Jump to content
Saturday 31 July 2021
Mniklasson81

Olja i hela motorrummet?

Recommended Posts

Posted (edited)

Startade båten idag efter sjösättning. Gick igång, men började snart höra ett bubblande ljud. Tog bort motorkåpan såg då fullt med olja. Tror det kommer från vevhusventilationen. Flamskyddet är det mycket olja på. Dessutom en massa skvätt. Säkert 0,5-1,0 l motorolja totalt. Fyllde på lite olja efter uppstarten. Var lite för lite. Kan väl knappast vara så att det är för mycket olja. Visar inte det på stickan. 
Är en mercrusier 3,0-90

Tacksam för tips?

Edited by Mniklasson81

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mniklasson81:

Tacksam för tips?

1. Gör rent motorn och motorrummet

2. Starta motorn, varva om det behövs

3. Kolla var det kommer ut olja ur motorn

 

Efter det kan du säkert få tips om vad som behöver göras för att det ska sluta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, har torkat. Mest fundersam om det är vettig? Vill helst inte att något ska bli dåligt? Tror som sagt att det kommer från slangen i ventilkåpan, även flamskyddet är oljigt.

Tänkte mest om någon hade råkat ut för samma sak? Som direkt kunde säga vad det kan vara. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fast det suger ju in rätt mycket luft henom flamskyddet, är det inte så att något sprutat olja i närheten och sedan har motorn sugit i sig den? Typ en trasig oljekylare eller så?
Eller hur menar du att det skulle gått till? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Peter_K:

Fast det suger ju in rätt mycket luft henom flamskyddet, är det inte så att något sprutat olja i närheten och sedan har motorn sugit i sig den? Typ en trasig oljekylare eller så?
Eller hur menar du att det skulle gått till? 

 

14 minuter sedan skrev Peter_K:

Fast det suger ju in rätt mycket luft henom flamskyddet, är det inte så att något sprutat olja i närheten och sedan har motorn sugit i sig den? Typ en trasig oljekylare eller så?
Eller hur menar du att det skulle gått till? 

Nej, fundersam på vad det kan vara? Vet i tusan. Mest fundersam om något tar skada om man startar den? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

För många år sedan hade jag glömt att sätta tillbaka oljestickan på sin plats, då såg det inte roligt ut i motorrummet på den båten. Sedan vet jag någon som råkade ut för att oljetrycksgivaren gick sönder, ungefär samma resultat.... kanske kan dom två erfarenheterna hjälpa dig?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

För många år sedan hade jag glömt att sätta tillbaka oljestickan på sin plats, då såg det inte roligt ut i motorrummet på den båten. Sedan vet jag någon som råkade ut för att oljetrycksgivaren gick sönder, ungefär samma resultat.... kanske kan dom två erfarenheterna hjälpa dig?

Ja, skulle kunna vara oljetrycksgivaren absolut. Har inte tänkt på var den sitter? Vet du?

Är mest olja vid förgasare samt vevhusventilationen. Har vinschat upp båten. Så blir till varvet med den. Då kanske det inte är värsta tänkbara. Typ cylinderras eller något liknande? 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför gör du inte som P K skrev torka rent och starta. Kan inte hända mer än att du ser läckaget.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Röret till oljestickan kanske har lossnat.

Nej. Fel sida dessutom 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Varför gör du inte som P K skrev torka rent och starta. Kan inte hända mer än att du ser läckaget.

Fick rådet av båtvarvet att  jag absolut inte skulle göra det, så litar på att det är rätt slutsats

Edited by Mniklasson81

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Mniklasson81:

Fick rådet av båtvarvet att  jag absolut inte skulle göra det, så litar på att det är rätt slutsats

Torka rent och inte starta då?

Alltså kliniskt rent, då kanske du ser oljeläckaget. Eller snurra på svänghjulet för hand om det går, något varv bara efter att du torkat rent. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Jorgen01:

Varför gör du inte som P K skrev torka rent och starta. Kan inte hända mer än att du ser läckaget.

 

2 timmar sedan skrev Mniklasson81:

Fick rådet av båtvarvet att  jag absolut inte skulle göra det, så litar på att det är rätt slutsats

Så vilket råd fick du från båtvarvet att göra?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mniklasson81:

Fick rådet av båtvarvet att  jag absolut inte skulle göra det, så litar på att det är rätt slutsats

Det är klart de tycker det, du stjäl ju deras felsökningspeng.

Själv tycker jag att det är väldigt tillfredställande att lokalisera fel själv och

om jag kan även reparera.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur är oljenivån? Har den stigit?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag har en fast oljepump på min gamla md4. Alltså en sådan som man pumpar ur oljan med. Hade satt den i fel läge vid en längre seglats med motor, 4-5 liter olja hade skvätt ut i motor-rummet.

Visst kan det vara ngt större, men sannolikt är det en slang, pump eller ngt annat som du hittar direkt vid rengöring och sedan en liten test start. Precis som varvet kommer göra 

Edited by Guggen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Tips är att sätta en gräns på felsökningen med varvet, typ 4h. Gör du rent själv så kan varvet lägga med tid på den kvalificerade uppgiften att hitta själva felet. Med tanke på ålder finns det väl risk för att de ser annat som också bör åtgärdas..

 

orsaken till detta råd är att en annan medlem på MG lämnade in sin båt med samma motor till ett varv och fick en nota på närmare 50k, då var motorn endast reparerad och inte renoverad. Det gör att köpa en ny sån motor för 70k så det var väl inte helt optimalt.

Edited by johan_sjobjorn
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan skrev Mniklasson81:

Fick rådet av båtvarvet att  jag absolut inte skulle göra det, så litar på att det är rätt slutsats

Varför ställa en fråga här och sen inte göra det man blir rekommenderad?

Här på maringuiden finns en samlad erfarenhet som säkert är jämförbar med verkstadens kunnande.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy