Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Vad var ni för ändbeslag på spinnakerbommen och hur bra funkar de?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi börjar bli lite gamla och klena så vi har kanske tänkt lyxa till det med en ny spinnakerbom som är lättare än den vi har.

Samtidigt kan man ju passa på att skaffa ändbeslag som underlättar hanteringen så mycket som möjligt.

 

De ändbeslag vi har nu är ett äldre standardbeslag som ser ut ungefär så här.

image.png.32c702062eed25cd64a56698c0ceaa9d.png

 

Det finns ju en del varianter och nu är frågan vad ni har för erfarenheter av dessa olika neslag eller om ni har någon ytterligare variant.

 

Seldén

image.png.467149cb66b3cc8edd6e01c24cdfd469.png

 

Forspare

image.png.f70dc9f2faa3398b664d92c14e3186bc.png

Ungefär samma funktion som Selden tycker jag det ser ut som.

 

Noname 1

 

image.png.b24408d5f90504539cdff06910b684d3.png

Detta beslag har jag sett begagnat och är det bra så varför inte.

Verkar ju bra att man "bara" kan trycka fast beslaget på linan eller i bygeln på masten.

 

Noname 2

 

image.png.46578beb1f925653402fda8149b86039.png

 

Som sagt, vad har ni för erfarenhet av olika ändbeslag, både de ovan och om ni har någon erfarenhet av någon annan typ?

Vi ska inte kappsegla utan är ute efter en enkel hantering vilket i och för sig är det samma.

image.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag gav bort min Dominant 78 till Raol så behöll jag en del saker som kunde vara bra att ha senare. En sak var just en spirbom. Denna är från Forespar och är en justerbar i längd vilket jag tycker fungerar perfekt. Just nu har Benns en kampanj på dessa. Finns i två längder.

https://www.benns.se/mast-rigg/spirbom/forespar/spirbom-teleskopisk-20-36m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De teleskopiska brukar inte klara trycket från en spinnaker, utan de säljs som spir-bom för t ex en genua, då de funkar utmärkt. 
 

Jag köpte Seldéns till min båt, och tycker den funkar bra. Inget speciellt då den är rätt traditionell, den gör sitt jobb och priset var bra. Den gamla guldfärgade ligger på botten utanför Nynäshamn, och den kärvade och hade sig, men det hade nog gått att smörja upp den också. 
 

Så - vad kan man förvänta sig av en spinnakerbom egentligen? Jag har nog inte så stora krav, kärvar den inte samt håller är jag nöjd. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Peter_K:

De teleskopiska brukar inte klara trycket från en spinnaker, utan de säljs som spir-bom för t ex en genua, då de funkar utmärkt. 
 

Jag köpte Seldéns till min båt, och tycker den funkar bra. Inget speciellt då den är rätt traditionell, den gör sitt jobb och priset var bra. Den gamla guldfärgade ligger på botten utanför Nynäshamn, och den kärvade och hade sig, men det hade nog gått att smörja upp den också. 
 

Så - vad kan man förvänta sig av en spinnakerbom egentligen? Jag har nog inte så stora krav, kärvar den inte samt håller är jag nöjd. 
 

Jag hade inte spinne utan gennaker så du har säkert rätt i hållfastheten på de teleskopiska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som aldrig nånsin använt en spinnakerbom är nyfiken på vad som är dåligt med den på första bilden, som ni redan har? Eller är grundproblemet egentligen att bommen är för tung, mer än att ändarna är dåliga?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Jag som aldrig nånsin använt en spinnakerbom är nyfiken på vad som är dåligt med den på första bilden, som ni redan har? Eller är grundproblemet egentligen att bommen är för tung, mer än att ändarna är dåliga?

 

Vi börjar som sagt bli lite gamla och klena så vi har kanske tänkt lyxa till det med en ny spinnakerbom som är lättare än den vi har.

Det är vikten på bommen som blir sämre och sämre kan man säga.

 

En kolfiberbom väger cirka 4 kg med ändbeslag och vår bom väger nog dubbelt så mycket.

Det låter kanske inte så mycket, men när man hanterar den så...

 

Om vi nu fixar en ny bom känns det ju bra att även få lite bättre funktion på ändbeslagen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Vi börjar som sagt bli lite gamla och klena så vi har kanske tänkt lyxa till det med en ny spinnakerbom som är lättare än den vi har.

Det är vikten på bommen som blir sämre och sämre kan man säga.

 

En kolfiberbom väger cirka 4 kg med ändbeslag och vår bom väger nog dubbelt så mycket.

Det låter kanske inte så mycket, men när man hanterar den så...

 

Om vi nu fixar en ny bom känns det ju bra att även få lite bättre funktion på ändbeslagen.

 

 

Jo, det fattade jag. Det jag undrade var just vad som är dåligt med hur de nuvarande ändarna fungerar? Alltså, vad som ni önskar kunde bli bättre?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev raol:

Jo, det fattade jag. Det jag undrade var just vad som är dåligt med hur de nuvarande ändarna fungerar? Alltså, vad som ni önskar kunde bli bättre?

Grundproblemet är att bommen är för tung, annars skulle vi inte byta bommen.

 

När vi byter bom - om vi nu gör det - kommer vi att köpa nya ändbeslag också och huvudsyftet med tråden är att få lite input om vilka ändbeslag som användarna gillar och vilka de ev. kanske ogillar.

 

Nackdelen med den typ vi har nu är att man måste öppna det genom att dra i ett "snöre" för att få bommen på plats på masten och för att "fånga" gajen.

 

De andra beslagen - utom Tylaska - öppnar sig själv när man trycker det mot det man ska "fånga" vilket gör att man slipper utföra ett handgrepp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Mackey:

De andra beslagen - utom Tylaska - öppnar sig själv när man trycker det mot det man ska "fånga" vilket gör att man slipper utföra ett handgrepp.

Vi har ingen bom på nuvarande båten, än. När det så småningom blir dax skall ändbeslagen vara av den "självöppnande" typen. Det är nästan förkastligt med beslag som kräver en tvåhandsmanöver för att krokas fast.

Speciellt om man behöver en hand för att hålla i sig.

 

Tyvärr har jag inget konkret exempel på något bra fabrikat som kan tänkas sticka ut i funktion gentemot övriga.

 

Tillägg: Inser nu att det här inte bidrog med någonting ytterligare, så...ja ... 🤫

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev McLasse:

När det så småningom blir dax skall ändbeslagen vara av den "självöppnande" typen. Det är nästan förkastligt med beslag som kräver en tvåhandsmanöver för att krokas fast.

 

44 minuter sedan skrev McLasse:

Tillägg: Inser nu att det här inte bidrog med någonting ytterligare, så...ja ... 🤫

Lite bidrog inlägget i alla fall, de som inte är självöppnande finns ju fortfarande att köpa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ej om jag har bra svar. Det där med två hands, jag har två snören som möts i mitten för att öppna hakarna. Mindre risk att man öppnar båda av misstag. Öppningen vänder jag uppåt så skotet kan flyga ut när jag lossar haken-spärren.  Den typ  som man bara hakar på, när man skall lossa måste man till masten, då tycker jag snöret är bättre. Vad som är viktigare för mig är att kunna ha kvar bommen på masten å andra änden nere på däck men fixa den där så den inte far i kring medan man gör i ordning segel å linor mm. å inte river sönder däcket.

 

Sedan har jag en teleskopisk som är stark men lätt å jag använder den lika bra men å andra sidan är inte spinakkern så stor till Fingaln, så det håller. I ena änden på den är det en "pinne" som en båtshake, jag var rädd att det skulle rappa ur skothorn-öljetten men det har aldrig ens varit i närheten. förklara det nån som vet bättre varför.

 

Det jag önskar på maständen av spinnbommen är mer som en höftledskula. Har haft sönder ett beslag när jag vid en av andra framtvingad gipp slog bommen mot masten  å den vred loss hela fästet, gick ej att laga. Mastfästet höll tack o lov. För övrigt var det en linfärja där föraren inte kollade utan körde rakt ut å när han fick se mig var det för sent. De har  inte "förkörs-rätt" som de flesta tror. Får inte sticka ut utan att kolla fri väg. Den här föraren var en lokalt anställd utan utbildning, sommarvikarie, det är då det är ont om segelbåtar eller hur? Platsen var mellan Arnö-Oknö i Mälaren. Å ja, den föraren blev  inte kvar, han blev fotad, dock av andra orsaker. Var något för mycket "fritidsfixerad" så det kom klagomål när folket inte kom fram eller främst från Arnö när det var kris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beslaget som kallas Noname 1 ovan vill jag avråda från.  Det funkar jättebra att trycka fast gajen i, men när det sitter i fästet på masten i lite olycklig vinkel har jag råkat ut för att det har lossnat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

välj en kolfiber bom, de har beslag just för dessa . Då blir det stor skillnad på vikten

 

image.png.a6fbb12a4db17017c4cab33defc43086.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det blivit någon bom? Tråden är ju från förra sommaren..

 

Jag satt själv i liknande funderingar häromdagen. Det slutade med att jag beställde Allens beslag från Onedesigncenter.se kommer med posten imorgon. Tänkte kanske köpa en kolfiberstång men det får bli aluminiumrör av kostnadsskäl även denna gång. 

 

Är ni intresserade kan jag lägga upp en recension 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-31 vid 22:28 skrev Dava:

Har det blivit någon bom?

Nej, vi har kvar samma bom och samma gamla beslag.

Köpte nästan en kolfiberbom, men någon annan kom före på Blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har onedesigncenter.se rabatt på Allen-ändbeslaget jag köpte.. lite surt förstås. Men ett tips till er som funderar över att bygga en ny stång!

 

Jag köpte ett 2,2 meter aluminiumrör för en knapp 500-lapp men är man vid mer stadd kassa och inte känner att man behöver träningen så kan man förstås köpa ett kolfiberrör.

 

https://www.onedesigncenter.se/products/allen-andbeslag-spinnackerbom-38mm?_pos=7&_sid=473887a02&_ss=r

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-20 vid 16:50 skrev Dava:

Jag köpte ett 2,2 meter aluminiumrör för en knapp 500-lapp men är man vid mer stadd kassa och inte känner att man behöver träningen så kan man förstås köpa ett kolfiberrör.

En spinbom för jollesegling blir ju rätt lätthanterlig även i aluminium. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-24 vid 08:30 skrev Mackey:

En spinbom för jollesegling blir ju rätt lätthanterlig även i aluminium. 😉

 

Den större jag länkade till är nästan likadan som jag har till Solingen. Bra pris och fantastiskt stabilt ändstycke. Men det är klart vill du har tjockare stång än 40 mm så kanske du vill ha större beslag.

 

Stången jag köpte är dessutom 40 mm i diameter men 3 mm i godset mot 2 på den gamla stången, så vikten blev högre trots mindre diameter.

 

Solingens spinnbom är förresten 50 mm enligt klassregeln men sen smalnar den av ordentligt så att beslagen för 38 mm passar.

 

Blev så till mig att jag köpte ett par beslag till - nu till 25 mm stång. De ser pyttesmå ut och påminner en om att man egentligen bara betalar för designen, men med en tunn kolfiberstång borde det fungerar bra i riktig lättvind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...