Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
MAWIMAWI

Förankra båt vid egen brygga

Rekommendera Poster

Hej! 
Har tidigare fått bra hjälp här inför båtköp så jag chansar här igen. Vi har precis köpt en sommarstuga med sjötomt och egen brygga. Vi har en mindre motorbåt som är cirka 5 meter. Vi ska nu ta dit henne men är rädda att hon ska slås sönder mot bryggan om man bara har fendrar. Vi har aldrig haft båtplats tidigare och har haft båten i en lokal och lagt i henne bara. Därför är vi helt vilse i detta. 
 

Hur har ni förankrat på ett säkert sätt till bryggan? Ska man ha y-bom? 
 

Tack! 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa en tung vikt med ögla och sänk den en båtlängd eller drygt det bakom aktern på båten, och några meter i sidled ut från bryggan. I vikten fäster ni en kätting eller grov lina, och anpassar längden till att passa båten. När båten förtöjs i den linan kommer båten att hållas ut från bryggan.

 

Änden kan fästas i en tunnare lina som sen sitter fast i bryggan, med tillräcklig längd på för att hela linan ska sjunka till botten när den inte är fäst i båten (för att garantera att den inte går in i propellern).

När ni kommer in med båten fäster ni först lina mellan fören och bryggan, sen tar ni tag i linan för akternförtöjningen vid bryggan och fiskar upp änden från botten, fäster bak i båten och sen är det klart. Vikten på botten ska då se till att båten är så pass utdragen från bryggan att båten inte ligger och slår eller skaver mot bryggan. Men samtidigt är går det att med lite handkraft dra in aktern mot bryggan för att komma ombord.


Fendrar rekommenderas naturligtvis ändå, som skavskydd.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas min skiss är bra nog.

 

Svart är den tunga vikten med ögla på botten. Brunt är bryggan. Grönt är båten. Förtöjningslinorna är röda, och "lyftlinan" från bryggan till akterlinan är lila, den är bara för att fiska upp akterlinan från botten. Den röda till aktern från änden på bryggan är för att hålla in båten så den inte svänger i sidled och för att kunna dra in båtens akter när man ska ner i båten.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev raol:

Hoppas min skiss är bra nog.

 

Svart är den tunga vikten med ögla på botten. Brunt är bryggan. Grönt är båten. Förtöjningslinorna är röda, och "lyftlinan" från bryggan till akterlinan är lila, den är bara för att fiska upp akterlinan från botten. Den röda till aktern från änden på bryggan är för att hålla in båten så den inte svänger i sidled och för att kunna dra in båtens akter när man ska ner i båten.

 

Fantastiskt! Tack, skissen var superbra och även beskrivningen tydlig!
Uppskattar verkligen hjälpen 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns också olika typer av bryggfendrar man kan montera på bryggan.

image.png.819475c64c4a736e312c5baef9e631f2.png

 

Eller så kan man skaffa några bildäck och klä in så att man slipper få båten helt svart...

 

image.png.f2b0c4a60d026cf97a51936895f9d24b.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan variant är att använda raol:s lösning och komplettera med en boj så att man kan lägga ut båten från bryggan när man lasat i eller ur, när det ska bli dåligt väder eller inför att man lämnar stugan.

 

1112757344_bryggnocksfrtjning.jpg.4cd88ffc02a4f15471188b66ae909d8f.jpg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha en lina ligga på botten skulle iaf jag undvika, vi har lerbotten. Smeta runt med en lerig lina som det växer en massa konstiga saker på är inget som tilltalar mej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Wildeside:

Att ha en lina ligga på botten skulle iaf jag undvika, vi har lerbotten. Smeta runt med en lerig lina som det växer en massa konstiga saker på är inget som tilltalar mej.

Håller med, gillar inte heller konceptet med fasta förtöjning om ligger på botten, men har man fin sandbotten så kan det funka, men beväxningen slipper man ju inte för det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte lägga ut en vanlig boj?

Torde vara det vanligaste sättet att förtöja en båt vid brygga. 

