vizual54 2 Posted October 24, 2022 (edited) Hej, Har en Mercury 60hp från 2014 som jag skulle serva igår inför vintern. Men när jag tappade ur växelhusoljan såg den ut så här. Tillverkade en pump för att trycktesta växelhuset av en gammal slang till en oljepump och cykelpump med manometer. Pumpade upp växelhuset till 0.8 bar via ventskruven och det höll det i ca 5 minuter så det verkar ju inte som någon av packboxarna till propelleraxel eller drivaxel är trasig. Kan det vara kondens som blandat sig i oljan? Vad ska jag göra? Skölja ur huset med fotogen eller diesel eller liknande och fylla på olja som får stå över vintern. Sen göra ett oljebyte efter några turer i vår? Edited October 24, 2022 by vizual54 Share this post Link to post Share on other sites
excel319 319 Posted October 24, 2022 Nu kanske jag tänker fel, men om den yttre packboxen är dålig och släpper igenom vatten så kommer det in vatten i växelhuset. Om den inre är ok så håller den trycket du pumpat upp. Packboxarna tätar ju åt var sitt håll. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Rascal 718 Posted October 24, 2022 Det kan ju vara så enkelt som att det var någon av packningarna på oljeskruvarna som var dålig. Byt till nya och testa. Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 2 Posted October 25, 2022 7 hours ago, excel319 said: Nu kanske jag tänker fel, men om den yttre packboxen är dålig och släpper igenom vatten så kommer det in vatten i växelhuset. Om den inre är ok så håller den trycket du pumpat upp. Packboxarna tätar ju åt var sitt håll. Ja det låter rimligt. Man ska ju egentligen testa med vacuum också men det är ju tyvärr lite svårare att göra utan riktigt verktyg. Åtminstone kan jag inte just nu komma på något enkelt sätt att själv skapa ett kontrollerat vacuum och hålla det. Kanske får svänga ner med växelhuset till verkstaden ändå. Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 2 Posted October 25, 2022 6 hours ago, Rascal said: Det kan ju vara så enkelt som att det var någon av packningarna på oljeskruvarna som var dålig. Byt till nya och testa. Tänker att det borde gett utslag på trycktestet om skruvpackningar är dåliga. Hann inte testa packningen till vent skruven igår så det kan ju såklart vara den som är trasig. Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 2 Posted October 25, 2022 Funderar på om jag ska skölja ur växelhuset för att få ut eventuella vattenrester och sedan köra i en eller två omgångar växelhusolja från Biltema och se om det blir något vatten i efter en provtur. Blir det inte det får det nog anses vara kondens jag hade. Då kan jag känna mig ganska nöjd så fyller jag på med quicksilver oljan och kör nästa sommar. Är det vatten i så är det väl ganska säkert att det är läckage och så har jag lite projekt över vintern. Vad tror ni är bästa sättet och minst aggressivt mot packningarna? Sprit var det någon i ett annat forum som föreslog då det blandar sig med vatten. Funkar t-röd i så fall? Men det kan väl vara ganska aggressivt mot gummi som inte är gjort för att tåla etanol. Diesel eller fotogen har jag läst också. Men blandar sig det med vatten? Share this post Link to post Share on other sites
Craycoat 116 Posted October 25, 2022 39 minuter sedan skrev vizual54: Funderar på om jag ska skölja ur växelhuset för att få ut eventuella vattenrester och sedan köra i en eller två omgångar växelhusolja från Biltema och se om det blir något vatten i efter en provtur. Blir det inte det får det nog anses vara kondens jag hade. Då kan jag känna mig ganska nöjd så fyller jag på med quicksilver oljan och kör nästa sommar. Är det vatten i så är det väl ganska säkert att det är läckage och så har jag lite projekt över vintern. Vad tror ni är bästa sättet och minst aggressivt mot packningarna? Sprit var det någon i ett annat forum som föreslog då det blandar sig med vatten. Funkar t-röd i så fall? Men det kan väl vara ganska aggressivt mot gummi som inte är gjort för att tåla etanol. Diesel eller fotogen har jag läst också. Men blandar sig det med vatten? Pumpa inte in något annat än växelhusolja i växelhuset. Det finns billiga vacuumpumpar att köpa som man använder till bromsvätskebyte om du vill testa med undertryck. Share this post Link to post Share on other sites
Rammsee 11 Posted October 25, 2022 Man bör testa med både över och undertryck. Har även varit med om att man har behövt vrida på tätad axel innan det gav utslag... Share this post Link to post Share on other sites
