Jump to content
Sunday 25 August 2019

Propellerlelle

Medlemmar
  • Content Count

    28
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Propellerlelle

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag har en Mercury 115 till den har jag Smartcraft instrument, varvräknaren har en digital voltmätare som vandrar upp o ner mellan 14,3 o 14,7 volt. Mäter man med en voltmätare på batteriet ligger spänningen ganska konstant, så regulatorn verkar göra sitt jobb. Det är ingen glappkontakt för då skulle jag nog få andra värden i Smartcraftinstrumentet. Har någon annan haft samma problem eller någon med en bra förklaring på problemet. L.
  2. Tilta upp motorn avslagen snurra på propellen åt båda hållen med framväxel i så får du nog det ljudet. Beror nog på att vattnet driver propellern o inte motorn. Lät lika dant på min 60 hk Lennart
  3. Håller med Sigge1 om Polytrol,har behandlat min fuskteak i helgen den blev som ny hoppas att det håller ett tag. Köpte min för 110kr. L.
  4. Om jag mins rätt skulle man inte ha fett på toppen av axeln för att den ligger emot vevaxeln o kan trycka upp vevaxeln i fel läge. Detta enligt Mercurys vekstadshandbok. Har ej tillgång till den nu så kan ej kolla exakta förklaringen. Klicket vet ej men min var likadan.
  5. Hej det ska vara stumt åt ett håll ock gå att snurra propellern med klickande ljud åt andra hållet, så du har fått ihop det rätt. När du demonterat växelhuset ha en växel i så kan man röra lite på propellern då är det lättare o få drivaxeln o greppa rätt. Om du fettade in drivaxeln den delen som går in i motorn får man bara ha fett på splinsen EJ på toppen av axeln.
  6. En del mätare kan man kalibrera. Nackdelen är att man måste börja med Tom tank,det kanske går att plocka bort givaren o simulera tank volymen manuellt. Men man bör nog kunna se tanken då så man vet formen o det kanske behövs lite matte för att kunna räkna ut var tank flötet skall vara vid 1/4 1/2 3/4 4/4 tank.
  7. Jag såg detsamma på min förra båt, gelcoaten gulnade mot den sida som låg mot solen. Jag hade använt Internationals nanowax, misstänte som du att nanowaxet var boven,kommer nog inte att använda nanowax på nya båten. L
  8. Värt att notera är att Mercury har slutat att sälja dom mindre Opimaxen,med något undantag. Så har tvåtakana spelat ut sin roll? Enligt Mercury.
  9. Om båten inte är bottenmålad kolla under båten så att den ej har små knottror,som ioförsig ej skall vara böldpest.Då måste båten bottenmålas,annars en trevlig båt o motorn räcker nog, klarar att dra vattenskidor utan problem. Lennart
  10. Min kompis har en Optimax som är helt ok,den låter nog inte mer än min 4-taktare,har varti o kollat på båt o 115 hk Yamaha en nackdel med Yamahan är att den skall in på service efter 20 tim !!! Sedan varje år om man vill att garantin skall gälla Lennart
  11. Har själv en likadan motor(som är tyst/gnisselfri) men vore bra att få veta vad det var för fel. O Wanmar brukar veta vad han pratar om. Lennart Senast ändrad av Propellerlelle | 24 augusti 2010 | 20:10
  12. Jag har en if försäkring o läser man försäkringsvilkoren skall motorn lyftas av när båten står på land i mitt fall vinterförvaras.Har kollat med if o det stämmer motor eller hela båten skall vara innlåst.Har man en lite större motor är det inte så enkelt,så min fråga om ni har en if försäkring tar ni bort era tunga motorer? I mitt fall så kommer jag nog att byta bolag.
  13. Ja visststår det Mercury på reglaget,instruktionsboken hänvisar med bild på friktionsskruv men inte till min typ av reglage, det med t-handtaget.Hittar ej någon skruv under kåpan.
  14. Hej jag har en Ryds 510 med fabriksmonterat gas/växelreglage,det går lite för lätt. På en del av Mercurys reglage så finns det en skruv så man justera detta men jag kan ej hitta någon på mitt reglage.Någon som vet?
  15. Det är inte böldpest, tag kontakt med ÅF alt.Ryds så kommer du att få hjälp. Lelle
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy