Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Gäst Prins Eugen

Vad tycker ni om vattenskotrar?

Rekommendera Poster

Jag tycker vattenskotrar e grymt häftiga man vill ju bara ha en.. men dom kostar ju skjortan....

I övrigt så tycker jag inte att dom e så störande när dom åker förbi man får ju något häftigt att titta på.

Jag tycker det är ganska fånigt då många klagar på oväsen mm, Men det beror ju också vem som kör.... kör man bara med förstånd så är det helt ok tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah!

 

Min gamla tråd lever ju nästan i alla fall. Pressade min RXP i farleden utanför Fyrudden 63 knop....!!!!!! NAAAAAJS!!

 

Tyckte vi såg någon KBV men drog inomskärs hähähäh

 

Skål

 

Mvh, Prins Eugen - Den dultige

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är du säker på att din mätare visar knop och inte Mph? (miles per hour)

 

För då kan jag meddela att din skoter inte alls knäcker 60-knopsgränsen!

Haha! (i sånna fall)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom låter illa, oljudet har mycket god bärkraft, de hörs både inom och utom synhåll, precis som vanliga snöscootrar. Den dagen någon hittar på ett sätt att få ner ljudnivån till under 30 decibel på dessa fordon så har jag inget emot dom. Det är upp till var och en om man tycker det är kul.

Däremot vill jag inte dela ljudrum med dessa fartåkare om jag kan slippa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....

jag målar för mitt inre upp den härliga scenen

blodrött mitt i brandgult ej ens prins Eugen en

lika mustig vy kan måla

ens om han måla med sin sked!

 

Så nu ska vi ut och härja

supa och slåss och svärja

bränna röda stugor

slå små barn och säga fula ord

med blod ska vi stäppen färga

nu änteligen lär ja

kunna dra nån riktig nytta av min Hermodskurs i mord!

 

/Härjavisan, Hans Alfredson, Lundaspexet Djingis Khan

 

Tillämpligt även på folk som kör vattenskoter på fel ställen?

(Jag tycker i och för sig att nuvarande totalförbud är att ta i, lite tolerans för leksaker får man ha på sjön.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det anses vara djävulens påfund enligt vissa.
Men allt med motor som går på land eller vatten är värt att leva för.
MVH.Micke. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vattenskoter som man möter nån gång då och då har jag inget emot.

Dock har de en förmåga att köra runt runt i grunda badvikar där det är fullt med uppankrade båtar och folk både i och utanför vattnet - DET tycker jag inte om både ur säkerhetssynpunkt och hörselskadesynpunkt...!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag bara måste få skriva en sak .... Idag var jag ute på vattnet en stund och fick testa en RXP -07 å fy fan (ursäkta språket) va det gick !! Helt sjukt 0-65knop på ett ögonblick 2.gif\ .... Nästan som man blev lite rädd ...

 

Självklart va vattnet i närheten säkrat, dvs inga badande eller båtar inärheten

 

Om ni har chansen någongång att få testa : Tacka inte nej !!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt inlägg i denna debatt blir att jag både gillar och ogillar vattenskotrarna. Jag gillar dem för att de år SÅÅÅÅ kul att köra och att de är mycket båtåka för lite miljöförstöring. Jag ogillar dem för att de förstör ljudmiljön i en miljö som väldigt många söker för lugn och ro. (Detta gäller dock inte specifikt för vattenskotrarna även större båtar och snöskotrar i fjällen är skyldiga till detta.) En vattenskoter som buskör i närheten när man ligger och kopplar av i en vik kan förstöra en hel dag.

 

Jag kan för mitt liv inte förstå varför det är tillåtet med så höga ljudnivåer på sjön när reglerna för våra vägar är så hårda.

 

Givetvis förstår jag alla er som älskar ljudet av era V8:or och skrikande vattenskotrar men jag är ganska övertygad om att de som delar min aversion mot detta är i överväldigande majoritet.

 

Min sammanfattning: Kör så fort ni vill så länge ni kör säkert, men ljudnivåerna kommer jag aldrig kunna acceptera.

 

Mvh

/Fred

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker vattenskotrar är ett trevligt inslag i den marina miljön och de stör inte särskillt mycket heller, de blåser på en bra bit från land och verkar ha skoj.

Och de flesta förarna sköter sig, vissa (ett fåtal) verkar dock ha bristande kunnande om regler på sjön, men det är väl de som fått låna eller hyrt, får vi hoppas.

Själv vill jag inte ha en vattenskoter, har dock provat några gånger, de är mer sjövärdiga än vad man först kan tro. Men får man motorstopp långt ut då kan man nog hålla sig för skratt, så av just den anledningen bör man nog helst välja fina dagar med dessa, men så länge motorn går så är dom otroligt kapabla till mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Helt ok, och kör gärna sjäv har inget emot ljudet eller farten.

Däremot skulle det vara skott pengar på vissa förare och jag skulle villigt vara skytten när de ger sig in bland badande i typ 30 knop utan kontroll angry ja skott pengar... fick jag tag i någon av dessa angry

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAg har provat en gång för 10 år sedan. Dom gick redan då djävligt fort, fett häftig känsla.

Dom låter inte värre än nån annan typ av motorbåt. Det blir ju inga vågor att tala om och jag vet, trots att jag inte har nån, att det är djävligt roligt.

Brukar möta och bli omkörd i rännan ut och in från Nyköping.

Försöker komma på vad man eventuellt skulle kunna reta upp sig på.... hmmmmm...

Kanske om man får telefon precis när man möter eller blir omkörd, så kanske om man inte seglar på kryss (då vindljudet ändå är för högt) kanske man skulle kunna bli störd i 3-4 sekunder. FAst det är ju bara en hypotetisk fråga för då måste skotern åka närmare än vad jag varit med om.

Kör på bara, hur mycket ni vill.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lite svårt att förstå motståndet till vattenskotrar eg. De låter lika mycket som en vanlig motorbåt, de svallar mindre och de försvinner ganska fort.

Att de stör omgivningen är de ju inte ensamma om i en skärgård full av motorbåtar.

 

Orsaken till motståndet måste vara att de nästan enbart finns till för rekreation och saknar praktisk nytta.

 

Dessutom finns de ju folk som är mot allt nytt och gärna om man inte själv har möjlighet att själv ta del av det nya och roliga.

 

Debatten påminner lite om motståndet och jantelagen kring yuppienallen när den började dyka upp i början på nittitalet.

 

Får jag råd och utrymme i ekonomin kommer jag nog köpa mig en i framtiden. Ser ju skitkul ut. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte också det såg härligt ut när när skotrar susade förbi vår brygga på Dalälven..

...ända tills det började försvinna dunkar och trycktankar ur småbåtarna runt omkring.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DEt var ju en koppling jag inte hört förr. Oftast brukar man skylla på invandrare så fort nåt händer, tills motsatsen råkar bli bevisad. 

Men vattenskotrar... ja dom kanske e små hubbottar som lever sitt eget liv.

eller kan det vara så att vatteskotrar på något sätt, kanske via någon magnetisk kraft, får saker att försvinna?

Ha ha ha..... heeeeelt otroligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lugn nu!

Jag svarade på frågan Vad tycker ni om vattenskotrar? TS vädjade ärlighet. Och helt ärligt blir jag irriterad på dom nu.

Naturligtvis rör det sig om några rötägg, så alla halar jag inte under samma köl.

 

Och du! Det blev bevisat....  Heeeelt otroligt.

(tar för givet att de flesta förstår vad jag menar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl som vanligt, inga problem så länge de som kör sköter sig någorlunda.

Det är otroligt kul att köra, men det var länge sedan nu. Mitten på 80-talat var senaste gången och sedan dess har det ju hänt en del.

Motsvarigheten inom seglingen är vindsurfarna. Dessa är värre för oss seglare eftersom vi har väjningsplikt för de snabba lite oförutsägbara farkosterna. Vindsurfing är också kul, men även det är länge sedan. Första gången var 1973 faktiskt. Min dåvarande flickvän hade en vindsurfingbräda direktimporterad från USA (tror jag det var).

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A just du svarade på vad tycker ni om vattenskotrar

och du svarade

Jag tyckte också det såg härligt ut när när skotrar susade förbi vår brygga på Dalälven.....ända tills det började försvinna dunkar och trycktankar ur småbåtarna runt omkring.

Visserlige så e jag finnpajsare, så jag kan ha vissa problem med språket, men tolkar ditt svar som om du skulle hävda att du inte längre gillar vattenskotrar eftersom du tyckte det såg härligt ut tills...... eller??

Om sen vattenskotrar i sig eller dess eventuella förare gör att vattendunkar försvinner, förklaras ju inte.

Jag tyckte bara det var en lite lustig koppling vare sig man gör kopplingen till själva farkosten eller dess förare. 

Ungefär som man skulle säga att alla som åkt buss nån gång inte är att lita på.

Bussar i sig själv kan ju i och för sig vara lite oberäkneliga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahahahahaaa..

Hur går det till att få med en brud på en 35knops windsurfingbräda?

Bara måste prova det eftersom jag aldrig sett mer än en person i taget på en sån. VAttenskotrar brukar man ofta se med både två och tre pers.

Tänk att hela världen ska vara till för att  vara emot mej, för allt som inte tänker lika, tycker lika, luktar och ser likadant ut är emot.

Kör så det ryker.

Jag tror att en stor anledning till att vissa retar upp sej på skotrarna är just faktumet att det på nåt sätt hänger i luften att det ska kunna finnas förbud. I vissa insjöar är det väl förbjudet tror jag. REGLER ÄR REGLER (tänk om det skulle bli krig t.ex. och ALLA, skulle åka skooooter, hur skulle det se ut)

Det är ingen som skriver en massa skit om alla som åker motorbåt, aktersnurra eller kör med motorsåg i skogen, allt sånt som både låter högre, mer och under längre tid.

VAttenskotrar är ju relativt tysta, gör inga vågor att tala om och framför allt, dom går fort som fan så man hinner ju knappt upptäcka dom innan dom e långt borta och inte hörs mer.

fast jag läste att dom gör att plastdunkar kan försvinna... där finns det substans. För eller emot vattenskotrar? Börjar vackla faktiskt... men man e väl inte svagare än att man i såfall kan bikta sig och tala om att man ändrat sig. Det viktigaste är ju i alla fall att man har RÄTT, vad man än tycker eller har tyckt förr. Och framförallt, vem sa, vem gjorde...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Caribic410, jag tycker nog att man kan tolka in både förarna, deras uppträdande och själva vattenskotern i TS fråga.

Det finns ju inte mycket att tycka om vattenskotrar som inte används av någon. wink

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A håller fullständigt med. Liksom bilar som står parkerade eller i en bilhall och alla andra prylar som bara finns någonstans.

Att just vattenskotrar, jämfört med en massa andra prylar, skulle sticka ut?



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...