Rascal 718 Posted October 25, 2022 3 timmar sedan skrev vizual54: Tänker att det borde gett utslag på trycktestet om skruvpackningar är dåliga. Hann inte testa packningen till vent skruven igår så det kan ju såklart vara den som är trasig. Packningarna går inte att "testa", du har ju lossat dom. Byt till nya varje gång så är du säker. Share this post Link to post Share on other sites
Craycoat 116 Posted October 25, 2022 Jag skulle vilja påstå att oljan inte blir så där möjlkaktig på grund av kondens. Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 2 Posted October 25, 2022 37 minutes ago, Craycoat said: Jag skulle vilja påstå att oljan inte blir så där möjlkaktig på grund av kondens. Hade kört motorn på tomgång med spolmuffar precis innan, vet inte om det det kan ha någon betydelse. Dumt nog tappade jag ur oljan i samma kärl som jag precis använt till motoroljebytet utan att torka ur samt att det rann ner en hel del vatten från motorn ner i kärlet så det gick inte att hälla upp oljan i en burk för att faktiskt kolla hur mycket vatten det verkligen var i den. Men nu har jag lärt mig till nästa gång 😀 Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 2 Posted October 25, 2022 (edited) 2 hours ago, Rascal said: Packningarna går inte att "testa", du har ju lossat dom. Byt till nya varje gång så är du säker. Ska självklart byta när jag tappar i ny olja men tänkter att om det håller för luft borde de också hålla för vatten och olja. Dvs det borde inte vara någon av skruvpackningarna som har läckt, eller tänker jag fel? Edited October 25, 2022 by vizual54 Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 2 Posted October 25, 2022 (edited) 3 hours ago, Craycoat said: Pumpa inte in något annat än växelhusolja i växelhuset. Det finns billiga vacuumpumpar att köpa som man använder till bromsvätskebyte om du vill testa med undertryck. Är nog en väldigt bra tanke att undvika att hälla i något annat som inte hör hemma där. Bra ide med vacuumpump, en sådan har jag ju faktiskt. Frågan är hur man ser att det håller vacuum och inte gör för mycket. Edited October 25, 2022 by vizual54 Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 886 Posted October 25, 2022 Kondens, d v s vatten i ångform (från t ex luft) kan du få i vevhuset på en motor. P g a att det alltid läcker via kolvringar vid normal drift. Alltså luft och bränsle som förbränns i cylindrarna läcker förbi. I växelhuset sugs ingen luft in. Det ska ju vara heltätt. Dock finns där både luft och olja från början. När växelhuset blir varmt under vanlig gång värms olja och luft upp. När huset så blir kallt bildas ett svagt undertryck p g a att främst luften kyls av. Är då den yttre packboxen skadad sugs en mindre mängd sjövatten in i växelhuset. Förloppet upprepas och oljan blir mättad med vatten. Bör väl finnas tre ställen där det tätas mot vatteninträngning. Utgående axel, till propellern. Ingående axel från motorn. En växelväljaraxel. Share this post Link to post Share on other sites
Propellerlelle 18 Posted October 25, 2022 Dom blåa packningarna till skruvarna tycker jag är inga höjdare det blir väldigt liten anläggningsyta p.g.a stort hål i packningen. Kosta på dig dom gula som är något dyrare. Så kolla om du kan se om packningen inte varit riktigt centrerad då kan du fått läckaget där Share this post Link to post Share on other sites
Craycoat 116 Posted October 25, 2022 2 timmar sedan skrev vizual54: Är nog en väldigt bra tanke att undvika att hälla i något annat som inte hör hemma där. Bra ide med vacuumpump, en sådan har jag ju faktiskt. Frågan är hur man ser att det håller vacuum och inte gör för mycket. Min vacuumpump har en manometer som visar både övertryck och undertryck beroende på vad man vill testa. Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 2 Posted October 25, 2022 3 hours ago, Propellerlelle said: Dom blåa packningarna till skruvarna tycker jag är inga höjdare det blir väldigt liten anläggningsyta p.g.a stort hål i packningen. Kosta på dig dom gula som är något dyrare. Så kolla om du kan se om packningen inte varit riktigt centrerad då kan du fått läckaget där 3st gula packningar ligger på arbetsbänken och väntar 😀 Får kolla de gamla men de har ju skruvat ur och i igen så om det finns tecken på att de suttit snett kan det ju lika gärna varit jag som gjort det i söndags Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 2 Posted October 25, 2022 7 hours ago, Craycoat said: Min vacuumpump har en manometer som visar både övertryck och undertryck beroende på vad man vill testa. Aha, ja någon sådan har jag inte utan Biltemas billiga för luftning av bromsar. Kom dock på ett sätt att skapa vacuum samt att kunna mäta, nåja någotsånär i alla fall, ifall undertrycket hålls. Genom att dra kolven till 100 och sedan ganska direkt släppa så kunde jag kolla vad det hamnade på för att sedan dra ut kolven till 100 igen och hålla den där i 5 minuter och sedan släppa igen. Nu vet jag ju inte hur mycket undertryck jag skapade men det går säkert att räkna ut om man vet hur mycket olja huset rymmer. Hursomhelst så landade kolven på ca 10 första gången jag släppte den och även efter 5 minuter. Gjorde testet ett par gånger med samma resultat. Vred även på propelleraxeln ett par varv. Sen vet jag inte om det egentligen säger så mycket men det ger väl i alla fall en indikation. Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 2 Posted October 25, 2022 8 hours ago, Hybro said: I växelhuset sugs ingen luft in. Det ska ju vara heltätt. Dock finns där både luft och olja från början. När växelhuset blir varmt under vanlig gång värms olja och luft upp. När huset så blir kallt bildas ett svagt undertryck p g a att främst luften kyls av. Är då den yttre packboxen skadad sugs en mindre mängd sjövatten in i växelhuset. Förloppet upprepas och oljan blir mättad med vatten. Nu när du säger det låter det ju fullständigt rimligt. Måste ju vara minimalt med vatten som kan fällas ut från den lilla luft som finns i växelhuset. Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 886 Posted October 26, 2022 (edited) Dessutom ingen ny luft som tillförs. Jag tror starkt på den axeltätning som sitter akterut närmast propellern. Kolla noga hur den ska vända. Är den möjligen felvänd från fabrik? Tänk så här. Varje varje gång växelhuset delar kyls av efter användande så kyls både olja och luft. Luft som kyls "krymper" och ett svagt undertryck bildas. Ungefär som när du stänger en frys- eller kylskåpsdörr. Blir trögt att öppna direkt efteråt. Nu finns det på alla dessa en liten luftledning / luftinsläpp ( i kombination med en kondensvattenavledning som mynnar i en skål ovanpå kompressorn på dessa som släpper in luft, jämnar ut trycket i förhållande till omgivningen). Edited October 26, 2022 by Hybro Share this post Link to post Share on other sites
Kane 886 Posted October 26, 2022 2 timmar sedan skrev Hybro: Är den möjligen felvänd från fabrik? Borde märkts tidigare under dessa 8 år (om nu oljan är bytt någon gång.....). Share this post Link to post Share on other sites
MarinoMan 1 Posted October 26, 2022 1) Oljan ser inte ut sådär på grund av kondensvatten. 2) Som många säger är undertrycket det kritiska, därför hamnar vatten i växellådan. 3) Packningarna är viktiga.Vårt drev tog in vatten på grund av tiotals år gamla tätningar.Ny tätning, inget vatten. 4) Kolla propelleraxeln. Lina från t.e.x. ett svirvelspö orsakar läckage om det tränger in i tätningen. 5) Några vintrar stod drevet torrt, alltså utan olja.Jag tömde det för att hindra frysning vilket kan spräcka drevet om där finns mycket vatten.Men där fanns bara lite vatten men oljan var inte helt ren.Jag ides inte fylla på olja på hösten.Jag hade upp växellådan och bytte konkopplingen (vet inte vad det heter på svenska) och kollade lagren.Inget synbart att lagren tagit skada för att drevet stått två vintrar tomt. 6) Jag läste någonstans att Mercury dreven tål upp till 40 % vatten. 7) Var kan man köpa den gula delen på som går in i drevet ? Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 2 Posted October 26, 2022 Lät växelhuset stå med undertryck under natten och det hade hållit undertrycket. Enligt servicemanual så ska växelhuset rymma 340ml olja, vet inte hur mycket luft det rymmer men det borde väl inte vara så mycket. Räknar man på 340ml och att jag ökar volymen med 100ml så kom jag fram till att jag skapat 3,3 PSI undertryck i huset med min metod. Hittar ingen spec på hur stort undertryck man ska skapa vid test. Däremot står det: Leak Test Pressure 10-12 psi for 5 minuter. Kanske gäller både över och undertryck? Får kanske lossa växelhuset och pipa ner till båtaffären som lovade att låna ut deras verktyg. Share this post Link to post Share on other sites