getts ut av föreningen sedan den bildades.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev ChristerN:

c. Nu är jag ingen specialist på el men när någon skriver "automatbrytare med triggerfunktion" så tänker jag på jordfelsbrytare/personskyddsautomat. Inga dvärgbrytare (dvs säkringar) jag har sett har en trigger på samma sätt som JFB har. Men jag kanske missförstod? Vad gäller JFB så ska dessa om de finns sitta i resp lägenhets elcentral. Dessa ska också motioneras av lägenhetsinnehavaren regelbundet.

Jag tycker att ordet "dvärgbrytare" är både töntigt och obegripligt, så jag kallar dem automatbrytare eller automatsäkring. Det finns inget dvärgartat med dem alls, utan de är ju tvärt om många gånger större än en gammal porslinssäkring. "Trigger" för att de har en mekanism intern där en mycket liten mekanisk kraftförändring ger ett enormt och extremt snabbt utslag, precis som en "trigger", alltså avtryckare. Detta för att minimera ljusbågsbildning mellan kontaktpunkterna. En porslinssäkring har ingen triggermekanism, utan är helt passiv.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev raol:

"Trigger" för att de har en mekanism intern där en mycket liten mekanisk kraftförändring ger ett enormt och extremt snabbt utslag, precis som en "trigger", alltså avtryckare.

Jag förstår vad du menar. Fast ”trigger/avtryckare”  får mig fortfarande att associera till JFB som ju faktiskt har en tryckfunktion, inte bara internt.

 

10 minuter sedan skrev raol:

Jag tycker att ordet "dvärgbrytare" är både töntigt och obegripligt, så jag kallar dem automatbrytare eller automatsäkring

Håller med. Borde använt automatsäkring även om det kan vara lite olika saker. Svårt det här med att förklara saker ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående ansvarsfrågan så har jag lite att tilägga efterflertalet år ha arbetat i just BRF-styrelser (två stycken olika).
Sitter säkringen nere i föreningens elrum (där oftast mätarna sitter) så har bostadsrättshavaren skyldighet att kontakta den som styrelsen anvisat (den kan vara medlem av styrelsen eller en firma direkt). Vi hade tex berättat för hiss-företaget att de inte  fick skicka ut jouren för småsaker utan styrelsens godkännande då vi hade stora kostnader att de ringdes sent på nätterna utan en anledning som får anses rimligt.

Men i detta fallet har du ju kontaktat styrelsemedlemmen som bett dig ringa jouren och då är det ju solklart föreningens kostnad. 
Det är ju inte ditt fel att en säkring går utanför din lägenhet. Där du saknar nyckel. 

I nästa mening skulle jag skicka med en uppmaning att vara förstående mot eran styrelse eller själva arbeta i den. 
Alla som köper en bostadsrätt skall ha intentionen att själva ställa upp minst ett år för att göra rätt för sig.
Det kan vara oerhört otacksamt, har personligen fått motstå både hot och rena personangrepp när jag försökt utföra mitt uppdrag.
Ett uppdrag som jag åtog mig ytterligare ett år för att ingen orkade engagera sig.

Ett av det mest uppseendeväckande exemplet är nog när en medlem ville att styrelsen skulle betala dennes parkeringsbot de fått när denne parkerat utan tillstånd på handikaplatsen med hänvisning till att de inte orkade bära maten från garaget och det var så dåligt med parkeringsplatser (det har inte blivit färre platser sedan de köpte sin bostad.....) (förutom mordhotet eftersom tvättstugan inte var städad förstås)

 

Edited by Gullholmarn
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Gullholmarn:

I nästa mening skulle jag skicka med en uppmaning att vara förstående mot eran styrelse eller själva arbeta i den. 
Alla som köper en bostadsrätt skall ha intentionen att själva ställa upp minst ett år för att göra rätt för sig.
Det kan vara oerhört otacksamt, har personligen fått motstå både hot och rena personangrepp när jag försökt utföra mitt uppdrag.

Jo det finns idioter överallt, både i styrelser och utanför dessa.

Innan vi flyttade till villa (många år sedan) bodde vi i en bostadsrätt där föreningen var välmående och styrelsen verkligen värnade om fastighet och innehavare. Vilket resulterade i bra ekonomi och knappt något tjafs. Som det alltså ska vara.

Det var dåtid

Så har vi nutid, min gamla svärmor bor i en bostadsrätt där styrelsen i föreningen är motsatt mot ovan.

Kör sitt eget race, lyssnar inte på medlemmarna, ibland otrevliga, hot mot medlemmar och dess anhöriga har förekommit.

Har själv varit tvungen att gå i svaromål för min svärmors räkning och fått saker utbytta i fastigheten, fast det skulle minsann inte göras först.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/29/2022 at 10:44 AM, Gullholmarn said:

Men i detta fallet har du ju kontaktat styrelsemedlemmen som bett dig ringa jouren och då är det ju solklart föreningens kostnad. 
Det är ju inte ditt fel att en säkring går utanför din lägenhet. Där du saknar nyckel. 

Angående hantering av fakturor. Jag betalade i ett tidigt skede för att undvika juridiska problem med överskriden sista datum, innan jag var säker på att föreningen egentligen borde stå för kostnaden. Är det då för sent att begära ersättning i efterhand från föreningen? Jag tänker utifrån ett byråkratiskt perspektiv, att det inte finns någon räkenskaps-post varifrån de kan dra beloppet ifrån föreningens kassa, och att fakturan inte går att överföra till föreningens utgifter när den redan är betald.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I huset där jag är gårdskarl har jag så där inofficiellt tipsat hyresgästerna om var nyckeln till rummet med proppskåpet är gömd. Vill de inte vänta på att jag kommer så fort jag kan och och byter proppar så får de göra det själva helt på egen risk. Det saknas täckskiva i det ena proppskåpet (husägaren tycker det är för dyrt med en ny) så man får ta det litet försiktigt. Det vill de vanligtvis inte men då behöver de inte heller ringa efter någon annan än mig.

Edited by heimlaga

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick en lapp där husets styrelse erbjuder att ge tillbaka halva beloppet av eljourens avgift. 

 

För att återberätta situationen, så hade strömmen gått i vår lägenhet vid ett lampbyte. Den styrelseledamot som ansvarar för elrummet gick ner och tittade, men hittade inget fel där. Jag frågade om det fanns något mer ställe i huset där vi kunde söka efter felet, och om jag själv kunde gå ner i elrummet och titta. Men nej, det var bara han och ordinarie fastighetsskötaren (detta var en söndag och denne var ledig) som hade auktoritet till den uppgiften. (Styrelseledamoten har för övrigt varit nån slags chef inom byggbranschen, och är väldigt mån om sin status på detta område.) Det enda som återstod att göra var att kontakta eljour, och han gav oss telefonnummer. Tyvärr så hade han missat den söndriga proppen i elrummet.

 

En elektriker kom och konstaterade snabbt att en propp gått i elrummet. Styrelseledamoten gapade som en fågelholk ut när elektrikern berättade för honom, närmast darrade och erbjöd sig skamset att stå till tjänst till elektrikern om det var något som krånglade. Men senare, när vi hävdade det orimliga i att betala 5000 kr för att byta en propp, och att vi tidigare alltid kunnat byta våra proppar själva,  svarade han kort att det inte fungerar så i det här huset, och att han själv en annan gång också betalat tusentals kr för eljour. Vi tänkte till en början att han skulle vara en gentleman och kanske erbjuda betala halva beloppet, eftersom han klantat till det. Men nej, han visslade och låtsades som det regnade.

 

Vi visste inte riktigt vad som gällde. Och det hela var olustigt och obehagligt, för det verkar som att styrelseledamoten försökt släta över och dölja det inträffade för övriga i huset. Det tog tid att  reda ut tankarna hur vi skulle bemöta situationen. (Enligt stadgarna ansvarar de boende för alla utgifter innanför lägenheten, och åtgärder utanför lägenheten är husets kostnad.) Jag skrev till slut ett brev till styrelseordföranden, och menade att eftersom styrelseledamoten hänvisat till eljour, och felet låg utanför lägenheten, i elrummet där vi saknar tillträde, så bör väl detta egentligen föreningens kostnad enligt praxis. 

 

Så, utan förklaring, ingen ursäkt, och med en otrevlig ton att vi skall säga till direkt nästa gång vi inte är nöjda, så erbjuder styrelsen kompensera halva kostnaden (1800 kr - jag hade tidigare överklagat till ARN och fått ner det ursprungliga beloppet). Helt godtyckligt, ungefär, Här får ni en slant, var nöjda. Som att slänga till ben till en hund för att den skall vara tyst. Jag menar, antingen så ÄR det föreningens kostnad, eller så är det det INTE.

 

Är detta i sin ordning? Vad gäller? Hur går man vidare? Eller bara droppa det?

 

 

 

Edited by Terri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Föreningens elcentral utanför huset = föreningens kostnad.

 

Men har inga juridiska kunskaper om detta. Korrekt hade nog varit att för eljouren uppge föreningen som fakturamottagare. Men det är ju inte lätt att tänka på just där och då.

 

Rikta krav till föreningen på full ersättning!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuter sedan skrev Terri:

Är detta i sin ordning? Vad gäller? Hur går man vidare? Eller bara droppa det?

Som du skriver så har föreningen ansvar för att åtgärda saker som innehavaren inte har tillgång till men du skriver, om jag förstår dig rätt, att proppen gick i samband med lampbyte vilket kan leda till att föreningen kan kräva dig för en del av kostnaden då du själv orsakat skadan. 
Om man vill bråka med sin förening är ju upp till var och en men man ska veta att man själv har en del i föreningen och ju sämre ekonomi föreningen har desto mer kommer på något sätt tas ut av dig. 
Nu framgår det inte hur ”olyckan” skedde men om du vet med dig att du klantat dig så

skulle jag i dina kläder droppa frågan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Boanjohan said:

Korrekt hade nog varit att för eljouren uppge föreningen som fakturamottagare. Men det är ju inte lätt att tänka på just där och då.

Jag tror inte det går att göra så. När man ringer och beställer eljour, så är det en personlig beställning som man själv måste ta ansvar för. Det går nog inte att beställa i annans namn, eller få fakturan skickad till annan, i det här fallet föreningen.

 

 

 

Tack Boanjohan och ChristerN för era svar. Det känns som en befrielse, och jag tror jag droppar detta ärende nu. 

 

Det enda är ju, att även fast jag själv orsakat skadan, så borde något så grundläggande som att byta en propp ändå fungera i huset.

Edited by Terri
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, ChristerN said:

... proppen gick i samband med lampbyte ...

Nu framgår det inte hur ”olyckan” skedde ...

Spislampan som sitter på undersidan av fläkten hade gått sönder. Jag hittade inget annat i skåpet än en gammal föråldrad lampa, men med samma storlek på gängorna. När jag provade den, gick säkringen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minuter sedan skrev Terri:

Jag hittade inget annat i skåpet än en gammal föråldrad lampa, men med samma storlek på gängorna. När jag provade den, gick säkringen. 

Eftersom det är uppenbart att den lampa du satte i var fel med tanke på ändamålet (sannolikt inte ens med rätt spänning) och orsakade något ganska nära tvärkortslutning, hade jag snällt betalat.

Att det sedan varit en viss inkompetens hos dem som skulle åtgärda det hela är tråkigt, men orsaken till alltihop är ju som sagt egentligen din egna bristande kontroll av det du satte dit.

 

I min ungdom råkade jag ut för något liknande. Som elektroniknörd och fattig student så slaktade man ofta trasig utrustning man tiggt till sig på "dyra" komponenter såsom ringkärnetransformatorer och annat "godis".

En söndagskväll behövde jag en kraftig trafo till ett projekt. Då dessa "slaktobjekt" ofta var måttligt uppmärkta med vilka spänningar de gav (ofta bara ett artikelnummer) så testade jag dem. Dvs in med 220V (som det var på den tiden) från vägguttaget på primärtrådarna och mäta upp vad sekundären gav. Det var ganska enkelt på just ringkärnetrafos trots frånvaron av märkning då primären i princip alltid hade gula, lite klenare ledningar. Testade ett par, och det gick - som vanligt - bra. Tills den sista som provades den kvällen.

 

Vilken smäll !  Och samtidigt blev det mörkt i lägenheten. Alla säkringar/proppar var hela, och jag insåg att jag blåst en säkring högre "upp" i hierarkin. Blev lite lugnare när jag insåg att det fortfarande var tänt hos grannarna i alla fall.

Men att få tillgång till rummet med alla huvudsäkringar nere i källarplan kl 21:30 en söndagskväll var inte lätt. Nu visste jag om en snäll person i styrelsen som släppte in denna tokiga student i rummet så jag kunde byta proppen själv, så jag slapp ju betala för en eljour...

 

Men varför hände detta med just denna trafo ?  Jo, det visade sig när jag kollade på den lite noggrannare att det inte var en transformator egentligen. Det var en jättestor avstörningsdrossel (en spole alltså) med flera sektioner, upplindad på en ringkärna. Så mellan de gula jag trodde var primärlindning hade jag bara någon Ohms resistans. Blev väl 100-200A eller så....😵

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag personligen tycker det är rätt orelevant varför proppen gick, det är inte rimligt att enskild hyresgäst ska betala jourutryckning för byte av en propp i föreningens gemensamma proppskåp. Proppar är ju där för att gå sönder. Även om det är ett fel som de ska skydda mot så är de ju konstruerade för att gå sönder och att den gick sönder är på så sätt fullt normalt. Felorsak kan ju vara en elapparat som en dag bestämmer sig för att ge upp, vems är felet då?

 

Det är orimligt att hyresgäst belastas för att föreningen inte har kompetens att kontrollera och byta en propp, vilket måste räknas som normal vanlig rutin kunskap i en brf förening.

Och eftersom de inte har den basala kunskapen och föreslår eljour så tycker jag det är deras beslut att ta dit eljour och de som ska stå för räkningen. Så föreningen säger "inte fel hossoss, du får ringa jour" och jourens felsökning konstaterar "felet är i föreningens anläggning"  så är alltså felet utanför lägenheten och därmed föreningens kostnad.

 

Men det är personlig uppfattning och jag inser att det finns uppenbart utrymme för olika tolkningar och tvist. Men om detta hände i november och om det är så att det är först nu i sommras du tog upp det med styrelsen så kan jag tycka det gått lite väl lång tid.....tyvärr.

 

 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...