Jump to content
Sunday 05 April 2020

Stormbrother

Medlemmar
  • Content Count

    91
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Stormbrother

  • Rank
    Kapten
  1. Ja, med drev monterat på akterspegeln. Alltså tas även i mitt fall kraften upp av akterspegeln.
  2. Förstärka akterspegeln är oftast onödigt enligt vår motorleverantör. Vi bytte från 130 hk till 270 och på frågan om akterspegeln behövde förstärkas svarade han: under min tid som motorinstallatör har jag aldrig varit med om att en akterspegel varit för klen eller gått sönder pga för stor motor. Du behöver ju inte pressa båten onödigt mycket. Fördelen med stor motor är ju att du kan ta så mycket mer last och ändå komma upp i planing. En viktigare fråga är om den kommer ligga för djupt i vttnet.
  3. Jag var med om ngt liknande på min omc 3.0 då hade jag kastat om två tändkablar. Motorn gick dåligt och när jag lättade på en kabel gick den fortfarande dåligt. Om inte det hjälper skulle jag byta stift.
  4. Min v8 ville de ha 30000:- för att installera i ett tomt motorutrymme. Jag ville också att motorutrymmet skulle målas innan installation. Obs. Detta pris gav han över telefon utan att ha besökt båten men han visste ungefär hur den såg ut. Motorfästna behövde plastas om på min men skölden passade i samma bulthål. Slutade med att jag gjorde det själv. Mååånga timmar blev det men riktigt bra och snyggt. Det blev som jag ville ha det.
  5. Ett planande skrov skulle jag vilja stötta såhär: Båten ska vila på hela kölen. De kraftigaste stöden placeras längst bak nära akterspegeln och ska belasta skrovet jämnt ut till friborden. Längre fram ett "V" som styr båten rätt över vagnen samt en vinchstolpe längst fram med ytterligare ett "V". För att inte båten ska tippa vid körning (om det är en vagn) spänner jag fast båten mot de bakre stöden.
  6. Sätt in original värmeväxlare på vp:n! Vid ett nybåtsköp kan ju knappast 15-20000:- spela någon roll. Med växlarn kan du ju ta ut gångvärme också.
  7. Min nya VP 5.0 har elektronisk gas och växling (dvs inga wire) vilket gör hanteringen av reglaget till en fröjd. Som att skära i mjukt smör. Jag vet inte om Merc har det. Det elektroniska reglaget är dessutom förberett för en massa funktioner som går att programmera in av vp. Däremot har jag hört att man är ganska knuten till vp när det gäller felsökning om något blir fel på motorn. Det krävs ett diagnosverktyg för att hitta felet. Verktyget koster ca. 15000:- om man vill köpa ett själv. Om merc har så också vet jag inte. Vi valde vp för att det var kampanj på paketet just då samt att vi har fått för oss att vp är pålitliga grejer. Framtiden får visa om vi resonerat rätt.
  8. Vi köpte v8 för att den var på kampanj och blev faktiskt lite billigare än v6. Som exempel kan jag nämna att vi utan större problem kom upp i planing med 7 vuxna ombord och massa packning med oss. Förbrukningen steg från 1,5 l/nm (2 vuxna 1 barn+packning) till 1,8 l/nm. Toppfarten sänktes 2 knop. Ändå har vi korrekt proppeller som ger toppvarv på 5000 rpm. Dvs motorn är inte nedväxlad med mindre proppeller för att orka mer. Det finns hur mycket kraft som helst. Men, men. Hur ofta är man sju vuxna i en 21 fots båt? En v6 blir ju mindre och lättare men fortfarande hygligt stark.
  9. Små, knappt märkbara skillnader i både fart och förbrukning. Båten kommer gå lite fortare med v8:an men skillnad i förbrukningen blir nog knappt märkbar. Min (21.5 fot) med en V8 5.0 gxi-e 270 hk (2013) marchar 28 knop (3800 rpm) och förbrukar 1,5 l/nm lagom lastad. 1800 kg totalvikt. 2.4 l/nm i 40 knop (topp) 5000 rpm.
  10. Hur gammal är motorn?
  11. Om reglagen är trasiga skulle jag vända mig till Volvo Penta och köpa nya. Finns de inte kvar som reservdel kan du prova Tackel och Tåg i Sthlm. Alternativ tre: plocka lös dem, spraya dem och byt ut brytaren och ev. Lampan/dioden.
  12. Du måste köpa en flödesmätaren av fabrikatet Raymarine. Vilken motor du har spelar ingen roll.
  13. En fundering från mig... När du lägger i växeln gör du det snabbt och bestämt? Vissa jag åker båt med har jag märkt lägger i växeln segt och långsamt och då rappar det tills växeln till slut går i. Växling ska göras bestämt utan att "tveka" enligt manualer från både vp och mercruiser. Om vajern mellan motor och drev kärvar går ju reglaget tungt men borde inte skapa något rasslande ljud tycker jag. Växeln ska ju gå i i takt med reglaget.
  14. Byt motor den dagen den går sönder. Ingen mening att ora sig innan ngt händer. Till slut kommer den ge upp men tills dess ska du njuta av båten. Vår bayliner 2159 krävde motorbyte för två år sedan pga totalhaveri. Vi bytte från rak 4:a till helt ny v8. 95 kg skiljde i vikt inklusive drev. Tydligen går v8:an finare än v6:an fick vi veta innan köp. Enligt bränsleflödesmätaren drar motorn 1,5l/nm i 28 knop och 2,4 l/nm i 40 knop. Insprutning. Gamla 4:an drog 1,45l/nm tungt lastad i toppfart (23 knop)
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy