Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johan_sjobjorn

montera värmare i skott (bensinångor)

Rekommendera Poster

Hejsan, såhär när kvicksilvret visar -10 har jag börjat fundera över att installera en värmare i min båt. Båten ifråga är en Nimbus Max 2 Coupe (bild här för er som inte känner igen den) https://www.maxisidorna.se/maxisidorna/images/baatarna/maxi_ii/1.jpg

 

Jag har en gångvärmare i båten men tänkte att det kund vara trevligt med en värmare / friskluftsfläkt också när man ligger i hamn och eller bara vill ha frisk luft utan värme. 

 

Båten har en bensininomborade, motorutrymmet är öppet mot skotten och där är därifrån motorn suger luft, skotten har i sin tur särskilda ventiler för motorventilationen (syns på bilderna i länken ovan)

 

Skotten är öppna hela vägen fram till ankarboxen i fören, detta utrumme delar alltså luft med motorutrymmet.

 

Den enda plats som egentligen skulle fungera att sätta varmare i är i dessa skott. Det är ju inte motorutrymmet per definition men det känns sådär att ha en "öppen låga" i ett utrymme som delar luft med motorutrymmet.

 

Några erfarenheter i ämnet, hur vanligt är det att motorutrymmets luft är förbunden men luften i skotten och kan man ha en värmare där ifall avståndet till motoruttymmet är tillräckligt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-12-06 vid 11:12 skrev johan_sjobjorn:

Hejsan, såhär när kvicksilvret visar -10 har jag börjat fundera över att installera en värmare i min båt. Båten ifråga är en Nimbus Max 2 Coupe (bild här för er som inte känner igen den) https://www.maxisidorna.se/maxisidorna/images/baatarna/maxi_ii/1.jpg

 

Jag har en gångvärmare i båten men tänkte att det kund vara trevligt med en värmare / friskluftsfläkt också när man ligger i hamn och eller bara vill ha frisk luft utan värme. 

 

Båten har en bensininomborade, motorutrymmet är öppet mot skotten och där är därifrån motorn suger luft, skotten har i sin tur särskilda ventiler för motorventilationen (syns på bilderna i länken ovan)

 

Skotten är öppna hela vägen fram till ankarboxen i fören, detta utrumme delar alltså luft med motorutrymmet.

 

Den enda plats som egentligen skulle fungera att sätta varmare i är i dessa skott. Det är ju inte motorutrymmet per definition men det känns sådär att ha en "öppen låga" i ett utrymme som delar luft med motorutrymmet.

 

Några erfarenheter i ämnet, hur vanligt är det att motorutrymmets luft är förbunden men luften i skotten och kan man ha en värmare där ifall avståndet till motoruttymmet är tillräckligt?

 

 

Varför inte en dieselvärmare? 

Min Planar 44D har flera möjligheter, friskluft är en av 5 val på panelen tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kör på en dieselvärmare av typen planar, Ebersprecher eller kina kopia av dessa så kan du montera den i ankarboxen men ta förbränningsluften utifrån, lika så uppvärmningsluften. Då har du förbränningslågan avskild från den luft som delas med motorrummet. Det enda som kan bli problem då är eventuell gnistbildning i elektroniken. Där är nog premiummärkena bättre eftersom de har en bättre kapslad elektronik än vad kinavärmaren har.

 

Annars kan jag rekommendera kina kopian som funkar kanon och som man kan köpa för 2000:- 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Varför inte en dieselvärmare? 

Min Planar 44D har flera möjligheter, friskluft är en av 5 val på panelen tex.

Ja, var kanske otydlig. Det är just en dieselvärmare som jag tänkt installera (komplement till den gångvärme jag redan har). 

 

Ankarboxen i fören är ett alternativ men den skotten är öppna mot denna så det är i princip samma luft. Fördelen är väl att det blir ett enkelt montage.

 

Nackdelar med placering i förens ankarbox är;

* Längre kabeldragning el till batterier som sitter på akterdäck

* Längre dragning av luftslang till styrhytten

* Mer utsatt för sjögång och kraftiga stötar under gång.

 

Jag har kollat på både kina värmare och Webasto etc. men tror nog att det blir ett mellanting i Autotherm (tidigare Planar). 

 

Se bild med möjliga placeringar, alt 1 är att föredra- d.v.s inbyggd i skotten. Placeringen är i princip under motorventilationen så det borde finnas gott om frisk luftDock delar den då luft med motorutrymmet.

 

 

 

max2 värmare.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Ja, var kanske otydlig. Det är just en dieselvärmare som jag tänkt installera (komplement till den gångvärme jag redan har). 

 

Ankarboxen i fören är ett alternativ men den skotten är öppna mot denna så det är i princip samma luft. Fördelen är väl att det blir ett enkelt montage.

 

Nackdelar med placering i förens ankarbox är;

* Längre kabeldragning el till batterier som sitter på akterdäck

* Längre dragning av luftslang till styrhytten

* Mer utsatt för sjögång och kraftiga stötar under gång.

 

Jag har kollat på både kina värmare och Webasto etc. men tror nog att det blir ett mellanting i Autotherm (tidigare Planar). 

 

Se bild med möjliga placeringar, alt 1 är att föredra- d.v.s inbyggd i skotten. Placeringen är i princip under motorventilationen så det borde finnas gott om frisk luftDock delar den då luft med motorutrymmet.

 

 

 

max2 värmare.PNG

Hej!

Det kan ju vara en fördel att ha samma bränsle till värmaren som det som redan finns i båten, 😇 så byt till en dieselmotor 😆... Nä men diesel till värmaren är ju bra, jag vet inte om fotogen fortfarande kav vara försvarbart?

Alternativ 1 som du ritat ut är nog en ganska vanlig placering av värmare i motorbåtar, även i segelbåtar, vad jag sett. Alternativ två känns väl spontant "så där".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Ja, var kanske otydlig. Det är just en dieselvärmare som jag tänkt installera (komplement till den gångvärme jag redan har). 

 

Ankarboxen i fören är ett alternativ men den skotten är öppna mot denna så det är i princip samma luft. Fördelen är väl att det blir ett enkelt montage.

 

Nackdelar med placering i förens ankarbox är;

* Längre kabeldragning el till batterier som sitter på akterdäck

* Längre dragning av luftslang till styrhytten

* Mer utsatt för sjögång och kraftiga stötar under gång.

 

Jag har kollat på både kina värmare och Webasto etc. men tror nog att det blir ett mellanting i Autotherm (tidigare Planar). 

 

Se bild med möjliga placeringar, alt 1 är att föredra- d.v.s inbyggd i skotten. Placeringen är i princip under motorventilationen så det borde finnas gott om frisk luftDock delar den då luft med motorutrymmet.

 

 

 

max2 värmare.PNG

Okej, en dieselvärmare!

 

Jag hade satsat på alt1.

 

I min installation så har jag många utblås samt ett eget rör med galler från fribordet med svanhals (tar alltså all luft utifrån) direkt på värmaren för att få frisk luft.

 

Långa rör blir det med T-kors om man vill ha utblås överallt, jag har 2 i sittbrunn, 1 på toan, 1 midcabin och 1 ruff. Alla utblås är stängbara samt vridbara.

 

Min värmare bor ovanför fötterna i midcabin, typ centrum av båten, med eftermarknadens ljuddämpare till allt (insug, förbränning, utblås samt avgassystem för bästa komfort!

 

Inga rör är isolerade, bara avgassystem. Känns onödigt då man nästan bränner sig på varmluften som kommer ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-12-06 vid 11:12 skrev johan_sjobjorn:

- - -

Båten har en bensininomborade, motorutrymmet är öppet mot skotten och där är därifrån motorn suger luft, skotten har i sin tur särskilda ventiler för motorventilationen (syns på bilderna i länken ovan)

 

Skotten är öppna hela vägen fram till ankarboxen i fören, detta utrumme delar alltså luft med motorutrymmet.

 

Den enda plats som egentligen skulle fungera att sätta varmare i är i dessa skott. Det är ju inte motorutrymmet per definition men det känns sådär att ha en "öppen låga" i ett utrymme som delar luft med motorutrymmet.

 

Några erfarenheter i ämnet, hur vanligt är det att motorutrymmets luft är förbunden men luften i skotten och kan man ha en värmare där ifall avståndet till motoruttymmet är tillräckligt?

Alla installationsanvisningar för värmare som jag sett anger att de inte får monteras i motorutrymmet för en bensininombordare. Det har jag tolkat som att det ska finnas täta skott mellan motorutrymmet och värmaren. Orsaken är så klart brandrisken med bensin/bensinångor i närheten av värmaren. Hur noggrann du än är med bränslesystemet så kommer det någon gång att komma ut bensinångor i motorutrymmet och då blir explosionsrisken allvarlig.

 

Monteringsalternativen för båtar med bensininombordare är i stuvfack, garderob eller liknande avskilt utrymme där det finns tillräckligt avstånd mellan värmaren och skotten (prylar som förvaras i samma utrymme måste självklart hållas avskiljda från värmaren).

 

Med dieselmotor är det enklare, där är det OK att placera värmaren i motorutrymmet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Alla installationsanvisningar för värmare som jag sett anger att de inte får monteras i motorutrymmet för en bensininombordare. Det har jag tolkat som att det ska finnas täta skott mellan motorutrymmet och värmaren. Orsaken är så klart brandrisken med bensin/bensinångor i närheten av värmaren. Hur noggrann du än är med bränslesystemet så kommer det någon gång att komma ut bensinångor i motorutrymmet och då blir explosionsrisken allvarlig.

 

Monteringsalternativen för båtar med bensininombordare är i stuvfack, garderob eller liknande avskilt utrymme där det finns tillräckligt avstånd mellan värmaren och skotten (prylar som förvaras i samma utrymme måste självklart hållas avskiljda från värmaren).

 

Med dieselmotor är det enklare, där är det OK att placera värmaren i motorutrymmet.

Ja det är i princip det mina funderingar handlar om. Även om skotten inte per definition är motorutrymmet är det inte täta skott mellan, dvs de delar luft med motorutrymmet.

 

i skotten är kablar dragna och där sitter också gångvärmaren. Så ev gnistabildning i skotten vekar inte vara något som bekymrade Nimbus när de designade båten. 

Båten har inga lämpliga utrymmen utöver dess skott.

 

De utrymmen som är separerade från motorutrymmet är batteri box, styrhytten samt tankutrymme. Inget av dessa är kan egentligen användas. 
 

Om det krävs täta skott blir det nog svårt såvida jag inte gör mig besväret att säga upp och plasta täta en box i skottet som värmaren får sitta i. Men det är ett stort jobb.

 

 En sista möjlighet är att såga upp golvet i styrhytten, sätta en inspektionslucka och montera värmaren i kölsvinet, det ger nya utmaningar och jag tror även det delar luft med skotten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!

Det kan ju vara en fördel att ha samma bränsle till värmaren som det som redan finns i båten, 😇 så byt till en dieselmotor 😆... Nä men diesel till värmaren är ju bra, jag vet inte om fotogen fortfarande kav vara försvarbart?

Alternativ 1 som du ritat ut är nog en ganska vanlig placering av värmare i motorbåtar, även i segelbåtar, vad jag sett. Alternativ två känns väl spontant "så där".

 

ja en dieselmaskin hade varit nice men det kostar så mkt mer att det skulle ta 15 år att köra in skillanden med mina 40-50 körtimmar per år.

 

visst kan man köra fotogen (wallas) men det är väl också öppen låga precis som en dieselvärmare och därmed borde det vara samma krav på täta skott mellan motorutrymme och det utrymme där den monteras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

ja en dieselmaskin hade varit nice men det kostar så mkt mer att det skulle ta 15 år att köra in skillanden med mina 40-50 körtimmar per år.

 

visst kan man köra fotogen (wallas) men det är väl också öppen låga precis som en dieselvärmare och därmed borde det vara samma krav på täta skott mellan motorutrymme och det utrymme där den monteras.

Jag fick för mig att värmare "typ" Wallas var omoderna, att det var "eber" eller Webasto med kopior som numera var allenarådande.

 

Själv har jag en Webasto, monterad under första durknivån, den sitter akter om midskepps, mitt under hytten på sb-sida, där sitter den bra, men avgasröret mynnar i fribordet så det gäller ju att inte hänga ut en fender just där, om man nu skall använda värmaren... vilket jag aldrig gjort i skarpt läge. Jag brukar starta den emellanåt för att se att den fungerar och inte beckar igen.

Vi är ute med båten tidig vår till sen höst då det kan vara rätt så kallt, vi är inte nyförälskade och använder inga dunsovsäckar... Det är klart att värmaren kan köras en stund under gång, men inte i hamnen, då kopplar jag landström och har en värmefläkt på 2000W. Det är väl i princip bara då jag kopplar landström.

 

Om jag idag skulle köpa och installera en värmare, hade jag valt en med vattenburen värme, jag satte in en sådan i förra båten. Det var en dieseldriven Eber, en expansionstank en cirk.pump och två konvektorer (värmeelement) i förruffen, det fungerade mycket bra, det blev en jämnare värme än den luftburna, och konvektorerna höll ju värmen i minst en timma efter det att värmaren stängts av.

Jag upplevde även att den typen av värmare var tystare än den som värmer luft, det väsnas ju en del av fläkten. I den vattenburna hördes nästan ingenting, möjligen tickandet av den lilla bränslepumpen.

 

Så sammanfattningsvis menar jag följande:

Placera värmaren där den är lättåtkomlig, och dit du inte behöver så långa kablar eller framför allt långa värmeslangar, dom skall vara så korta som möjligt.

Placera avgasutsläppet med eftertanke, att ha det på sidan, som i min nuvarande båt är inte alls optimalt, bättre på akterspegeln.

Vattenburen värme är bättre (och dyrare).

Att transportera uppvärmd luft i slangar med hjälp av en fläkt i värmaren väsnas en hel del. Vatten som cirkulerar i slangar och konvektorer gör det ljudlöst om det inte finns luft i systemet.

Det kan vara lättare att dra fram gummislang till vattenburen värme än att dra fram och såga hål i skott för de där otympliga luftslangarna.

Oavsett typ av värmare, se till att placera termostaten på ett ställe som är representativt för det utrymmet du skall värma upp.

Elektrisk värmefläkt är nästan gratis i sammanhanget, men det är synnerligen ont om eluttag i naturhamnarna.

Att värma upp utrymmen under en kapellduk är relativt meningslöst, visst det kan torka upp, men i princip värmer man upp hela skärgården...

 

Jo en sak till, tänk efter var du tar in tilluften till värmaren. Jag har mitt intag i sidan av hytten, vid det nedsänka gångbordet/däcket.

(min båt är av samma båttyp som Targor, Minor/Sargo och Nordstar).

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog gett upp på det här med dieselvärmare. Ringde Nimbus och de bekräftade att det saknas täta skott i min båt där en värmare skulle kunna monteras, avrådde det- Jag vill inte gärna ta risken med bensinångor även om jag matar med förbränning och till luft från det fria.. 

 

Min båt är ju inte en riktig bobåt, blir max några turer per säsong till en naturhamn med övernattning. Så värmaren var tänkt att öka komforten då men även ge stöd vid fuktig väderlek för att snabbt fåbort imma i hytten.

 

Det får bli stormlykta när jag ligger i naturhamn, kan ju köra gångvärmaren på vägen för att torka ur vid bött väder. I gästhamn finns ju alternativet elektisk fläkt och det är som du skriver nästan gratis i sammanhanget. En förlängningskabel och en liten fläkt eller frostvakt är allt som behövs.

 

Bra värmesystem får bli ett projekt på en framtida båt. Skulle gärna ha en Targa 27a, din Triton eller kanske en Nimbus 29c men jag får hålla tillgodo med min Max2:a sålänge.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte att bygga något skott, eller tom. en låda som vämaren kan husera i?

Och det här med täta skott mellan värmaren och bensinmotorn/bensintank, men hur tätt ska det vara, behöver det trycktestas för att det ska vara godkänt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev No_jah:

Går det inte att bygga något skott, eller tom. en låda som vämaren kan husera i?

Och det här med täta skott mellan värmaren och bensinmotorn/bensintank, men hur tätt ska det vara, behöver det trycktestas för att det ska vara godkänt?

Det går absolut att bygga något men det blir ganska komplicerat projekt.

 

Som jag förstått "reglerna" skall det vara ett avkiljt utrumme från motorrum och tankutrymme. I många båtar finns dessa att tillgå men inte i min tyvärr.

 

Skall jag sätta värmaren i de längsgående skotten (alt. 1 på bilden) är det ganska precis att värmaren ryms på djupet. 

 

För att komma åt och montera den måste jag säga upp ett hål och sätta en inspektionslucka där. Sen skall en box plastas upp, jag måste också prångla in en tank till värmaren där. 

 

Hade jag haft utombordare eller en båt med dieselmotor hade jag inte behövt tänka på detta utan bara monterat värmaren. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett "hack" på mitt problem skulle ju vara att ha med ett bärbart elverk och sen köra en elektisk fläkt men kanske inte superpoppis i gästhamnen.. särskilt effektivt är det ju inte heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Det går absolut att bygga något men det blir ganska komplicerat projekt.

 

Som jag förstått "reglerna" skall det vara ett avkiljt utrumme från motorrum och tankutrymme. I många båtar finns dessa att tillgå men inte i min tyvärr.

 

Skall jag sätta värmaren i de längsgående skotten (alt. 1 på bilden) är det ganska precis att värmaren ryms på djupet. 

 

För att komma åt och montera den måste jag säga upp ett hål och sätta en inspektionslucka där. Sen skall en box plastas upp, jag måste också prångla in en tank till värmaren där. 

 

Hade jag haft utombordare eller en båt med dieselmotor hade jag inte behövt tänka på detta utan bara monterat värmaren. 

 

 

Utombordare har ju en bensintank/dunk så det behöver nog inte vara mindre bekymmersamt där. 

 

Jag har själv funderingar på att montera en värmare i min Ryds 510MC. Där finns ett bra utrymme längst bak, där bl.a. batteriet är placerat, vilket kanske inte heller är optimalt. Precis framför det utrymmet under akterdäcket är bensindunkarna placerad, det utrymmet är ventilerat, men däremot är jag inte säker på att det hermetiskt avskilt från utrymmet där jag tänker att värmare skulle placeras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

- - -

Det får bli stormlykta när jag ligger i naturhamn, kan ju köra gångvärmaren på vägen för att torka ur vid bött väder.

- - -

Den större modellen av Trålarlampa med ringbrännare (tror det kallas 30-linjers) ger rejält med värme. Vi har en sådan hängande i rufftaket i vår "bobåt". Den ger ett mysigt ljus och rejält med värme. Den räcker för våra behov förutom tidig vår och sen höst då det behövs komplettering med Ebern (luftvärmemodellen).

bild.png.9c1b1ffb99ae5ae82f0b545b1549074c.png

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Ett "hack" på mitt problem skulle ju vara att ha med ett bärbart elverk och sen köra en elektisk fläkt men kanske inte superpoppis i gästhamnen.. särskilt effektivt är det ju inte heller.

Glöm det! Elverk = elvärk.

2 timmar sedan skrev Lintott:

Den större modellen av Trålarlampa med ringbrännare (tror det kallas 30-linjers) ger rejält med värme. Vi har en sådan hängande i rufftaket i vår "bobåt". Den ger ett mysigt ljus och rejält med värme. Den räcker för våra behov förutom tidig vår och sen höst då det behövs komplettering med Ebern (luftvärmemodellen).

bild.png.9c1b1ffb99ae5ae82f0b545b1549074c.png

 

Jag har sneglat på de där trålarlamporna, det gäller ju att ha någonstans att hänga dem, och någonstans att förvara dem när de inte används. Sedan är dom ju rätt så dyra, men bra! Jag föreställer mig att dom passar bäst i ruffen på en stabil motorseglare.

 

Heatpal finns ju fortfarande. det finns liknande från andra tillberkare. Denna modellen drivs med rödsprit, från min ungdom minns jag att föräldrarna hade en modell som man eldade med katalytisk bensin.

Dom fungerar bra, om man ser till att ha bra ventilation i båten, eftersom de förbrukar en hel del syre. Det är ju inte så kul att vakna på morgonen och konstatera att man dött av syrebrist….

Jag hade en sådan, Origo tror jag, i vår första bobåt. Där fungerade denna värmare väldigt bra, med ruffluckan på glänt och med en bit av kapellet uppknäppt akterut så att det blev luftgenomströmning. Det kunde ju bli litet kondens som det blir när man bränner rödsprit.

 

Sedan finns det en grej man placerar på spisen, som då på något vis reflekterar ut strålningsvärme och med någon naturlags hjälp ser till att luften cirkulerar och värms upp, även där måste man ha bra ventilation.

 

För en del år sedan fanns det en minikamin av mattsvart stålplåt, där man placerade ett antal värmeljus i botten och där den varma luften steg uppåt i en slags skorsten och leddes ut horisontellt. Undrar om den modellen finns kvar..?

 

En stor och lurvig tillgiven hund är också bra, gärna en i 30 kg klassen eller större, dom avger ju då ganska många watt i form av värme. Se bara till att jycken inte tar sig ett kvällsdopp, en våt hund ombord vid läggdax är klart omysigt. Cave canis!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

Jag har sneglat på de där trålarlamporna, det gäller ju att ha någonstans att hänga dem, och någonstans att förvara dem när de inte används. Sedan är dom ju rätt så dyra, men bra! Jag föreställer mig att dom passar bäst i ruffen på en stabil motorseglare.

- - -

Vår hänger i en kedja i en rätt normal segelbåt (definitivt långt från motorseglare).

Kedjan sitter i en bygel i rufftaket. När lampan inte används så krokas lampans bygel i en karbinhake som fästs i takbygeln. Pendlingarna vid segling/sjögång dämpas genom att ratten för justering av veken får fungera som handdukshängare. Handduken är en utmärkt luftbroms för att dämpa pendlingarna.

 

56 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

För en del år sedan fanns det en minikamin av mattsvart stålplåt, där man placerade ett antal värmeljus i botten och där den varma luften steg uppåt i en slags skorsten och leddes ut horisontellt. Undrar om den modellen finns kvar..?

- - -

Tanken var god men alltför farlig. Med tätt placerade värmeljus så överantändes alltihopa ibland, med en våldsam brasa som resultat. Efter att det redovisats några sådana brasor i båttidningarna så försvann minikaminen från butikerna.

Det fanns säkert bruksanvisning med rekommendation på lämpligt antal värmeljus men sådana dokument tenderar att försvinna o när det sen känns kyligt så laddas det på....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

utanför boxen,  några sätter ankarspelet under en kåpa längst ifrån fören :) en lösning om man vågar borra för luftsslangen, övrigt är tunna ledningar .. B  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Lintott:

Vår hänger i en kedja i en rätt normal segelbåt (definitivt långt från motorseglare).

Kedjan sitter i en bygel i rufftaket. När lampan inte används så krokas lampans bygel i en karbinhake som fästs i takbygeln. Pendlingarna vid segling/sjögång dämpas genom att ratten för justering av veken får fungera som handdukshängare. Handduken är en utmärkt luftbroms för att dämpa pendlingarna.

 

Tanken var god men alltför farlig. Med tätt placerade värmeljus så överantändes alltihopa ibland, med en våldsam brasa som resultat. Efter att det redovisats några sådana brasor i båttidningarna så försvann minikaminen från butikerna.

Det fanns säkert bruksanvisning med rekommendation på lämpligt antal värmeljus men sådana dokument tenderar att försvinna o när det sen känns kyligt så laddas det på....

 

Där ser man, det hade jag missat.

Sedan kan ju en helt vanlig och billig fotogenlykta fungera som värmare också. Kompisen har två sådan en röd och en grön, upphängda i varsin krok i rufftaket, med någon form av ett runt mässingsfat vänt uppochned närmast taket (med hål för mässingskroken) som ett sotskydd.

Den rödlackade på bb sida och den gröna på sb sida, om nu vän av ordning skulle undra...

Själv har jag en likadan fast grå.. jodå, den ger rätt mycket värme, kanske gissningsvis runt 50 watt eller mer.

Men sådana skall ju inte lämnas obevakade, man vet ju aldrig.
 

Jag såg en lösning  för att eliminera svängningarna under gång i vresig sjö, i en  seglande motorseglare, där man spännde en gummicord runt bordet och sedan med en plastkrok upp i lampans nedre bygel, liksom en hanfot.

 

5 timmar sedan skrev bemek:

utanför boxen,  några sätter ankarspelet under en kåpa längst ifrån fören :) en lösning om man vågar borra för luftsslangen, övrigt är tunna ledningar .. B  

???
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, värmeljus, fotogenlyktor m.m. känns ju spontant som en risk på en liten båt. Då kan en värmare som matas med luft utifrån knappast vara ett sämre alternativ. 

 

Nu är jag i färd med att slita ut gångvärmaren som har spökat en del (separat tråd). Problemet med den är att det var dålig fart i värmen (delvis åtgärdat), fläkten bullrar en hel del och ger ändå inte värst mkt tryck / hjälp att torka upp imman på rutorna. Dessutom luktar det bränd plast efter en stund p.g.a att något kommit in och kletat fast på värmeelementet.

 

Mina options nu är;

 

1.) Skruva isär befintlig gångvärmare och försöka rengöra (avhjälper nog bara luktproblemet).

 

2.) Montera en likadan enhet (plug and play); https://www.thermoprodukter.se/isotherm-fläktpaket-12v-10kw-03210 - det avhjälper säkert lukten och kanske lite av buller problemet men det finns ingen garanti på att det förbättrar saken nämnvärt.

 

3.) Nyttja befintlig utrumme som har framdragna luftslangar och där montera en Autotherm 44d. Det blir lite mer jobb eftersom tank, skorsten och förbränningsluft men det borde gå att lösa ganska bra. Fördelen som jag ser det är att jag garanterat får bra värme, kan ha värme även när jag ligger i hamn men också friskluftfunktion samt termostat. 

 

Nackdelarna är att det kostar mer, mer jobb att installera, nyttjar inte motorns "gratisvärme" etc.