  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ligger vi. En lång förtöjning i land som går in i ca 45 graders vinkel samt en boj liknande ovanstående skiss också i vinkel ut. Sist två spring till bryggan. Funkar jättebra då man först lägger till med sidan direkt mot bryggan. Sen när man lastat ur drar man åt akterförtöjningen mot bojen och för förtöjningen mot land (som båda sitter fast i bryggan när man är ute och kör) så åker ut båten till säkert avstånd.

20210807_171725.jpg

Redigerad av stewe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://svenskasjo.se/wp-content/uploads/Fortojningsbroschyr-2.pdf
 

Här är en guide till hur man förtöjer en båt, vilka diametrar man ska ha på kätting o hur mycket bojstenen ska väga. De har tagit i rätt ordentligt med allt som jag förstår det. 
Knäckfrågan är väl om båten ligger i skyddat läge eller i öppet hav.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som  har funderat över var bryggan ligger med hänsyn till vindar och vågor?

Sjötomt kan ju vara i en skyddad vik eller mot öppen fjärd. Små båtar bör ju dessutom ligga med fören utåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har förtöjt båt i femtio år och har inte haft en aning om att det var så invecklat😉😀

  • Gilla 1
  • Tack 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-10 vid 15:20 skrev Mackey:

Det finns också olika typer av bryggfendrar man kan montera på bryggan.

image.png.819475c64c4a736e312c5baef9e631f2.png

 

Eller så kan man skaffa några bildäck och klä in så att man slipper få båten helt svart...

 

image.png.f2b0c4a60d026cf97a51936895f9d24b.png

 

Tack för tipsen! Vi hade tänkt att göra något ”mjukt” på bryggan men det är väl som ett komplement mer va? Tänker att den ligger och slår emot om man inte förankrat den en bit ut? 🧐

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-10 vid 15:48 skrev Wildeside:

Att ha en lina ligga på botten skulle iaf jag undvika, vi har lerbotten. Smeta runt med en lerig lina som det växer en massa konstiga saker på är inget som tilltalar mej.

Bra input! Det är såklart inte så kul, tyvärr är bottnen hos oss ganska lerig och mossig 😁 så det är ju inte att föredra då! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-10 vid 19:24 skrev stewe:

Så här ligger vi. En lång förtöjning i land som går in i ca 45 graders vinkel samt en boj liknande ovanstående skiss också i vinkel ut. Sist två spring till bryggan. Funkar jättebra då man först lägger till med sidan direkt mot bryggan. Sen när man lastat ur drar man åt akterförtöjningen mot bojen och för förtöjningen mot land (som båda sitter fast i bryggan när man är ute och kör) så åker ut båten till säkert avstånd.

20210807_171725.jpg

Ser riktigt fint ut, båda utsikten och förtöjningen 😁 tack för tipsen! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-10 vid 19:34 skrev Paul_Schtek:

https://svenskasjo.se/wp-content/uploads/Fortojningsbroschyr-2.pdf
 

Här är en guide till hur man förtöjer en båt, vilka diametrar man ska ha på kätting o hur mycket bojstenen ska väga. De har tagit i rätt ordentligt med allt som jag förstår det. 
Knäckfrågan är väl om båten ligger i skyddat läge eller i öppet hav.

Tack! Ska kika på den 😊 det är ganska skyddat i en vik i sjön. 

667C6420-A534-464C-8AC3-24ACB4686FB5.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under uppväxten hade vi båtplats vid brygga och med akterlina så som jag beskrev. Med en lina fäst i bryggan för att dra upp akterlinan från botten. Enkelt att hantera för ensam person. Man kan gå in till bryggan, göra fast alla linor dit, och sen dra upp akterfästet för att fästa och säkra båten.

Om man tycker det är jobbigt med en slabbig lina kan man ha ett par handskar redo i båten. Då blir det en ickefråga.

Med boj som man ska fånga på väg in med en motorbåt som glider som en tvålkopp på vattnet skulle då jag misslyckas hundra gånger av hundra att få fast en lina i bojen. Om man först vill komma in till bryggan kan man sen inte nå bojen alls, utan man får göra om hela manövern helt utifrån. Jag kan inte se hur det skulle vara en särskilt bra lösning. Akterförtöjning med boj är bara ett alternativ om man vet att man ALLTID kommer att vara två fullt kapabla vuxna ombord vid varje tilläggning.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev raol:

Under uppväxten hade vi båtplats vid brygga och med akterlina så som jag beskrev. Med en lina fäst i bryggan för att dra upp akterlinan från botten. Enkelt att hantera för ensam person. Man kan gå in till bryggan, göra fast alla linor dit, och sen dra upp akterfästet för att fästa och säkra båten.

Om man tycker det är jobbigt med en slabbig lina kan man ha ett par handskar redo i båten. Då blir det en ickefråga.

Med boj som man ska fånga på väg in med en motorbåt som glider som en tvålkopp på vattnet skulle då jag misslyckas hundra gånger av hundra att få fast en lina i bojen. Om man först vill komma in till bryggan kan man sen inte nå bojen alls, utan man får göra om hela manövern helt utifrån. Jag kan inte se hur det skulle vara en särskilt bra lösning. Akterförtöjning med boj är bara ett alternativ om man vet att man ALLTID kommer att vara två fullt kapabla vuxna ombord vid varje tilläggning.

 

Vi har satt en lina från bojen till bryggan så blir det samma sak men utan bevuxen lina :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev raol:

Akterförtöjning med boj är bara ett alternativ om man vet att man ALLTID kommer att vara två fullt kapabla vuxna ombord vid varje tilläggning.

Hade jag missat. Jag har lagt till vid boj ensam i båten med motorbåtar i mer än 50 år. Tänk om jag vetat att det inte gick 😉🙄.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-10 vid 21:10 skrev Jorgen01:

Har förtöjt båt i femtio år och har inte haft en aning om att det var så invecklat😉😀

Inte heller jag förstår varför det skall vara invecklat, de enklaste lösningarna är de bästa!

Varför inte förtöja båten vinkelrätt mot bryggan, på den mest skyddade sidan av denna?

 

Jag bifogar några bilder som inspiration:

 

D502B9C5-ADB4-44EA-B66E-654E86E402E6.jpeg.d11e358479e25d9db676fd99b30c2b42.jpeg53CBE4AF-E5B2-49CB-9E5E-EC91C66E2715.jpeg.dccd11f2a4cb19c3ca6a58128d564ce5.jpeg

 

En bogsten med färdig lina till en boj, stenen gjuter du själv i betong i någon gammal tvättbalja eller liknande. Boj och bojlina finns att köpa färdiga. Sedan två linor att fästa i bryggan, gärna med gummidämpare, även sådan finns att köpa. Sedan beror det på hur vind och vågor bär in mot bryggan om du skall ha fören eller akten mot bryggan.

 

Men det är väl så att det finns fler åsikter om hur man förtöjer än vad det finns forumdeltagare här...😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man göra det enkelt för sig, som min utökade familj gjort med båtarna i 30 år, så kör man stewes lösning ovan men utan boj, dvs förtöjning längs med bryggan. Det funkar bra även om det inte är reglementsenligt och så länge vindarna ligger från bryggan är det inga problem alls. Ibland vänder vinden naturligtvis så att båtarna trycks mot bryggan istället, men det är deras båtar så vem är jag att bry mig. Inget allvarligt verkar hänt med dem under alla de här 30 åren som fått dem att överväga nåt annat sätt att förtöja.

 

Som senare tillkommen till familjen fick jag plats på utsidan på bryggan, vilket naturligtvis är ett jävla skit men jag löste det okej med bryggfendrar som på Mackeys bild. Jag skulle inte lämna båten obevakad under storm på det sättet, men eftersom den bara ligger där när vi är i stugan så är det ingen större fara.

 

Som Jorgen01 skrev, man kan förtöja på fantastiskt komplicerade sätt, särskilt om man läser försäkringsbolagens rekommendationer. Och som Georg säger, det finns säkert lika många sätt och åsikter som båtägare. Kollar jag på förtöjningarna i min hemmahamn kan man nästan börja gråta och hoppas på en rejäl storm så folk lär sig. Där har jag för övrigt mer genomtänkt förtöjning med bommar, ryckdämpare och rejälare tampar. Men det verkar som att solen har sin gång ändå, oavsett hur vissa förtöjer.

Redigerad av Brunnsviken
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...