Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
MikaelPE

Störning på stereo / steg

Rekommendera Poster

Hej!

Har sedan en tid gått bet på ett problem.


Har en Daycruiser med en liten poplåda, i ruffen har jag ett slutsteg som kopplar samman högtalare i sittbrunnen (ej ruff) Ruffens högtalare går direkt på stereon.

 

Allt låter kanon tills man drar igång en förbrukare, (alltså högtalare i sittbrunnen via steget) som börjar brusa / få ett störningsljud. Detta ljud är konstant, oavsett om båten är på eller av. Och följer inte med volymen så man kan "överrösta" 

 

Kommer när man tex slår i gång en annan förbrukare tex kyl, lite lägre med lanternor, kommer med motorumsfläkt osv.


Jag har prövat - Ny lågnivå, ny kabelväg på lågnivå, ny jord, ny plus till steget. Men råder inte bukt på detta. Däremot kan jag tänka mig att steget är ganska gammalt, finns det något filter för detta eller ska jag byta steg eller har ni något annat tips? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 timmar sedan skrev MikaelPE:

Hej!

Har sedan en tid gått bet på ett problem.


Har en Daycruiser med en liten poplåda, i ruffen har jag ett slutsteg som kopplar samman högtalare i sittbrunnen (ej ruff) Ruffens högtalare går direkt på stereon.

 

Allt låter kanon tills man drar igång en förbrukare, (alltså högtalare i sittbrunnen via steget) som börjar brusa / få ett störningsljud. Detta ljud är konstant, oavsett om båten är på eller av. Och följer inte med volymen så man kan "överrösta" 

 

Kommer när man tex slår i gång en annan förbrukare tex kyl, lite lägre med lanternor, kommer med motorumsfläkt osv.


Jag har prövat - Ny lågnivå, ny kabelväg på lågnivå, ny jord, ny plus till steget. Men råder inte bukt på detta. Däremot kan jag tänka mig att steget är ganska gammalt, finns det något filter för detta eller ska jag byta steg eller har ni något annat tips? 

Fenomenet beror på att audiosignalen mellan stereon och slutsteget är obalanserad, dvs den använder jord som signalreferens (typ phonokontakter). Och om inte jordförbindelserna till båtens olika delar och slutsteget inklusive matningsminus är anslutna till samma referenspunkt (eller har i det närmaste oändlig area) kommer det bli en aaaaning potentialskillnad på jorden i de olika delarna - beroende på vilka förbrukare som är påslagna.

 

Statiska, såsom glödlampor, ger ofta ingen hörbar störning eftersom  potentialförskjutningen då är ren DC.

Men kylskåp och alla modernare grejor som switchar/hackar kommer göra att det surrar, brummar och brusa. Detta, eftersom redan skillnaden på någon eller några enstaka mV kommer höras (fullt kräm på audionivån i lågnivåsladdarna är ju bara 200-1000mV eller så).

 

Lösningar:

1) Dra om strömförsörjningen så att matningsminus till slutsteget går VIA stereons minus till batteriet. Ingen möjlighet för minus att gå till batteriet utan att passera stereon får finnas. Gissar att du idag har en grövre direkt mellan slutsteg och batteri, men den får alltså inte gå direkt hit utan att passera stereon. Den skall gå samma väg/parallellt med audiokablarna helt enkelt..

2) Skaffa en galvanisk avskiljare/audiotransformator, t ex en sådan här: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/hogtalare/tillbehor-for-hogtalare-aktiva-passiva/avstorningsfilter-rca-p39607

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Störningarna kan komma in i dina apparater på två sätt.

Via strömförsörjningen och som störningar som fortplantar sig som radiovågor i luften.

 

Men nutida bilstereo/båtstereo, slutsteg etc skall ju vara utrustade med diverse filter som skall ta hand om olika störningar. Men klart att alla små störningar som kan uppkomma förstärks ju ordentligt på vägen genom apparaten till högtalarna. Det kan ju även vara så att ditt slutsteg själv genererar susningen…?

 

Förr i tiden, kanske även numera fanns/finns det olika filter att koppla in på strömförsörjningen, men dessa funkade väl så där… gjorde inte saken sämre, men bara litet bättre.

 

Det jag i första hand tänker på i din beskrivning är faktiskt lanternorna, om dessa är bestyckade med LED, har dom en swichad strömförsörjning som i vissa fall kan orsaka störningar, ett brummande ljud. Likaså om du har annan belysning med LED. När dessa lanternor och belysningar kom för en del år sedan kunde vissa av de billigaste kunna orsaka störningar. Idag lär det vara bättre.

 

Likaså kan kylskåpet ha en stryrelektronik som kanske kan orsaka störningar, även elmotorn som driver kylens kompressor kan ju störa, men sådana saker skall följa en specifik standard och vara godkända när det gäller sådana här störningar.

 

Motorrumsfläkten är sannolikt inte avstörd alls.

 

Ett brummande ljud, på omkring 100Hz (2x50Hz) kallas för nätbrumm, orsakas av nätanslutna apparater, ombord kan det orsakas av en äldre batteriladdare.

Vinande mer högfrekventa störningar kommer ofta av elmotorer eller från generatorn.

Knäppande, knastrande ljud kan komma från styrelektronik till tidiga och ej godkända LED-belysningar. Enstaka knäppande ljud kommer ofta från relän som slås av, då bildas det en induktans som sprider sig i elsystemet.

 

Om du har en bensinmotor kan tändsystemet orsaka störningar, ett knattrande ljud vars frekvens ökar med motorvarvet. Om det istället är ett vinande ljud som ökar med motorvarvet är det generatorn.

 

Det förefaller som du felsöker på rätt sätt…

Men börja med att sätta igång stereon med slutsteget, men med allting annat avstängt.

Slå sedan på en förbrukare i taget och lyssna, ganska snart kan du lokalisera vad det är som skapar störningen. Stäng sedan av slutsteget och testa på samma sätt, skillnad?
 

Hur är det när du lyssnar på radio?  Inhemska störningar märks mest på AM-banden, mellanvåg och så. På FM-bandet brukar det vara bättre.

 

Sedan finns det väl närforum för dom som bygger extremt ljud i ”landsvägsforum” där borde ju samma problem vara välkänt, kan jag tycka.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@IngemarE hann före, och det var ju bra.

Jag kan garantera att denna grejen funkar, alltså avstörningsfiltret från Kjell.

Jag har för (o)vana att koppla ihop båtens TV med stereon ombord, med en direkt kabel, i detta fall med 3,5 mm kontakt brummade det ordentligt, trots att både TV och stereo då försörjdes med plus och minus från samma punkt i elsystemet, men med filtret inkopplat hörs inga störningar alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det handlar i detta fallet med allra största sannolikhet  inte om (radio)avstörning av de störande prylarna. Det är istället helt normala variationer i jordpotential beroende på att prylarnas strömförbrukning varierar många gånger per sekund. Visserligen liknande princip som för radiostörningar, men i detta fallet med några tiopotensers lägre frekvens är det en naturlig del i apparatens beteende. Alltså inget som (normalt) vare sig är, skall eller behöver vara "åtgärdade" på apparaterna.

 

Brum/jordslingor - som i TS fall - har varit ett känt problem sedan audioteknikens barndom.

EMC/EMI och radiostörningar har dock accelererat de senaste årtiondena beroende på modern strömförsörjningselektronik samt inte minst för att det är lätt för tillverkarna att smita från dessa krav (felet "syns" inte och kan vara mycket suspekt/svårutpekat).

Men i TS fall är det alltså med största sannolikhet jordslingeproblem beroende på normala potentialskillnader som fluktuerar inom det hörbara området, vilket inte skall sammanblandas med radiofrekventa störningar.

 

3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

...i detta fall med 3,5 mm kontakt brummade det ordentligt, trots att både TV och stereo då försörjdes med plus och minus från samma punkt i elsystemet....

Det luriga är att det är inte bara batteri/strömminus som är "minus". Alla höljen på skärmade kablar såsom audiokablarna och inte minst skärmen på TV-antennkabeln är också en  "minus". Går den till en aktiv antenn med sin egna strömförsörjning med minus från någon annanstans så kan det vara kört. 

Tillsammans kan alla bli en oöverskådlig soppa, och det räcker med en enda kabel som bär skärm/minus/jord som inte är strikt enligt "stjärnstrukturen" så kan man ha problemet. 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon och tack för era svar. Jag har lite att pyssla med. Känns aningen pinsamt att gå bet på detta, då jag driver en mellanstor installatonsfirma. Är bra på el men tydligen inte tillräckligt när det kommer till klassiska slutsteg och störningar på dc. Återkommer med update när jag vid tillfälle hunnit testa av dels den produkt ni länkat samt förflyttat matande kablar via stereons :) 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-26 vid 09:23 skrev IngemarE:

Denna avskiljaren löste mitt problem med ett intermittent brum i min subwofer helt galant🙂 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-22 vid 08:45 skrev 1stPeregrine:

Denna avskiljaren löste mitt problem med ett intermittent brum i min subwofer helt galant🙂 

Har köpt galvanisk avskiljare och ska testa.🤗

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-06 vid 23:12 skrev MikaelPE:

Har köpt galvanisk avskiljare och ska testa.🤗

Hur gick det? Jag har samma bekymmer. Har i vinter installerat ett system modell större och det här förbannade störningsljudet går mig onekligen på nerverna :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lon3:

Hur gick det? Jag har samma bekymmer. Har i vinter installerat ett system modell större och det här förbannade störningsljudet går mig onekligen på nerverna :)

Hej! Tyvärr har jag inte prövat mer än det galvaniska skyddet. Blir vårens nöt att knäcka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade liknande problem, när kompressorn på kylboxen satt igång fick jag pip i högtalarna. När kompressorn är av inget missljud. 

 

Satte ditt ett störningsfilter vid rcakontakterna mellan stereo och slutsteg. Försvann sen nästan helt. 

 

Helst skulle jag vilja åtgärda det som stör från kylboxen för att få bort det helt. Har sökt efter lösningar men inte hittat någon. Väldigt frustrerande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Kasjo:

Helst skulle jag vilja åtgärda det som stör från kylboxen för att få bort det helt. Har sökt efter lösningar men inte hittat någon. Väldigt frustrerande

Det kan du nog inte ens göra (inte praktiskt i alla fall) eftersom det egentligen inte är ett fel eller störning. Se också mitt inlägg ovan från april 2022.

 

Problemet är att jord/minus används som referens på audiosignalen i dessa enkla s.k. obalanserade system. Professionella har balanserad signal (med en extra signalreferensledare som bara är för det) och jorden/minus används enbart för ev. skärmning.

I den perfekta världen är det exakt samma potential på jord/minus överallt. I verkligheten är det inte så, då alla ledare ger spänningsfall. I en bil kanske lite bättre eftersom chassiet är en enorm ledare med lågt spänningsfall, men man får ibland problem även där.

 

När spänningsfallet inte är statiskt som vid t ex en glödlampa utan innehåller en del små snabba svängningar/switchningar (nästan all modern elektronik, generator, elmotor o.s.v.) så kommer strömmen att "mikropulsa" och därmed även spänniingsfallet i jord/minus.

Eftersom audionivåerna är väldigt låga (det heter ju lågnivåkablar av en anledning) så kommer så små skillnader/förändringar som uV, alltså under 1 mV (tusendels volt) i jord/minus att ge hörbart oljud.

 

Felet är alltså inte kylskåpet eller andra elektriska prylar, då egentligen elsystemet i ett fordon om man tittar på normer och standarder tillåts innehålla skyhögt mycket mer och större variationer än vad fallet är i era båtar. Felet är istället att prylarna designats för labbänkens elsystem eller möjligen montage i bil mot chassie i och med att audion använder minus som sin signalreferens. Samma minus som strömförsörjer det mesta i fordonet/båten....

 

Ett sätt att råda bot på detta är att bryta jorden för audion. Det görs med nämnda transformator. Man KAN också - om man är synnerligen noga med kabeldragning och inkoppling - koppla in slutsteget så att ingen annan inblandning finns av minus än att den måste passera ljudkällan (stereon) och det med mycket lågt spänningsfall. Det brukar dock inte vara speciellt lätt och minsta fel så är problemet tillbaka.

 

Visst är det irriterande. Men det beror inte på fel på kylskåpet, och är alltså normalt inte där problemet skall lösas.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Visst är det irriterande. Men det beror inte på fel på kylskåpet, och är alltså normalt inte där problemet skall lösas.

Alltid lika intressant och lärorikt att läsa dina svar, även om man själv inte har just de problem du lämnar svar på.

 

Skulle man kunna påstå att radioapparaterna är konstruerade för den el-miljö som fanns innan man började med hackade nätaggregat och LED-lampor?

 

Skulle det gå att tillverka en radio - som inte kostar skjortan - som inte drabbades av störningar från dessa, eller är det bara hur man ansluter den som kan påverka resultatet?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Mackey:

Skulle man kunna påstå att radioapparaterna är konstruerade för den el-miljö som fanns innan man började med hackade nätaggregat och LED-lampor?

Förenklat, ja. Förr var väl "generatortjut" nästan det enda man kunde få in som störning till sitt slutsteg. Ja, vindrutetorkarmotorn kunde ge lite oljud ibland också, men det regnade ju inte så ofta förr....

Men problemet är egentligen inte radioapparaten utan att man drar ut dessa (för örat) väldigt känsliga signaler utanför radion till t ex ett slutsteg, som ofta sitter en bit bort.

 

Många moderna bilar använder idag optofiber för sin multimedia, inte bara för att man kan köra så mycket mera information utan också för att man då slipper nämnda störningsproblem helt och hållet. Audi har t ex haft sin optiska MOST-buss som standard i sina bilar i nästan 20 år.

 

1 timme sedan skrev Mackey:

Skulle det gå att tillverka en radio - som inte kostar skjortan - som inte drabbades av störningar från dessa, eller är det bara hur man ansluter den som kan påverka resultatet?

Ja, inga problem alls att designa t ex slutsteg så de blir mer "okänsliga".

Alla lite mer seriösa/professionella slutsteg m.m. har balanserad ingång, dvs en "IN+" och en "IN-", där den sistnämnda inte är kopplad till stegets interna jord eller minusmatning. På insidan sitter sedan en förstärkar/buffertkrets (kan också vara en audiotransformator) som förstärker/släpper vidare skillnaden mellan IN+ och IN- och batteriminus/jord är inte inblandad i audiosignalen. Kretslösningen kostar under en tia i komponenter och kablarna/kontakterna har nog många redan sett (3-poliga XLR, sitter t ex på nästan alla mikrofoner med löstagbar kabel).

bild.png.ff14a1bf8dad7e7bb569b33d938400e3.png

Bilden visar en övergång från obalanserad (minusberoende) signal, teleplugg 1/4", till en balanserad, XLR. Ljudsignalen som kommer in från höger (pluggen) t ex från stereon har (batterti)minus som referensledare. Den matar transformatorns ena lindning, och den spänning/ljud som då skapas i andra lindningen blir en kopia av denna. På vänstersidan tas ljudet ut mellan pinne 2 (+) & 3 (-) och den ursprungliga minusen/jorden används bara för extra skärmning (pinne 1).

 

Det man gör när man eftermonterar en audiotransformator med t ex RCA/phonokontakter in/ut (eller "störningsfilter" som en del kallas) - som rent principiellt ser precis ut som bilden ovan - är alltså att man bryter audiokabelns minusledning så det inte kan flyta (stör)ström i den. Men audio går igenom och får på andra sidan en ny referenspunkt/ledare - den lindningens nedersta anslutning.

Sedan är den i dessa filter oftast ansluten till en andra uppsättning RCA-kontakter och dess hölje/minus/jord och ser inte speciellt "balanserat" ut. Men det fungerar, eftersom man brutit av minusledningen. På sidan mot stereon så har minusledningen samma nivå som stereons, och på andra "ser" slutsteget ingen annan nivå än sin egna på denna.

 

Viktigt är dock att inte koppla på andra saker parallellt, t ex två slutsteg till en skiljetransformator/störfilter. Då har man ju samma problem igen med två apparater som delar samma audioreferens/minus, och kan få störningar på nytt. "Filtret" bör sättas på slutstegsingången och bara vara kopplat dit på den sidan. Har man flera slutsteg så sätt därför ett på varje.

 

Det börjar bli ganska vanligt med bilslutsteg som har audiotransformator (eller en elektronisk motsvarighet) inbyggda, även med traditionella RCA-kontakter på utsidan som ser ut som obalanserade/minusjordade. Vill man kolla sitt steg så kan man ju ohmmäta mellan RCA-kontakternas utsida och stegets hölje och/eller minusanslutning. Mät också mellan kontakterna. Är det förbindelse (fåtal Ohm) så är ingången inte balanserad/störsäker. Finns ingen förbindelse så kan den vara det.

https://www.jlaudio.com/products/rd400-4-car-audio-rd-amplifiers-98621

 

"Kostar skjortan" är ju lite relativt beroende på hur dyra skjortor man har, men slutstegen med balanserad ingång återfinns väl inte direkt hos Biltema och Bilradiolagrets standardsortiment. Än.

 

(En intressant artikel i ämnet: https://jlaudio.zendesk.com/hc/en-us/articles/209357588-Differential-Balanced-Inputs )

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...