 

Några kommentarer på ovan ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mkt jobb kan även vara svårt att serva värmaren. 

mitt tidigare förslag : montera värmaren (luftvärmare typ planar)utvändigt på aktern i en ventilerad låda, behåll gångvärmesystemet  som är fördelaktigt under gång.

undvik lampor ljus gasolvärmare med öppen katalyt/ låga  ! detta kan vara farligt  B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bemek:

mkt jobb kan även vara svårt att serva värmaren. 

mitt tidigare förslag : montera värmaren (luftvärmare typ planar)utvändigt på aktern i en ventilerad låda, behåll gångvärmesystemet  som är fördelaktigt under gång.

undvik lampor ljus gasolvärmare med öppen katalyt/ låga  ! detta kan vara farligt  B 

 

Det var mkt jobb att få ut gångvärmaren, väldigt trångt och mina händer ser ut som jag jobbar på kattdagis 🙂

 

Nu är den isärmonterad. Hittade lite spindelväl, döda spindlar samt en lös skruv som är förklaringen till varför det rasslade lite när jag körde den. Skruven har är ni utgärdad. 

 

Jag har spolat rent värmeelementet och det kan ut en del glykol med nån svart gegga (tidigare motorns glykol såg ut så). Nu har jag hällt avfettning i kopparröreren som löper runt värmeelementet.

 

Provade öven köra fläkten direkt på batteri och den funkar låter som den skall. 

 

Jag har kommit fram till att en ny (alt.2) likadan enhet inte skulle göra jobbet bättre, denna borde fungera lika bra nu när den är rengjord.

 

Ha en låda på badbryggan, njae den e liten som den är, dessutom kommer lådan bli översköljd. 

 

Så nu står jag mellan

 

1.) Återmontera gångvärmaren, säkerställa flöde / lufta och vara nöjd med den som den är. (nästan gratis)

 

2) Sälja enheten och prångla in en dieselvärmare i samma utrymme (det går ser det ut som). (kostar mig 10k men då har jag värme i hamn samt fläktfunktion)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En låda precis bakom hytten skulle nog kunna funka (se exempel).

 

Se illustration, tanken är att lådan kan rymma både värmaren och tanken.

 

image.thumb.png.656063db6d7cdefb8a431b4a953f9bc1.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var lite sugen på gångvärme, men eftersom jag kör (eller går på sjöspråk) med min Planar under färd så kändes det som Overkill.

 

Jag hade försökt att lösa montering av en Dieselvärmare. Måste gå om man bara funderar lite. Dom tar inte mycket plats och lite slang och kabeldragning får man räkna med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, skall tänka efter innan jag återmonterar gångvärmaren. Allt är ju framdraget så känns lite dumt att inte göra det. 

 

Men det är kanske också knasigt att ha två värmesystem (gångvärmare + dieselvärmare) till en sån liten hytt. 
 

enda fördelen är väl om det regnar rejält och immar snabbt eller man skall köra sent på säsongen.

 

någon som ser en bra anledning till att ha båda värmesystemen parallellt?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om det finns risk för att motorns avgaser sugs in med värmarluften. så tänkte jag,det beror på var inluftslangen börjar. ts senaste skiss ser bra ut , våran avgasmynning märkt med HOT  . kan läsas på två språk:)  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag rengjort och kontrollerat gångvärmaren samt tillhörade cirk.pump. Allt fungerar fint och kommer säkert bli bra när jag återmonterar.

 

Jag har även beställt en 2kw autotherm dieselvärmare som jag planerar installera. Som tidigare nämts i tråden finns det ju några utrymmet det kan göras med olika för och nackdelar.

 

Ett 3:e alternativ är att använda det utrymme som gångvärmaren har, där finns redan alla luftslangar framdragna. Det innebär dock att jag blir av med "gratis" gångvärme men kan säkert få några spänn för enheten och cirk.pump som är i gott skick. Jag slipper även köpa utblås och krångla med att dra värmarslang i skotten.

 

Hur skulle ni göra - köra båda eller byta och förlita sig helt på dieselvärmaren?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt med bensininombordare har jag monterat fotogenvärmaren på akterdäck under skarndäcket, med bara fotogendunken placerad under akterdäck. Det funkar toppenbra, och värmaren har ingen kontakt med motorrumsluften. Rekommenderar det om måtten funkar på din båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...